Oprindeligt indsendt af driflin
Se indlæg
Jeg er med på, at vi formentlig har et mere eller mindre kontantløst samfund inden for en ikke så lang fremtid, men jeg synes ikke hensynet til bankernes omkostninger skal være den drivende faktor i det - jeg synes faktisk at den fra et samfundsmæssigt synspunkt er fløjtende ligegyldig. Det gør mig ikke til en ahistorisk naivist, der ikke ved, at store teknologiske samfundsændringer har ført til lige så store forandringer i arbejdsmønstre. Men hvis du gerne vil være lommehistorisk: 1. de forandringer er meget reelle for den enkelte, der bliver berørt og det er meget nemt, at fortælle den fyrede bankoptæller, at det jo bare er en del af fremskridtet, når man selv er i et job, der ikke er i risikozonen, 2. de forandringer har ikke altid været til det bedre, og på den korte bane har det ikke altid givet bedre levevilkår for den enkelte (det gælder for eksempel for den Industrielle revolution) og 3. der har gennem historien været mange tiltag som rationelle hjerner har ment var den logiske og uundgåelige konsekvens af fremskridtet, men som enten aldrig blev accepteret og anvendt af befolkningerne eller som man senere måtte gå bort fra igen af andre, f. eks moralske, årsager. "Udviklingen" sker ikke bare, den er skabt af menneskelige valg.
Comment