At OB er en klub hvor der internt er stor forvirring om retningen og hvor der er stor afstand mellem hvad der siges og gøres ses klart i det såkaldte kulturprojekt. Altså det her med at skabe bedre sammenhæng mellem fans og klub og genopbygge hele kulturen rundt om klubben.
1. Kan vi dog ikke blive fri for provinspølle-optrædener før og under kampen? Stemning skal skabes af fans - ikke af indkøbte saxofonister eller andre. Det er ikke håndbold.
2. Skulle stemningspuljen (som vores sæsonkort har betalt for) ikke gå til stemningsaktiviteter mellem fans og klub? Det forlyder allerede at stemningspuljen er tom - disponeret over af OB selv og i de fleste tilfælde uafhængigt af fansene.
3. Når der skal produceres visuel opbakning på stadion, så lad fansene lede an. Indkøbte plastikflag, klappere, trykte bannere på banen osv. gør os til grin - det løfter os ikke. Det er ikke håndbold.
4. Det fantastiske nye capotårn er væk igen på grund af intern uklarhed i OB pm hvorvidt de havde givet sig selv tilladelse til at sætte det op.
5. Man maler spillertunellerne med graffiti - et ønske fansene har haft i mange år. Men man ender med at udføre det uafhængigt af de fans man havde lovet at inddrage, får et resultat med stavefejl og lettere pøllet æstetik, og lægger hele ansvaret over på samme fans på twitter når man får kritik. Hvis man endelig skal male det selv, så tænk over et intelligent/underspillet/fynsk udtryk og forsøg at undgå at ligne desperate provinsfolk med mindreværdskomplekser.
Endelig - til den kamp hvor der skrives Welcome to hell i spillertunnelen kunne man måske lade være med at dele klappere ud og have en saxofonist på tribunerne? Det er ikke håndbold og det hænger ikke sammen.
Samlet set: Det er en helt rigtig overordnet vej at gå når OB arbejder med kulturen, men træk lidt luft ind. Kultur er ikke noget man kan købe sig til på en halvsæson. Det er en besværlig proces hvor man langsomt bevæger sig i en retning gennem dialog mellem klub, fans, med historien og moderklubben. Også selvom frivillige er svære at arbejde sammen med og selvom de er langsommere end man gerne ville.
Hvis vi vil skabe en kultur omkring stadionoplevelsen, så kræver det først en tanke om hvad den kultur skal være. Fra min stol er det svært at være troværdige og både dyrke det hyperkommercialiserede show for laveste fællesnævner, der har omgivet de seneste hjemmekampe, og samtidig forsøge at understøtte fanengagementet og hoppe med på “vi er ikke en del af moderne fodbold-bølgen”.
Ellers bliver det sådan lidt ligesom starbucks, der sælger fairtrade, kommuner, der laver skatervideoer og maler graffiti og Danske Spil, der spiller jingler undervejs i superligkampene og skriver lange indlæg om engelske tredjedivisionsstadions, som de afslutter med #modernefodboldnejtak - påtaget.
Jeg forstår godt man gerne vil skabe kant i en kønsløs divisionsforening. Og jeg forstår også godt, at der internt i virksomheden helt sikkert er en vis kamp om hvilke fortællinger om OB, der skal fremføres, men det er ok at trække vejret, tænke jer om og spørge omkring.
1. Kan vi dog ikke blive fri for provinspølle-optrædener før og under kampen? Stemning skal skabes af fans - ikke af indkøbte saxofonister eller andre. Det er ikke håndbold.
2. Skulle stemningspuljen (som vores sæsonkort har betalt for) ikke gå til stemningsaktiviteter mellem fans og klub? Det forlyder allerede at stemningspuljen er tom - disponeret over af OB selv og i de fleste tilfælde uafhængigt af fansene.
3. Når der skal produceres visuel opbakning på stadion, så lad fansene lede an. Indkøbte plastikflag, klappere, trykte bannere på banen osv. gør os til grin - det løfter os ikke. Det er ikke håndbold.
4. Det fantastiske nye capotårn er væk igen på grund af intern uklarhed i OB pm hvorvidt de havde givet sig selv tilladelse til at sætte det op.
5. Man maler spillertunellerne med graffiti - et ønske fansene har haft i mange år. Men man ender med at udføre det uafhængigt af de fans man havde lovet at inddrage, får et resultat med stavefejl og lettere pøllet æstetik, og lægger hele ansvaret over på samme fans på twitter når man får kritik. Hvis man endelig skal male det selv, så tænk over et intelligent/underspillet/fynsk udtryk og forsøg at undgå at ligne desperate provinsfolk med mindreværdskomplekser.
Endelig - til den kamp hvor der skrives Welcome to hell i spillertunnelen kunne man måske lade være med at dele klappere ud og have en saxofonist på tribunerne? Det er ikke håndbold og det hænger ikke sammen.
Samlet set: Det er en helt rigtig overordnet vej at gå når OB arbejder med kulturen, men træk lidt luft ind. Kultur er ikke noget man kan købe sig til på en halvsæson. Det er en besværlig proces hvor man langsomt bevæger sig i en retning gennem dialog mellem klub, fans, med historien og moderklubben. Også selvom frivillige er svære at arbejde sammen med og selvom de er langsommere end man gerne ville.
Hvis vi vil skabe en kultur omkring stadionoplevelsen, så kræver det først en tanke om hvad den kultur skal være. Fra min stol er det svært at være troværdige og både dyrke det hyperkommercialiserede show for laveste fællesnævner, der har omgivet de seneste hjemmekampe, og samtidig forsøge at understøtte fanengagementet og hoppe med på “vi er ikke en del af moderne fodbold-bølgen”.
Ellers bliver det sådan lidt ligesom starbucks, der sælger fairtrade, kommuner, der laver skatervideoer og maler graffiti og Danske Spil, der spiller jingler undervejs i superligkampene og skriver lange indlæg om engelske tredjedivisionsstadions, som de afslutter med #modernefodboldnejtak - påtaget.
Jeg forstår godt man gerne vil skabe kant i en kønsløs divisionsforening. Og jeg forstår også godt, at der internt i virksomheden helt sikkert er en vis kamp om hvilke fortællinger om OB, der skal fremføres, men det er ok at trække vejret, tænke jer om og spørge omkring.
Comment