Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Nedtakt: OB-AAB 6. marts 2017

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Nedtakt: OB-AAB 6. marts 2017

    Lang tid siden jeg har deltaget i debatten. Magtede ikke atcykle mere rundt i de negative cirkler. Det gik jo ikke særligt godt og allevar efterhånden så pressede af den lange OB-ørkenvandring, at man ikke kunne senoget som helst positivt i noget som helst. Foråret har heldigvis budt på bedreOB-spil, som gør, at der både er overskud til at rose og fremhæve det gode, mensman samtidig kritiserer det, som stadig kan forbedres.
    Mit syn på kampen og holdet lige nu er som følger:
    Makrini-salget: det kan godt være, at det er et lucky punch,men set i bagklogsskabens klare lys, må jeg også bare sige at Makrini var engod defensiv spiller, men derudover bidrog han med tæt på intet offensivt. Hanhavde for langsom boldomgang og han var ikke særlig god til at sespilmuligheder frem ad banen. Izunna viser konsekvens i sine tacklinger og ermeget hurtigere til at fordele boldene ud på fløjene og op i midten af banen. Ogsånår han erobrer en bold. Hans bolde ud på fløjene ligger næsten hver gang foranden modtagende spiller, så denne er optimalt serviceret til at bringe boldenhurtigt frem. Han forsøger sig også med nogle satsede afleveringer. Derfor vilhan også naturligt nok komme til at lave fejlafleveringer. Men jeg eroverbevist om at der er større gevinst ved at forsøge sig med de sværeafleveringer end at spille sikkert hele tiden, som Makrini gjorde. Hans spilskabte ingen plads, overtalssituationer og overraskelser, hvilket gjorde dethele meget statisk og for nemt at lukke ned.
    Jeg tror, at JJ´s langvarige skade i efteråret har haft storbetydning for holdet. Han viste rigtig gode takter og blev så sat tilbage. Detvar ham, man ville bygge offensiven op omkring. Jeg bilder mig selv ind at ethelt efterår med JJ som fast mand, ville have udviklet holdet lidt hurtigere. Detkunne de sidste kampe med ham som dirigent godt indikere.
    Som jeg har sagt fra starten ville Tingager blive enfantastisk spiller. En del herinde fokuserede på de fejl han lavede i stedetfor at skele til det potentiale hans spil faktisk havde. Fra begyndelsen harhan vist ekstremt godt pasningsspil og hovedspil. Han lavede af og til noglefejl i sine indgreb, men de er stort set blevet udryddet i de sidste kampe. Nuer han bare hamrende sikker i sit spil. Han havde kun én lille fejl i kampen,som jeg kunne få øje på, hvor han ikke får clearet langt nok væk i førstehalvleg. Samtidig har han så lagt ovenpå i de sidste kampe. Han er begyndt istørre grad at føre bolden frem, hvilket er rigtig ubehageligt formodstanderen, fordi han er med til at skabe overtal på midtbanen. Samtidig bliverhans samarbejde med Tvergaard også bare bedre og bedre. Prøv og tænk tilbage påtiden med Nielsen/Jonasson: de var så hamrende ringe i boldomgangen, at man sadmed nerverne uden på tøjet, når de forsøgte at spille sig ud af et pres. Nusidder man fuldstændig roligt.
    Som andre også har været inde på, er det afgørende, at OBkommer foran. Det viser vores 3 kampe i foråret ret tydeligt. Holdet har brugfor plads til at spille. Et Horsens-hold, der står nede bagved og sparker væk,har man ikke værktøjerne til at låse op. Men når man kommer foran, kan manudnytte den plads, som modstanderen bliver nødt til at give. Det bliver i dengrad spændende om det kan lykkes at låse SDJ-defensiven op på søndag!
    Jeg hæfter mig også ved, at tæt på alle angreb fører til enafslutning nu, som gør at holdet kan nå at komme tilbage i organisationen, såman ikke er så sårbar. I efteråret løb det som regel ud i sandet og angrebetblev brudt, så OB blev fanget ude af formation, hvilket skabte farligeomstillinger til modstanderen.
    Defensiven på holdet hænger nu pludselig ekstremt godtsammen. Aab har naturligvis chancer – det kan ikke undgås. Men antallet erlille og chancernes størrelse er små. Forsvaret står nu på en sådan måde, at engod målmand som Gryte har mulighed for at holde nullet. Horsens-målet faldernetop på en fejl. Barret mister den et rigtig farligt sted på midten, somfanger OB-holdet fuldstændig uden af balance. De situationer har der nærmestikke været nogen af ud over denne i foråret. Det gør, at det er meget, megetsværere at skabe chancer mod OB nu. En del af forklaringen er at OB-chancernenu fører til afslutning, så antallet af omstillinger minimeres, som nævntovenfor.
    Købet af Casper Nielsen på næsten betegnes som en genistreg.Han er jo en spiller med de gode gamle OB-dyder. Lige præcis den type der erbrug for at gøre de andre bedre. Hans speed, opportunisme og fight er joforbilledlig. Jeg er sgu overrasket over, at han kan være med til at gøre enforskel fra dag 1.
    Skal vi så være vildt positive nu? Det bliver et klokkeklart”måske”. Jeg mangler at se holdet skabe store nok chancer i det etablerede spiltil, at holdet kan vinde mod de hold, som er svære at slå kontra imod. Men deter klart at den selvtillid, som holdet nødvendigvis må have opbygget over desidste tre kampe kan gøre, at man tør lige lidt mere for at lykkes med detsvære, som man måske ikke rigtig tør i modgang. Det kan sende holdet ind i enpositiv spiral.

    Uha - jeg sidder faktisk og tænker, at det godt kan lade sig gøre at tage den UEFA-plads, hvis holdet fortsætter på denne måde....

    #2
    Velkommen tilbage :-)

    Jeg er enig i meget af det du skriver. Vi vidste allesammen godt, hvilke svagheder Makrini havde, men han var ikke desto mindre en defensiv meget sikker skanse, og spørgsmålet var, om Izunna, der jo skreg i medierne og virkede helt humørforladt, nogensinde ville kunne udfylde den plads, men det har han gjort, og det er godt nok god trænerarbejde, godt set af Kent og Hansen!

    Vi er også begunstiget af, at Tingager og JJT har taget et skridt op, også enig, det har jo været altafgørende, og så må man nok indse, at KEP var en fejl, omend KEPs erfaring kan være værdifuld bag kulissen naturligvis, så svært at afgøre helt entydigt, men alt i alt må man vist sige, at en så dyr herre, indkøbt til så en central rolle, skal være mere toneangivende på banen.

    Nielsen og Hansen må også erkende, at de fejlede ift. det offensive spil. Det var en stor fejl, at placere Joan på kanten. Jeg har en del Vejle kontakter, og som en sagde: Joan kan godt blive en stor profil, hvis han kommer væk fra kanten og ind bag den forreste angriber. Hans ord står som en lysende forudsigelse for mig. Jovist Joan var da et lysglimt i efteråret, men lige nu er han jo ganske enkelt topklasse. I efteråret havde vi ingen spillere, som kunne føre bolden frem centralt, være kreativ og spille i mellemrummene, det blev alt for låst, særligt når man satsede så entydigt på AK og Fester. Det var simpelthen en brøler fra trænerteamets side, som man jo også mere eller mindre direkte har erkendt, men dejligt, at der nu er rettet op på det. RJ blomstrer virkelig nu, hvilket jeg ser som et udtryk for, at hans relationer på banen er blevet bedre, særligt omkring både Joan, JJT og Laursen (JP er vist også et fejlkøb, men heldig vi havde Barret så).

    Den store åbenbaring for mig er Casper Nielsen, her må jeg virkelig rose Kent og Jesper, det er sgu godt set. Han kommer med energi og vilje, han bidrager med noget mere direkte spil, og er stærkere defensivt end Joan var på den kant, vores erobringsfase er også blevet langt bedre.

    Holdets udtryk, er også blevet meget mere OB DNA, med masser af vilje og løb, og slet ikke den ulidelige boldflytning, som prægede holdet tidligere, det er så meget bedre, og nok også resultatet af en erkendelsesproces hos Hansen og Nielsen af, hvad det er for en klub, de er kommet til. OB fungerer bedst på denne måde: fysisk pres, duelspil, direkte spil mv. Sådan har det alle dage været, og sådan bliver det ved med at være.

    Kent har rystet posen rigtig fornuftigt, de to herrer Nielsen og Hansen har justeret kursen og rettet fejlene for tidligere. Hvis det fortsætter, har de bevist deres evner, og ovenpå en meget lang skuffende periode, både på og uden for banen, vist det rette format til klubben.

    Comment


      #3
      Måske du skulle overveje afsnitsinddeling på dit ellers glimrende indlæg? ;-)

      Jeg har ikke så meget at tilføje end at det er ikke spor underligt, at der er mere ros, når der rent faktisk er noget reelt at rose... Du ved udtryk og resultater har det med at løsne op for tingene.

      Det modsatte fastlåser.

      Der er blevet foretaget en gamble, der indtil videre ser ud til at give pote, for en gangs skyld. Det er kun glædeligt. I den sidste ende var det jo dem, der skulle bevise, at de ikke kun havde det i munden.

      MvH ChrisOB
      1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

      Comment


        #4
        Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
        Velkommen tilbage :-)

        Jeg er enig i meget af det du skriver. Vi vidste allesammen godt, hvilke svagheder Makrini havde, men han var ikke desto mindre en defensiv meget sikker skanse, og spørgsmålet var, om Izunna, der jo skreg i medierne og virkede helt humørforladt, nogensinde ville kunne udfylde den plads, men det har han gjort, og det er godt nok god trænerarbejde, godt set af Kent og Hansen!

        Vi er også begunstiget af, at Tingager og JJT har taget et skridt op, også enig, det har jo været altafgørende, og så må man nok indse, at KEP var en fejl, omend KEPs erfaring kan være værdifuld bag kulissen naturligvis, så svært at afgøre helt entydigt, men alt i alt må man vist sige, at en så dyr herre, indkøbt til så en central rolle, skal være mere toneangivende på banen.

        Nielsen og Hansen må også erkende, at de fejlede ift. det offensive spil. Det var en stor fejl, at placere Joan på kanten. Jeg har en del Vejle kontakter, og som en sagde: Joan kan godt blive en stor profil, hvis han kommer væk fra kanten og ind bag den forreste angriber. Hans ord står som en lysende forudsigelse for mig. Jovist Joan var da et lysglimt i efteråret, men lige nu er han jo ganske enkelt topklasse. I efteråret havde vi ingen spillere, som kunne føre bolden frem centralt, være kreativ og spille i mellemrummene, det blev alt for låst, særligt når man satsede så entydigt på AK og Fester. Det var simpelthen en brøler fra trænerteamets side, som man jo også mere eller mindre direkte har erkendt, men dejligt, at der nu er rettet op på det. RJ blomstrer virkelig nu, hvilket jeg ser som et udtryk for, at hans relationer på banen er blevet bedre, særligt omkring både Joan, JJT og Laursen (JP er vist også et fejlkøb, men heldig vi havde Barret så).

        Den store åbenbaring for mig er Casper Nielsen, her må jeg virkelig rose Kent og Jesper, det er sgu godt set. Han kommer med energi og vilje, han bidrager med noget mere direkte spil, og er stærkere defensivt end Joan var på den kant, vores erobringsfase er også blevet langt bedre.

        Holdets udtryk, er også blevet meget mere OB DNA, med masser af vilje og løb, og slet ikke den ulidelige boldflytning, som prægede holdet tidligere, det er så meget bedre, og nok også resultatet af en erkendelsesproces hos Hansen og Nielsen af, hvad det er for en klub, de er kommet til. OB fungerer bedst på denne måde: fysisk pres, duelspil, direkte spil mv. Sådan har det alle dage været, og sådan bliver det ved med at være.

        Kent har rystet posen rigtig fornuftigt, de to herrer Nielsen og Hansen har justeret kursen og rettet fejlene for tidligere. Hvis det fortsætter, har de bevist deres evner, og ovenpå en meget lang skuffende periode, både på og uden for banen, vist det rette format til klubben.
        Jeg har stadig lidt svært ved at uddele "guldstjerner" for noget de burde ha "set" noget tidligere, så vi ikke skulle trækkes igennem ørkenvandring efter ørkenvandring i efteråret uden at se konkrete resultater af deres sammensætninger. Når man ENDELIG begynder at levere det, man er ansat til, skal man så partout hyldes for det?

        Det eneste de kan få "ret" i er truppens potentiale - placeringen er jo stadig den samme: Vi kom ikke i top 6. Vi skal spille om at undgå nedrykning, og vi skal have points i de to sidste kampe her for at have en reel chance for at undgå playoffkampene om at undgå nedrykningen. Den del er de, stadig, hovedansvarlige for.

        Men lige nu synes vi til at være på vej mod et hold og et udtryk der grangiveligt ligner det, vi har efterspurgt. Og hvis det fortsætter, så rykker vi heller ikke ned.

        Men "glemme" efteråret p.g.a nogle få kampe i himlen? Det vil jeg ikke.

        Rose de to for endelig at gøre det, de er ansat til? Tjo, jo, det kan du gøre for mig, jeg foretrækker at beholde glæden jeg har nu, og så må min uforbeholdne ros vente til sæsonen er slut og udtrykket er det samme, så jeg kan tro på, at det her fortsætter ind i næste sæson - i Superligaen.

        MvH ChrisOB
        1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

        Comment


          #5
          Velkommen tilbage claudes1. Forhåbentlig til bedre tider.

          Godt indlæg med masser af gode pointer. Jeg syntes dog at 95% af den samlede kritik i efteråret har været berettiget og fortjent..
          Jeg hylder dog KN og JH at have en jernfast vilje på at dette nok skulle lykkedes for den fodbold vi spiller nu er det jeg vil se..

          Men jeg bryder mig stadig ikke om JH og den måde han er overfor os fans. Hans attitude. Jeg kan se at de er ved at lave om på tingene med fanpanel og ambassadører så det hele nok skal blive bedre. Men har længe følt mig behandlet som en kunde i Fakta og skal se handling bag de fine ord og paneler før jeg ligger mig fladt ned..

          Meget enig omkring Casper Nielsen. Pt ser det ud til at være en god investering

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
            Måske du skulle overveje afsnitsinddeling på dit ellers glimrende indlæg? ;-)

            Jeg har ikke så meget at tilføje end at det er ikke spor underligt, at der er mere ros, når der rent faktisk er noget reelt at rose... Du ved udtryk og resultater har det med at løsne op for tingene.

            Det modsatte fastlåser.

            Der er blevet foretaget en gamble, der indtil videre ser ud til at give pote, for en gangs skyld. Det er kun glædeligt. I den sidste ende var det jo dem, der skulle bevise, at de ikke kun havde det i munden.

            MvH ChrisOB
            Et godt eksempel er Tingager - han er efter min mening blevet vurderet på sine fejl alene af alt for mange herinde, i stedet for også at fokusere på det åbenbare talent han også viste mange eksempler på. Det synes jeg har været lidt tungt at deltage i. Det fastlåser også - bare i den anden retning. Men jeg forstår udmærket, hvorfor man har været så fokuseret på alt lortet - for det var der meget af :o)

            Comment


              #7
              Syntes vi er har været igennem en lang lang vinter der har varet flere år. Nu ser tingene ud til at kunne vende, KN opbygning af hold og spillestil ser lovende ud, vi har et hold med mange unge spændenede spillere. OB har indset at der skal gøres mere for fans fanpanel ambassadører m.m.

              Tilsammen løfter det forhåbentligt OB igen, med flere på stadion flere tv penge chancer for Europa osv.

              Syntes der er rigtig meget af tage med fra Aab kampen. Syntes spillere sprudler og udviser energi vilje og tro, meget kan blive bedre i spillet, syntes der er formange fejlafleveringer eller svage afleveringer, der kan blive straffet mod mere kyniske hold. og jeg tror også Sønderjydske vil blive en sværere modstander en Aab
              Last edited by Ricardo; 08-03-2017, 10:56.

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af claudes1 Se indlæg
                Et godt eksempel er Tingager - han er efter min mening blevet vurderet på sine fejl alene af alt for mange herinde, i stedet for også at fokusere på det åbenbare talent han også viste mange eksempler på. Det synes jeg har været lidt tungt at deltage i. Det fastlåser også - bare i den anden retning. Men jeg forstår udmærket, hvorfor man har været så fokuseret på alt lortet - for det var der meget af :o)
                Det er gamet, du gamle. Man kan ikke forvente at alting i en fodboldfans verden kører ud fra en snorrelige tråd - den ene øjeblik redder man holdets røv, det næste har man kostet et mål - og det hele skal ses i konteksten: Ingen spillere får længere snor når resultaterne svigter. Heller ikke - eller måske især ukendte kort hentet fra 2. Divisionsklubber.

                Ja, det er selvfølgelig tungt at følge med i, men på ingen måder underligt. Det hele skal ses i frustrationen over den samlede pakke og i den sammenhæng er der nogen, der bliver hængt ud mere end andre - og det er altså dem, der koster mål. Om du vil det eller ej.

                Jeg deltog ikke i nedsablingen af Tingager, fordi jeg kunne se potentialet. Men til forskel fra dig, så kunne jeg ikke klandre dem, der gjorde det. Fordi fejl der koster mål midt i en krise, det skal der fokus på. Sådan er det bare, om man kan li det eller ej. I den henseende blev Tingager, retfærdigt eller ej, betragtet som ENDNU ét af de berømte fejlskud, som vores ledelse havde smidt ud til skue.

                Jeg vil heller ikke klandre dig for at tage en pause fra alt det her. Overhovedet. Men hvad jeg vil "klandre" dig for er, at du tordnede mere mod negativiteten end at du ville anerkende, at der var noget at klandre ledelsen for.

                Men fuck it. Du kan jo med selvsyn se, hvad der sker, når der ENDELIG kommer konkrete resultater ud af al den snak, som ledelsen har været garant for - uden at levere.

                Jeg er glad. Du er glad. Ja selv StateTrooper er det. Men i teorien kan vi tabe de to næste kampe og så er vi hurtigere tilbage ved square one, hurtigere end du kan nå at sige ordet "nuancer".

                Fodbold er lunefuldt. Deal with it.

                MvH ChrisOB
                1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                  Jeg er glad. Du er glad. Ja selv StateTrooper er det. Men i teorien kan vi tabe de to næste kampe og så er vi hurtigere tilbage ved square one, hurtigere end du kan nå at sige ordet "nuancer".

                  Fodbold er lunefuldt. Deal with it.

                  MvH ChrisOB
                  Wow, er jeg normalt den mest negative herinde? :D
                  OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                    Det er gamet, du gamle. Man kan ikke forvente at alting i en fodboldfans verden kører ud fra en snorrelige tråd - den ene øjeblik redder man holdets røv, det næste har man kostet et mål - og det hele skal ses i konteksten: Ingen spillere får længere snor når resultaterne svigter. Heller ikke - eller måske især ukendte kort hentet fra 2. Divisionsklubber.

                    Ja, det er selvfølgelig tungt at følge med i, men på ingen måder underligt. Det hele skal ses i frustrationen over den samlede pakke og i den sammenhæng er der nogen, der bliver hængt ud mere end andre - og det er altså dem, der koster mål. Om du vil det eller ej.

                    Jeg deltog ikke i nedsablingen af Tingager, fordi jeg kunne se potentialet. Men til forskel fra dig, så kunne jeg ikke klandre dem, der gjorde det. Fordi fejl der koster mål midt i en krise, det skal der fokus på. Sådan er det bare, om man kan li det eller ej. I den henseende blev Tingager, retfærdigt eller ej, betragtet som ENDNU ét af de berømte fejlskud, som vores ledelse havde smidt ud til skue.

                    Jeg vil heller ikke klandre dig for at tage en pause fra alt det her. Overhovedet. Men hvad jeg vil "klandre" dig for er, at du tordnede mere mod negativiteten end at du ville anerkende, at der var noget at klandre ledelsen for.

                    Men fuck it. Du kan jo med selvsyn se, hvad der sker, når der ENDELIG kommer konkrete resultater ud af al den snak, som ledelsen har været garant for - uden at levere.

                    Jeg er glad. Du er glad. Ja selv StateTrooper er det. Men i teorien kan vi tabe de to næste kampe og så er vi hurtigere tilbage ved square one, hurtigere end du kan nå at sige ordet "nuancer".

                    Fodbold er lunefuldt. Deal with it.

                    MvH ChrisOB
                    +1
                    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                    Comment


                      #11
                      Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at genkende, at Izunna har været nogen særlig tilføjelse til den rent offensive del. Meget svært endda. Jeg synes lidt det virker som en fejlslutning baseret på, at vi nu begynder at få resultater. Nogle passende eksempler på det, kunne jo være at kigge på kampene mod Esbjerg og Viborg i slutningen af efteråret. Her havde vi absolut ikke problemer med at skabe chancer med El Makrini på midten, kvaliteten i de sidste aktioner foran målet var bare uhyrligt ringe, og vi blev ikke bailed out af to fantastiske enkeltmandspræstationer.

                      Det er JJT der er den helt afgørende forskel her, og så er det heller ikke uvæsentligt, at vi har fået en CN ind der er meget dynamisk, og er bedre til at se de fremadrettede pasninger end Edmundsson. Kigger man på Izunnas rolle i opspillet, er den også marginal, ligesom El Makrinis var. I etableret spil trækker han som regel ned imellem Tverskov og Tingager, så de kan skubbes højere op og forsøge at slå nogle direkte afleveringer fremad, som de har gjort godt. Der hvor vi får sat spillet, er når vi finder JJT og gør ham retvendt, eller får lavet nogle overtal på kanterne, her kan jeg hverken få øje på, at El Makrini var nogen bremseklods, eller at Izunna er nogen berigelse.

                      Tingager har vist rigtigt gode fremskridt, og det er fedt at se ham og Tverskov spille med selvtillid og overskud. At påstå, at han udviste et "ekstremt godt pasningspil" fra start af, er det decideret nonsens. Det kan jeg hurtigt finde nogle klip der modbeviser. Det var også relevant at påpege hans fejl, da de var mange og graverende. Der skal dog falde en stor ros til Kent og trænerstaben der måske "har gjort det igen"? Rasmus Thelander var i hvert fald ikke nogen særligt veludviklet boldspiller, da han kom til fra AB, men havde til gengæld nogle rigtigt gode fysiske forudsætninger, og hvis Kent igen formår at skabe et lignende udviklingsforløb, er der intet andet at gøre, end at lette på hatten.

                      Noget der dog var ret tydeligt at se fra tribunen, og måske også fortæller lidt om forskellen på, hvor idealistiske og pragmatiske Kent og Wieghorst er ift. hinanden, var måden der blev spillet ud nedefra. Begge hold tilstræber at gøre det, af gode grunde, og ligesom vi gør med Izunna, ynder AaB også at trække Würtz ned i mellem de to stoppere, dog ikke i ligeså høj grad. Det der er den helt afgørende forskel er, hvor ultimativt det gøres. Når OB er ved at spille sig i en fælde eller spillerne bliver lidt pressede og mangler sikre muligheder, så spiller de den gerne tilbage til Grytebust der sender den langt fremad. Den "luksus" giver AaB ikke sig selv. De er ekstremt ultimative i partout at ville spille den op nedefra, og sparker kun langt i meget få tilfælde. Derfor kom Blåbjerg og Holgersson også til at se mindre gode ud ved mange lejligheder, hvor vi fik dem til at spille bolden ind i nogle områder, som vi hurtigt fik overbefolket og lukket ned for.

                      Her taler statistikken også sit tydelige sprog, hvor det udover at blive 45-55 i boldbesiddelse, i AaBs favør, var Blåbjerg og Holgersson der havde suverænt flest pasninger i kampen med 112 og 110, hvor JJT var den hos os der havde flest med 74. Sammenligner vi stopperparrene giver det en fordeling 222-104 i afleveringer, i AaB stoppernes favør. Det er ekstremt mange pasninger, til sammenligning havde SønderjyskE 223 pasninger i hele holdet, imod AGF. Kigger vi på keeperne, havde Larsen 38 afleveringer og Gryte 22. Det synes jeg også fortæller historien om, at det er lidt mere taknemmeligt at være midterforsvarer i OB end i AaB, og at Kent tillader holdet at gå lidt mere nænsomt frem i processen mod at blive dominerende i pasningsspillet. Her kom AaBs bagerste i den grad på glatis et par gange i mandags.

                      Hvilken fremgangsmåde der er den rigtige, skal jeg ikke kloge mig på, men det var i hvert fald fedt at se Kent gå den mere pragmatiske vej og stille sig dybt ned i og lukrere på AaBs "naivitet".
                      Last edited by Sheed; 08-03-2017, 11:58.

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af StateTrooper Se indlæg
                        Wow, er jeg normalt den mest negative herinde? :D
                        Det kan godt være jeg skal tage dén krone på, men skal vi ikke bare være glade for, at vi har scoret 8 mål i 3 kampe og lavet 7 points, der egentlig burde ha været 9?

                        ;-)

                        MvH ChrisOB
                        1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
                          Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at genkende, at Izunna har været nogen særlig tilføjelse til den rent offensive del. Meget svært endda. Jeg synes lidt det virker som en fejlslutning baseret på, at vi nu begynder at få resultater. Nogle passende eksempler på det, kunne jo være at kigge på kampene mod Esbjerg og Viborg i slutningen af efteråret. Her havde vi absolut ikke problemer med at skabe chancer med El Makrini på midten, kvaliteten i de sidste aktioner foran målet var bare uhyrligt ringe, og vi blev ikke bailed out af to fantastiske enkeltmandspræstationer.

                          Det er JJT der er den helt afgørende forskel her, og så er det heller ikke uvæsentligt, at vi har fået en CN ind der er meget dynamisk, og er bedre til at se de fremadrettede pasninger end Edmundsson. Kigger man på Izunnas rolle i opspillet, er den også marginal, ligesom El Makrinis var. I etableret spil trækker han som regel ned imellem Tverskov og Tingager, så de kan skubbes højere op og forsøge at slå nogle direkte afleveringer fremad, som de har gjort godt. Der hvor vi får sat spillet, er når vi finder JJT og gør ham retvendt, eller får lavet nogle overtal på kanterne, her kan jeg hverken få øje på, at El Makrini var nogen bremseklods, eller at Izunna er nogen berigelse.

                          Tingager har vist rigtigt gode fremskridt, og det er fedt at se ham og Tverskov spille med selvtillid og overskud. At påstå, at han udviste et "ekstremt godt pasningspil" fra start af, er det decideret nonsens. Det kan jeg hurtigt finde nogle klip der modbeviser. Det var også relevant at påpege hans fejl, da de var mange og graverende. Der skal dog falde en stor ros til Kent og trænerstaben der måske "har gjort det igen"? Rasmus Thelander var i hvert fald ikke nogen særligt veludviklet boldspiller, da han kom til fra AB, men havde til gengæld nogle rigtigt gode fysiske forudsætninger, og hvis Kent igen formår at skabe et lignende udviklingsforløb, er der intet andet at gøre, end at lette på hatten.

                          Noget der dog var ret tydeligt at se fra tribunen, og måske også fortæller lidt om forskellen på, hvor idealistiske og pragmatiske Kent og Wieghorst er ift. hinanden, var måden der blev spillet ud nedefra. Begge hold tilstræber at gøre det, af gode grunde, og ligesom vi gør med Izunna, ynder AaB også at trække Würtz ned i mellem de to stoppere, dog ikke i ligeså høj grad. Det der er den helt afgørende forskel er, hvor ultimativt det gøres. Når OB er ved at spille sig i en fælde eller spillerne bliver lidt pressede og mangler sikre muligheder, så spiller de den gerne tilbage til Grytebust der sender den langt fremad. Den "luksus" giver AaB ikke sig selv. De er ekstremt ultimative i partout at ville spille den op nedefra, og sparker kun langt i meget få tilfælde. Derfor kom Blåbjerg og Holgersson også til at se mindre gode ud ved mange lejligheder, hvor vi fik dem til at spille bolden ind i nogle områder, som vi hurtigt fik overbefolket og lukket ned for.

                          Her taler statistikken også sit tydelige sprog, hvor det udover at blive 45-55 i boldbesiddelse, i AaBs favør, var Blåbjerg og Holgersson der havde suverænt flest pasninger i kampen med 112 og 110, hvor JJT var den hos os der havde flest med 74. Sammenligner vi stopperparrene giver det en fordeling 222-104 i afleveringer, i AaB stoppernes favør. Det er ekstremt mange pasninger, til sammenligning havde SønderjyskE 223 pasninger i hele holdet, imod AGF. Kigger vi på keeperne, havde Larsen 38 afleveringer og Gryte 22. Det synes jeg også fortæller historien om, at det er lidt mere taknemmeligt at være midterforsvarer i OB end i AaB, og at Kent tillader holdet at gå lidt mere nænsomt frem i processen mod at blive dominerende i pasningsspillet. Her kom AaBs bagerste i den grad på glatis et par gange i mandags.

                          Hvilken fremgangsmåde der er den rigtige, skal jeg ikke kloge mig på, men det var i hvert fald fedt at se Kent gå den mere pragmatiske vej og stille sig dybt ned i og lukrere på AaBs "naivitet".
                          Det må være den bedste analyse, man overhovedet kunne komme på omkring, hvorfor vi vandt over AaB.

                          Den plan ville så have sine forbehold, hvis vi var kommet bagud, fordi så havde AaBs Iver for at komme fremad banen formentlig være blevet mindsket, og så skulle vi så ud og skabe kampen. Og dét har vi stadig store problemer med.

                          Sønderjyderne bliver en anden størrelse - hvordan tror du, den vil forløbe sig?

                          MvH ChrisOB
                          1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                          Comment


                            #14
                            At påstå at det var en fejl at spille med Joan på kanten er nu det værste vrøvl jeg længe har læst! Han fyldte ganske rigtigt ikke meget defensivt de allerførste par kampe. Det gjorde han aldrig i Vejle. Men allerede efter få kampe var højrekanten ganske velfungerende defensivt og ikke mindst offensivt, ja 80% af vores omstillingsspil gik netop igennem Joan. Han var holdets topscorer og assistkonge. Men jo han kan spille flere pladser, også i angrebet. Bemærk i øvrigt at målet mod Randers ligeledes kom fra kanten. Joan er vigtig i angrebet i dag, selvfølgelig fordi han scorer mål, men også af den simple grund, at han lægger presset højt, og har formået ligeså at ruske op i angrebsmakkeren, at gøre ligeså, hvadenten det er AK eller Fester. Netop det høje pres har været afgørende i at en spiller som Tingager har lyst op i erobringsfasen, da modstanderen ganske enkelt har været tvunget til at spille høje afleveringer fra egen forsvarszone. Kunne da tænke mig at spørge, hvordan du havde tænkt dig at vi overhovedet skulle kunne spille os forbi midterlinjen i efteråret, hvis Edmunsson skulle spille frontmand. Det gjorde han forresten i en kamp i efteråret, eller rettere sagt en halvleg, hvorefter han blev rykket ned centralt som offensiv midt. Inden da havde vi som forventet stort set ikke haft bolden over midterlinjen i kontrol. Også den rolle løste han til UG, BTW.

                            Og BTW, jeg påviste adskillige gange den manglende bevægelse af vores frontduo, og så bliver det immervæk noget sværere at finde de rigtige løsninger fremadrettet, når der ingen bevægelse er, det giver vist sig selv. Vi scorer på vores chancer nu, og det gjorde vi bare ikke førhen. Lovende situationer/omstillinger fører til slutprodukt nu, pga. at vi ikke løber tør for spilmuligheder, igen pga. Mere bevægelighed. Førhen blev tvunget ned i tempo af selvsamme grund. Men som Kent siger, vi har spillet bedre kampe i efteråret, men får bare ikke scoret..
                            Last edited by makitabel; 08-03-2017, 12:39.

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
                              Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at genkende, at Izunna har været nogen særlig tilføjelse til den rent offensive del. Meget svært endda. Jeg synes lidt det virker som en fejlslutning baseret på, at vi nu begynder at få resultater. Nogle passende eksempler på det, kunne jo være at kigge på kampene mod Esbjerg og Viborg i slutningen af efteråret. Her havde vi absolut ikke problemer med at skabe chancer med El Makrini på midten, kvaliteten i de sidste aktioner foran målet var bare uhyrligt ringe, og vi blev ikke bailed out af to fantastiske enkeltmandspræstationer....
                              Er sådan set meget enig i din analyse i Izunnas bidrag til offensiven (det etablerede spil), hvor jeg bestemt også stadig ser mangler, men det er forventet. Det, han skal høste sine roser for, er mere i presspillet. Vi er blevet meget bedre til her i foråret i perioder af kampene at presse højt og aggressivt. Det er ikke alene Izunnas fortjeneste selvfølgelig. Hele holdet er mere sat op til det (Casper Nielsen virker også til at være god til det, vores to stoppere tør at gå meget højt op, og JJ er virkeligt også steppet et skridt yderligere op – også i presspillet.). Makrini var en herlig type, men skal man sætte det lidt på spidsen, så gik han ofte ”blot” efter at standse modstandernes angreb (med alle midler), hvor vi nu går mere efter at erobre kuglen og blive farlige af den vej – også længere fremme på banen (igen, det er selvfølgeligt i perioder). Synes den helt store forskel fra efterårets kampe er, at vi overordnet giver et mere dynamisk udtryk, og her synes jeg, at Izunna har spillet en positiv rolle.

                              Som Kent N. og andre har været inde på, så var det ikke vores bedste kamp i det etablerede spil. En del af det er jo en naturlig konsekvens af, at vi nu lidt oftere forsøger os med hurtige omstillinger og hurtige afslutninger. Selvfølgeligt ville det var dejligt, hvis vi også kunne haft lidt længere perioder, hvor det var os, der kontrollerede bolden, men jeg er helt enig med Sheed i, at det er herligt, at vi er gået lidt væk fra religionen om, at der HELE tiden skal spilles short-passing hele vejen nedefra. Variationen gør os farligere og en smule sværere at læse.

                              Er spændt på udtrykket mod SønderjyskE. De er i min bog en (lidt) bedre udgave af Horsens, og da havde vi svært ved at blive farlige i store perioder (især i 2. halvleg). Synes også, at der var optræk til nogle af de gamle tendenser med at smide bolden væk farlige steder (bl.a. fra opspillet fra vores stoppere, som ligger deres spil op på et meget ambitiøst niveau) efterhånden som kampen skred frem. Horsens var bare totalt i forsvars-mode og formåede slet ikke at blive farlige i omstillingerne (måske fordi de var mere interesserede i at få bolden ud til siden, så de kunne få et indkast). Her må det forventes, at SønderjyskE er noget skarpere.

                              Jeg håber på en koncentreret og aggressiv indsats fra start, og så tror jeg på, at vi kan fortsætte momentum. Hvis SønderjyskE stiller sig langt tilbage, ville jeg virkelig gerne se, at vi også kunne vise en god ide/strategi med vores indlægsspil (hvilket for mig, med vores hold, ville sige hårde flade indlæg/ cutbacks og aggressive løb fra angriberne). Hvis det kan komme til at lykkedes, så har vi efterhånden en bred pallette af offensive muligheder.

                              Comment

                              Working...
                              X