Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Tænkt eksempel: Ville du støtte en ny, fynsk storklub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
    Er fuldstændig uenig. Det er ikke den geografiske beliggenhed som gør os til fan af en klub. Den er ikke mere end en meget lille faktor i det.
    Jeg var Schalke-fan laaangt før jeg flyttede mange år senere til Ruhrpott som voksen for flere år. (Jeg vidste som barn ikke engang exakt hvordan "Schalke" ligger på kortet, da jeg blev fan). Og hvad ville din argumentation betyde for en by med flere klubber? Bayern og 1860, VFB Stuttgart og Kickers Stuttgart, Hertha og Union Berlin eller i Danmark med alle de klubber i København, osv., osv.?
    Nej, fodbold og fanskab kommer ud af følelse.
    Når din far går med dig på stadion så er det sandsynlig at du bliver fan af hans klub, når dine venner som børn er fan af en klub så er det sandsynlig at du bliver det også, eller måske det er første gang du se en fodboldkamp på TV som og så er det din klub. Og det er startskudden for udviklingen af en (mere eller mindre stærk) emotional forhold til klubben. Men det er ikke afhængig af din bosted. Du væksler ja ikke din klub når du flytter.
    Forstår ikke din argumentation rigtigt og synes også det er selvmodsigende når du skrive: "Jeg holder med OB fordi det er den superligaklub nærmest min bopæl - jeg holder med det "lokale" hold" på den ene side og "Så alt det der med vores by o.s.v. det bider ikke på mig, og sandsynligvis heller ikke på mange andre fans" på den anden side.
    Og ville ikke bedømme om nogen er en "plastik-fan" eller en "ægte" fan. Er jeg en værre fan fordi bor ikke i Odense og kører 8 timer til Odense og 8 timer tilbage på motorvejen at se en OB-kamp? Heraf har jeg en helt anden opfattelse.
    " Er jeg en værre fan fordi bor ikke i Odense og kører 8 timer til Odense og 8 timer tilbage på motorvejen at se en OB-kamp? "

    Nope .. du er en god kandidat til århundredets OB fan .
    👍
    817 ⚪️
    Y.N.W.A ❤️

    Comment


      #32
      Oprindeligt indsendt af Magge Se indlæg
      " Er jeg en værre fan fordi bor ikke i Odense og kører 8 timer til Odense og 8 timer tilbage på motorvejen at se en OB-kamp? "

      Nope .. du er en god kandidat til århundredets OB fan .
      👍
      Her er vi ikke alene enige. Vi er FULDSTÆNDIG enige 👍🏻
      Believe OB

      ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

      Ligegyldige kampe eksisterer ikke

      Comment


        #33
        Oprindeligt indsendt af manner Se indlæg
        Her er vi ikke alene enige. Vi er FULDSTÆNDIG enige 
        Den er jeg også med på...
        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

        Comment


          #34
          Jeg er OB fan og følger dem gerne i fynsserien eller danmarksserien i stedet for at støtte et plastik projekt i divisionerne
          Form barometer 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

          Comment


            #35
            Aldrig nogensinde ville jeg støtte et Odenseansk fusionshold!

            Hvis OB indgik i et luderprojekt af den kaliber, ville min allerede prøvede kærlighed til klubben lide sit sidste knæk. Eller, det kunne så være ligemeget, for min klub ville ikke eksistere længere, på samme måde som KB, Ikast, Randers Freja osv. ikke eksisterer længere.

            Jeg tror jeg ville skrue op for antallet af Frem-kampe jeg så, og se om jeg kunne forelske mig igen. Svært at tro, dog.
            "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
            Kluden Krew - O'ense Internationals

            Comment


              #36
              Aldrig i livet. Der er en grund til at FC Fyn ikke overlevede.

              Comment


                #37
                Jeg har været meget lun på Frem og set dem i Valby. Det var dengang de havde en helt speciel målmand. Husker ikke lige hans navn men han var både meget god og meget gammel.
                Vedr OB synes jeg det er meget svært at skifte til at være fan af en anden klub jo længere man har været det. Jeg er flyttet en del i mit liv og ingen klub har jeg været sådan rigtig fan i noget der bare er i nærheden af mine år som OB fan. Og det på trods af klubben har svigtet på det væsentligste for mig nemlig at have gode, mangeårige (relativt) kulturbærere. Især selvfølgelig Lars Høgh.
                Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                OB - engang var vi gode

                Comment


                  #38
                  Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
                  Jeg har været meget lun på Frem og set dem i Valby. Det var dengang de havde en helt speciel målmand. Husker ikke lige hans navn men han var både meget god og meget gammel.
                  Vedr OB synes jeg det er meget svært at skifte til at være fan af en anden klub jo længere man har været det. Jeg er flyttet en del i mit liv og ingen klub har jeg været sådan rigtig fan i noget der bare er i nærheden af mine år som OB fan. Og det på trods af klubben har svigtet på det væsentligste for mig nemlig at have gode, mangeårige (relativt) kulturbærere. Især selvfølgelig Lars Høgh.
                  Frem målmanden du fremhæver må have været PER WIND, han er nu målmandstræner i FCK
                  Believe OB

                  ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

                  Ligegyldige kampe eksisterer ikke

                  Comment


                    #39
                    Oprindeligt indsendt af manner Se indlæg
                    Frem målmanden du fremhæver må have været PER WIND, han er nu målmandstræner i FCK
                    Tak - det er nemlig den fantastiske Per Wind, jeg mener. Og han var aktiv gammel længe. FCK - bum,bum, bum. Men måske er han så forklaringen på at Robin Olsen er blevet så dygtig.
                    https://da.wikipedia.org/wiki/Per_Wind
                    Last edited by Tåhyler; 14-12-2016, 08:09.
                    Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                    OB - engang var vi gode

                    Comment


                      #40
                      Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                      Er fuldstændig uenig. Det er ikke den geografiske beliggenhed som gør os til fan af en klub. Den er ikke mere end en meget lille faktor i det.
                      Jeg var Schalke-fan laaangt før jeg flyttede mange år senere til Ruhrpott som voksen for flere år. (Jeg vidste som barn ikke engang exakt hvordan "Schalke" ligger på kortet, da jeg blev fan). Og hvad ville din argumentation betyde for en by med flere klubber? Bayern og 1860, VFB Stuttgart og Kickers Stuttgart, Hertha og Union Berlin eller i Danmark med alle de klubber i København, osv., osv.?
                      Nej, fodbold og fanskab kommer ud af følelse.
                      Når din far går med dig på stadion så er det sandsynlig at du bliver fan af hans klub, når dine venner som børn er fan af en klub så er det sandsynlig at du bliver det også, eller måske det er første gang du se en fodboldkamp på TV som og så er det din klub. Og det er startskudden for udviklingen af en (mere eller mindre stærk) emotional forhold til klubben. Men det er ikke afhængig af din bosted. Du væksler ja ikke din klub når du flytter.
                      Forstår ikke din argumentation rigtigt og synes også det er selvmodsigende når du skrive: "Jeg holder med OB fordi det er den superligaklub nærmest min bopæl - jeg holder med det "lokale" hold" på den ene side og "Så alt det der med vores by o.s.v. det bider ikke på mig, og sandsynligvis heller ikke på mange andre fans" på den anden side.
                      Og ville ikke bedømme om nogen er en "plastik-fan" eller en "ægte" fan. Er jeg en værre fan fordi bor ikke i Odense og kører 8 timer til Odense og 8 timer tilbage på motorvejen at se en OB-kamp? Heraf har jeg en helt anden opfattelse.
                      Nein - Du er aldeles ikke en værre fan, faktisk har vi brug for eksempler som dit, som er indbegrebet af hvad passion og dedikation er for en størrelse, og jeg har intet andet end respekt til overs for dig. Ja faktisk burde OB lave en historie ud af dig.

                      Nu er fodbold indrettet sådan, at det kan være helt okay at være dobbeltmoralsk. Man kan tordne mod at der er fynboer og jyder, der holder med FCK og Brøndby, synes de er lavere på evolutionsskalaen end amøber, og så samtidigt hylde de jyder og sjællændere (og tyskere), som holder med OB.

                      Men lad os lige spole den lidt tilbage... Mange af de fynboer og jyder, der holder med hovedstadsklubberne de gør det jo kun, fordi de klubber er "in" qua deres sportslige succes og ry. Det ville være syndt at sige, at vi har haft samme succes og ry, så dem der holder med OB nu, de er jo langt fra medløbere.

                      Jeg er ikke fra Odense - jeg har intet tilhørsforhold til byen - men når man kun bor 15 km fra stadion så har man alligevel valgt klubben ud fra geografisk nærhed. Og nu har jeg den holdning at fynboer de bør holde med et fynsk hold. Det samme med jyder og sjællændere. Med mindre disse vælger OB. Så er det helt okay! For det eneste, der tæller, er OB. Så er det okay at tordne mod alle de andre, der ikke holder med lokale hold. Min passion fortæller mig, det er helt fint at være dobbeltmoralsk og ulogisk, når det gælder fodbold. Så jeg har det helt fint med, at nedgøre de jyder og sjællændere, der holder med ikke lokale hold, og så hylde selvsamme, når disse vælger OB.

                      Fuck fynboer, der vælger Brøndby og FCK. Fuck jyderne! Undtagen dem, der vælger min klub.

                      Jeg er ikke odenseaner, jeg er OBer.

                      MvH ChrisOB
                      1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                      Comment


                        #41
                        Tak for mange gode indlæg indtil nu. Jeg er glad for, at der ikke er gået mere "du er ikke ægte OB'er, fordi du overvejer spørgsmålet" i den, end der trods alt har gjort.

                        Vi befinder os jo på et forum, hvor de mest dedikerede fans bruger tid og kræfter på at overbevise andre om, at de har ret. Dét kræver fandeme passion, så stor ros til alle herinde, uanset om man støtter eller hader Jesper Hansens arbejde.

                        Jeg var godt klar over, at langt de fleste svar ville være, at man aldrig kunne drømme om at støtte sådan en ny klub. Alt andet ville være mærkeligt, specielt fordi det er et (over)tænkt eksempel.

                        Og jeg ville selv have det på samme måde. Jeg ville formentlig bruge den ny klub som brændstof til at elske OB endnu mere.

                        Spørgsmålet er så, hvordan situationen ville se ud som 20-30 år. Hvis ens børn vokser op med Odense Uniteds succes, og OB vælter rundt en division længere nede? Hele min familie har været B1909-fans, men da klubben "forsvandt" fra topfodbold, begyndte de langsomt at sive mod OB - ligesom mange andre har gjort med tiden.

                        Kunne det samme ikke ske for OB og et eventuelt nyt hold? At OB med tiden ville blive glemt af de gængse fodboldtilskuere? Jeg tror det. I dag er der jo heller ikke nogen københavnere, som længes efter KB og B1903 (ikke hvad jeg ved af da). FCK er bare København, og jeg kan ikke forestille mig, at det samme ikke skulle ske i Odense.

                        Men fortsæt endelig diskussionen. Og igen tak for jeres svar.
                        OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

                        Comment


                          #42
                          Jeg er som sådan set enig - kommende generationer vil have svært ved at savne/relatere til noget de aldrig har kendt - sådan lidt firkantet sagt.

                          Comment


                            #43
                            Meget kommer selvfølgelig til at handle om pengene. spændende at se, hvad fremtiden bringer for klubben. Ikke mindst hvad investorerer og sponsorer ender med at gøre.

                            Comment


                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Rijkaard Se indlæg
                              Meget kommer selvfølgelig til at handle om pengene. spændende at se, hvad fremtiden bringer for klubben. Ikke mindst hvad investorerer og sponsorer ender med at gøre.
                              Jeg spørger også mig selv hvad Niels T får for de trods alt ret mange penge han betaler. Han får dårlig omtale, der da smitter lidt af på ham som "brand". Og der er sgutte prestige i at vise OB frem for forretningsforbindelser.
                              På et tidspunkt må han vel indse at hans input til klubben rent forretningsmæssigt slet ikke er godt nok. Og hvad gør han så? Det må da være en realistisk mulighed at han trækker sig - det har kostet andre klubber livet. Det seneste eksempel jeg husker er FCV.
                              Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                              OB - engang var vi gode

                              Comment


                                #45
                                Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                                Nein - Du er aldeles ikke en værre fan, faktisk har vi brug for eksempler som dit, som er indbegrebet af hvad passion og dedikation er for en størrelse, og jeg har intet andet end respekt til overs for dig. Ja faktisk burde OB lave en historie ud af dig.

                                Nu er fodbold indrettet sådan, at det kan være helt okay at være dobbeltmoralsk. Man kan tordne mod at der er fynboer og jyder, der holder med FCK og Brøndby, synes de er lavere på evolutionsskalaen end amøber, og så samtidigt hylde de jyder og sjællændere (og tyskere), som holder med OB.

                                Men lad os lige spole den lidt tilbage... Mange af de fynboer og jyder, der holder med hovedstadsklubberne de gør det jo kun, fordi de klubber er "in" qua deres sportslige succes og ry. Det ville være syndt at sige, at vi har haft samme succes og ry, så dem der holder med OB nu, de er jo langt fra medløbere.

                                Jeg er ikke fra Odense - jeg har intet tilhørsforhold til byen - men når man kun bor 15 km fra stadion så har man alligevel valgt klubben ud fra geografisk nærhed. Og nu har jeg den holdning at fynboer de bør holde med et fynsk hold. Det samme med jyder og sjællændere. Med mindre disse vælger OB. Så er det helt okay! For det eneste, der tæller, er OB. Så er det okay at tordne mod alle de andre, der ikke holder med lokale hold. Min passion fortæller mig, det er helt fint at være dobbeltmoralsk og ulogisk, når det gælder fodbold. Så jeg har det helt fint med, at nedgøre de jyder og sjællændere, der holder med ikke lokale hold, og så hylde selvsamme, når disse vælger OB.

                                Fuck fynboer, der vælger Brøndby og FCK. Fuck jyderne! Undtagen dem, der vælger min klub.

                                Jeg er ikke odenseaner, jeg er OBer.

                                MvH ChrisOB

                                Hvad du beskriver om folk som holder med en klub fordi klubben er " in" eller succesfuld vil jeg kald mere "interesserede tilskuere som kan god lide en klub". Uden at jeg vil nedværde de, de har deres plads i fodbold og på stadion lige som du eller jeg. Men "fan" betyder for mig i medgang og i modgang, lige som en kærlighedshistorie: "in guten wie in schlechten Zeiten".
                                Og synes man kan sammenligne det helt god. Du forelsker dig i en pige ikke på grund af deres herkomst eller bosted men fordi der er en "that's it"-moment. Men det er mere sandsynligt at du finder hun i din by/region hvor du opholder dig mere. Og synes så er det også når du forelsker dig i en klub. Der er en moment hvor det sker og derefter udvikler sig historien. Ofte er det en klub i geografisk nærheden, det er mere sandsynlig, men synes det kan også gå en anden vej.
                                Hvad du skriver om vores dobbeltmoral kan jeg rigtig god lide.
                                Når jeg forestiller mig folk på stadion ville være helt fornuftigt så ville de ja ryste hovedet over det hvad der ske på banen: 22 mænd kæmper om kun en bold selvom de havde mange bolde mere under opværming hvilke de kunne hente let ud af omklædningsrummet igen...
                                Fodbold lever ikke af fornuft, den lever af følelse.
                                Og vi er ulogisk, dobbeltmoralsk, højtemotional og syndssyg.
                                Og det nyder jeg fordi det er livet.
                                Last edited by andlox; 14-12-2016, 18:15.
                                "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                                - Norbert Elgert -

                                Comment

                                Working...
                                X