Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Fanscenen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Fanscenen

    Dette skal ikke ses som en kritik af de aktive fans. Men et oplæg til debat om hvordan det er endt her!

    Jeg var som 6.500 andre på stadion i søndags for at se OB - Ikast fs.

    Når man kiggede væk fra spillet, så slog det mig at vi på stemningssiden åbenbart har været i hastigere fald end spillet på banen.

    Nuvel hænger resultater og support da sammen til en vis grad. Men det jeg oplevede søndag, var skræmmende. OBs hjemmebane ligner et 2 div hold når vi kigger på stemningstribunen. Kun Nordsjælland og Lyngby har et niveau der ligner.

    For 6 år siden var området bag målet fyldt og stiftens øvre område var med rette gjort til standing and singing area. Der var nemlig fuld knald på efter 10 år med hårdt fanarbejde og 3 år med sølvmedaljer.

    Men hvad er gået galt? Da den sidste fanmæssige optur startede, og uofficielle fangeupperinger dukkede op i Odense var OB altså et midterhold. 7-8 pladser var hverdagen og set var ikke mange år forinden, at klubben havde været en tur i 1 div (kval rækken som det vidst hed dengang)

    Alligevel formåede fankulturen at udvikle sig og snart var den uofficielle scene foran den officielle. Og få år senere blev fans belønnet med klubbens første sæt medaljer i en halv menneske alder :) tak for det Bruce.

    Men min fornemmelse er at den officielle fanklub ikke formåede at kapitalisere på resultaterne i de 'fede' år der fulgte. Og åbenbart har tilstrømningen af nye uofficielle heller ikke stået mål med hvad man kunne håbe/ønske.

    Hvad har/er årsagen til at det står så slemt til? Og får fans kredit nok fra medfans og klub?

    Ps. ros til dem der trods alt er der. Håber i har energien, og lysten til at sikre næste generation af stemningsskabere.

    #2
    En grund kunne jo være at rigtig mange af dem der stod foran dengang, nu sidder på langsiden og ser bold, i stedet for at stå på stiften og heppe. Så nye generationer overtager, på deres egen måde, og skal arbejde en ny kultur op, hvilket tager tid. Og hårdt arbejde. Og den slags ér bare nemmere når det går bare en smule godt for holdet, hvilket vi bestemt ikke har oplevet temmelig længe.

    Mvh

    MaxHH

    Comment


      #3
      Det er vel kun "Province Boys" som reelt set laver noget man kan kalde for stemning? Og hvad er de.. Mellem 10-30 unge gutter..

      Stemningen er der slet ikke. Det er sgu lige før man bliver kigget underligt på, hvis man synger.. De har jeg prøvet et par gange i parken, hvor folk decideret har flyttet sig fra mig og mine kammerater, fordi vi sang - først så de irriteret ud, så blev vi ved, og så gik de helt over i siden.

      Comment


        #4
        Der er mange grunde, men her er nogle af de vigtigste.

        1. Spillet har ikke kørt i over fem år. Og så kan det godt være, at du siger, at den uofficielle fan-scene voksede frem fra en dårlig OB-periode, men så skidt var den nu heller ikke. Så vidt jeg husker, skød Odense Casuals og Odense Fanaticos frem omkring 2002/2003. Det var altså en periode, hvor vi blandt andet var tæt på at slå Celta Vigo ud og i øvrigt sagtens kunne slå FCK hjemme (husker Lindrup og Højer i deres debutkamp). Det var også i den efterfølgende periode, at vi havde Miti og Højer i angrebet. 2004 endte trods alt med en Royal League-plads (hvilket var vi meget glade for dengang). I 2005 kom Junior, og vi vandt bronze i 2006 efterfulgt af pokaltitlen i 2007, da den uofficielle scene for alvor var kommet i gang. Så det passer ikke, at OB var lige så ringe dengang som nu. Det var en bedre og meget mere optimistisk tid for OB. Vi gik faktisk bare og ventede på, at det OB endelig blev et tophold igen.

        2. Den ny ledelse i OB har valgt at satse benhårdt på familien Danmark og tyggegummisegmentet, som køber en masse popcorn og merchandise. Det er fint at satse på denne brede målgruppe, men samtidig har man konsekvent lukket ned for de mere hardcore fangrupperinger. Havde OB's fans mon fået lov at tage et banner med i foråret, som det vi hang op, da Lars Jacobsen i 2004 kom på besøg med FCK? Det, hvor der stod, at judas hang sig selv i skam? Det nægter jeg simpelthen at tro på. Kim Brink havde en meget bedre forståelse af, at hardcore fans havde brug for at være lidt hardcore. Og det skræmte jo heller ikke familierne væk. Tværtimod kan de fleste godt lide at blive lidt overraskede og få en overraskelse på den facon. Den ny ledelse ønsker ikke de hardcore fans, men problemet er, at man på den måde fjerner hele nerven i tilskueroplevelsen, og ja, som du siger, så minder det for tiden mere om 1. division i Svendborg end superligafodbold i Odense.

        3. Den gyldne årgang af OB-fans, som startede de uofficielle grupperinger er ved at være væk. Der kommer en tid i en enhver fodboldfans liv, hvor han hellere vil sidde på midtertribunen i stedet for at hoppe rundt og skrige sine lunger ud. Det er også fint nok, men der har tydeligvis ikke være nogen arvtager til fanscenen. Den officielle fanklub er intet værd, og den uofficielle scene er død. Mange unge fodboldfans i dag vil hellere ligge hjemme på sofaen og se Liverpool eller Barcelona spille. De føler slet ikke den samhørighed med den lokale klub, som vi andre gør. Det er et stort problem for ikke bare OB, men også resten af dansk fodbold.

        Summa summarum kan OB starte med at vinde nogle fodboldkampe igen. Så længe spillet og ledelsen af klubben er så deprimerende, som den har været de senere år, så fortsætter det kun med at gå ned ad bakke. En eventuel nedrykning vil fanmæssigt sende OB ud i et årelangt mørke, er jeg bange for. Det er kun i Århus, at det er sejt at holde med en taberklub.
        OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

        Comment


          #5
          Og så må man bare sige at De store klubber på djævleøen trækker noget mere end at støtte vores Lokale hold.

          Comment


            #6
            Jeg kan umiddelbart sagtens tilslutte mig de agumenter der er kommet frem. Dog vil jeg sige, at vi i øjeblikke har oplevet den opbakning der skulle til. Eks. sæsonens første kamp på Brøndby stadion i 2015, der var mange fans med, og godt skrald på. Ligeledes har vi netop oplevet en pokal kamp i Vejle, der gav minder fra 5 års tid siden. Hvad er det der gør, at sådanne opbakninger pludselig dukker op, i en tid med elendighed. Jeg ved at Kampen i Brøndby var en ny start. Men alligevel, de mennesker der tager med må da interessere sig for OB. hvorfor kommer der 1000+ til en pokal kamp i Vejle, en uges tid efter et pinligt hjemmenederlag.
            Kommer der folk til udekampe som har karantæne i Odense, eller hvad gør sig gældende.
            Har iøvrigt altid syntes at vi har haft det svært hjemme. Der skal virkelig mange stemmer til før stemningen bliver intens. Der er vores stadion en stor modspiller.

            Comment


              #7
              Hold nu kæft jeg får gåsehud af det her https://youtu.be/GZ-m0dCryRw

              Comment


                #8
                Der er desværre også mange ikke stemnings skabere eer bar vil se bold. Som placere sig i stemningsområdet :(. Men ja var med i Vejle. Og der lavede vi fantastisk stemning

                Comment


                  #9
                  https://m.youtube.com/watch?v=yTk8AVVxH1g Den her giver mig sgu kuldegysninger. Var så fedt ar være en del af

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af StateTrooper Se indlæg
                    Der er mange grunde, men her er nogle af de vigtigste.

                    1.

                    2.

                    3.

                    Summa summarum kan OB starte med at vinde nogle fodboldkampe igen. Så længe spillet og ledelsen af klubben er så deprimerende, som den har været de senere år, så fortsætter det kun med at gå ned ad bakke. En eventuel nedrykning vil fanmæssigt sende OB ud i et årelangt mørke, er jeg bange for. Det er kun i Århus, at det er sejt at holde med en taberklub.
                    Enig! Særligt i ovenstående, som må siges at være essensen.

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af sjn Se indlæg
                      https://m.youtube.com/watch?v=yTk8AVVxH1g Den her giver mig sgu kuldegysninger. Var så fedt ar være en del af
                      åhhhhh tak for morgen rejsning!

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af StateTrooper Se indlæg
                        Der er mange grunde, men her er nogle af de vigtigste.

                        1. Spillet har ikke kørt i over fem år. Og så kan det godt være, at du siger, at den uofficielle fan-scene voksede frem fra en dårlig OB-periode, men så skidt var den nu heller ikke. Så vidt jeg husker, skød Odense Casuals og Odense Fanaticos frem omkring 2002/2003. Det var altså en periode, hvor vi blandt andet var tæt på at slå Celta Vigo ud og i øvrigt sagtens kunne slå FCK hjemme (husker Lindrup og Højer i deres debutkamp). Det var også i den efterfølgende periode, at vi havde Miti og Højer i angrebet. 2004 endte trods alt med en Royal League-plads (hvilket var vi meget glade for dengang). I 2005 kom Junior, og vi vandt bronze i 2006 efterfulgt af pokaltitlen i 2007, da den uofficielle scene for alvor var kommet i gang. Så det passer ikke, at OB var lige så ringe dengang som nu. Det var en bedre og meget mere optimistisk tid for OB. Vi gik faktisk bare og ventede på, at det OB endelig blev et tophold igen.

                        2. Den ny ledelse i OB har valgt at satse benhårdt på familien Danmark og tyggegummisegmentet, som køber en masse popcorn og merchandise. Det er fint at satse på denne brede målgruppe, men samtidig har man konsekvent lukket ned for de mere hardcore fangrupperinger. Havde OB's fans mon fået lov at tage et banner med i foråret, som det vi hang op, da Lars Jacobsen i 2004 kom på besøg med FCK? Det, hvor der stod, at judas hang sig selv i skam? Det nægter jeg simpelthen at tro på. Kim Brink havde en meget bedre forståelse af, at hardcore fans havde brug for at være lidt hardcore. Og det skræmte jo heller ikke familierne væk. Tværtimod kan de fleste godt lide at blive lidt overraskede og få en overraskelse på den facon. Den ny ledelse ønsker ikke de hardcore fans, men problemet er, at man på den måde fjerner hele nerven i tilskueroplevelsen, og ja, som du siger, så minder det for tiden mere om 1. division i Svendborg end superligafodbold i Odense.

                        3. Den gyldne årgang af OB-fans, som startede de uofficielle grupperinger er ved at være væk. Der kommer en tid i en enhver fodboldfans liv, hvor han hellere vil sidde på midtertribunen i stedet for at hoppe rundt og skrige sine lunger ud. Det er også fint nok, men der har tydeligvis ikke være nogen arvtager til fanscenen. Den officielle fanklub er intet værd, og den uofficielle scene er død. Mange unge fodboldfans i dag vil hellere ligge hjemme på sofaen og se Liverpool eller Barcelona spille. De føler slet ikke den samhørighed med den lokale klub, som vi andre gør. Det er et stort problem for ikke bare OB, men også resten af dansk fodbold.

                        Summa summarum kan OB starte med at vinde nogle fodboldkampe igen. Så længe spillet og ledelsen af klubben er så deprimerende, som den har været de senere år, så fortsætter det kun med at gå ned ad bakke. En eventuel nedrykning vil fanmæssigt sende OB ud i et årelangt mørke, er jeg bange for. Det er kun i Århus, at det er sejt at holde med en taberklub.
                        Svendborg ligger i bunden af 2. division, og spiller virkelig virkelig ringe. OB er Barcelona i forhold til, så det tåler ikke sammenligning.

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
                          Svendborg ligger i bunden af 2. division, og spiller virkelig virkelig ringe. OB er Barcelona i forhold til, så det tåler ikke sammenligning.
                          Fint at der er endnu et hold vi er Barcelona i forhold til. Det redder min dag!
                          (Håber meget den bliver ikke ødelægget i aften...)
                          "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                          - Norbert Elgert -

                          Comment


                            #14
                            Hey.

                            Jeg er af den mening at´der er flere faktore der spiller ind når vi taler om fanscenens 'død'.

                            1. Selvfølgelig vores resultater over de seneste 5 sæsoner gør at tilliden til Klubben og især spillerne på banen er forsvundet. Vi Odenseanere er klart de 'fans' i Danmark som er de mest kritiske, fordi vi netop gerne vil pakkes ind i et varmt uld tæppe og få sejre og medaljer leveret på et sølvfad.

                            2. vi har som tingene er lige nu en Officiel fanklub som ikke er synderligt samarbejdsvillige med den anden fraktion på stadion som FORSØGER at skabe en stemning til vores kampe, (red. The Province Boys) de er de eneste som holder liv i den lille gnist der er tilbage på stiften.

                            3. Den mentalitet herr og fru danmark udviser er på serie niveau, dvs. der er ikke den kærlighed og passion for klubben der er nødvendig for at vores scene skal leve videre og derfor er vi inde i en decideret krise.

                            4. REKRUTTERINGEN Fra de stribedes side OG Odense Boldklub forsøg på at skaffe flere fans via diverse tiltag har vist sig at slå fejl, (jeg er med på der er billige sæsonkort og billige billetter) men de ting kan man jo desværre og helt åbentlyst ikke leve på.
                            Jeg håber de stribede vil se indad og finde ud af hvad det er der sker PT. Jeg ved eksempelvis at de stribede i gennemsnit får udleveret 50 billetter til alle udekampe som OB spiller i Ligaen, og da de desværre ikke har haft ret mange busser afsted til vores aways det seneste års tid så er der jo selvfølgelig andre som ville have gavn af dem, fx The Province boys, folk der køre selv eller nogle helt tredje. Desværre sker der det at der nærmest skal opstå skænderier blandt folk i den uoficielle fanscene og de stribede, der var et eksempel på et nu tidligere bestyrelses medlem af de stribede i ugen op til Aalborg kampen (den mandag vi spillede 2-2) ikke ville give De uoficielle billetterne til kampen selvom de stribede ikke sendte andet end 4-6 mennesker selv og ultras sendte en hel bus på en mandag. Så sent som i går har der igen været forespørgsler fra de uoficielles side til de stribede om biletter til kampen i Haderslev i aften, hvor de stribede sender en minibus afsted! og ultras sender ca 10, svaret på de 10 billetter lød som følger ''billetterne er kun tiltænkt medlemmer af de stibede''. - Helt ærligt hvad er det der sker ? hvorfor modarbejder man en fraktion som gør alt for klubben med tifo arbejde, stemning mm, når man ikke engang kan gøre noget selv? er det Jalousi? Hersker der virkelig et form for had overfor de Drenge der rejser Danmark tyndt og bruger mange af deres penge på vores elskede klub?. Det ser sådan ud set udefra.

                            Mhht, Odense Boldklub som ''virksomhed'' burde der godt nok også ses indad og spørge sig selv hvad man kan gøre for at lokke folk til Fodbold udover billige billetter og sæsonkort, hvad blev der er Carslberg corner?. hvad skete der med at sparke straffespark i halvegen på vores u 19 målmand (dengang ANDERS LINDEGAARD)...



                            Jeg følte et behov for at skrive et indlæg herinde, hvilket jeg normalt aldrig troede jeg ville gøre.

                            Jeg har været Stadion gænger de sidste 16 år af mit liv, og været aktiv på tribunen i mange af årene og er det stadigvæk, jeg tager IKKE the province boys i forsvar selvom det for nogle nok kan forstås sådan når man læser mit indlæg, omvendt har jeg intet i mod de stribede, dengang Stig, Lene, Henrik C og Lars BO og hvad ellers alle de ildsjælde fra dengang i Tigers nu hedder, stod for det, der var der Sgu styr på nogle ting, selvom vi havde forfærdelige sæsoner imellem kan jeg da huske da de sendte busser evigt og altid. der herskede bare en anden stemning og det var på daværende tidspunkt ikke resultat baseret.

                            Jeg er hverken medlem af den ene eller anden gruppering, jeg har bare haft min gang og har venner både i PB og de stribede, men jeg er mildest talt flov over hvordan tingene fungere i Odense pt . Det gør kanon ondt at se på, men enten elsker man klubben ellers gør man ikke. hellere 25 loyale mennesker end 200 on and off fans.

                            Hilsen Marco.

                            Comment


                              #15
                              Det er en myte at fans i Odense og/eller på Fyn er mere kritiske end andre steder...
                              Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                              Comment

                              Working...
                              X