Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Optakt: Vejle - OB (07-09-16)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
    Nemlig, det er der jo selvfølgelig :).
    Men for folk der insisterer på at tale nedværdigende om andre, der er det ord jo vigtigt.

    Comment


      Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
      I hvilken kontekst ... måske forstår jeg bare ikke behovet for, at insistere på at tale nedværdigende om andre ...

      Jeg gider ikke gentage mig selv og forklare ordets oprindelse, eller brug ... men nej, det er IKKE noget nyt at det er nedværdigende.
      Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

      Jeg er ikke fan.
      Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

      Comment


        Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
        I hvilken kontekst ... måske forstår jeg bare ikke behovet for, at insistere på at tale nedværdigende om andre ...

        Jeg gider ikke gentage mig selv og forklare ordets oprindelse, eller brug ... men nej, det er IKKE noget nyt at det er nedværdigende.
        Det er nedværdigende, hvis det er ment nedværdigende. Det kan jeg godt se på Kitkat, at det ikke var ment sådan.

        Og som sagt er "neger" i en gråzone. Det er ikke i nærheden af f.eks. "nigger" og lign.

        Jeg husker, at der også var én, der insisterede på, at det var "racistisk" at nogen mente, at en del afrikanere har snydt med fødselsattesten. Man kan sgu ikke være så følsom over for alt man læser på nettet.

        Comment


          Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
          Det er nedværdigende, hvis det er ment nedværdigende. Det kan jeg godt se på Kitkat, at det ikke var ment sådan.

          Og som sagt er "neger" i en gråzone. Det er ikke i nærheden af f.eks. "nigger" og lign.

          Jeg husker, at der også var én, der insisterede på, at det var "racistisk" at nogen mente, at en del afrikanere har snydt med fødselsattesten. Man kan sgu ikke være så følsom over for alt man læser på nettet.
          Nu må folk altså holde op med at tro, at de selv bestemmer, hvordan noget opfattes. Det er kun i den danske provinskultur, og man med næsten arrig stædighed, holder fast i denne fejlagtige opfattelse.

          Comment


            Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
            Jeg må sige, at jeg ikke er helt uenig med Kitkat her.

            Der er gået for meget bullshit PC i alting efterhånden. Jeg er enormt træt af, at alle har så travlt med at mennesker og forknærmede på alle mulige andres vegne - især over noget, man læser på nettet..

            Og så kunne jeg forstå, hvis det var et grimt racistisk udtryk som "nigger", "jødesmovs", "abekat", eller lignende, men "neger"?

            "Neger" er vel et af de mest benigne udtryk, der har været brugt om mennesker af afrikansk afstemning, og som flere melder om, er det i en gråzone. Det stammer nok fra nigrum, der er latin for "sort". Og nej, jeg ville ikke gå op til en mand af afrikansk afstamning og kalde ham "neger", men jeg ville nok heller ikke gå op til ham og kalde ham "sorte".

            Jeg bruger ikke udtrykket selv, men selv blandt andre på min uddannelse (lang videregående) bruges det da i glimt i spøg (indforstået, selvfølgelig). Så jeg ser det heller ikke som tegn på lav intelligens eller uddannelse.

            Long story short - hvis man føler sig personligt fornærmet over et udtryk, der bruges på f.eks. et forum som dette, må man melde det ud, og så skal det da gerne elimineres. Men at man stejler over et udtryk, fordi man måske tror, at en ANDEN person kunne blive eller ikke blive fornærmet over det - kunne man så ikke bare lade det passere? Medmindre der er tale om åbenlyst racistiske eller nedsættende udtryk, der kun er sagt med tilsvining for øje.

            Alternativt kunne man også indse, at man befinder sig på internettet, og lade være med at have en pind oppe i røven
            Jeg giver ikke en stor betydning om ordet stammer fra en latin ord.
            Denne betegnelse for afrikansk menneske kom op i kolonitiden og i en direkt sammenhæng med slaveri. Det stod for at nedværdige mennesker og for at beskrive de som mindreværdige.
            Om man skal insistere mod sådan et ordvalg er en anden spørgsmål. Ved også at der bliver skrevet mange nedværdige de og fornærmende ting i internettet. Men hvorfor skulle man lade passere det derfor? Til sidst har vi ja også et interessant filosofisk spørgsmål i det: Er det kun at tanke skaber sproget eller er det også at sproget skaber tanke/indstilling? Synes det er en dynamisk process hvor begge dele interagerer. Så imo er det god at gribe det op og insistere mod sådan et sprogbrug.
            "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
            - Norbert Elgert -

            Comment


              Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
              Jeg giver ikke en stor betydning om ordet stammer fra en latin ord.
              Denne betegnelse for afrikansk menneske kom op i kolonitiden og i en direkt sammenhæng med slaveri. Det stod for at nedværdige mennesker og for at beskrive de som mindreværdige.
              Om man skal insistere mod sådan et ordvalg er en anden spørgsmål. Ved også at der bliver skrevet mange nedværdige de og fornærmende ting i internettet. Men hvorfor skulle man lade passere det derfor? Til sidst har vi ja også et interessant filosofisk spørgsmål i det: Er det kun at tanke skaber sproget eller er det også at sproget skaber tanke/indstilling? Synes det er en dynamisk process hvor begge dele interagerer. Så imo er det god at gribe det op og insistere mod sådan et sprogbrug.
              Jeg tror ikke, at du kan sammenligne den danske, kulturelle/etnocentriske brug af ordet "neger" med lignende ord i det tyske eller engelske sprog. Det har altid været og er stadig et relativt benignt udtryk i det danske sprog.

              Min farmor var eksempelvis vant til at kalde flødeboller for negerboller, og det fik hun aldrig vænnet sig fra, efter at have brugt det sådan i over 50 år.

              Jeg holder fast i, at man må have lidt tykkere hud, når man går på nettet, medmindre vi snakker om åbenlys racisme, hvilket jeg synes er lige så åbenlyst, at der ikke er tale om her.

              Comment


                Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                Nu må folk altså holde op med at tro, at de selv bestemmer, hvordan noget opfattes. Det er kun i den danske provinskultur, og man med næsten arrig stædighed, holder fast i denne fejlagtige opfattelse.
                Hvis den gennemsnitlige internetbruger brugte lige så meget energi på at løfte jern og intervaltræne, som han/hun bruger på at finde ting, der på en eller anden måde kan fortolkes fornærmende overfor en eller anden, ville vi alle ligne græske guder.

                Comment


                  Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
                  Hvis den gennemsnitlige internetbruger brugte lige så meget energi på at løfte jern og intervaltræne, som han/hun bruger på at finde ting, der på en eller anden måde kan fortolkes fornærmende overfor en eller anden, ville vi alle ligne græske guder.

                  Genialt skrevet. Du får lige en

                  Comment


                    Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
                    Jeg tror ikke, at du kan sammenligne den danske, kulturelle/etnocentriske brug af ordet "neger" med lignende ord i det tyske eller engelske sprog. Det har altid været og er stadig et relativt benignt udtryk i det danske sprog.

                    Min farmor var eksempelvis vant til at kalde flødeboller for negerboller, og det fik hun aldrig vænnet sig fra, efter at have brugt det sådan i over 50 år.

                    Jeg holder fast i, at man må have lidt tykkere hud, når man går på nettet, medmindre vi snakker om åbenlys racisme, hvilket jeg synes er lige så åbenlyst, at der ikke er tale om her.
                    Det er godt muligt at man kan ikke sammelignes sprogbruget i Tyskland og i Danmark. Det ved jeg ikke. Her i Tyskland er det accepteret af mange menneesker at bruge ordet ikke. Der var en tydelig reaktion når en politiker -den bavarisk Innenminister (ved ikke det danske ord derfor)- kaldte Roberto Blanco "einen wunderbaren Neger".
                    Men den eksempel du giver i hensigt til "negerboller" kender jeg ogdp helt godt her fra Tyskland. Der var det i fortiden "Negerküsse" og nu hedder de "Schokoküsse". Men hvem kender det gamle ord fra sit barndom der har det lidt svært at vane sig til det nye.
                    Men synes det er godt og interessant at henvise til ordets herkomst og starte en snak om det og dermed om problematikken, indstillingen, værdier.
                    "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                    - Norbert Elgert -

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                      Det er godt muligt at man kan ikke sammelignes sprogbruget i Tyskland og i Danmark. Det ved jeg ikke. Her i Tyskland er det accepteret af mange menneesker at bruge ordet ikke. Der var en tydelig reaktion når en politiker -den bavarisk Innenminister (ved ikke det danske ord derfor)- kaldte Roberto Blanco "einen wunderbaren Neger".
                      Men den eksempel du giver i hensigt til "negerboller" kender jeg ogdp helt godt her fra Tyskland. Der var det i fortiden "Negerküsse" og nu hedder de "Schokoküsse". Men hvem kender det gamle ord fra sit barndom der har det lidt svært at vane sig til det nye.
                      Men synes det er godt og interessant at henvise til ordets herkomst og starte en snak om det og dermed om problematikken, indstillingen, værdier.
                      Ja så begynder man jo at få helt frække tanker.

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af Ricardo Se indlæg
                        Ja så begynder man jo at få helt frække tanker.
                        Ja, men måske alligevel lidt harmløsere end man kan få med "bolle"... ;-)
                        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                        - Norbert Elgert -

                        Comment


                          Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                          Det er godt muligt at man kan ikke sammelignes sprogbruget i Tyskland og i Danmark. Det ved jeg ikke. Her i Tyskland er det accepteret af mange menneesker at bruge ordet ikke. Der var en tydelig reaktion når en politiker -den bavarisk Innenminister (ved ikke det danske ord derfor)- kaldte Roberto Blanco "einen wunderbaren Neger".
                          Men den eksempel du giver i hensigt til "negerboller" kender jeg ogdp helt godt her fra Tyskland. Der var det i fortiden "Negerküsse" og nu hedder de "Schokoküsse". Men hvem kender det gamle ord fra sit barndom der har det lidt svært at vane sig til det nye.
                          Men synes det er godt og interessant at henvise til ordets herkomst og starte en snak om det og dermed om problematikken, indstillingen, værdier.
                          Ganske enig.

                          Comment


                            Oprindeligt indsendt af Kitkat Se indlæg
                            Jamen, som jeg før nævner er jeg en del af et fællesskab som indeholder mange forskellige etniciteter, der er der ingen anstød af udtrykket der er accepteret.
                            Jeg undres dog over at det bliver gjort til så stort et nummer ud af det og at folk vælger at smadre en tråd, men det er f,eks. en af de ting jeg bliver provokeret af. Jeg opfordrede til at folk kunne starte det op i off-topic, så kunne den tages der når de nu absolut ville diskutere det og gøre et stort nummer ud af det samt stemple mig som racist, retarderet, underbegavet og at jeg tilsyneladende ikke ved hvilket årtusinde jeg lever i osv. (Disse stigmatiseringer er åbenbart helt okay ;) )
                            Du virker bestemt ikke som underbegavet tværtimod er du særdeles velformulerende.

                            Men når nu diskustionen kører kan man vel godt diskuterer om brugen af ordet neger er forkert offentligt.

                            Syntes også mit indlæg var lidt dårligt og moraliserende. Det var såmænd ikke rettet så meget mod dig, men mere mod en generel diskution af brugen af ordet.

                            Comment


                              Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
                              Hvis den gennemsnitlige internetbruger brugte lige så meget energi på at løfte jern og intervaltræne, som han/hun bruger på at finde ting, der på en eller anden måde kan fortolkes fornærmende overfor en eller anden, ville vi alle ligne græske guder.
                              Jeg bliver stødt, fordi jeg er gift med en kvinde, der stammer fra Afrika. Jeg synes, "neger" er en ekstremt nedsættende betegnelse, som stammer fra dengang, hvor man opfattede mennesker i racer, og fortsat anvendelse af ordet, fastholder den tænkning, at mennesker kan opdeles i racer. Så jeg leder ikke efter at blive fornærmet, jeg bliver personligt stødt af det. Det kan du så grine af eller være ligeglad med, eller lade dig provokere af og blive ved, det er dit valg, og på et netforum kan jeg ikke gøre det store, men jeg synes da bare, det er væsentligt at pointere, at du og andre med den indstilling, aldrig var velkomne i mit hjem. Det var da måske meget rart at vide, hvis man nu ikke var interesseret i at støde mennesker, at den konsekvens kan det have på andre mennesker. Og så kan man overveje, om det virkelig er så fantastisk saliggørende, at insistere på at bruge fornærmende ord, kan slet ikke forstå, det fylder folk med så meget iver og kampgejst, at de med djævlens vold og magt vil kæmpe alt hvad de har lært, for retten til at fornærme andre mennesker.

                              ps. Der er kun en race, og det er menneskeracen.

                              Comment


                                Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                                Jeg bliver stødt, fordi jeg er gift med en kvinde, der stammer fra Afrika. Jeg synes, "neger" er en ekstremt nedsættende betegnelse, som stammer fra dengang, hvor man opfattede mennesker i racer, og fortsat anvendelse af ordet, fastholder den tænkning, at mennesker kan opdeles i racer. Så jeg leder ikke efter at blive fornærmet, jeg bliver personligt stødt af det. Det kan du så grine af eller være ligeglad med, eller lade dig provokere af og blive ved, det er dit valg, og på et netforum kan jeg ikke gøre det store, men jeg synes da bare, det er væsentligt at pointere, at du og andre med den indstilling, aldrig var velkomne i mit hjem. Det var da måske meget rart at vide, hvis man nu ikke var interesseret i at støde mennesker, at den konsekvens kan det have på andre mennesker. Og så kan man overveje, om det virkelig er så fantastisk saliggørende, at insistere på at bruge fornærmende ord, kan slet ikke forstå, det fylder folk med så meget iver og kampgejst, at de med djævlens vold og magt vil kæmpe alt hvad de har lært, for retten til at fornærme andre mennesker.

                                ps. Der er kun en race, og det er menneskeracen.
                                Havde ikke troet vi skulle være så enige ... om noget ... men her er den på 100%.
                                Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

                                Jeg er ikke fan.
                                Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

                                Comment

                                Working...
                                X