Har lige fundet noget i nettet: fadøl har 5% mere kulsyre end flaskeøl og smager derfor frisker. Og det er fordi kan lægge mere press i en fad end i en flaske med en flaskehætter. Tak, onkel Google.
Har lige fundet noget i nettet: fadøl har 5% mere kulsyre end flaskeøl og smager derfor frisker. Og det er fordi kan lægge mere press i en fad end i en flaske med en flaskehætter. Tak, onkel Google.
Jeg kender en fyr som er brygger og vil spørge ham om der er en forskel at brygge fadøl eller flaskeøl eller om det er en følelsesting med det. For mig også flaskeøl smager tunger/stærkere end fadøl.
Hvis vi lavede et line-up med fem forskellige pilsnerøl, så får du svært ved at sætte navn på. Det vil jeg godt vædde på.
Nu var det jo ikke det jeg sagde. Jeg sagde at jeg 100/100 kunne smage forskel på Albani pilsner og alm Carlsberg..
Lige som jeg 100/100 kan smage forskel på alm Cola og sukkerfri.. Jeg får en grim bismag af Carlsberg og Sukkerfri Cola..
Specielt ved flaske øl. Fadøl kan ofte være lidt tyndere i smagen ved begge. Ved sgu ikke om de fortynder det med vilje
Hvis vi lavede et line-up med fem forskellige pilsnerøl, så får du svært ved at sætte navn på. Det vil jeg godt vædde på.
Jeg tror du har ret - ligesom man heller ikke altid kan sige, at billig-øllen i supermarkederne, altid er lig med dårlig smag (i forhold til de kendte mærker, forstås).
Jeg har en del år på bagen fra FDB (Brugsen), og deres Pokal Pilsner (som jo vel må betragtes som billig-mærke), vandt så vidt jeg husker en eller flere blindtests iblandt en del anerkendte mærker. Og det er sgu faktisk også en ret god pilsner-øl.
Alt de siger er. JA vi vil ob men gider ikek betale. For os er AGF og andre klubber vigtigere.. Så det kan blive væk.
Unibrew smed varemærket Albani på gulvet.
Der var engang man blev sur hvis man ikke kunne få en Albani i Odense. Det var den lokale øl og den var vigtig.
Idag er det et mærke ligesom alle de andre.
Hold nu op, det der sjatpilsnerpis smager da ens, jeg vil sætte en fadbamse på højkant for, at ingen af jer kan smage forskel i en blindtest. Gjorde det engang for sjov til en fest, hvor deltagerne seriøst ikke kunne smage forskel på den billigste lidl/aldi pilsner og så Carlberg /tuborg, når de ikke vidste, hvad der var i glasset.
Hvis unibrew vil være med i klubben, må de æde den skovsnegl og smide et passende beløb, det er jo ikke velgørenhed det her. Længere er den ikke.
Jeg skal da love for at jeg 100 ud af 100 gange kan smage forskel på en Carlsberg og en Odense Pilsner.....
Jeg er enig med dig i, at der nok ikke er den store forskel i smag, og at man sikkert ikke vil kunne genkende øllene i en blindtest.
Jeg lavede i øvrigt en blindtest forrige sommer mellem en Tuborg og en Carlsberg, og var overbevist om at jeg ville vælge Carlsberg som den bedste. Jeg smagte endda over to omgange for at se, om jeg ville vælge den samme begge gange. Og ja, jeg valgte så åbenbart Tuborg.
Så mest af alt, foregår det med ølvalg oppe i hovedet mere end det foregår via smagen, når vi handler. Dog vil jeg godt vove den påstand, at der findes et par billig-ølmærker derude, der bestemt ikke egner sig til at blive drukket. Fx. købte jeg engang Harboes billig-pilsner...den er for mig udrikkelig. Andre billig-mærker kan jeg sagtens drikke. Så jo, man kan godt smage forskel.
Tror godt man kan finde nogle pilsnere, som ikke er egnet som menneskeføde, flueøllen f.eks. Men generelt er de meget ens.
Leave a comment: