Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Bundniveauet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Bundniveauet

    Mange snakker om det, men hvor mange evner rent faktisk at gøre det ... For hvordan gør man det?

    http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/f...vender-mod-ob/

    en blandt mange artikler, blandt mange klubber og mange spillere ....

    Nogen med fodboldfaglig forstand der rent faktisk ved hvordan man hæver bundniveauet og arbejder OB så på den måde?

    ud fra devisen om at man er lettere debil hvis man forventer ændringer ud af at blive ved med at gøre det samme igen og igen hvordan har OB så ændret tilgang til at hæve bundniveauet???
    "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

    "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

    Venter man for længe, får man ingenting ...

    #2
    Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
    Mange snakker om det, men hvor mange evner rent faktisk at gøre det ... For hvordan gør man det?

    http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/f...vender-mod-ob/

    en blandt mange artikler, blandt mange klubber og mange spillere ....

    Nogen med fodboldfaglig forstand der rent faktisk ved hvordan man hæver bundniveauet og arbejder OB så på den måde?

    ud fra devisen om at man er lettere debil hvis man forventer ændringer ud af at blive ved med at gøre det samme igen og igen hvordan har OB så ændret tilgang til at hæve bundniveauet???
    Jeg vil personligt sige, at der ikke er så meget hokus pokus ved det. Bundniveauet kan vel kun hæves i en kombination imellem hårdt arbejde og så at have de rigtige folk på de rigtige positioner, både på og udenfor banen, på de rigtige tidspunkter. I forhold til de sidste par transfervinduer, så har OB vel gjort skridt imod at hæve både det generelle og det bundmæssige niveau ved at bringe Kent Nielsen ind i mixen, tilføre en yderst erfaren assistent, en ny fysisk træner og hente bedre spillere. Det sidste er det springende punkt for enhver hævning af et bundniveau. Man kan heller ikke forvente kvalitetshævning med spillere, der hverken bliver bedre eller gør deres holdkammerater bedre. Så jeg køber ikke helt Festersens "kollegiale loyalitet" om, at det er hele holdets skyld, at vi falder sådan sammen. Selvfølgelig falder man og topper MED sit hold, men når man har en spillestil, som den Kent Nielsen praktiserer dur det ikke at have spillere, der kan spille dårligt både hver for sig og ikke mindst sammen nede i det forsvar, hvoraf den ene tilmed er udstyret med et anførerbind, der forpligter denne til ikke at begå så mange fejl, som tilfældet har været, til tider.

    Bundniveau handler om trup og holdsammensætning. Kvalitet giver ikke nødvendigvis højere bundniveau; så det hele er en balancekunst, som på ingen måder er nem at fuldføre og handler lige så meget om timing, som det handler om det hårde arbejde.

    Det er måske ikke en 100% ren fodboldfaglig analyse, men din devise om, at man ikke kan forvente ændringer ved at blive ved med at gøre det samme igen og igen, er vel meget rigtig. Kvalitet både på og udenfor banen er essentielle elementer i hævningen af bundniveau, sammen med hårdt arbejde og held.

    Men først og fremmest kvalitet i spillere. Og her halter det altså nede i det forsvar både generelt og i forhold til andre steder på banen.

    MvH ChrisOB
    1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

    Comment


      #3
      Jeg er nok tilbøjelig til at være lidt mere enig med Festersen end med dig, ChrisOB; men du har stadig en pointe.

      Kent N-stilen kræver mod til at lægge et aggressivt genpres, i stedet for at forsvare ved at løbe hjem i eget felt og starte derfra. Vi har jo igennem flere sæsoner forsvaret os som et bundhold: vi har været for dårlige til at fastholde bolden, for svage i presset, når vi mistede den og vi har efterladt alt for meget plads på kanterne, hvor især vores venstre forsvarsside til tider har lignet en åben motorvej. Det kræver både mod og tid at lære at spille på en anden måde, og det har kostet nogle gedigne lussinger her i efteråret. Derfor kan jeg se Festersens pointe (og det er jo også Kents pointe), nemlig at hele holdet skal være mere aggressive og koordinationen i presset skal blive bedre. Det kræver tro på hinanden og tro på trænerens system, og her koster store nederlag naturligvis dyrt på (selv)tillid.
      Jeg håber ikke Kent ryster på hånden og overvejer at ændre stil: der skal stål og vilje til at gennemføre den forandring, og den ligger i høj grad på det mentale plan.

      Det sagt, så er jeg enig med Chris i at en anden stil kræver nogle spillere, der kan løfte den. Og her tæller det individuelle bundniveau. Jeg tror ikke nødvendigvis, der skal et halvt nyt hold til: jeg kan godt se f.eks. en Azer blive den anden midtbanespiller, der kan løfte rollen; jeg tror måske også mere på en Lasse Nielsen nu, end jeg gjorde i starten af sæsonen. Men det duer ikke med vores ukrainske sprællemand i målet, og der skal også mere kvalitet ind i forsvaret. Der vil altid være udfald og individuelle fejl, men antallet skal skæres ned for at få bedre resultater, og her er de rigtige nye spillere (ikke nødvendigvis de dyreste) en vigtig brik.

      Comment


        #4
        Jeg er enig med ChrisOB(surprise surprise) igen igen

        Du kan bruge I og Å så meget tid på at spille et hold sammen. Men hvis fundamentet er lavet af lort vil det altid stinke af lort i perioder..
        Vi mangler kvalitet på mange pladser stadig og først når det er løst ift KN's spillestil kan man begynde at indbygge den nye stil 100% og skabe den der kontioutioutteit som vil medføre et højt bundniveau

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
          Jeg er enig med ChrisOB(surprise surprise) igen igen

          Du kan bruge I og Å så meget tid på at spille et hold sammen. Men hvis fundamentet er lavet af lort vil det altid stinke af lort i perioder..
          Vi mangler kvalitet på mange pladser stadig og først når det er løst ift KN's spillestil kan man begynde at indbygge den nye stil 100% og skabe den der kontioutioutteit som vil medføre et højt bundniveau
          Helt enig , og så mangler der også en leder i forsvaret . Det hører ligesom til for at skabe et stærkt fundament .

          Som det er beskrevet andetsteds så er der nogle hold som ligner sikre top 6 hold og pt er OB ikke et af dem , ryger Falk vil vi kun få endnu sværere ved at komme derop . Derfor venter der for mig et enormt spændende vindue .
          817 ⚪️
          Y.N.W.A ❤️

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
            Jeg er nok tilbøjelig til at være lidt mere enig med Festersen end med dig, ChrisOB; men du har stadig en pointe.

            Kent N-stilen kræver mod til at lægge et aggressivt genpres, i stedet for at forsvare ved at løbe hjem i eget felt og starte derfra. Vi har jo igennem flere sæsoner forsvaret os som et bundhold: vi har været for dårlige til at fastholde bolden, for svage i presset, når vi mistede den og vi har efterladt alt for meget plads på kanterne, hvor især vores venstre forsvarsside til tider har lignet en åben motorvej. Det kræver både mod og tid at lære at spille på en anden måde, og det har kostet nogle gedigne lussinger her i efteråret. Derfor kan jeg se Festersens pointe (og det er jo også Kents pointe), nemlig at hele holdet skal være mere aggressive og koordinationen i presset skal blive bedre. Det kræver tro på hinanden og tro på trænerens system, og her koster store nederlag naturligvis dyrt på (selv)tillid.
            Jeg håber ikke Kent ryster på hånden og overvejer at ændre stil: der skal stål og vilje til at gennemføre den forandring, og den ligger i høj grad på det mentale plan.

            Det sagt, så er jeg enig med Chris i at en anden stil kræver nogle spillere, der kan løfte den. Og her tæller det individuelle bundniveau. Jeg tror ikke nødvendigvis, der skal et halvt nyt hold til: jeg kan godt se f.eks. en Azer blive den anden midtbanespiller, der kan løfte rollen; jeg tror måske også mere på en Lasse Nielsen nu, end jeg gjorde i starten af sæsonen. Men det duer ikke med vores ukrainske sprællemand i målet, og der skal også mere kvalitet ind i forsvaret. Der vil altid være udfald og individuelle fejl, men antallet skal skæres ned for at få bedre resultater, og her er de rigtige nye spillere (ikke nødvendigvis de dyreste) en vigtig brik.
            Mit fokus er netop også på de individuelle spilleres bundniveau. Og det er alt, alt, alt for lavt. For lavt til at jeg kan tro på, at vi kan arbejde os ud af det, som hold. Der vil altid komme fejl fra spillere, der af den ene eller den anden grund ikke er hurtig nok i tanke og handling; som ikke har overblikket, teknikken, det taktiske overblik, snildheden og evnen til at arbejde sammen med de andre.

            Festersen har aldrig prøvet at spille sammen med Falk før, men deres samarbejde fungerede fra dag 1. Det kan måske være tilfældigt, men jeg ser det som et udtryk for at spiller A havde de rette evner til at spille sammen med spiller B, hvorfor det bare klikkede fra start. Nu er forsvarsspil en hel del mere krævende end samspil fremad banen, det anerkender jeg, men der er eksempler på at spillere er gået ind og har stabiliseret forsvaret fra dag 1, fordi de simpelthen bare har det rette niveau til at løfte sådan en opgave. Og jeg synes stadig at 5 gange med mininum 4 mål lukket ind går ud over, hvad jeg ville kalde "udfald". Det er udfald, der bare ikke må ske, uanset hvem vi har i vores trup, hvor vi er i processen, og så videre. Det siger Jonasson også selv, f.eks.

            Kent Nielsen skal ikke lave om på sin stil, men han kan blive tvunget til det, hvis han sportsdirektør ikke finder bedre forsvarsspillere. Så enkelt er det. Og intet dræber processer mere end nederlag; og endnu højere grad store nederlag.

            Gap'et i kvaliteten imellem det forsvarsspil, der er blevet leveret, og det der er blevet præsteret på stort set alle andre pladser i denne halvsæson (med undtagelse af venstre kanten, når Emil Larsen har spillet den), er simpelthen for stor til, tror jeg, at vi kan få noget som helst stabilt ud af vores spil resten af denne sæson. For bundniveauet vil forblive det samme, når forsvaret ikke stepper op, og holdet ikke er godt nok til at beskytte det. Ledertyperne kan altid hive et helt hold med sig og netop sørge for at troen på hinanden og projektet bliver større.

            Derfor dur det ikke, at vores ledertyper nede i det forsvar pludselig kager rundt og slutter halvsæsonen, meget typisk, af med et tragikomisk selvmål, som de to herrer skabte i skøn forening.

            Ingen illussioner om at vi skal spille med om medaljer. Siger bare, at hvis kvaliteten i forsvaret matchede resten, så ville vi ikke være langt fra at kunne gøre det. Med det nuværende set-up med træner, midtbane og angreb. Derfor skal vi hente spillere, der kan løfte holdet allerede fra vinterpausen af, som er længere end sommerpausen og derfor er ideel til at ryste et hold bedre sammen.

            Jeg er godt klar over, at der eksisterer en klippefast tro på, at de folk vi har ansat de både gør deres bedste og er udstyret med ekspertice, som kan køre udviklingen igennem, men når jeg ser på Lasse Nielsen/Jonasson så forsvinder min egen tro på, at det førnævnte i det hele taget betaler sig. Man kan have nok så megen ekspertice, men at få klasseforsvarere ud af de to dér? Det er på alle mulige måder umuligt.

            Kan man så skabe en situation, hvor holdet hænger så godt sammen, at vi kan kompensere for de to herrers mangler? Det vil tiden vise. Jeg tror nej; men heldigvis har vi en træner, der kender gamet, og det er sådan set eneste grund til, at jeg har bare lidt tro på projektet. For alt det andet? Vores sportslige set-up, træningsfaciliteter, kultur... det halter simpelthen for meget.

            Og så, igen-igen, kan vi risikere hele tiden at skulle starte forfra. Og det gider jeg ærligt talt ikke, igen og igen og igen. Jeg kan blive nødt til det, men det er ikke enesbetydende med, at jeg bryder mig om det.

            MvH ChrisOB
            1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

            Comment


              #7
              Jeg læser hvad I skriver men jeg tænkte mere på om der er specielle øvelser, taktiske overvejelser eller en skabelon for hvordan man får noget fast bund at arbejde ud fra ...

              Hvad er det f.eks. OveP kan på den korte bane og kan man arbejde videre derfra eller er det kun på den korte bane og sårer det forfra igen ..
              "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

              "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

              Venter man for længe, får man ingenting ...

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                Jeg læser hvad I skriver men jeg tænkte mere på om der er specielle øvelser, taktiske overvejelser eller en skabelon for hvordan man får noget fast bund at arbejde ud fra ...

                Hvad er det f.eks. OveP kan på den korte bane og kan man arbejde videre derfra eller er det kun på den korte bane og sårer det forfra igen ..
                Det er set udefra (indefra min stue):

                For det første var Oves opgave i OB en helt anden en Kents. Ove skulle stabilisere den synkende skude og "bare" sørge for at holde den ovenvande, mens Kent forhåbentligvis skal få os tilbage mod toppen af dansk fodbold.

                Ove gjorde det ud fra en forholdsvis stram defensiv uden al for meget villighed til at tage risicis - og det er nu en gang det nemmeste at forsvare i fodbold. Hver enkel spiller har (formentlig) haft en klar ide om sin egen rolle, og der har været nogle klare aftaler (det var noget af det Ove snakkede om i starten, da han tog over). I selve organisationen har Ove jo så selvfølgelig også haft øje for, at der skulle være mere frihed til individualisterne (Falk og Emil), men stadig med øje for, at det ikke skal koste i defensiven. Bla. derfor han gik over til at spille med 5 nede bag i.
                Det gav forholdsvis få udsving, men Oves kritikere vil nok også sige, at det giver begrænsninger for, hvilket topniveau du kan opnå.

                Og jo, jeg tror godt, at Kent havde kunne bygge videre på noget af det fundament, som Ove havde bygget og lavet sine ændringer mere gradvist. Jeg tror dog (jeg gætter self bare), at Kent har valgt at gå forholdsvis drastisk til værks fordi: 1) Kents ideer med pres og spillestil ligger langt fra Oves 2) Det er en stil, der er sværere at lære og som kræver meget tid 3) Man vil have en så hurtig afklaring som mulig omkring, hvilke spillere der kan passe ind/lære det, og hvem der ikke kan 4) + Minimal risiko for nedrykning i år, især efter den pointmæssigt fine start 5) der var alligevel en del nye spillere. Han har med andre ord sat "processen" lidt over resultaterne i år, mens Ove gjorde det stik modsatte. Tror dog så alligevel (også bedømt ud til hans rasende udtryk på bænken), at det kommet lidt bag på ham, hvor galt det gik i visse kampe

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Magge Se indlæg
                  Helt enig , og så mangler der også en leder i forsvaret . Det hører ligesom til for at skabe et stærkt fundament .

                  Som det er beskrevet andetsteds så er der nogle hold som ligner sikre top 6 hold og pt er OB ikke et af dem , ryger Falk vil vi kun få endnu sværere ved at komme derop . Derfor venter der for mig et enormt spændende vindue .
                  Glæder mig også meget til transfervinduet. Men frygter vi samlet kommer svækket ud af det. Ene og alene pga Falk..
                  Vi kan nok ikke få en spiller ind med samme tekniske niveau. Men så man forstærke på andre pladser så det samlet set bliver et stærkere hold

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                    Glæder mig også meget til transfervinduet. Men frygter vi samlet kommer svækket ud af det. Ene og alene pga Falk..
                    Vi kan nok ikke få en spiller ind med samme tekniske niveau. Men så man forstærke på andre pladser så det samlet set bliver et stærkere hold
                    Det er ikke kun Falk's tekniske niveau. Derudover er han så værdig for os på grund af sin variabilitet. Er vores bedste spiller på højre og på venstre kant og kan også spille alle andre offensive positioner. Det er umulig at erstatte ham 1 - 1. JH skal vise noget hvis Falk skulle forlade os eller vi går svækket ud af vinduet.
                    "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                    - Norbert Elgert -

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                      Det er ikke kun Falk's tekniske niveau. Derudover er han så værdig for os på grund af sin variabilitet. Er vores bedste spiller på højre og på venstre kant og kan også spille alle andre offensive positioner. Det er umulig at erstatte ham 1 - 1. JH skal vise noget hvis Falk skulle forlade os eller vi går svækket ud af vinduet.
                      Mens lad os sige at Falk er vores bedste mand til faktor 100 og forlader os. Gør han det til en pris der tillader os at hente to på f.eks. faktor 75 er det jo "bare" en faktor 50 eller lavere der skal skiftes uden at det direkte svækker os og så er synergierne ikke talt med ... Jeg kan godt finde en "50'er" eller lavere jeg gerne hiver ud af start11...
                      "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

                      "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

                      Venter man for længe, får man ingenting ...

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                        Mens lad os sige at Falk er vores bedste mand til faktor 100 og forlader os. Gør han det til en pris der tillader os at hente to på f.eks. faktor 75 er det jo "bare" en faktor 50 eller lavere der skal skiftes uden at det direkte svækker os og så er synergierne ikke talt med ... Jeg kan godt finde en "50'er" eller lavere jeg gerne hiver ud af start11...
                        Der er vi enig. Falk - erstatning skal ikke være "1 out - 1 in". Også for trænerteamet vil det være vigtigt, da Falks variabilitet betyder mange muligheder for Kent at stille en stærk start-11.
                        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                        - Norbert Elgert -

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                          Mens lad os sige at Falk er vores bedste mand til faktor 100 og forlader os. Gør han det til en pris der tillader os at hente to på f.eks. faktor 75 er det jo "bare" en faktor 50 eller lavere der skal skiftes uden at det direkte svækker os og så er synergierne ikke talt med ... Jeg kan godt finde en "50'er" eller lavere jeg gerne hiver ud af start11...
                          Jeg har svært ved at man på den måde gør fodbold til tal og statistik. Men jeg er som sådan enig i din pointe om, at holdet generelt set kan blive bedre hvis vi nedgraderer lidt på Falks position, mens vi hæver kvaliteten på andre pladser.

                          Comment


                            #14
                            Jeg husker, at man sagde, at Tottenham havde solgt Elvis, da de solgte Bale - i stedet havde de købt Beatles (bl. a. Christian Eriksen). Kunne OB gøre det samme, er det OK med mig.

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kentini Se indlæg
                              Jeg husker, at man sagde, at Tottenham havde solgt Elvis, da de solgte Bale - i stedet havde de købt Beatles (bl. a. Christian Eriksen). Kunne OB gøre det samme, er det OK med mig.
                              Tja, forhåbentlig med større succes end Tottenham. De købte efter salget af Bale spillere for over én milliard. Af disse er det kun Eriksen og i nogen grad Chadli der har slået til. Og så er Lamela begyndt i denne sæson også.

                              Comment

                              Working...
                              X