Annoncering

Collapse
No announcement yet.

flygtninge fra Syrien (og andre lande)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    flygtninge fra Syrien (og andre lande)

    Pt er en flygtningekrise i gang, som berører os alle - uanset hvor man står politisk. Der er en del fodboldklubber - især i Tyskland - men også herhjemme (bl.a. Brøndby), som tager stilling til den humanitære krise og bl.a. tilbyder flygtninge faciliteter til fodboldtræning. Herhjemme er det endnu ikke mange flygtninge, der får ophold, så situationen kan ikke mærkes så tydeligt endnu (jo, hvis man bor i Rødby bemærker man nok et eller andet:-), men det er nok kun et spørgsmål om tid, før de fleste på en eller anden led kommer til at tage stilling.

    Derfor mit spørgsmål: Så I gerne OB markere sig, f.eks. ved indsamling eller lign., eller skal OB blande sig udenom dette, fordi det er politik?

    Personligt ønsker jeg gerne, at OB markerer sig, uden at der går politik i det på den led, at man f.eks. vil markere modstand imod regering eller lign. Den type holdninger er der fin mulighed for at lufte alle mulige andre steder - og det gør jeg selv. Men når vi taler om en fodboldklub, så kunne jeg ønske mig en markering af menneskelighed overfor folk i en svær situation - om det er indsamling (og til hvilket formål); om det er tilbud om træning/samvær med flygtninge på Fyn, om det skal markeres ved kampe - der er mange muligheder. Forslag modtages gerne!

    #2
    Tænker at alle mennesker og organisationer med social ansvarlighed skulle markerer sig. I årevis har vi udnyttet og destabiliseret de regioner, hvorfra disse mennesker kommer nu og det er vores ubestridelige pligt at hjælpe, hvor vi kan og at tage stilling til problematikken.
    Jeg mener, at dette spørgsmål vil vise, om vi er (eller kan blive) et samfund af menneskelige værdier.
    Her i Tyskland er jeg revet mellem stolthed i ansigtet af hjælpsomhed af mange mennesker på den ene side og vrede og afsky over den neo-nazistiske pøbel og deres tilhængere på den anden side.
    Det handler sig ikke om en "politisk spørgsmål" eller en diskussion om "sport kunne eller skulle være politisk", men om menneskelighed og social ansvarlighed, så jeg er glad for hver klub, der gør noget, og tror, det ville være dejligt, hvis OB også ville deltage
    "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
    - Norbert Elgert -

    Comment


      #3
      Jeg så meget gerne OB markere sig... både fordi det, i min optik, er det rette at gøre, rent menneskeligt, men også for at mane den fordom omkring at fodboldfans alle er rabiate højreorienterede nazi-wannabees i jorden en gang for alle...

      Mvh

      MaxHH

      Comment


        #4
        I øvrigt endnu en tråd der havde en anden vinkel end jeg troede ud fra overskriften.. ,o)

        Mvh

        MaxHH

        Comment


          #5
          Synes det ville være fint at sende et lille signal, måske evt. lave en indsamling af fodboldstøvler, bolde, mm...

          Pengene fra fairplay prisen kunne vel også bruges... Det ville være et fedt signal at bruge lige præcis de penge...
          Til-afgange under Alm: 96 - still counting

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
            Synes det ville være fint at sende et lille signal, måske evt. lave en indsamling af fodboldstøvler, bolde, mm...

            Pengene fra fairplay prisen kunne vel også bruges... Det ville være et fedt signal at bruge lige præcis de penge...
            "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
            - Norbert Elgert -

            Comment


              #7
              OB skal imo ikke forholde sig til flygtningeproblematikken.

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af Leander Se indlæg
                OB skal imo ikke forholde sig til flygtningeproblematikken.
                Enig, det er en politisk sag. Klubben kan dog gøre noget for dem, der får asyl i landet og også gerne dem, der venter på at få en afgørelse.

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Leander Se indlæg
                  OB skal imo ikke forholde sig til flygtningeproblematikken.
                  Hvorfor ikke? Det er ikke umuligt at du har ret, men lidt argumenter ville gøre det nemmere at vurdere det...

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
                    Enig, det er en politisk sag. Klubben kan dog gøre noget for dem, der får asyl i landet og også gerne dem, der venter på at få en afgørelse.
                    Skulle sporten har intet at gøre med det, fordi det er en "politisk sag"?
                    Jeg tror, ​​det var altid en løgn, da der blev sagt, at sporten kan være "upolitisk". Det kan sporten ikke være. Det havde en politisk dimension til at boykotte De Olympiske Lege i Moskva, ligesom det havde en politisk dimension ikke at boykotte VM i Argentina i 1978, og der vil have en politisk dimension at deltage i VM i Rusland og i Katar - eller at deltage ikke. Uanset om du er for eller imod: beslutningen er altid også en "politisk" ting. Sport er en del af samfundet og ikke en isoleret ø. Denne udfordring forsøger sportsansvarlige desværre gerne at undgå.
                    Jeg mener ikke at sportsklubber skulle gøre den daglige politik eller partipolitik. Men de kan og skal har en holdning om vigtige spørgsmål af menneskelige sameksistensen og repræsenterer ideen om samhørighed, fair play og ansvar for hinanden og uden af banen.
                    Sportsklubber har mulighedder at opnå og mobilisere mange mennesker, (især mennesker, som har nok af det ofte tomme snak af mange politikere). Og i sådan et eksistentielt nød i det flygtninge er, skulle de bruge deres muligheder at hjælpe.
                    "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                    - Norbert Elgert -

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                      Skulle sporten har intet at gøre med det, fordi det er en "politisk sag"?
                      Jeg tror, ​​det var altid en løgn, da der blev sagt, at sporten kan være "upolitisk". Det kan sporten ikke være. Det havde en politisk dimension til at boykotte De Olympiske Lege i Moskva, ligesom det havde en politisk dimension ikke at boykotte VM i Argentina i 1978, og der vil have en politisk dimension at deltage i VM i Rusland og i Katar - eller at deltage ikke. Uanset om du er for eller imod: beslutningen er altid også en "politisk" ting. Sport er en del af samfundet og ikke en isoleret ø. Denne udfordring forsøger sportsansvarlige desværre gerne at undgå.
                      Jeg mener ikke at sportsklubber skulle gøre den daglige politik eller partipolitik. Men de kan og skal har en holdning om vigtige spørgsmål af menneskelige sameksistensen og repræsenterer ideen om samhørighed, fair play og ansvar for hinanden og uden af banen.
                      Sportsklubber har mulighedder at opnå og mobilisere mange mennesker, (især mennesker, som har nok af det ofte tomme snak af mange politikere). Og i sådan et eksistentielt nød i det flygtninge er, skulle de bruge deres muligheder at hjælpe.
                      Det var ikke det, jeg sagde. Jeg sagde netop, at klubben kunne prøve at gøre et eller andet for dem, der har fået asyl eller som har søgt og derfor venter på en afgørelse og alligevel bare sidder og rådner op i et center. Jeg var på camping på Tåsinge i sommer, og der havde den lokale kajak/kano/ro-klub taget initiativ til at lave sejlsportsaktiviter med nogle afrikanske drenge på asylcentret ved Valdemar Slot. Det var et fantastisk tiltag, hvor drengene kunne komme ud og møde nogle lokale og prøve nogle sjove aktiviteter. Sådanne tiltag kan en klub/forening lave. Og måske også andre, hvis man finder på en god idé. På hvilke andre punkter, mener du da, klubben kunne gøre noget?

                      Comment


                        #12
                        Jeg tror, hvad du har beskrevet, er et godt eksempel for praktiske hjælp. Der er for eksempel også nogle fodboldklubber som tilbyde træning for flytningsbørn og unge. Sportklubber hat organisatoriske muligheder at hjælpe helt praktisk og det er fantastisk. Forskellige fodboldklubber støtter flytningshjælpen med penge her i Tyskland. Men der ud over denne praktiske hjælpe er det meget vigtigt for mig at klubber og spillere tage stilling. Som forbilleder, tror jeg, vil mange (især unge) mennesker høre hvad de siger. Og det vil ofte har mere vægt og opmærksomhed end en antikverede politiker-tale. TV-spots af fodboldspillere mod racisme f.e. bliver set af mange mennesker her i Tyskland. Ud over meget hjælp for flytninge på den ene side er der desværre også frygter på grund af mange dumme fordomme på den anden side. Og i den sammenhæng kunne vores klubber, spillere, forebillede hjælpe at modvirke disse fordomme.
                        Last edited by andlox; 09-09-2015, 21:52.
                        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                        - Norbert Elgert -

                        Comment


                          #13
                          Jeg synes at kunne huske mange personer udtale at fodbold og politik ikke skal blandes sammen?

                          I øvrigt er det ikke ret mange (hvis nogen) af disse flygtninge som mangler noget (ud over tag over hovedet),
                          de har smart moderne tøj på kroppen og render rundt med smartphones!
                          I ain't a killer but don't push me, revenge is like the sweetest joy next to getting pussy

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Storfod Se indlæg
                            Jeg synes at kunne huske mange personer udtale at fodbold og politik ikke skal blandes sammen?

                            I øvrigt er det ikke ret mange (hvis nogen) af disse flygtninge som mangler noget (ud over tag over hovedet),
                            de har smart moderne tøj på kroppen og render rundt med smartphones!
                            Naturligvis... Ville du lade din telefon ligge, hvis du skulle forlade dit hjem?

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Storfod Se indlæg
                              Jeg synes at kunne huske mange personer udtale at fodbold og politik ikke skal blandes sammen?

                              I øvrigt er det ikke ret mange (hvis nogen) af disse flygtninge som mangler noget (ud over tag over hovedet),
                              de har smart moderne tøj på kroppen og render rundt med smartphones!
                              Det her har intet at gøre med politik, og ingen ville anse det som politik hvis ikke visse politikere forsøgte at vinde stemme på andre folks nød. Det her handler om en enorm humanitær krise (ville det være politik, hvis OB eller andre klubber lavede indsamlinger til tsunamiens ofre tilbage i 2004 e.l.?).

                              Desuden har de som regel netop kun det ene sæt "smart[e] moderne tøj" de har på kroppen. Der er åbenbart en mærkelig forestilling om, at man kun er rigtig nødlidende, hvis man var fattig inden man blev tvunget til at flygte fra krig. De samme mennesker, der næsten virker skuffede over at flygtninge ligner rigtige, civiliserede mennesker, er på den anden side ofte dem, der er mest efter de migranter (eller fattigdomsflygtninge), der flygter fra fattigdom for at prøve chancen i et rigere land med flere muligheder. Verden er spøjs indimellem.

                              Hvis der udbrød borgerkrig i Danmark og jeg blev nødsaget til at flygte ville jeg da ikke hoppe i mit mest udslidte, gamle kluns, ligesom jeg ikke ville lade mobilen ligge (den er muligvis det vigtigste redskab, hvis man vil holde sig opdateret med situationen i de lande man flygter til og igennem), men efter at have krydset et hav og et kontinent i en jolle og til fods ville jeg ønske mig tøj, husly og forplejning.

                              Derudover har fodboldklubber og sport generelt en unik mulighed for at hjælpe traumatiserede børn med at få noget, dr ligner en almindelig hverdag, hvor tankerne kan komme andre steder hen end på de ubehageligheder, de har oplevet i deres hjemlande og på flugt. Det er ikke (burde i hvert fald ikke være!) en politisk handling at hjælpe børn med at trives, uanset nationalitet eller religion!

                              Comment

                              Working...
                              X