Oprindeligt indsendt af Marco van Tasten
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
Den store VALG 2015-tråd
Collapse
X
-
Oprindeligt indsendt af Marco van Tasten Se indlægFor mit vedkommende der er der en gigantisk betydning ved at stemme, også selvom det er blankt.
I min verden er det at afgive en blank stemme en aktiv handling, der illustrere at ingen af de opstillede har interesse. Men man har stemt og deltaget i valget og bakket op om demokratiet.
Bliver man væk, har man ikke deltaget i valget og i min bog heller ikke i demokratiet.
MvT
Jeg synes da det er fint hvis folk smider en blank stemme, hellere det end på Løkke/Thorning, men de blanke stemmer er aldrig blevet taget seriøst, de bliver højest brugt af politikerne til at profilere dem selv og demokratiet, og ryger bare over i bunken med ugyldige stemmer sammen med dem der er tegnet og lavet kruseduller på...
Du bevæger dig ned til stemmelokalet, markerer din holdning ved at stemme blankt, hvorefter den "stemme" bliver ugyldig, du kunne lige så godt have tegnet en Pony...Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlægJeg synes der er rigeligt med muligheder for både at deltage i og bakke op om demokratiet på alle mulige andre måder, det skal en afstemning hvert 4. år i hvert fald ikke være afgørende for... Det er ikke alle steder i verden man har muligheden for at stemme, men det er heller ikke alle steder du har muligheden for at lade være, feks. i flere EU lande straffer man folk der ikke stemmer, så når jeg benytter mig af muligheden for at lade helt være, så bruger og støtter jeg demokratiet lige så meget som hvis jeg stemte blank... i min verden...
Jeg synes da det er fint hvis folk smider en blank stemme, hellere det end på Løkke/Thorning, men de blanke stemmer er aldrig blevet taget seriøst, de bliver højest brugt af politikerne til at profilere dem selv og demokratiet, og ryger bare over i bunken med ugyldige stemmer sammen med dem der er tegnet og lavet kruseduller på...
Du bevæger dig ned til stemmelokalet, markerer din holdning ved at stemme blankt, hvorefter den "stemme" bliver ugyldig, du kunne lige så godt have tegnet en Pony...
http://da.wikipedia.org/wiki/Blank_stemme
I 2011 blev der registreret godt 28.000 blanke stemmer, hvilket ikke er til at nå spærregrænsen. Jeg tror det ville give kæmpe genlyd hvis den del af sofavælgerne (hader det ord, men ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det), der ikke er tilfredse gik ned og stemte blankt. F.eks. ville man sort på hvidt kunne se at x antal blanke stemmer ville svare til eks. 6 mandater. Se dét ville politikerne ikke kunne tale sig ud af.
Det kommer nok aldrig til at ske, så min formodning står nok hen i det uvisse til evig tid.
http://www.valg-2015.dk/valgresultat-valg-2011/
Kan du huske hvilke lande der har stemmepligt og hvad straffen er for ikke at stemme?
MvTFår glæden tilbage, når OB vinder tre kampe i træk.
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Marco van Tasten Se indlægDet er rigtigt at de teknisk set blive set som ugyldige, men blanke stemmer bliver optalt for sig selv og skiller sig derfor ud fra ponystemmer (fedt ord :-) )
http://da.wikipedia.org/wiki/Blank_stemme
I 2011 blev der registreret godt 28.000 blanke stemmer, hvilket ikke er til at nå spærregrænsen. Jeg tror det ville give kæmpe genlyd hvis den del af sofavælgerne (hader det ord, men ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det), der ikke er tilfredse gik ned og stemte blankt. F.eks. ville man sort på hvidt kunne se at x antal blanke stemmer ville svare til eks. 6 mandater. Se dét ville politikerne ikke kunne tale sig ud af.
Det kommer nok aldrig til at ske, så min formodning står nok hen i det uvisse til evig tid.
http://www.valg-2015.dk/valgresultat-valg-2011/
Kan du huske hvilke lande der har stemmepligt og hvad straffen er for ikke at stemme?
MvT
Det kunne du som sagtens have en pointe i, men det ville jo lige netop kræve at sofavælgerne(du må lige have fundet på et nyt ord der også) får den tillid til systemet/politikerne der gør det værd at "rejse" sig efter det, og i det tilfælde de/vi gør det, så stemmer vi jo på en politiker, og ikke blankt...
Kan ikke huske listen, og det er da heller ikke fordi der er ret mange lande i EU der har det sådan, en håndfuld tror jeg(det er nok værre andre steder i verden) men jeg blev egentlig lidt overrasket da jeg hørte det, at man straffer folk på pengepungen for ikke at møde op og stemme... Kan lige se at Belgien er det ene, men det har da også altid været lidt rodet dernede...Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
-
Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlægJeg har aldrig stemt andet end blåt i mit liv, men blå bloks beslutning om at lægge alle æggene i en kurv fyldt med udlændinge og arbejdsløse, og så trampe på den kurv, har for alvor fået mig til at overveje om en rød stemme ikke var bedre end en blå... Og den havde jeg virkelig ikke set komme.
Men efter at have set Helle føre blå politik i fire år, overlever mit blå hjerte jo nok en smuttur til den røde side... plus, hvis ikke Løkke bliver statsminister denne gang, bliver han vel endelig tvunget til at gå af, og blå blok ville kunne lede efter en kandidat folket kunne bakke op om, uden at krølle tæer halvdelen af tiden...
Mvh
MaxHH
Syntes der er flere visioner i de radikales og socialdemokraternes politik, og det derfor gør en forskel hvem der vinder valget. Satsninger på miljø og velfærdsteknologi vil styrke os på sigt. Venstre med Fogh i spidsen nedprioterede dette område.
Venstre kunne helt klart bruge en ny formand og gerne en masse andre nye politikere med flere visioner, ser dem gerne som et alternativ til eks. de radikale. det mener jeg ikke de er nu.
Tilhænger af et socialliberalistisk samfund, med maksimalt frihed til den enkelte, dog med hensyn til ønsket om et stærkt velfærdssamfund.
Gamle Erhardt Jakobsen fra det hedengange CD udtrykte det meget godt. Det er helt ok at nyde og opnå succes, men jeg vil nu også gerne have at naboen har det godt, hvis han er uheldig og har mistet sit arbejde, eller er blevet syg.
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlægDer er selvfølgelig rigtigt, de står opført for sig selv under ugyldige stemmer, så der er da tjek på antallet ja... Hahaha, ja det skulle man indføre i stedet for "blanke stemmer", hehe, Ponystemmer, godt ord
Det kunne du som sagtens have en pointe i, men det ville jo lige netop kræve at sofavælgerne(du må lige have fundet på et nyt ord der også) får den tillid til systemet/politikerne der gør det værd at "rejse" sig efter det, og i det tilfælde de/vi gør det, så stemmer vi jo på en politiker, og ikke blankt...
Kan ikke huske listen, og det er da heller ikke fordi der er ret mange lande i EU der har det sådan, en håndfuld tror jeg(det er nok værre andre steder i verden) men jeg blev egentlig lidt overrasket da jeg hørte det, at man straffer folk på pengepungen for ikke at møde op og stemme... Kan lige se at Belgien er det ene, men det har da også altid været lidt rodet dernede...
Personligt er jeg sådan lidt 50/50 på om stemmepligt er en god idé. Det kunne måske motivere de sidste 10-15% til aktivt at sætte sig ind i tingende og tage stilling. I min verden ville det være bedst hvis vi havde stemmeret, men alle følte en pligt til at stemme. Men den ambition lægger politikerleden nok en dæmper på.
En artikel om stemmepligt. Schweiz, Belgien, Grækenland, Luxembourg og Cypern har stemmepligt i vores del af kloden.
http://politiken.dk/indland/politik/...-faa-en-boede/
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Ricardo Se indlægTror den nuværende regering fører den nødvendige politik, den har også taget imod mange tæsk fra deres kernevælgere, de er så ved at vende tilbage specielt da de ikke bryder sig om alternativet en sejr til blå blok.
Syntes der er flere visioner i de radikales og socialdemokraternes politik, og det derfor gør en forskel hvem der vinder valget. Satsninger på miljø og velfærdsteknologi vil styrke os på sigt. Venstre med Fogh i spidsen nedprioterede dette område.
Venstre kunne helt klart bruge en ny formand og gerne en masse andre nye politikere med flere visioner, ser dem gerne som et alternativ til eks. de radikale. det mener jeg ikke de er nu.
Tilhænger af et socialliberalistisk samfund, med maksimalt frihed til den enkelte, dog med hensyn til ønsket om et stærkt velfærdssamfund.
Gamle Erhardt Jakobsen fra det hedengange CD udtrykte det meget godt. Det er helt ok at nyde og opnå succes, men jeg vil nu også gerne have at naboen har det godt, hvis han er uheldig og har mistet sit arbejde, eller er blevet syg.
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Marco van Tasten Se indlægDet bedste der dukker op i mit hoved er 'inaktive vælgere'. Enten stemmer man (aktivt), eller så stemmer man ikke (inaktivt). Derfor finder jeg det bydende nødvendigt at man bruger systemet aktivt ved evt. at stemme blankt, for at give sin mening til kende. Jeg tror den overvejende majoritet af inaktive vælgere har fin tiltro til selve systemet (spillet), men det er dem på holdkortet man ikke har tiltro til. Den fornemmelse kender alle fans vist til
Personligt er jeg sådan lidt 50/50 på om stemmepligt er en god idé. Det kunne måske motivere de sidste 10-15% til aktivt at sætte sig ind i tingende og tage stilling. I min verden ville det være bedst hvis vi havde stemmeret, men alle følte en pligt til at stemme. Men den ambition lægger politikerleden nok en dæmper på.
En artikel om stemmepligt. Schweiz, Belgien, Grækenland, Luxembourg og Cypern har stemmepligt i vores del af kloden.
http://politiken.dk/indland/politik/...-faa-en-boede/
MvT
Der er mange der har mistet troen på "spillerne" ja, men tror mindst der er lige så mange der har mistet troen på opbygningen omkring "klubben" og de dyder den opbygges efter... for det er jo ikke bare det at politikerne gør som de gør, det er jo lige så meget det at de kan få lov til det...
Og jeg er som heller ikke så meget i tvivl om at de over 500.000 potentielle stemmer der ikke gik til valgurnerne sidste gang, står noget klarere hos politikerne end de 22.000 der stemte blankt...
Jeg er helt sikkert imod, det må og skal 100% stå folk frit for om de vil eller føler de kan det/de givne år... Der skal da nok være dem hvor tvang kan være det rigtige, men nu er det jo ikke alle 500.000 der mangler motivation, viden, eller evnen til at tage stilling...
Det gør politikerleden helt sikkert ja, og der mener jeg jo så ganske kort at der skal nye spilleregler og deltagere til før det bliver med min stemme.... det bliver ikke mig der "indordner" mig...
Takker for linket/opdateringen...Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
-
http://politik.tv2.dk/valg2015/2015-...av-paa-boliger
Der tror jeg lige DF tabte sutten. Man vil gerne holde asylsøgere i lejre i 10 år - derefter kan man så vurdere, om de er blevet integreret??
Hvis man skal være bare minimalt konsekvent, så må det da være mere humant - især for den store del af ansøgerne, der er børn under 18 år - hvis man bliver afvist ved grænsen. Det ville bare have nogle konsekvenser for Danmarks omdømme i verden, som DF ikke tør at tage eller tale åbent om. Bedre at gemme konsekvenserne væk i lejre. Kujonagtigt. Hvis man har en holdning, så bør man også turde tage konsekvenserne af den, uanset om man bliver upopulær hos naboerne (her primært andre europæiske lande).
Comment
-
Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæghttp://politik.tv2.dk/valg2015/2015-...av-paa-boliger
Der tror jeg lige DF tabte sutten. Man vil gerne holde asylsøgere i lejre i 10 år - derefter kan man så vurdere, om de er blevet integreret??
Hvis man skal være bare minimalt konsekvent, så må det da være mere humant - især for den store del af ansøgerne, der er børn under 18 år - hvis man bliver afvist ved grænsen. Det ville bare have nogle konsekvenser for Danmarks omdømme i verden, som DF ikke tør at tage eller tale åbent om. Bedre at gemme konsekvenserne væk i lejre. Kujonagtigt. Hvis man har en holdning, så bør man også turde tage konsekvenserne af den, uanset om man bliver upopulær hos naboerne (her primært andre europæiske lande).
http://www.politiko.dk/nyheder/dansk...ves-til-afrika
http://politiken.dk/indland/politik/...t-i-asyllejre/Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlægJeg kan som sagtens se din pointe, en undladt stemme grundet politikerlede ryger jo også bare i samme kasse som dem der ikke stemmer fordi de er ligeglade, eller undlader af andre grunde, og der er nok ikke nogen endelig opgørelse over hvad der er hvad... det er der så i sidste ende heller ikke over de blanke, en sådan stemme betyder ikke nødvendigvis borgeren er utilfreds...
Der er mange der har mistet troen på "spillerne" ja, men tror mindst der er lige så mange der har mistet troen på opbygningen omkring "klubben" og de dyder den opbygges efter... for det er jo ikke bare det at politikerne gør som de gør, det er jo lige så meget det at de kan få lov til det...
Og jeg er som heller ikke så meget i tvivl om at de over 500.000 potentielle stemmer der ikke gik til valgurnerne sidste gang, står noget klarere hos politikerne end de 22.000 der stemte blankt...
Jeg er helt sikkert imod, det må og skal 100% stå folk frit for om de vil eller føler de kan det/de givne år... Der skal da nok være dem hvor tvang kan være det rigtige, men nu er det jo ikke alle 500.000 der mangler motivation, viden, eller evnen til at tage stilling...
Det gør politikerleden helt sikkert ja, og der mener jeg jo så ganske kort at der skal nye spilleregler og deltagere til før det bliver med min stemme.... det bliver ikke mig der "indordner" mig...
Takker for linket/opdateringen...
Jeg kan godt li' at du får det med 'opbygningen af klubben' med. Det er bestemt interessant at få med og gøre sig nogle tanker omkring.
Og hey! Ny idé: Loch Ness-vælgere. Alle taler om dem, alle ved de findes, men de er ikke dokumenteret.
Så jeg foreslår:
Ugyldige stemmer = Ponystemmer
Undladte stemmer = Loch Ness-stemmer
Blanke stemmer = Amaliestemmer (ja, hende den blanke fra det der reality)
Godkendt?
Comment
-
Det er forslag som dette der får mig til at tænke mig ekstra godt om i stemmeboksen, der kunne uden problem findes 10 argumenter der taler i mod dette helt igennem åndssvage forslag, men jeg vil lade det tale for sig selv. http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...klamer/5592552
Comment
-
Oprindeligt indsendt af fidusen999 Se indlægDet er forslag som dette der får mig til at tænke mig ekstra godt om i stemmeboksen, der kunne uden problem findes 10 argumenter der taler i mod dette helt igennem åndssvage forslag, men jeg vil lade det tale for sig selv. http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...klamer/5592552
Mvh
MaxHH
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Marco van Tasten Se indlægDet med de 500.000 versus de 22.000 har du nok ret i. Just saying - hvis de 500.000 rejste sig fra sofaen og gik ned og stemte blankt, kæft en larm og ballade det ville give! Jeg vil til min dødsdag argumentere for at en blank stemme er bedre end ikke at stemme, men det har du jo nok gennemskuet
Jeg kan godt li' at du får det med 'opbygningen af klubben' med. Det er bestemt interessant at få med og gøre sig nogle tanker omkring.
Og hey! Ny idé: Loch Ness-vælgere. Alle taler om dem, alle ved de findes, men de er ikke dokumenteret.
Så jeg foreslår:
Ugyldige stemmer = Ponystemmer
Undladte stemmer = Loch Ness-stemmer
Blanke stemmer = Amaliestemmer (ja, hende den blanke fra det der reality)
Godkendt?
MvT
Ja lad os bare være enige om vi er uenige, i sidste ende vil vi jo også begge gerne demokratiet og støtte op omkring det, men på hver sin måde, så må vi "holde fred" ved det...
Det synes jeg ja, for der er meget "råddenskab" på Borgen...
Hahaha, du er dælme godt nok varm lige pt... synes dog den er lidt hård med Amaliestemmer, jeg er ikke engang sikker på hun aner man kan stemme blank...Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
Comment