Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Status efter ca. 1/5 af sæsonen og med en uge tilbage af transfervinduet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
    Nej, der bliver bare mere og mere "plads" til jer, fordi andre holder op med at deltage... tror ikke der er flere massebrokkere nu end der var på de gamle forums.. Nogen af dem er oven i købet de samme... ,o)

Mvh

MaxHH
    Så er der jo ikke noget egentlig problem...
    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
      Så er der jo ikke noget egentlig problem...
      All it takes is one... ,o)

Mvh

MaxHH

Comment

Nå, men jeg håber nu bare folk bliver ved med at skrive hvad de lyster, når de lyster det... "For forummets skyld" (Hvordan man så kan gør sig til herre over hvad der er bedst)... så skal det som nok gå alt sammen... :-)
        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
          Status er slet og ret, at JH er ved at køre klubben ud af en katastrofekurs. Hans evne til at finde egnede spillere på specifikke pladser, samt ikke mindst evnen til at sammensætte et hold med en rimelig stamme, er simpelthen katastrofal. Vi har at gøre med en mand, hvis fodboldfaglige egenskaber ikke står mål med det niveau han er på. Han er en kræmmer og en organisationens mand, men har endnu ikke vist skyggen af talent for at spotte en brugbar spiller uden for radaren.

Ikke at sørge for en robust keeper, ikke at sørge for en rimelig habil fireback kæde og en solid central midt, er det samme som at flirte med nedrykning. Vi kan ikke bygge et hold op omkring kantspillere og angribere.

JH har haft rigelig tid til, at sammensætte en nogenlunde stabil stamme, men manden gambler igen med klubbens fremtid, og sker der ikke noget meget snart, er Ove P. inden længe igen træner i OB. Jeg vil ikke høre på, at vi ingen penge har, for vi har et større budget end Sdr.Jyske, Esbjerg, Hobro mv. og skal kunne tiltrække tilstrækkelig med kvalitet til, ikke at stå med en sammenfalden plimsoller af en trup.

Inden længe, er en tredjedel af sæsonen pisset væk og holdet i dyb krise. Så bliver det for alvor dyrt....
          jeg er meget enig med dig - men forstår ikke hvordan du kan give manden 3 på en 10 skala. Min skala skulle gå til 100 hvis han skal have 3. Noget skulle han jo købe af og til - og jeg tror at ansat fra parfume afdelingen i Magasin ville kunne gøre det lige så dårligt/godt.

Comment

Oprindeligt indsendt af tOrnBjerg Se indlæg
            jeg er meget enig med dig - men forstår ikke hvordan du kan give manden 3 på en 10 skala. Min skala skulle gå til 100 hvis han skal have 3. Noget skulle han jo købe af og til - og jeg tror at ansat fra parfume afdelingen i Magasin ville kunne gøre det lige så dårligt/godt.
            Du har ret, det er måske lige lovlig højt sat. Var optimistisk omkring Festersen og AK købet, men efter salget af Larsen og de mange manglende tilgange, skal den endnu lavere ned.

Comment

Der er ingen der før sig til "herre" over noget... Jeg fortæller bare hvad det koster at "folk skriver som de lyster", og hvis det ikke vækker bare en smule eftertanke, er det jo svært at gøre mere... ,o)

Comment

Ved sgutte helt om det er den rigtige tråd at smide indlægget i... Jeg er pænt negativ om en del af det, der foregår i Ådalen, og jeg har også tidligere ytret mig pænt negativt her på forum (selvom det er lang tid siden jeg har været aktiv forumbruger), jeg vil dog alligevel tillade mig at komme med et par kritiske kommentarer til tingenes tilstand! Lad det være sagt med det samme, alt hvad jeg skriver bygger jeg på informationer, jeg har fået fra kilder tæt på elitefodboldmiljøer og mine egne observationer fra sidelinjen. Jeg har ingen 100% data til fuldstændig at kunne underbygge mine påstande, da jeg ikke er i maskinrummet, så folk må tage mit indspark med den skepsis de vil, og de må meget gerne gøre mine påstande til skamme, hvis jeg tager fejl.
                Jeg er i den (u)heldige situation, at jeg rent geografisk befinder mig i København, hvor jeg omgås en del mennesker inden for fodboldverdenen, og der er simpelthen noget som jeg må have fra brystet. Det er beskæmmende så ringe OB's spillerindkøbspolitik er! I nogle af de kredse jeg færdes i, bliver OB nævnt som DK's måske ringeste købmænd for tiden.
                Der er velsagtens kun to klubber i DK for tiden, der kan prale af deres transferpolitik FCM og FCK, og når jeg taler med folk herovre, så fortæller de, at i hvert fald FCK går sindssygt systematisk til værks (og det er offentlig hemmelighed at FCM har data-ficeret en del af deres transferpolitik).
                Jeg kan på ingen måde vide, hvor systematisk OB går til sagen, jeg kan kun sige, at de rygter, jeg har hørt, så bliver der stillet spørgsmåltegn ved hvilken data og scoutingmæssig begrundelse, der har ligget til grund for en del OB handler. OB handlerne bliver omtalt som gammeldags følelseskøb og panikkøb.
                Bevares det vil altid være et gamble at handle en spiller, bedste eksempel er vel Mussis i FCK, og bevares FCK og FCM har en større pengepung, så det er klart, at de kan hente fra en anden hylde. Men ikke desto mindre så virker deres strategi noget mere solidt funderet end vores. Kobler man det så med deres akademier og ungdomsrekruttering, så efterlader det OB et sted i den sorte middelalder rent sportsligt.
                Lige en parantes (Det er vel omkring 13-14 år siden at Tyskland startede den moderne bølge bølge inden for fodbold med en øget vægt på brugbart datamateriale, Belgien kom hurtigt efter, Holland, Italien og Spanien havde fra tidligere deres egne systemer som alle er blevet opgraderet). Ligeledes har alle disse lande vægtet kvalificerede trænere højt. Hvor har udviklingen været i Ådalen?
                Når jeg hører, hvordan FCK helt ned i ungdomsrækkerne anvender statistik i deres rekruterringsarbejde og deres træningsarbejde, og med den information jeg har om FCMs ungdomsrekruttering og kvaliteten af deres akademitrænere, så virker det på mig som om OB er lysår efter. Selv Brøndby, AaB og FCN virker foran her! Brøndby, som til stadighed har en kæmpe magneteffekt på åbenlyse talenter i storkøbenhavn og dele af Sjælland, og FCN som bruger en ikke undseelig slat penge på ungdomsarbejde og derfor tiltrækker en del ungdomsspillere. Og AaB som har nogle af de stærkeste kapaciteter på ungdomstrænersiden.
                Hvor vil jeg så hen med dette... Jeg synes, at ledelsen i OB har fejlet eklatant! Både på rekrutteringssiden, talentudviklingen og i måden at klæde organisationen på til fremtiden. Jeg kan simpelthen blive tvivl om hvorvidt at nøglepersoner i OB har den fornødne fodboldfaglige kompetence til at forstå, hvilke tiltag, der skal tages, før vi bare er på nogenlunde omgangshøjde med de øvrige klubber i DK. Jeg siger ikke, at der skal gå FCM moneyball i den, eller at OB skal kører rovdrift på børn, som nogen beskylder FCK for, men jeg savner at se en rød tråd (ikke DBU's) i det arbejde, der sker i Ådalen.
                Som skrevet tidligere så lad mig endelig vide, hvis jeg tager fejl, for jeg håber det så inderligt!

Comment

Oprindeligt indsendt af kbhob Se indlæg
                  Ved sgutte helt om det er den rigtige tråd at smide indlægget i... Jeg er pænt negativ om en del af det, der foregår i Ådalen, og jeg har også tidligere ytret mig pænt negativt her på forum (selvom det er lang tid siden jeg har været aktiv forumbruger), jeg vil dog alligevel tillade mig at komme med et par kritiske kommentarer til tingenes tilstand! Lad det være sagt med det samme, alt hvad jeg skriver bygger jeg på informationer, jeg har fået fra kilder tæt på elitefodboldmiljøer og mine egne observationer fra sidelinjen. Jeg har ingen 100% data til fuldstændig at kunne underbygge mine påstande, da jeg ikke er i maskinrummet, så folk må tage mit indspark med den skepsis de vil, og de må meget gerne gøre mine påstande til skamme, hvis jeg tager fejl.
                  Jeg er i den (u)heldige situation, at jeg rent geografisk befinder mig i København, hvor jeg omgås en del mennesker inden for fodboldverdenen, og der er simpelthen noget som jeg må have fra brystet. Det er beskæmmende så ringe OB's spillerindkøbspolitik er! I nogle af de kredse jeg færdes i, bliver OB nævnt som DK's måske ringeste købmænd for tiden.
                  Der er velsagtens kun to klubber i DK for tiden, der kan prale af deres transferpolitik FCM og FCK, og når jeg taler med folk herovre, så fortæller de, at i hvert fald FCK går sindssygt systematisk til værks (og det er offentlig hemmelighed at FCM har data-ficeret en del af deres transferpolitik).
                  Jeg kan på ingen måde vide, hvor systematisk OB går til sagen, jeg kan kun sige, at de rygter, jeg har hørt, så bliver der stillet spørgsmåltegn ved hvilken data og scoutingmæssig begrundelse, der har ligget til grund for en del OB handler. OB handlerne bliver omtalt som gammeldags følelseskøb og panikkøb.
                  Bevares det vil altid være et gamble at handle en spiller, bedste eksempel er vel Mussis i FCK, og bevares FCK og FCM har en større pengepung, så det er klart, at de kan hente fra en anden hylde. Men ikke desto mindre så virker deres strategi noget mere solidt funderet end vores. Kobler man det så med deres akademier og ungdomsrekruttering, så efterlader det OB et sted i den sorte middelalder rent sportsligt.
                  Lige en parantes (Det er vel omkring 13-14 år siden at Tyskland startede den moderne bølge bølge inden for fodbold med en øget vægt på brugbart datamateriale, Belgien kom hurtigt efter, Holland, Italien og Spanien havde fra tidligere deres egne systemer som alle er blevet opgraderet). Ligeledes har alle disse lande vægtet kvalificerede trænere højt. Hvor har udviklingen været i Ådalen?
                  Når jeg hører, hvordan FCK helt ned i ungdomsrækkerne anvender statistik i deres rekruterringsarbejde og deres træningsarbejde, og med den information jeg har om FCMs ungdomsrekruttering og kvaliteten af deres akademitrænere, så virker det på mig som om OB er lysår efter. Selv Brøndby, AaB og FCN virker foran her! Brøndby, som til stadighed har en kæmpe magneteffekt på åbenlyse talenter i storkøbenhavn og dele af Sjælland, og FCN som bruger en ikke undseelig slat penge på ungdomsarbejde og derfor tiltrækker en del ungdomsspillere. Og AaB som har nogle af de stærkeste kapaciteter på ungdomstrænersiden.
                  Hvor vil jeg så hen med dette... Jeg synes, at ledelsen i OB har fejlet eklatant! Både på rekrutteringssiden, talentudviklingen og i måden at klæde organisationen på til fremtiden. Jeg kan simpelthen blive tvivl om hvorvidt at nøglepersoner i OB har den fornødne fodboldfaglige kompetence til at forstå, hvilke tiltag, der skal tages, før vi bare er på nogenlunde omgangshøjde med de øvrige klubber i DK. Jeg siger ikke, at der skal gå FCM moneyball i den, eller at OB skal kører rovdrift på børn, som nogen beskylder FCK for, men jeg savner at se en rød tråd (ikke DBU's) i det arbejde, der sker i Ådalen.
                  Som skrevet tidligere så lad mig endelig vide, hvis jeg tager fejl, for jeg håber det så inderligt!
                  Jeg er bosat midt i det mørke Jylland og har i min omgangskreds folk med god viden i FCM , samt bekendte med god føling i både AGF og BIF alle undrer sig over OBŽs handler ( med undtagelse af Makrini som ingen kendte samt AK og Fester )

Derudover har jeg venner,bekendte og kollegaer som er almindelige mandagstrænere også her vækker politikken i OB undren og hån .
                  Så jeg tror ikke du tager fejl .
                  817 ⚪️
                  Y.N.W.A ❤️

Comment

Det er klart at man er negative nu efter den flotte start vi fik men J.H: kan jo ikke købe spillere for penge vi ikke har.

Falkesgaard startede ok men blev skadet på en fejl der kostede os 2 point... hvis det ikke var sket så kunne vi alle måske være meget positive istedet for negative.

Vi har fået 2 kanon topscore i AK og Fester som er nogle utrolig gode "kup"

Vi har fået ny træner som lavede AAB til et klassemandskab ( bare se kampen i går ). At få Kent Nielsen er Jesper Hansens fortjeneste.

Desværre er der fejlet ved salg af 2 gode forsvar uden der er købt ny ind og det er alt for ringe at vi endnu ikke har fået den 1 målmand endnu. Vores forsvar er mega ringe og der skal virkelig ske noget den næste uge for at humøret kan vende lidt.

Forhåbentligt kommer der snart en målmand og en center forsvar. De har jo sagt at vi skal have en målmand mere men det er usikkert om der kommer andet......

Comment

Oprindeligt indsendt af Kim-Odense Se indlæg
                      Det er klart at man er negative nu efter den flotte start vi fik men J.H: kan jo ikke købe spillere for penge vi ikke har.

Falkesgaard startede ok men blev skadet på en fejl der kostede os 2 point... hvis det ikke var sket så kunne vi alle måske være meget positive istedet for negative.

Vi har fået 2 kanon topscore i AK og Fester som er nogle utrolig gode "kup"

Vi har fået ny træner som lavede AAB til et klassemandskab ( bare se kampen i går ). At få Kent Nielsen er Jesper Hansens fortjeneste.

Desværre er der fejlet ved salg af 2 gode forsvar uden der er købt ny ind og det er alt for ringe at vi endnu ikke har fået den 1 målmand endnu. Vores forsvar er mega ringe og der skal virkelig ske noget den næste uge for at humøret kan vende lidt.

Forhåbentligt kommer der snart en målmand og en center forsvar. De har jo sagt at vi skal have en målmand mere men det er usikkert om der kommer andet......
                      Syntes så på ingen måde Falke startede godt , og syntes det var et sats at tro en uprøvet reserve ville kunne blive 1. keeper i en klub under genopbygning .
                      817 ⚪️
                      Y.N.W.A ❤️

Comment

Jeg anser OB for at være en storklub i Danmark. Det gør jeg ud fra historien, og placeringen i landets 3. største by. Så alt under nummer fire er egentlig uacceptabelt. Men når situationen er som den er, og vi skal have ryddet op efter mange års svingede kurs og... knap så gennemtænkte beslutninger, plus en økonomi der tvang os til en kraftig slankekur, så må vi jo acceptere at vi ikke længere er i nærheden af at være en stor klub, selvom vi stadig er en storklub. Og så betyder placeringen sgu egentlig ikke så meget for mig. Om vi bliver nummer ni eller nummer 5 er grundlæggende lige meget for mig, så længe jeg kan se at vi bevæger os i den rigtige retning. Og det synes jeg at vi gør. Der er ansat en sportschef, som virker sikker i sadlen, og dermed fred på den plads. Der er ansat en træner og en hjælpetræner, der begge har prøvet at bygge hold op til et mesterskab på den lange bane, og de (i hvert fald Kent) har fået lange kontrakter, så der også er fred på dén plads. Og så kommer vi så til truppen. Og ja, der er noget at arbejde med. Men de seneste indkøb virker fornuftige, spillere med en fremtid foran sig (læs: ikke 30 plus), på rimelig lange kontrakter. Spillere der kan bygges op omkring. Og unge talenter i kulissen, der får lov at smage, og bygge på, så de er klar når de skal være det. Så denne, og sikkert også næste sæson, skal, hvis du spørger mig, bruges på at fylde pengetanken op igen, få gjort truppen klar, gennem "naturlig" afsked med en række spillere, og indslusning af andre, både udefra og fra ungdomsrækkerne, så vi i Kents 3. sæson er gearet til at udfordre top 3 igen, uden at behøve at være bange for at korthuset vælter, hverken sportsligt eller økonomisk.

Så svaret er... alt mellem 10 og 5...

Mvh

MaxHH
                        Det er sgu svært for mig at forholde mig til, at slutplacering er underordnet for dig. I rene kroner og ører er der f.eks mindst et par millioners forskel imellem at blive nr. 5 eller nr. 10. Vi skal også tiltrække nye spillere, hvis projektet skal lykkes, og her er der også milevidt forskel imellem at blive nr. 5 eller nr. 10.

Hvis vi skal geares til at slutte i TOP-3 igen, så nytter det ikke at ligge og rode rundt nede omkring de placeringer, vi allerede har smagt rigeligt af; hvilket vel også afspejler sig i den kvalitet, som vores sportslige sektor kan få lokket til vores klub.

Så jeg synes dét, du forholder dig til reelt er en gamble med den udvikling, vi begge ønsker. Jeg må indrømme blankt, at jeg blev forblændet af den hedengange "2 mesterskaber inden 2015"-målsætning; så dén målsætning håber jeg aldrig kommer igen; men jeg synes altså det er udtryk for en noget naiv og nærmest ønsketænkende approach til hvordan en udvikling skal tage fart, hvis man synes, det er overordnet lige meget med slutplaceringer.

Jeg ved du ikke er fan af "sort/hvid"-argumentation, men i ofte i fodboldverdenen, der er mange ting altså sort/hvid (hvis den ikke var, så ville du f.eks se langt færre fyringer af trænere/sportsdirektører/spillere), og dér må jeg altså sige, at det ikke er, og aldrig kan være "lige meget", om man slutter som nr. 5 eller nr. 10. Heller ikke for ens selvforståelse, som man faktisk skal bruge for at bygge en vinderkultur op, der gør, at man kan blive gearet til at blive et top-3 hold.

Nogle gange kan det betale sig at betale dyrt for en spiller, der kan smitte af på hele holdet ved nærmest bare at være dér, og faktisk vil jeg mene, at man kan fylde pengetanken hurtigere op ved at satse og få det stærkest mulige hold, der giver højere slutplaceringer, der derigennem både giver penge og give større mulighed for at hente spillere på større hylder.

Så jeg synes, ærligt talt, at din "alt imellem 10 og 5" er rendyrket taberholdning. En slags vrangforestilling om, at hvis bare man altid har is i maven, så betaler det sig til sidst. Sådan fungerer fodboldverdenen nu engang ikke.

Jeg er temmelig sikker på, at vi har den rette træner. Jeg er mere usikker på, om vi har den rette sportsdirektør (læs: Jeg synes ikke manden er forfærdelig, talentløs, katastrofe), men jeg er stensikker på, at vi har det helt forkerte forsvar. Hverken hver for sig eller sammen vil de nogensinde komme til at fungere på et niveau, hvor tingene hverken spillemæssigt eller sammenhængsmæssigt indikerer, at det her er holdbart. Det forsvar kan, og jeg ved du ikke kan li' dommedagsprofetier, men jeg er ligeglad, trække os under din målsætning på mininum 10. plads. Fordi intet dræner et hold for selvtillid og udvikling mere end hvis det er nemt for modstanderne at score mål. Det er simpel sportspsykologi. Vel lidt ligesom du mener, at hvis man bruger nok tid på at fodre med negativitet, så mister man til sidst lysten. Det gælder vel også vores offensive spillere. Jeg synes det var meget klart igår i Aalborg.

Så selv om jeg så gerne bare ville give dig ret i det, du skriver, så mener jeg det du stiller i bedste fald er idealiseret, i værste fald naivt.

Unge spillere kan jo ikke læne sig op af nederlag og (islandske) anførere der på skift laver fejl i hobetal. Lige så lidt, som de vel kan ved at få ved at få en sviner fra et tågehorn på langsiden.

Det forsvar dér er jo et 1. Divisionsforsvar. Det kan man ikke bygge noget som helst op efter. Og ifølge dig (og andre) så er vores pengetank åbenbart så horribelt slunken, at der ikke er råd til at hente nogle nye. Og da du samtidigt er ligeglad med om vi slutter som nr. 5 eller nr. 10, så er du også ligeglad med flere penge og mulighed for større hylder, som rent faktisk er essentiel for at få sammenhængskraften, lederne, de rigtige typer til at hjælpe os med at nå målet. For mig er en mellemsæson en højere placering end dem, som vi har haft alt for mange af de sidste 4 år.

Så en placering imellem 5 og 8 kan stille mig tilfreds. Men i samme sekvens så er der stadig milevidt forskel imellem at slutte som nr. 5 og 8. Så det er ikke "lige meget" for mig, om vi slutter som nr. 5 eller nr. 8. Vi skal altid slutte så højt som muligt, for det giver altså bedre muligheder for at bygge videre. Og i min optik kræver det mindst 2 nye klassecenterforsvarere. Der skal hentes i dette eller næste transfervindue. Vi har ikke råd til andet, for med det forsvar vi har nu; så kan Kent Nielsens projekt ryge på vågeblus, for så kan han blive tvunget, fordi ledelsen vel næppe synes, det er lige meget om vi slutter som nr. 5 eller nr. 10, til at lave en Ove P og i stedet koncentrere sig om at få sammenhængskraft i det defensive, fremfor at dyrke det offensive.

Og så kan du lige så stille begynde at sige farvel til dit (idealiserede) projekt.

MvH ChrisOB
                        1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Ok, jeg prøver at uddybe. Det var en forkert at skrive at jeg er ligeglad, for jeg vil naturligvis langt hellere ende så højt som muligt. Men når jeg siger mellemsæson, så er det en eller to sæsoner hvor målet ikke er at ende på en bestemt placering, men at ramme en trup og en økonomi hvor vi kan begynde at gå efter placeringer igen. Hvis man stiller det op som du gør, skal Kent jo fyres hvis vi bliver nummer ti i år, eller næste år, uanset HVORFOR vi bliver nummer 10... og det er der godt nok ikke meget helikopter-perspektiv over.

Det er lidt ligesom ungdomsfodbold... vil man vinde titler, eller vil man udvikle spillere til førsteholdet? Personligt er jeg mere interesseret i nummer to, og det betyder at jeg hellere ser dem bruge de spillere de tror på kan komme længst over karrieren, end dem der er fysisk stærkest, fordi de har udviklet sig hurtigst... Men kan man begge dele, er det naturligvis bedre...

Vi kunne sikkert godt have beholdt Ove, hvis vi ville, men ledelsen valgte det lange seje træk. Og det er jeg glad for, for vi kan ikke lappe os ud det her, og vi kan ikke købe os ud af det her... eller, det kunne vi godt, hvis nogen ville smide pengene til at købe os ud af det, men det ville bestemt også være en kortsigtet plan.

De hold der klarer sig bedst nu om dage, er dem der har taget den lange opbyggende fase, som vi burde have startet da Kim Brink blev fyret, men reelt startede da Kent kom til. Det betyder vi er bagud i forhold til vores konkurrenter, der er nået til det punkt jeg håber vi rammer om to til tre sæsoner... og her tænker jeg Farum, Ikast/Herning og Aalborg. KB/03 og BIF har flere penge end vi kommer i nærheden af, OG bedre faciliteter, så de er lidt udenfor kategori.

Vi kan godt gøre som du siger, og køre stabilt i mellemlaget de næste ti år... eller tage det lange træk, hvor vi kigger mere på udvikling end placeringer, og komme helt til tops... Jeg foretrækker det sidste...

Det KAN også være der ikke er en plan overhovedet, og så ligner jeg en idiot ved at have skrevet det her, men så er jeg ikke sikker på vi havde haft landets, på papiret, bedste trænerteam til præcist denne opgave med at bygge et hold op fra bunden...

Mvh

MaxHH

Comment

Vi siger jo kun der skal en bedre mand i CF nu. Så kan der da godt bygges op nogle år, men det nytter jo ikke noget med lallehold, hvor de få gode begynder at søge væk, fordi det ikke er sjovt at spille fodbold.
                            Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

Ok, jeg prøver at uddybe. Det var en forkert at skrive at jeg er ligeglad, for jeg vil naturligvis langt hellere ende så højt som muligt. Men når jeg siger mellemsæson, så er det en eller to sæsoner hvor målet ikke er at ende på en bestemt placering, men at ramme en trup og en økonomi hvor vi kan begynde at gå efter placeringer igen. Hvis man stiller det op som du gør, skal Kent jo fyres hvis vi bliver nummer ti i år, eller næste år, uanset HVORFOR vi bliver nummer 10... og det er der godt nok ikke meget helikopter-perspektiv over.

Det er lidt ligesom ungdomsfodbold... vil man vinde titler, eller vil man udvikle spillere til førsteholdet? Personligt er jeg mere interesseret i nummer to, og det betyder at jeg hellere ser dem bruge de spillere de tror på kan komme længst over karrieren, end dem der er fysisk stærkest, fordi de har udviklet sig hurtigst... Men kan man begge dele, er det naturligvis bedre...

Vi kunne sikkert godt have beholdt Ove, hvis vi ville, men ledelsen valgte det lange seje træk. Og det er jeg glad for, for vi kan ikke lappe os ud det her, og vi kan ikke købe os ud af det her... eller, det kunne vi godt, hvis nogen ville smide pengene til at købe os ud af det, men det ville bestemt også være en kortsigtet plan.

De hold der klarer sig bedst nu om dage, er dem der har taget den lange opbyggende fase, som vi burde have startet da Kim Brink blev fyret, men reelt startede da Kent kom til. Det betyder vi er bagud i forhold til vores konkurrenter, der er nået til det punkt jeg håber vi rammer om to til tre sæsoner... og her tænker jeg Farum, Ikast/Herning og Aalborg. KB/03 og BIF har flere penge end vi kommer i nærheden af, OG bedre faciliteter, så de er lidt udenfor kategori.

Vi kan godt gøre som du siger, og køre stabilt i mellemlaget de næste ti år... eller tage det lange træk, hvor vi kigger mere på udvikling end placeringer, og komme helt til tops... Jeg foretrækker det sidste...

Det KAN også være der ikke er en plan overhovedet, og så ligner jeg en idiot ved at have skrevet det her, men så er jeg ikke sikker på vi havde haft landets, på papiret, bedste trænerteam til præcist denne opgave med at bygge et hold op fra bunden...

Mvh

MaxHH
                              Det er altså stadig nemmere at ramme en trup og en økonomi, hvis vi rammer en slutplacering, der er højere end de foregående 4. Meget nemmere. Også for Kent Nielsen. For uanset hvad du mener om "helikopter-perspektiv", så kan jeg garantere dig for, at OB ikke har hentet Kent Nielsen for at vi skal blive nr. 10... igen. Det betyder nødvendigvis ikke, at han SKAL fyres, hvis vi bliver nr. 10; jeg siger bare, at det kan han godt blive, fordi i fodboldverdenen er det ikke altid at helikopter-perspektivet bliver anvendt. Det synes jeg OB's ageren de sidste 5-8 år i dén grad har vist. Kent Nielsen er hentet ind for at bygge et hold op, men hans snor bliver utvivlsomt kortere, hvis vi bliver nr. 10 i år. Det ved Kent Nielsen også godt, så hvis han kan se, at det defensive fundament OG potentiale er så meget svagere end det offensive, så er han jo ikke dum; så vil han også gøre som Ove Pedersen og i stedet fokusere på dét, på bekostning af det offensive. (Det kan så betyde vores offensive profiler; de måske visner)

Og du får det til at lyde som om, at jeg hellere ville ha' beholdt Ove. Det er ikke tilfældet. For jeg vidste jo, at han var ansat for det korte træk; nemlig at redde os. Men jeg er ikke enig i, at det partout er en "kortsigtet" plan at købe os ud af det her. Det kan vi; hvis vi køber de RIGTIGE spillere til de rigtige positioner. Og her tænker jeg specifikt på spillere til den centrale akse; ledertyperne, som ikke bare de unge spillere kan læne sig op ad, men alle andre også.

Dem har vi bare ikke. Og det er dér, jeg synes den store forskel ligger på os; og så da FCN, FCM og AaB byggede mesterskabshold op. De havde ledertyperne i deres "mellemsæsoner". De havde spillerne som de unge kunne læne sig op ad; med det resultat at de unge spillere, de enten selv havde hentet eller opfostret de blomstrede sammen med resten af holdet.

I FCN havde de Stokholm fra the get-go. De havde Kildentoft et stykke af vejen; hvorefter Bjelland, Okore, Adu, Anders Christiansen, Søren Christensen tog over og blev selv ledertyper. I Aalborg havde man i forvejen Rasmus Würtz, der var skolet i AaB's ungdomsafdeling og Augustinussen at læne sig op ad. I Midtjylland var det Jakob Poulsen og Kristian Bak. Hvor er vores ledertyper, fra "the get go?" Spillere der enten har meget erfaring fra Superligaen eller er skolet i vores ungdomsafdeling?

De er der simpelthen ikke. Så det fundament Kent Nielsen bygger på er, i min optik, yderst skrøbeligt. Hvis man skal tage det lange træk, så skal ledertyperne altså være dér fra starten af. Eller hentes lynhurtigt. Det kræver både held, dygtighed og timing. De hold, der klarer sig bedst i det lange løb er de hold, hvis sportslige ledelser henter de rigtige typer, de rigtige spillere, på de rigtige tidspunkter og parrer dem med den rigtige træner.

Lige nu synes jeg vores lange træk ser nærmest umuligt ud med de typer vi har i det centrale forsvar og den centrale midtbane. Vores to sidste anførere? Arbejdsomme, sympatiske, måske endda erfarne uden tvivl. Men ledere? Overhovedet ikke.

Jeg er af den mening at de typer skal man ha' hentet inden man begynder at bygge noget som helst op. På dét punkt har OB, til forskel fra AaB, FCN og FCM, haltet slemt efter.

Så jeg mener, der er en overvejende sandsynlighed for, at det DU har stillet op, det er, igen, i bedste fald idealiseret, i værste fald naivt.

Jeg synes vi i dén grad mangler en Hemmingsen. En Ulrik Laursen. En Stokholm. Ja, jeg synes faktisk det er praktisk talt umuligt at bygge et vinderhold op uden dem.

Når vi så har ikke har dem i forvejen, når vi begynder en opbygning; enten ved at de har været i klubben 1-2 år, eller fordi vi har dem fra vores egen ungdomsafdeling; så er det bidende nødvendigt at hente dem ude fra. Og det betyder at man skal satse. Gamble med pengetanken NU, for en chance for at fylde den senere. Ved at have det rette fundament til at bygge et vinderhold op. Lige nu synes jeg Kent Nielsen har et helt horibelt spillermateriale at gøre godt med nede i forsvaret. I hvert fald hvis vi skal satse på det lange løb.

Han hjælper så heller ikke selv ved at placere en venstre back, der nærmest statistisk beviseligt er og bliver en katastrofe som central midtbanespiller.

Vi vil begge det samme: Det lange seje træk. Ingen krav om TOP-5, TOP-3 fra the get-go. Men jeg synes det virker som om, at du har "glemt" hvad der kendetegner hold, der er blevet bygget op fra grunden.

At man har ledertyperne fra starten af. Spillere der enten har individuel klasse, eller som kender gamet nok til at vide, hvornår der skal skraldes og hvornår der skal kontrolleres.

Og allerhelst på de centrale pladser på et fodboldhold. Dér hvor sammenhængskraften altid opstår. Dem som binder truppen sammen både på og udenfor banen.

De er der ikke. Og så hænger de forestilling altså i en yderst tynd tråd.

MvH ChrisOB
                              1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Jeg tror egentlig ikke vi er så grundlæggende uenige som du får det til at lyde som om. Det er jo ikke sådan at jeg ikke mener der skal hentes nye spillere før om to år, tværtimod. Lige nu mangler vi tre ind, og dem forventer jeg at JH finder... og snart. Problemet er om der er penge at hente dem for, og om typer som vi er enige om at vi mangler er interesserede i at være her, selv hvis vi kan betale dem... og det er jeg ikke sikker på at de er. Ledertyper med høj spillemæssig klasse har jo sjovt nok ikke svært ved at finde klubber der vil betale deres løn, og der er temmelig mange klubber derude, der har en bedre samlet pakke at tilbyde, end den vi kan stable på benene. Så vi KAN ende med at skulle nøjes med spillere der fylder hullet, indtil vi kan ramme den helt rigtige kombination...

Men hvis vi kigger på truppen, så HAR vi spillere der kan bygges op omkring, hvis de suppleres med de rette... og vi har spillere der skal sælges, eller hvis kontrakter skal løbe ud, før vi kan få resten på plads. Så derfor siger jeg 1-2 sæsoner før jeg tror på at truppen er på plads. Men som sagt, det betyder jo ikke at vi ikke skal hente spillere lige nu, hvis behovet er der... og vi er ikke uenige om at behovet er der.

Tørnæs - har måske noget jeg ikke har set, men jeg tvivler... videre.

Falkesgaard - synes egentlig han gjorde det ok, men ikke prangende. Videre.

Radza - Har hørt en masse godt om ham, og han spillede sig ikke AF, da han kom ind mod AGF... blive.

Kirkeskov - Der er i perioder rigtig gode ting, både offensivt og defensivt, men for lavt bundniveau efter min smag. Videre.

Lund - Har leveret både gode og dårlige kampe, men grundlæggende tror jeg på ham. Blive.

Diarra - Videre.

Johansson - Vil egentlig godt se ham på den midtbane ved siden af Makrini, men som forsvartap har han ikke imponeret mig voldsomt. Afventer.

Nielsen - Hvis ikke kan vil bruge ham, skal han videre...

Pedersen - Potentiale, men har set for lidt til at endeligt bedømme det. Afventer.

Kryger - Videre

Laursen - Glasben. Videre.

Jensen - Synes egentlig han har gjort det fint de gange jeg har set ham. Blive.

Falk - Skal SÅ meget videre, for hans udviklings skyld.

Larsen - Skal også videre... nu hellere end senere.

Desler - Blive.

Greve - Blive.

Busuladzic - Videre. Gør det fint, men ser ikke ud til at nå det sidste stykke op og blive god nok.

Thomasen - Blive.

Thomsen - Kan jeg ikke bedømme. Afventer.

Makrini - Blive. Bygger hele tiden lidt mere på, og kan blive rigtig god for os, når resten er på plads.

Skulason - Videre. Kan rigtig godt lide ham som type, og frisparksskytte, men spillemæssigt er det for tyndt.

Festersen - Blive.

Zohore - Blive.

Jakobsen - Blive.

Lado - Så meget videre.

Enig eller uenig?

Mvh

MaxHH

Comment

Working...
                                X