Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Tilskuertal for efteråret 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Tilskuertal for efteråret 2014

    Kære medfans,

    Jeg er journaliststuderende og sammen med min makker skal jeg i gang med at lave et radioindslag, som skal omhandle OB. Tilskuertallet for efterårssæsonen ser ud til at blive det laveste i 10 år på hjemmebane - det til trods for, at OB har de billigste billetpriser i hele ligaen.

    Til vores research håber vi, at I kan/vil hjælpe os. Hvad er ifølge jer årsagen til, at der ikke har været flere til kampene? (ca. 7000 i snit) Er det dårlige pølser, dårlige spilletidspunkter eller hvad?

    Alle bud vil hjælpe os utroligt meget, så kom endelig med jeres bud!

    P.S Jeg var lidt usikker på, om opslaget skulle ind i off topic, tilgiv mig hvis det er tilfældet, så skal jeg nok flytte det
    Last edited by Lynge; 04-12-2014, 11:16.

    #2
    4 år med dårlige resultater. 4 år med famlende indentitet på og uden for banen. Det er usexet. Og der mangler en stærk kultur. Lige nu er det så også bare pisse koldt. 50 kr. gør det bare mere usexet. Mange sætter pris lig kvalitet, og det med rette. Alle kampe vises på TV. Generationen af fans som var med på turen op, har det svært med at finde motivationen nu, og der kommer ikke nye med fordi at OB ry og rygte er blakket, slidt og under pres. Bare mine input. Når det så er sagt, så tror jeg sgu, at jeg dukker op på Trefor Park på lørdag.

    Comment


      #3
      Jeg var en af dem, der nærmest skulle til min egen begravelse for ikke at dukke op til hjemmekampene - tidligere.

      For 3-4 år siden skete noget i klubben (og i mig), der gjorde at interessen for at stå på tribunen i "medgang og modgang" bare forsvandt - stille og roligt forsvandt. Det har vendt sig fra, at jeg prioriterede at komme til kampene og så til at jeg i dag tænker: "nååh ja...OB spiller forresten hjemme næste gang - hvis jeg ikke lige skal andet mere interessant, så kan det da godt ske, jeg gider dukke op" - ikke engang selvom jeg ikke skal noget andet, er det nogen garanti for at jeg gider. Jeg har mistet gejsten og lysten. Jeg kan ikke ret godt idenficere mig med det OB jeg engang blev så pladask forelsket i. Der er for meget rod i klubben. Der er for meget rod i truppen. For meget rod på banen. Det er bare pt. ikke længere ret interessant for mig at spendere flere 100 kr. pr. kamp for at se OB spille. Alderen spiller nok også ind. Ens prioriteter ændrer sig med alderen - det gør de i hvert fald hos mig.

      Kald mig en dårlig fan eller hvad man nu ellers kan finde på...interessen for at stå på tribunerne er der bare ikke lige pt. Det er sådan det er lige nu, konstaterer jeg. Jeg håber, jeg genfinder interessen og især lysten!
      Mvh Kent

      Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

      Comment


        #4
        På hjemmebane ligger vi nu omkring de 7.000 i snit... 6.929... det er trods alt lige en forskel... vi er den 6 mest besøgte klub, taget i betragtning af FcK og BIF altid stikker af, og vores forfærdelige efterår, så er det ganske fint...

        Vores dårligst besøgte kamp, var stadig bedre besøgt end hvad halvdelen af ligaen kan præstere i snit...

        Med tanke på det elendige produkt, både OB og Superligaen er pt... så synes jeg som sagt at det er ganske fint...
        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

        Comment


          #5
          Det var naturligvis en tastefejl, som er rettet nu. Men det ændrer stadig ikke på, at det er det laveste i 10 år - og et fald på 10 % fra sidste sæson. Er der sket noget specielt i denne sæson? De foregående har jo heller ikke været prangende.

          Tak for jeres svar i øvrigt

          Comment


            #6
            Jeg har været med stort set hver gang siden den sidste halvsæson inden nedrykningen i 90'erne...
            Jeg vil dele min OB-interesse ind i nogle perioder. Jeg er født i 1986:

            1996-1999: Den barnlige fascination. Man bliver hevet med på stadion af sin fodboldinteresserede onkel - og oplevelsen er som en overvældende rus. Så meget lyd, så meget drama - folk der viser en helt anden passion. Man er dybt fascineret - og fascinationen rækker meget længere end blot spillet og resultaterne på banen. Spillerne er ægte og ufejlbarlige helte!

            1999-2006: Fan-perioden. Her begyndte man selv at komme på stadion med sine venner. Det blev en del af en identitet, at man var fan! Man kom fast på Stiften og sang sig hæs. Man kom hver gang, for at gøre en indsats. Fascinationen var i høj grad båret af oplevelsen på tribunen, og ikke så meget af selve spillet.

            2006-2011: Den magelige succes-periode. Her blev vi sæsonkortholdere på langsiden. Vi havde sunget de sange der skulle synges - nu skulle der ses og nydes fodbold. Resultaterne, nye stjernespillere og eventyr i Europa kom i høj grad til at bære fascinationen. Vi fik 6 sæsoner i træk som fast inventar i top4 - og vi fik mange gode oplevelser i Europa.

            2011-2014: Den bratte opvågning. Pludselig blev det gråt og koldt på stadion i Odense. Hvor vi var vant til at juli gik med at analysere de nye og spændende indkøb, august-november gik med en perlerække af spændende udfordringer i Europa, en hjemmebane hvor vi meget sjældent tabte - bliver vi nu spist af med kedelige indkøb, dårligt spil, kaos i ledelsen, dårlig økonomi og værst af alt en grundlæggende mangel på en stærk kultur i klubben. Fascinationen er der ikke i så høj grad længere - efter omkring 18 år og over 300 hjemmekampe, har man set det hele. Fascinationen er blevet til loyalitet og en pligtfølelse overfor en klub der skal repræsentere min klub med stolthed ude i landet.

            Kort og godt tror jeg de faldende tilskuertal hænger sammen med, at færre oplever den første periode. I dag er der bold på TV hele ugen, og de helt unge kan på nærmeste hold se hvor meget vildere stemningen er ude i Europa. Jeg tror ikke disse børn oplever den samme "blown-away"-følelse som jeg gjorde dengang. Derfor får vi flere og flere "kunder", der køber en oplevelse - og færre og færre "loyale" som kommer pga. traditionen og pligtfølelsen overfor klubben.

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af Rene_Razz Se indlæg
              Jeg har været med stort set hver gang siden den sidste halvsæson inden nedrykningen i 90'erne...
              Jeg vil dele min OB-interesse ind i nogle perioder. Jeg er født i 1986:

              1996-1999: Den barnlige fascination. Man bliver hevet med på stadion af sin fodboldinteresserede onkel - og oplevelsen er som en overvældende rus. Så meget lyd, så meget drama - folk der viser en helt anden passion. Man er dybt fascineret - og fascinationen rækker meget længere end blot spillet og resultaterne på banen. Spillerne er ægte og ufejlbarlige helte!

              1999-2006: Fan-perioden. Her begyndte man selv at komme på stadion med sine venner. Det blev en del af en identitet, at man var fan! Man kom fast på Stiften og sang sig hæs. Man kom hver gang, for at gøre en indsats. Fascinationen var i høj grad båret af oplevelsen på tribunen, og ikke så meget af selve spillet.

              2006-2011: Den magelige succes-periode. Her blev vi sæsonkortholdere på langsiden. Vi havde sunget de sange der skulle synges - nu skulle der ses og nydes fodbold. Resultaterne, nye stjernespillere og eventyr i Europa kom i høj grad til at bære fascinationen. Vi fik 6 sæsoner i træk som fast inventar i top4 - og vi fik mange gode oplevelser i Europa.

              2011-2014: Den bratte opvågning. Pludselig blev det gråt og koldt på stadion i Odense. Hvor vi var vant til at juli gik med at analysere de nye og spændende indkøb, august-november gik med en perlerække af spændende udfordringer i Europa, en hjemmebane hvor vi meget sjældent tabte - bliver vi nu spist af med kedelige indkøb, dårligt spil, kaos i ledelsen, dårlig økonomi og værst af alt en grundlæggende mangel på en stærk kultur i klubben. Fascinationen er der ikke i så høj grad længere - efter omkring 18 år og over 300 hjemmekampe, har man set det hele. Fascinationen er blevet til loyalitet og en pligtfølelse overfor en klub der skal repræsentere min klub med stolthed ude i landet.

              Kort og godt tror jeg de faldende tilskuertal hænger sammen med, at færre oplever den første periode. I dag er der bold på TV hele ugen, og de helt unge kan på nærmeste hold se hvor meget vildere stemningen er ude i Europa. Jeg tror ikke disse børn oplever den samme "blown-away"-følelse som jeg gjorde dengang. Derfor får vi flere og flere "kunder", der køber en oplevelse - og færre og færre "loyale" som kommer pga. traditionen og pligtfølelsen overfor klubben.
              Meget enig i noget af det sidste du skriver. Vi bliver simpelthen kvalt i fodbold fra de bedste fodboldrækker i verden hver dag hele ugen, hvorimod vi tidligere i knap så høj grad fik smidt fodboldkampe i nakken dag ud og dag ind. Da man så mærker stemningen og drives af intensiteten og dramaet der udspiller sig når de største hold tørner sammen, så kommer dansk fodbold i højere grad i anden række. Jeg kan mærke at min fars generation havde en anden passion for det at støtte de danske hold på stadion, fordi man dengang ikke havde mulighed for at følge Liverpool, man u, real, Barca osv. Så tæt som man kan i dag. Derfor bliver fanpassionen for de danske klubber sat lidt i anden række i forhold til tidligere, og det er bare ikke nok til at lokke folk til lommerne for at følge dem på stadion.
              Dette mener jeg er et generelt problem ikke bare for OB men alle danske klubber.
              Last edited by hankatten; 04-12-2014, 12:05.

              Comment


                #8
                Jeg har haft overvejelser omkring at springe en hjemmekamp over i ny og næ , men dog endt med at tage turen på 120 km til Odense hver gang alligevel , bla fordi ungerne har været med til at presse på for at komme på stadion .

                Det som har været årsag til min tøven har ikke været manglende resultater , vores placering , prisen eller vejret . Det som har pisset mig af har været ledelsens udmeldinger og i høj grad JH laden og gøren i klubben . Her tænker jeg ikke på at han skulle hente spillere ala Djemba-Djemba , men at man overser truppens mangler . Indkøb af Kryger som man udråber til et godt køb til backen , farcen omkring indkøb af en angriber , hvor efter man lander en mildt sagt middelmådig angriber fra 1. Div og udstyrer ham med en 4 årig kontrakt . Man undlader at finde en central midt selvom det har haltet der gennem flere sæsoner . Man spilder penge på Kirkeskov selvom der er 2 backs i truppen .
                Ganske enkelt så harmonerer indkøb ikke med ledelsens egne visioner , ingen af de indkøbte spillere er særligt gode venner med bolden , positionspil lader til at være ret nyt , og fart er de ikke plaget af .

                Jeg ser hellere vi bruger de unge vi har uanset de ikke lige har de sidste % i niveau , fremfor at hente flere middelmådigheder som efter kort tid ryger på bænken grundet eminent dårligt scouting .
                Last edited by Magge; 04-12-2014, 12:10.
                817 ⚪️
                Y.N.W.A ❤️

                Comment


                  #9
                  Tja OB har desværre mange medløber fans, der kun gider støtte sit hold i medgang. Jeg er der til hver hjemmekamp, ligemeget hvor dårligt det går, får det mig ikke til at blive fra stadion :)

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Magge Se indlæg
                    Jeg har haft overvejelser omkring at springe en hjemmekamp over i ny og næ , men dog endt med at tage turen på 120 km til Odense hver gang alligevel , bla fordi ungerne har været med til at presse på for at komme på stadion .

                    Det som har været årsag til min tøven har ikke været manglende resultater , vores placering , prisen eller vejret . Det som har pisset mig af har været ledelsens udmeldinger og i høj grad JH laden og gøren i klubben . Her tænker jeg ikke på at han skulle hente spillere ala Djemba-Djemba , men at man overser truppens mangler . Indkøb af Kryger som man udråber til et godt køb til backen , farcen omkring indkøb af en angriber , hvor efter man lander en mildt sagt middelmådig angriber fra 1. Div og udstyrer ham med en 4 årig kontrakt . Man undlader at finde en central midt selvom det har haltet der gennem flere sæsoner . Man spilder penge på Kirkeskov selvom der er 2 backs i truppen .
                    Ganske enkelt så harmonerer indkøb ikke med ledelsens egne visioner , ingen af de indkøbte spillere er særligt gode venner med bolden , positionspil lader til at være ret nyt , og fart er de ikke plaget af .

                    Jeg ser hellere vi bruger de unge vi har uanset de ikke lige har de sidste % i niveau , fremfor at hente flere middelmådigheder som efter kort tid ryger på bænken grundet eminent dårligt scouting .
                    Det her dækker meget godt min følelse - der er simpelthen truffet for mange dårlige beslutninger i primært den sportslig ledelse.

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                      På hjemmebane ligger vi nu omkring de 7.000 i snit... 6.929... det er trods alt lige en forskel... vi er den 6 mest besøgte klub, taget i betragtning af FcK og BIF altid stikker af, og vores forfærdelige efterår, så er det ganske fint...

                      Vores dårligst besøgte kamp, var stadig bedre besøgt end hvad halvdelen af ligaen kan præstere i snit...

                      Med tanke på det elendige produkt, både OB og Superligaen er pt... så synes jeg som sagt at det er ganske fint...
                      Som du også skriver, så synes jeg egentligt også vi kan være meget fint tilfredse med vores tilskuersnit
                      Man kan dreje og fortolke sine data på mange måder, men som du selv skriver, "Vores dårligst besøgte kamp, var stadig bedre besøgt end hvad halvdelen af ligaen kan præstere i snit...", Så virker den her historie altså lidt som sensations journalistik Vi ligger altså på 10. pladsen, og har ligget og rodet rundet dernede i de sidste 3-4 sæsoner... Gad godt se hvor mange klubber der ikke ville have en eller anden form for tilbagegang.

                      Comment


                        #12
                        Når du skriver at denne efterårssæson ser ud til at blive den dårligste (tilskuermæssigt) i 10 sæsoner sammenligner I så kun med andre efterårs sæsoner, eller sammenligner I med tilskuergennemsnit for hele sæsonen? Kampe imod Brøndby og FCK kan betyde store forskelle, hvor vi i denne efterårssæson kun har mødt fck en gang
                        Jeg tænkte også på noget andet - er tilskuergennemsnittet generelt for Superligaen ikke også gået ned? Hvis det er, er så sætter det OB's tilskuertal i et andet perspektiv.

                        Til sidst, så så jeg også lige på tilskuergennemsnittene, og her har Aab i snit kun 31 flere tilskuere på hjemmebane end os. Et hold som kommer som forsvarende mestre, ligger bedre placeret end os, har mødt FCK hjemme to gange, og yderligere har gjort det meget fornemt i Europa.. Er det ikke mere tankevækkende at de ikke har et bedre snit?

                        Jeg håber du kan bruge mine input til noget
                        Last edited by Prins Henrik; 04-12-2014, 16:13.

                        Comment


                          #13
                          Jeg synes også historierne om OBs "lade" tilskuere er noget overdrevne. Vi holder et ganske fint gennemsnit, alt taget i betragtning. Og den der med at vi har mange "medløbere" giver jeg ikke en skid for. Alle klubber har fans der kun kommer i godt vejr ( af den ene eller anden slags), og vores snit er tilpas fast til at jeg faktisk synes man kan snakke om, at vi har et ret trofast publikum.
                          "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                          Kluden Krew - O'ense Internationals

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Prins Henrik Se indlæg
                            Når du skriver at denne efterårssæson ser ud til at blive den dårligste (tilskuermæssigt) i 10 sæsoner sammenligner I så kun med andre efterårs sæsoner, eller sammenligner I med tilskuergennemsnit for hele sæsonen? Kampe imod Brøndby og FCK kan betyde store forskelle, hvor vi i denne efterårssæson kun har mødt fck en gang
                            Jeg tænkte også på noget andet - er tilskuergennemsnittet generelt for Superligaen ikke også gået ned? Hvis det er, er så sætter det OB's tilskuertal i et andet perspektiv.

                            Til sidst, så så jeg også lige på tilskuergennemsnittene, og her har Aab i snit kun 31 flere tilskuere på hjemmebane end os. Et hold som kommer som forsvarende mestre, ligger bedre placeret end os, har mødt FCK hjemme to gange, og yderligere har gjort det meget fornemt i Europa.. Er det ikke mere tankevækkende at de ikke har et bedre snit?

                            Jeg håber du kan bruge mine input til noget
                            Vi kigger kun på andre efterårssæsoner, da der netop kan være mange faktorer, der spiller ind mht. vejr osv. Tilskuertallene er generelt faldene jo, men det kommer efter en sidste sæson, hvor mange klubber - OB inklusive - havde et stigende antal tilskuere - så hvad sker der lige i denne sæson?

                            Derfor kan det også virke lidt unfair, at vi kun fokuserer på OB, men vi skal lave udsendelsen til en regional målgruppe - og derfor er det bare oplagt, når vi både studerer i Odense og OB samtidig har det laveste tal i mange år.

                            Hvis man kigger på de sidste to efterår, så har OB mødt følgende:

                            Efterår 2013:

                            SønderjyskE
                            Viborg
                            FC Nordsjælland
                            AGF x 2
                            FC Midtjylland
                            Brøndby
                            FC Vestsjælland

                            Efterår 2014:

                            Hobro x2
                            AaB x 2
                            FCK
                            SønderjyskE
                            Silkeborg
                            FC Nordsjælland

                            De to programmer vil jeg vurdere er nogenlunde lige attraktive.

                            Vi skal lave en hel nyhedspakke, som skal indeholde en nyhed og et indslag. I indslaget har man mere plads til at gå i dybden med en given problemstilling, og vi håber her at kunne udpensle årsagen for de generelt faldende tal. Om det så er den nye TV-aftale eller hvad, det må vi jo finde ud af

                            Om vores nyhed så bærer præg af sensationsjournalistik eller ej må være til egen vurdering. Vi har vurderet, at det mest opsigtsvækkende er, at det tegner til at blive de laveste tal i 10 år på trods af billige billetpriser - vi skal jo også fange lytterne . Men nyheden er blot en illustration af en generel tendens.

                            Men tak for dit input!

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Lynge Se indlæg
                              Vi kigger kun på andre efterårssæsoner, da der netop kan være mange faktorer, der spiller ind mht. vejr osv. Tilskuertallene er generelt faldene jo, men det kommer efter en sidste sæson, hvor mange klubber - OB inklusive - havde et stigende antal tilskuere - så hvad sker der lige i denne sæson?

                              Derfor kan det også virke lidt unfair, at vi kun fokuserer på OB, men vi skal lave udsendelsen til en regional målgruppe - og derfor er det bare oplagt, når vi både studerer i Odense og OB samtidig har det laveste tal i mange år.

                              Hvis man kigger på de sidste to efterår, så har OB mødt følgende:

                              Efterår 2013:

                              SønderjyskE
                              Viborg
                              FC Nordsjælland
                              AGF x 2
                              FC Midtjylland
                              Brøndby
                              FC Vestsjælland

                              Efterår 2014:

                              Hobro x2
                              AaB x 2
                              FCK
                              SønderjyskE
                              Silkeborg
                              FC Nordsjælland

                              De to programmer vil jeg vurdere er nogenlunde lige attraktive.

                              Vi skal lave en hel nyhedspakke, som skal indeholde en nyhed og et indslag. I indslaget har man mere plads til at gå i dybden med en given problemstilling, og vi håber her at kunne udpensle årsagen for de generelt faldende tal. Om det så er den nye TV-aftale eller hvad, det må vi jo finde ud af

                              Om vores nyhed så bærer præg af sensationsjournalistik eller ej må være til egen vurdering. Vi har vurderet, at det mest opsigtsvækkende er, at det tegner til at blive de laveste tal i 10 år på trods af billige billetpriser - vi skal jo også fange lytterne . Men nyheden er blot en illustration af en generel tendens.

                              Men tak for dit input!
                              Okay
                              Men mht. OB's tilskuergennemsnit, så synes jeg det giver et forkert billede af historien, hvis I udelukkende ser og fortæller at OBs gennemsnit er faldet så og så meget i løbet af en sæson (eller flere sæsoner). Jeg synes det giver det rette billede, hvis I også fortæller om den generelle tendens i Superligaen, eller kort nogle af de fakta der her er blevet diskuteret i tråden (f.eks. OB's laveste er højere end ½ af superligaens gennemsnit). Det sætter utviveligt fakta i et helt andet perspektiv!

                              Det kommer hurtigt til at lyde meget sentationelt. "OB's tilskuergennemsnit laveste i 10 år"-agtigt. Og hvis tendensen generelt er at tilskuergennemsnittet er faldet, så er det ikke så underligt at OB har et lavt tilskuergennemsnit.
                              Jeg er helt med på at det også skal fange lytterne, men så er det vel også en slags sentations-journalistik I er ude i?

                              Comment

                              Working...
                              X