Oprindeligt indsendt af ChrisOB
Se indlæg
Man kan sagtens dominere en kamp over 90 minutter uden at vinde 6-0. Ligesom man kan vinde fodboldkampe på 19-20-30 gode minutter. Men det er edermame svært at vinde fodboldkampe, når man fra en position som det dominerende hold fuldstændigt overlader initiativet til modstanderne, som vi så i lange perioder mod Viborg.
Og her forsvandt JJ også ud af kampen, ligesom Jebali gjorde det. I det store hele handler det heller ikke om hvor vidt JJ "falder igennem" i specifikke opstillinger; det handler om stabilitet. Og dér er JJ, ligesom resten af holdet simpelthen for svingende i niveau. Både med og uden bold.
Jeg har det sådan, at der er folk, der tager kritikken af JJs performance som anfører og midtbanestyrmand som om vi har kaldt JJ for en katastrofe, når alt hvad det handler om er en diskussion om hvor hele holdet over 22 kampe mod alle hold i ligaen, har haft reel benefit over at ha JJ som anfører og styrmand. Det synes jeg, overordnet set, ikke. Og det synes jeg så kampen mod Viborg var endnu et eksempel på.
Jeg synes, at det var så stort et fald i niveau fra 1. til 2. Halvleg, at jeg synes det i sig selv er problematisk. For den slags kommer ikke til at gå mod Midtjylland. Som er dér mit fokus ligger.
Så nej, JJ falder IKKE igennem i en 4-3-3. Men har så langt fra været god nok over en hel sæson. Ellers ville vi jo ikke spille det taberslutspil. Det er ikke for at single JJ ud fra mængden, for JJ er bare ligesom resten af holdet: For store udsving. Mod FCK i Parken ejede han stort set banen, mens han i Vejle knap nok kunne ramme vand, hvis han stod på en båd.
Sådan var han ikke mod Viborg. Men han gik fra "okay, fornuftigt" til "Hulu bulu, Jens Jakob hvor er du henne?" og så har man i mine øjne ikke spillet en god kamp. Men heller ikke overordnet set ringe. Snarere mere et symbolsk udtryk for, hvorfor det hold ikke kan bide skeer med de store over 22 kampe.
Og det gælder faktisk samtlige kæder. Jeg synes f.eks Sabbi's store chance i 1. Halvleg også er et stort eksempel på de udsving vores offensive spillere har. Først; en genial pasning fra Frøkjær og dernæst en særdeles slatten afslutning fra Sabbi. Det bliver jo mere eller mindre direkte ufuldendt. Og dét er historien om et hold, der er gode nok til ikke at rykke ned (og gode nok til at slå de gode hold på dagen), men ikke gode nok til at opnå hverken kort eller langsigtede målsætninger.
Og det er derfor, at det er godt at JJ skal væk. For heller ikke 10 ubesejrede kampe nu har givet mig nogen som helst forventning om at vi kan bære den form ind i den nye sæson. Uden forstærkninger får vi bare den samme sæson, som denne.
MvH ChrisOB

Leave a comment: