ob.dk
– seks artikler: 1) Alm om turen, 2) MH om turen, 3) startopstilling, 4) referat af træningskamp, 5) Grubbe om træningskampen, 6) interview med Zohore.
Dette er vel absolut minimum af, hvad man kan forvente?
OBs app
– der er kommet notifikationer om, at der blevet udgivet samme artikler som på ob.dk. Ingen aktivitet for den populære app med mere end 15.000 brugere.
OBs twitter
– dette er nok det mest tilfældige og informative sted at følge OB. Her kan man være heldig at få svar fra OB selv på spørgsmål, der ellers burde fremgå af ob.dk (man må forvente, der er hovedkanalen?). Eksempelvis skrev de om træningskampen, der ikke blev streamet: "Til gengæld sørger vi for en god dækning live fra Thailand, så man ikke går glip af det hele hjemme i Danmark" (https://twitter.com/Odense_Boldklub/...56178679173120). Den gode livedækning bestod af seks kamprelaterede opdateringer: startopstilling, mål, kampsituationen, pausemelding, indskiftninger og kampens slutresultatet. Kampen blev altså hverken streamet eller dækket godt live.
OBs instagram
– her ligger lidt billeder og videoer. Deres egen ambition om at være modige og engagere deres fans skal man dog lede længe efter? Jeg har et par forslag til, hvordan de kan gøre det. For bare fordi de har skiftet navn til OB Media virker det ikke til, at meget har ændret sig. OB er stadig de grå mus og gør det samme de altid har gjort: absolut minimum for at deres fans kan komme tæt på klubben.
OBs facebook
– her ligger nogenlunde det samme indhold som på instagram. Det virker ikke til, at der er en mediestrategi i, hvor noget materiale vil fungere ift. andet. Det virker nærmere til, at det er styret af tilfældighedernes spil
OBs TikTok
– her har de lagt tre videoer op, der også har ligget på facebook og instagram.
OB Media kommer langsomt og kedeligt fra land. Her kommer en række forslag til, hvordan de kan leve op til deres egne forestillinger om sig selv. Dermed også et udblik til andre klubber, der har styr på kommunikation til deres fans:
– 'take over' af en spiller. En af spillerne får udleveret eks. Instagram-kontoen og vi følger spilleren en hel dag. Det gør mange andre klubber (selv AC Horsens gør det!).
– go-pro på en spiller en hel dag eller bare en træning (se denne fede BIF-video: https://www.youtube.com/watch?v=-yWQ8SRp_fU)
– VLOG fra eks. rejsen til Thailand alá FCK (https://www.youtube.com/watch?v=EzZqutUSNqQ)
– en simpel video fra en træningslejrdag ala FCN (https://www.youtube.com/watch?v=UVQBlqeFp2A)
– en mikrofon på en af spillerne eller trænerne til en træning?
– de her BAGOM FCM er altså også fede (https://www.youtube.com/watch?v=237tQl-9-QY)
– Hvis de vil engagere os fans, så kunne de også bede om spørgsmål til spillerne (det har VFF lige gjort)? Eller spørge om, hvilke spillere de vil se billeder af?
Der er virkelig lang vej... særligt når jeg lige har surfet rundt i, hvad andre Superligaklubbers medieafdelinger præsterer og sammenligner det med OB...
Hvis der skal være et lille håb, så virker det til, at der er videomateriale at bruge af hos vores medieafdeling. Det anvendes i den seneste Zohore-interview, men desværre er billederne bare lidt boldtrilleri og fra fitness-centeret. Det havde været oplagt med et klip, hvor han sparker bolden i kassen. Men det hører vist til småtingsafdelingen.
Leave a comment: