Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor er OB-fans så svage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Hvorfor er OB-fans så svage?

    I anledning af debatten de sidste par dage kom jeg til at tænke på, hvor meget vi fans egentlig fylder i OB, eller måske navnligt ikke fylder. Jeg synes i hvert fald, at det er påfaldende hvor ofte, at stemningen og debatten om OB bliver defineret ud fra nogle meningsdannere i de brede medier, eller nogle enkeltpersoner der har adgang til den offentlige debat og står som en slags OB-talsmænd. Det kunne være folk som Leif Rasmussen eller Martin Davidsen. Problemet er, at jeg tror slet ikke, at folk som dem reelt har fingeren på pulsen med, hvad den inkarnerede OB-fan går og tænker, og hvilke debatter der reelt foregår i fanmiljøet. Jeg oplever i hvert fald ofte, at den virkelighed jeg får gennem dem overhovedet ikke stemmer overens med, hvad jeg diskuterer med mine OB-venner eller folk herinde om.

    Grunden til det skal nok findes i, at vores fankultur er enormt svag. Det uofficielle miljø var for nedadgående i en årrække, og de sidste snart to år, er de jo næsten gået i flyverskjul, af indlysende årsager. Den officielle fanklub er heller ikke, hvad den har været, og virker ofte nærmere som klubben og ledelsens forlængede arm end en reel part. Problemet ved det er, at OB-fans reelt ikke har en kritisk stemme i debatten, og at vi dermed også reelt kommer til at stå tilbage uden indflydelse, og det er sgu ikke sundt. De ting der foregår i Tyskland i de her uger, er et glimrende eksempel på, hvordan fans kan blive en reel part i den offentlige debat, og at fansammenslutning er vigtigt for at forsøge at fastholde noget magt overfor alle de rigmænd der kommer ind i fodboldklubberne, og som over lange stræk gør, hvad der passer dem.

    Og fans kan sagtens spille en rolle i moderne fodbold, hvis bare presset og samlingen er stærk nok. I Brøndby har man stiftet Fanafdelingen, som er en forening under den oprindelige moderklub med en bestyrelse bestående af folk fra den officielle fanklub, fra de uofficielle fraktioner og fans der ikke er en del af nogle grupperinger. Fanafdelingen bruges bl.a. til at samle klubben omkring frivilligt arbejde til gavn for klubben, men vigtigst af alt så bruges det til at give fansene en samlet stemme i debatten, og man har fået en fanrepræsentant i bestyrelsen af den professionelle afdeling af Brøndby, som er udvalgt af fansene. Et af de eksempler der er, hvor man har brugt Fanafdelingen til at lægge et pres på klubben og givet udtryk for den debat og bekymring der er i fankredse, er i dette brev som man udsendte til bestyrelse, direktion og sponsorere omkring klubben, for at gøre omverdenen opmærksom på, hvad den vigtigste part af klubben har af holdning til tingene, og hvordan de bør foregå. https://www.mediano.nu/oversigt/2020...ores-fllesskab

    Man kan selvfølgelig aldrig samle alle fans meninger i et statement, men man kan reflektere, hvad en stor del af klubbens mest inkarnerede og trofaste støtte mener, og hvad de er villige til at bakke op om, og det er første skridt i retningen af medbestemmelse.
    Problemet er, at hvad end vi fans måtte mene, om vi så er en del af de officielle, uofficielle eller bare er almindelige OB-fans, så er der ikke noget sted, hvor meningerne om OB samles og nogen platform, hvor vi fans for alvor kan komme til orde og give udtryk for vores bekymringer. Vi kan sidde her og hver især komme med vores mening, eller gøre det samme på de sociale medier, men vi kommer ikke til at komme afsted med et budskab som reelt rammer medierne, eller som kommer til at virke som et pres på bestyrelse, ledelse og sponsorere.

    De to største platforme der lige nu er for at definere debatten omkring OB, er Fyens og Stemmer fra Ådalen. Problemet ved det er, at debatten omkring OB i Fyens eller Stemmer fra Ådalen kan, med undtagelse af et par debattører i SFÅ, nærmest direkte aflæses på resultatet af weekendens kamp. Der eksisterer stort set ikke en kritisk debat der kigger udover førsteholdets resultater, og derfor bliver fortællingen om OB i ekstremt høj grad defineret af, hvordan det sportslige øjebliksbillede ser ud, og det er simpelthen ikke sagligt. Ydermere vil Fyens og SFÅ altid svinge deres journalistiske fane, og filtrere fansenes holdninger gennem deres eget prisme, så den bekymring og kritik der f.eks. er af den øverste ledelse, vil aldrig nogensinde nå frem til et interview med Niels Thorborg. I hvert fald ikke, hvis vi fans ikke har etableret det som et narrativ først, og det gør vi desværre ikke som enkelte individer på forum og sociale medier.

    Der er nødt til at være en organisering, hvis vi fans vil for alvor vil have indflydelse på debatten og beslutningerne omkring OB. Når klubben f.eks. misbruger SLO-titlen ved at udpege en kandidat som ikke er en reel del af fanmiljøet, er der nødt til at være en samlet fangruppe der går mod klubben, og sørger for at gøre sådan en beslutning om, for ellers så breder den tankegang sig bare til endnu flere beslutningsprocesser, og vi bliver mere umyndiggjorte. Hvis der er en reel kritik af Thorborgs beslutninger, manglende strategi og kommunikation, er der nødt til at være en samlet fangruppe der kommunikerer det bredt ud, ellers kommer der aldrig til at blive skabt det mediepres og pres fra sponsorere og andre interessenter omkring OB, der reelt kan føre til en ændret adfærd.

    Jeg håber virkelig, at der er nogle derude der gør sig tankerne, og som har overskuddet og kontakterne til at få samlet fanmiljøet igen og få skabt noget retning på den front. Det gælder selvsagt ikke blot om, at fansene skal have en stemme i debatten, det handler også om at få gang i stemnings- og tifokulturen igen. Det trænger den her klub i høj grad til!
    Last edited by Sheed; 09-03-2020, 23:05.

    #2
    Godt og relevant indsprøjt, der

    Comment


      #3
      Der var engang Fankomitéen ...

      Flere fra dengang, er blevet opslugt af familie og karriere, som den slags nu engang sker, inklusiv mig selv.
      Desuden synes jeg, at der er en tendens, til at afskrive dette forums brugere, som “rabbiate tosser” - og vor herre bevares, det forstår jeg da fra tid til anden (Hallo, jeg er ansat som internet-pædagog herinde ), men nu her jeg haft min gang her, i ca. 15 år (), og jeg har godt nok lært mange mennesker at kende, og fået et rigtig godt netværk ud af det - lige som alt andet online-baseret, jeg har medvirket i, så tror jeg helt oprigtigt på, at man får det ud af det, som man putter i det - Food for thought, people!

      Mht. at arbejde for klubben, så har jeg tidligere slået på tromme for feks en arbejdsdag i Ådalen, hvor man kunne shine stedet op, feks under ledelse af noget af det daglige personale.
      Jeg har selv, som flere ved, en håndværker-baggrund, og kan bidrage ud fra det, men der kunne være mange opgaver, som ikke kræver fagkundskab, men simpelthen bare tid og lyst.

      Så kunne klubben måske bedre investere i materialer, og måske OS&E kunne smide lidt forplejning i puljen, eller hvad ved jeg. Jeg er sikker på, at det kunne vinkles til en positiv historie, og flere fans kunne få sat ansigt på hinanden osv.

      Hvem ved - måske det endda kunne skabe en større forståelse brugerne herinde imellem, og styrke sammenholdet i fanmiljøet

      Comment


        #4
        Oprindeligt indsendt af Chuck Se indlæg
        Der var engang Fankomitéen ...

        Flere fra dengang, er blevet opslugt af familie og karriere, som den slags nu engang sker, inklusiv mig selv.
        Desuden synes jeg, at der er en tendens, til at afskrive dette forums brugere, som “rabbiate tosser” - og vor herre bevares, det forstår jeg da fra tid til anden (Hallo, jeg er ansat som internet-pædagog herinde ), men nu her jeg haft min gang her, i ca. 15 år (), og jeg har godt nok lært mange mennesker at kende, og fået et rigtig godt netværk ud af det - lige som alt andet online-baseret, jeg har medvirket i, så tror jeg helt oprigtigt på, at man får det ud af det, som man putter i det - Food for thought, people!

        Mht. at arbejde for klubben, så har jeg tidligere slået på tromme for feks en arbejdsdag i Ådalen, hvor man kunne shine stedet op, feks under ledelse af noget af det daglige personale.
        Jeg har selv, som flere ved, en håndværker-baggrund, og kan bidrage ud fra det, men der kunne være mange opgaver, som ikke kræver fagkundskab, men simpelthen bare tid og lyst.

        Så kunne klubben måske bedre investere i materialer, og måske OS&E kunne smide lidt forplejning i puljen, eller hvad ved jeg. Jeg er sikker på, at det kunne vinkles til en positiv historie, og flere fans kunne få sat ansigt på hinanden osv.

        Hvem ved - måske det endda kunne skabe en større forståelse brugerne herinde imellem, og styrke sammenholdet i fanmiljøet
        Ja, jeg erindrer godt Fankomitéen, og husker generelt tiden dengang som en tid, hvor der var en langt stærkere fankultur og samling på tværs af grupperinger. Og potentialet er der selvfølgelig stadig, turen til Vejle i efteråret 2018 var et eksempel på, at vi stadig kan samle en masse mennesker om noget fælles, vi mangler bare dem der kan samle.

        Vi mangler typer som af jer der var dengang, og selvom man får andre prioriteter i livet, og ikke kan dedikere den samme tid som førhen, så håber jeg da stadig, at man kan skabe en samling af fans som også inkluderer dem der engang lagde et kæmpe engagement i fanscenen, og som stadig elsker klubben, men bare følger den på en anden måde end i dag. I Brøndbys Fanafdeling har man jo også repræsentanter fra Svinget, som jo i høj grad består af fans der for 10-20 år siden var dem der styrede stemningen på Sydsiden, men i dag støtter på en anden måde. De folks meninger er da i mine øjne ligeså meget værd i dag, som de var dengang de var toneangivende, og jeg kan godt få følelsen af, at mange af dem der var toneangivende på RMN op gennem 90erne og 00erne i dag er gledet for meget ud i baggrunden.

        Jeg agiterer ikke for en eller anden stemnings- og tifogruppe, jeg agiterer for en gruppe der kan samle stemningskabere, langsidefans og alle dem der er flyttet væk, eller bare har mistet lysten til at komme på stadion. Alle de officielle, de uofficielle og dem der ikke hører til nogen gruppering. Alle der reelt mener noget og kerer sig om OB, og som kan være med til at skabe et mere samlet miljø der gør det federe og mere attraktivt at være OB-fan. Lige nu fremstår vi enormt spilittede og uorganiserede, og jeg frygter, at vi kommer til at tabe en generation af fans, hvis vi ikke får samlet os om et fælles projekt. Man ser ud til at være lykkes rigtigt godt med det i AGF bl.a. her i de senere år, det skal også kunne lade sig gøre her.

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg

          Ja, jeg erindrer godt Fankomitéen, og husker generelt tiden dengang som en tid, hvor der var en langt stærkere fankultur og samling på tværs af grupperinger. Og potentialet er der selvfølgelig stadig, turen til Vejle i efteråret 2018 var et eksempel på, at vi stadig kan samle en masse mennesker om noget fælles, vi mangler bare dem der kan samle.

          Vi mangler typer som af jer der var dengang, og selvom man får andre prioriteter i livet, og ikke kan dedikere den samme tid som førhen, så håber jeg da stadig, at man kan skabe en samling af fans som også inkluderer dem der engang lagde et kæmpe engagement i fanscenen, og som stadig elsker klubben, men bare følger den på en anden måde end i dag. I Brøndbys Fanafdeling har man jo også repræsentanter fra Svinget, som jo i høj grad består af fans der for 10-20 år siden var dem der styrede stemningen på Sydsiden, men i dag støtter på en anden måde. De folks meninger er da i mine øjne ligeså meget værd i dag, som de var dengang de var toneangivende, og jeg kan godt få følelsen af, at mange af dem der var toneangivende på RMN op gennem 90erne og 00erne i dag er gledet for meget ud i baggrunden.

          Jeg agiterer ikke for en eller anden stemnings- og tifogruppe, jeg agiterer for en gruppe der kan samle stemningskabere, langsidefans og alle dem der er flyttet væk, eller bare har mistet lysten til at komme på stadion. Alle de officielle, de uofficielle og dem der ikke hører til nogen gruppering. Alle der reelt mener noget og kerer sig om OB, og som kan være med til at skabe et mere samlet miljø der gør det federe og mere attraktivt at være OB-fan. Lige nu fremstår vi enormt spilittede og uorganiserede, og jeg frygter, at vi kommer til at tabe en generation af fans, hvis vi ikke får samlet os om et fælles projekt. Man ser ud til at være lykkes rigtigt godt med det i AGF bl.a. her i de senere år, det skal også kunne lade sig gøre her.
          Det er også noget nemmere tror jeg, når ens klub ligger til top 6. Tidligere var AGF også et stærkt kritiseret galehus.

          Comment


            #6
            Rigtig relevant indlæg med mange gode pointer. Både jeg og de organiserede fanmiljøer er meget bevidste om problemstillingerne, og vi leder sammen efter de rigtige løsninger.

            For et par siden var vi faktisk en gruppe fans, som arbejdede på at stable et initiativ på benene, som mindede en hel del om det, Brøndby har skabt med Fanafdelingen. Vi måtte bare sande, at vi på det tidspunkt ikke havde kræfterne til at få det til at fungere, som vi gerne ville – især ikke da karantænerne og boykotten ramte kort tid efter. Og så er vi tilbage ved sagens kerne: At vi ikke er organiserede og stærke nok.

            Det er en udfordrende balancegang. Vi forsøgte at finde et initiativ, som var ambitiøst og spændende nok til, at det kunne samle en masse folk, men i retrospektiv må vi erkende, at det var et stort brød at slå op på det tidspunkt; at det ikke var den rigtige rækkefølge at gøre tingene i. Brøndby har jo netop kunne skabe sådan en sammenslutning, fordi de i forvejen havde en række store og velorganiserede grupperinger, som kunne samles under en fælles paraply for at stå endnu stærkere.

            Jeg tror, det rigtige sted at starte er i stemningsområdet, hvorfra vi så kan bygge videre. Vi lægger de første sten nu, men udviklingen kan først for alvor tage fart fra efteråret, når Ultras vender tilbage. Ikke fordi stemningen alene skal hænges op på 40-50 mand, men fordi vi har brug for en stemningskerne – af officielle og uofficielle – som vi kan ekspandere ud fra.
            Som du skriver, var Vejle-kampen i 2018 en stor succes, fordi DS og UO fik etableret et rigtig godt samarbejde, og det var netop den sidste kamp inden boykotten. Vi skal først og fremmest sørge for, at det samarbejde bliver genetableret, når vi alle er samlet igen i næste sæson.

            Derudover skal den ambitiøse visuelle opbakning genrejses, og det bliver der arbejdet hårdt på i kulisserne. TIFO Odense er startet op af rutinerede folk fra det uofficielle miljø, men ambitionen er at gøre den til et samlende organ for hele fanscenen; i første omgang er planen at integrere De Stribede i foreningen, så vi får én fælles tifo-organisationen.
            Ud over at det selvsagt skal resultere i ambitiøse, velkoordinerede tifoer, har arbejdet nemlig også potentiale til at skabe det sociale liv omkring klubben, som Chuck er inde på. Det potentiale skal vi sørge for at indfri.

            Blok B er et andet initiativ, der har til formål at fungere som samlende portal for især den stemningsaktive del af fanscenen. Sådanne tribune-sites med neutralt standpunkt i forhold til officielle, uofficielle og ”løsgængere” er etableret med stor succes hos blandt andet FCK, Brøndby og AaB.


            Endelig er der fanpanelet. Det har jo nok fået et temmelig blakket ry, hvis ikke det ganske enkelt er glemt af de fleste, og det er forståeligt: Vi har forsøgt os med forskellige modeller, og der blev ikke ramt inden for skiven i første omgang.
            Nu har jeg så overtaget panelet, og jeg mener stadig, det har potentialet til at udfylde nogle af de samme funktioner som Fanafdelingen; om end i en noget skrabet udgave, det er klart. Min pointe er, at formålet er at samle fans af alle slags – officielle, uofficielle, dedikerede langsidefolk osv. – og lade dem komme til orde. Vi er ikke i nærheden af at få indflydelse på direktionsniveau som i Brøndby, men mindre kan trods alt også gøre det på kort sigt. Vi kan og skal stadig blive bedre til at bringe det i spil, men jeg har i hvert fald stor gavn af at få inputs til mit arbejde fra et bredt udsnit af fanskaren.
            SLO

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af pnl Se indlæg

              Det er også noget nemmere tror jeg, når ens klub ligger til top 6. Tidligere var AGF også et stærkt kritiseret galehus.
              GF bruger også flere penge. Uden flere penge er det naivt at tro vi kommer fast i top 6

              Comment


                #8
                Som en der har været i det aktive uofficielle miljø i en 10 års tid og været i Fankomitéen i sølvårene, vil jeg gerne prøve at give mit besyv på vores fankultur og sætte det lidt i perspektiv.

                Som nævnt, så havde vi Fankomitéen i gamle dage. Her havde vi faktisk et okay setup og samspil på diverse fronter. Nogle gange mere end nødvendigt var, men det fungerede. Fanklubben Tigers, som jeg husker den, formåede at favne bredt og det var ikke unormalt at være medlem uden at være associeret med en bestemt fanklub-gruppe på stadion/i stemningsområdet. Det uofficielle var mange og ofte ét stort ukoordineret kaos.

                Så hvad gik galt og hvad er sket siden da?

                Da klubbens efterhånden famøse kollaps skete, stod vi i Fankomitéen midt i et generationsskifte, hvor os dengang unge gutter skulle overtage fra de gamle drenge (Chuck, yes, taler selvfølgelig om dig;-) ). Jeg mistænker det store sportslige kollaps som en af de faktorer der gjorde, at generationsskiftet fejlede. Dertil gik Fankomitéen ned og bolden havnede, helt naturligt, hos os uofficielle.
                I de hårde år efter har vi uofficielt tænkt meget indad og fokuseret på eget miljø, mens vores konkurrenter i Danmark etablerede fælles ståsteder som Vesttribunen, Samlet for Aarhus, Nordvestkurve Esbjerg, Sydsiden, Sektion 12 mv.

                Så jeg er egentlig helt enig med dig Sheed, vi har manglet et fælles ståsted for hele fanbasen. Mens de sportslige resultater sejlede og det ikke har været sjovt at tage på stadion, har vi oplevet både et uofficielt miljø samt en officiel fanklub der begge har set indad. Vi har så først nu, de senere år ændret strategi og hertil er Blok B dukket op, som skal fylde det hul som der har været.

                Jeg tror der er mange faktorer der har spillet ind, hvorfor vi er havnet hvor vi er. Som Morten skriver, så var vi tæt på at bygge noget op i samme boldgade som Fanafdelingen i Brøndby, men jeg tror også vi må erkende, at der nok skal gå et par år med en samlet fanscene, før vi kan begynde at bygge på sådanne initiativer.

                Det er meget svært at melde alle mulige tanker ud omkring hvor vi står i dag og hvad der helt konkret arbejdes i på fanscenen. Men vi har aldrig været så strategisk bevidste i de seneste 10 år som vi er nu. For mig virker det som om vi har sporet os ind på, hvilken retning der kan udvikle en fanscene som vores bedst muligt. Nu bliver det spændende at se om de initiativer der sættes i værk, er dem der skal føre strategien ud i livet eller om der skal justeres.

                At vores fankultur er decideret svag, kommer lidt an på hvordan man vender og drejer den. Det aktive fanmiljø har været svagt, men jeg har også fornemmelsen af, at når vi først har et fungerende fundament, så kan det gå stærkt. For vi er sgu mange derude og flere ligger lidt i hi.

                Jeg håber vi vender retur fra boykot til Superliga og et velfungerende OB-hold, fordi så kan det nok hurtigt gå hen og blive rigtig sjovt.

                Jeg tror ikke vi decideret mangler ildsjæle (men flere kan altid bruges). Jeg kender flere der udover job og privatliv, bruger al tid på fanscenen alle ugens dage.

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Whoven Se indlæg

                  Da klubbens efterhånden famøse kollaps skete, stod vi i Fankomitéen midt i et generationsskifte, hvor os dengang unge gutter skulle overtage fra de gamle drenge (Chuck, yes, taler selvfølgelig om dig;-) ).
                  Møgunge

                  Comment


                    #10
                    Kuren på kræft kunne stå i det indlæg, uden nogen nogensinde ville opdage det

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Leander Se indlæg
                      Kuren på kræft kunne stå i det indlæg, uden nogen nogensinde ville opdage det
                      Nu ER det jo ikke alle mennesker der er bange for sætninger med ord på mere end tre stavelser, Claes... ,o)

                      Mvh

                      MaxHH

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg

                        Nu ER det jo ikke alle mennesker der er bange for sætninger med ord på mere end tre stavelser, Claes... ,o)

                        Mvh

                        MaxHH
                        Der er fire stavelser i 'nogensinde'

                        Comment

                        Working...
                        X