Annoncering

Collapse
No announcement yet.

kamptråd: Silkeborg vs OB

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
    Jeg har forståelse for, at truppen ved vinterpause stod overfor én ret stor udfordring: undgå nedrykning. Vi kan som fans sagtens dømme sæsonen som utilfredsstillende, fordi vi ikke kom i top-6; det er fair nok.
    Men spillerne og trænerteamet havde ligesom ikke den luksus i januar/februar; der skulle geares op til overlevelseskamp. Nu blev målet reelt nået i anden puljekamp imod Horsens, efter en jætteindsats her i foråret, hvor der blev scoret næsten 2 points per kamp. Allerede inden den kamp - ude imod Randers - var der tydelige træthedstegn. Heldigvis hev Jens Jacob et lækkert mål ind i sidste sekund imod Horsens, og så var det helt store mål nået. Det er ikke uundgåeligt, men måske forståeligt, hvis der har været reaktion her mod sæsonslut.
    - betyder der så at sæsonen er godkendt? Nej; det er heller ikke det, jeg siger. Jeg siger at forårsmålet blev nået, og det var en kæmpe lettelse. Jeg fisme glad for ikke at være i samme sko som AGF/Esbjerg-fans i dag.
    - er det så OK at folk slår op i banen? Nej, men lad os lige anerkende et kæmpe resultat i foråret, i stedet for bare at tage det for givet. Den, der tager 2 points per kamp for givet er ...FCK-fan.
    Enig. Jeg falder personligt alt for ofte i 09/10-mentaliteten, så snart vi er ved at nærme os noget stort. Så må jeg lige minde mig selv om, hor vi kommer fra. Der er selvfølgelig nogle taktiske dispositioner, som man kan være uenig i, men kampen mod Silkeborg var altså et hold, som var mentalt påvirket. Det var ikke fysisk.

Med hensyn til ledertyper, så er det en kompleks diskussion. Et videnskabeligt studie siger følgende:

"Therefore, coaches should not solely focus on the team captain, but spend time and effort to identify the other athlete leaders on the different leadership roles within their team. It is conceivable that identifying the athlete leaders within the team will enhance players’ role clarity and, as such, also the effectiveness of their role fulfillment (Crozier et al., 2013; Martens, 1987). In other words, if players realize that teammates perceive them as a leader, this recognition will strengthen their sense of responsibility, thereby motivating them to fulfill their leadership role even better. However, coaches and sport psychology consultants should not only identify the key leaders, but also invest time and energy to improve the leadership qualities of these athlete leaders with respect to the different leadership roles. In this regard, leadership development programs that focus on how athlete leaders can optimally fulfill the different roles would support coaches and sport psychology consultants to strengthen the athlete leadership quality within their team.

Nu er vi videre, og så må vi tage ved lære af, hvordan sådanne kampe skal (ikke) spilles. Der er ingen grund til at male fanden på væggen, for vi er videre. Jeg tænker, at vi af og til godt kan være lidt mere resultatorienterede frem for at kigge på processen. Hvis vi sætter vores forventninger for højt i forhold til processen, så kan det hurtigt koste på selvtillidskontoen, hvis vi ikke spiller bragende flot fodbold.

Comment

Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
      Enig. Jeg falder personligt alt for ofte i 09/10-mentaliteten, så snart vi er ved at nærme os noget stort. Så må jeg lige minde mig selv om, hor vi kommer fra. Der er selvfølgelig nogle taktiske dispositioner, som man kan være uenig i, men kampen mod Silkeborg var altså et hold, som var mentalt påvirket. Det var ikke fysisk.

Med hensyn til ledertyper, så er det en kompleks diskussion. Et videnskabeligt studie siger følgende:

"Therefore, coaches should not solely focus on the team captain, but spend time and effort to identify the other athlete leaders on the different leadership roles within their team. It is conceivable that identifying the athlete leaders within the team will enhance players’ role clarity and, as such, also the effectiveness of their role fulfillment (Crozier et al., 2013; Martens, 1987). In other words, if players realize that teammates perceive them as a leader, this recognition will strengthen their sense of responsibility, thereby motivating them to fulfill their leadership role even better. However, coaches and sport psychology consultants should not only identify the key leaders, but also invest time and energy to improve the leadership qualities of these athlete leaders with respect to the different leadership roles. In this regard, leadership development programs that focus on how athlete leaders can optimally fulfill the different roles would support coaches and sport psychology consultants to strengthen the athlete leadership quality within their team.

Nu er vi videre, og så må vi tage ved lære af, hvordan sådanne kampe skal (ikke) spilles. Der er ingen grund til at male fanden på væggen, for vi er videre. Jeg tænker, at vi af og til godt kan være lidt mere resultatorienterede frem for at kigge på processen. Hvis vi sætter vores forventninger for højt i forhold til processen, så kan det hurtigt koste på selvtillidskontoen, hvis vi ikke spiller bragende flot fodbold.
      Lad os sige at et overslag kan være at OB har spillet 66% ikke ret gode kampe og 33% ret gode kampe ... det er nok ikke vildt langt fra sandheden.

På den baggrund synes jeg det er lidt spøjst, at en dårlig præstation pludselig er mystisk og skal forklares med mentale problemer ... al den stund at den dårlige præstation har domineret i denne sæson, som oftest på baggrund af manglende fodboldmæssige kvaliteter (så er det sandt at det kan blive en spiral, hvor det mentale kommer til at spille ind, men sådan er det jo for alle hold.)
      Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

Jeg er ikke fan.
      Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

Comment

Working...
      X