Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Godt købmandskab - De BEDSTE handler (Top 5)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Godt købmandskab - De BEDSTE handler (Top 5)

    Efter inspiration af de andre top5-tråde, kan vi da også lige lave en tråd over de fem bedste handler vi mener, OB har lavet. 5 indgående og 5 udgående. Parametre der måles på er vel pris, succes, signalværdi, indflydelse på truppen osv.

    Jeg starter med den liste, der umiddelbart falder mig ind - det kan sagtens være den skal modificeres lidt, når andre husker mig på endnu bedre handler

    Top 5 indgående:

    5. Peter Utaka
    Blev hentet for en slik i den andenbedste belgiske række, og blev en stor profil for os. Ja faktisk synes jeg, at han havde internationalt snit over sig. Desværre blev han ikke solgt så dyrt, som han måske kunne være blevet, hvis man havde skudt ham af før et halvt år før kontraktudløb. Igen en vigtig signing på et tidspunkt, hvor vi virkelig manglede en der kunne losse kuglen i rusen. Lidt a la Festersen nu faktisk.

    4. Espen Ruud
    Endnu en mand fra nyere tid. Ruud blev hentet meget billigt i Odd Grenland, og var udset som Helvegs arvtager. En arv, der er tung at løfte. Men Ruud står for mig som hans tids personificering af OB. Bomstærk defensivt, ydmyg, hårdtarbejdende og med en indstilling, man aldrig har kunne sætte en finger på. Han var i sin tid vel ligaens bedst højreback, kun overgået af FCK's Zdenek Pospech på et tidspunkt, og lavede både mål og assist. Altid farlig i det fremadrettede spil, selvom han ikke havde den helt finpolerede teknik. Det tæller også op, at han var i OB i 6 sæsoner, og blev lidt af en kulturbærer, og samtidig var en rigtig sympatisk person. Han gik gratis, ja, men hans performance synes jeg var ret konsekvent høj - dog selvfølgelig med udfald sammen med holdet, da det ikke kørte til sidst.

    3. Bashkim Kadrii
    Tænk at vi nappede ham for næsen af alle kjøwenhavner-klubberne (og Borussia Dortmund?). En af bevæggrundene for hans beretigelse på listen er nemlig, at vi, OB fra fyn, var vaksest ved havelågen, da det kom til et ungt talent fra København. Her har vi ikke været på forkant med talentudviklingen i mange år. Vi har sandsynligvis ikke betalt B93 ret mange penge, og med tanke på hans høje topniveau og den pris han blev solgt for med et år tilbage af kontrakten, synes jeg, at Bashkim hører til på listen.

    2. Eric Djemba-Djemba
    DD var et stærkt navn at hive op af hatten for den gode Kim Brink. Han var dyr, jovist, men ambitionerne var tilsvarende store. At de så ikke blev indfriet er en anden snak. Dels var et stærkt signal at sende, at vi kunne hente en tidligere Manchester United-spiller, og dels var han en markant forstærkning for os. Og han var præcis det vi savnede på midten på daværende tidspunkt. Djemba-Djemba gav håb om noget stort.

    1. Steffen Højer
    Vraget i Viborg, men topscorer i OB. Det var godt set, da man hentede Højer i det jyske, og formåede at gøre ham til topscorer i rækken to år i træk. I starten var der vist tale om en lejeaftale, som blev gjort permanent, men uanset hvad, så tror jeg ikke, at en Superligaklub, hverken før eller efter, har fået en dobbelt Superliga-topscorer nærmest foræret.

    Top 5 udgående:

    5. Bashkim Kadrii
    Jeg husker det som en af de mest trælse nyheder at få, da FCK havde snuppet Bashkim for godt 9 mio. Vi var glade for ham i OB. Han havde højt topniveau og målnæse (når han altså ikke blev brugt som back), og så var han arbejdsom, ærgerrig, ydmyg og en mønsterprofessionel, der arbejdede stenhårdt med sin fodbold (sidstnævnte er viden jeg har fra hans omgangskreds i det københavnske) - MEN, han havde lige været korsbåndsskadet i næsten et år, og reelt var det svært at vide, om han blev den samme Bashkim igen. Han havde gjort det klart, at han ikke ønskede at forlænge sin kontrakt med OB, og på baggrund af dette og blot et år tilbage af kontrakten, så synes jeg, at 9 millioner i kassen var en god handel. Havde FCK haft lidt mere is i maven, havde de nappet ham gratis året efter, da han jo gerne ville tilbage til København.

    4. Kalilou Traoré
    Retrospektivt set var det nok meget godt, at OB afhændte Traoré for omkring 15 millioner. Eftertiden har været meget plaget af skader, og han har vel endnu ikke fundet en klub siden bruddet med Sochaux? Han var god, men han var ikke 15 millioner-god. Han havde, i min verden, for mange udsving, og var for meget skadet til at retfærdiggøre den pris vi fik for ham. Godt salg.

    3. Per Pedersen
    Var det 25 millioner vi fik Per P'eee? Han var da god, men i de to år (i anden omgang) han var her, skal man gerne levere noget ekstraordinært for at blive solgt for sådan et millionbeløb fra en klub på Fyn. Og det synes jeg trods alt ikke han gjorde. 25 mio for Per P. er godt købmandskab i min verden.

    2. Jonas Borring
    Har egentlig altid syntes, at Borring var en blød mellemvare. Og når man kan få 20 millioner for sådan en gut, så klapper jeg altså i hænderne. Så stor en stjerne var han heller ikke i OB, synes jeg.

    1. Nenad Novakovic
    Købt for en under en million, og solgt for 10 millioner en måned senere. Der kan man tale om at have fingeren på pulsen. Synes jeg husker noget med, at OB havde luret, at Reggina ville have ham, så de skyndte sig at hente ham i Køge, udelukkende med det formål at skyde ham videre med det samme.

    #2
    (Kan ikke afvises der kunne ske en ændring, det er altid svært med disse lister)

    Indgående:

    5. Arek Onyszko

    Kontroversielt valg måske, men ganske enkelt det bedste vi har haft på kassen siden LH... det endte desværre med en masse bøvl, men hold op en betydning han havde for OB... Ser jeg bort fra de personlige ting der gik galt, og at vi nu har Myse som jeg har god tiltro til, så må jeg blank erkende at jeg i efterhånden mange sæsoner har gået og drømt om vi kunne få en på Arek niveau igen...


    4. Atle Roar Håland
    Vores rygrad blev fra den ene dag til den anden revet ud af vores hold, da bomben med UL salget kom... På ultra kort tid lykkedes det at få hentet Atle, som viste sig at blive en næsten fuldgod erstatning(i hvert fald på banen)... skulle nok have været solgt videre igen lidt hurtigere end det skete, men synes det var en super handel da vi hentede ham...

    3. Eric Djemba Djemba
    Nok den bedste spiller vi har hentet i nyere tid, og en bærende kraft i den bedste periode vi har haft i nyere tid... Det blev ikke helt gnidningsfrit, og troede egentlig det var slut med OB tidligere end det blev, der var en skade og der var et skifte der var tæt på, men han fortsatte i OB og kom egentlig godt igen synes jeg... En stor personlighed, der også var med til at OB i en tid dels blev et kult og mere populært hold...

    2. Steen Nedergaard
    Husker ikke hvilken klub vi hentede ham fra, tror han var/er nordjyde, men mener det var en klub i Odense... Der er jo ikke så meget at sige der, en mand hvis dyder der stadig tales om her 20 år efter... Fik et fortjent udenlands ophold et par år, og vendte så hjem til OB igen...

    1. Mwape Miti
    Kom fra ingenting langt væk fra, og blev en legende...


    Udgående:

    5. Stig Tøfting
    Har altid bare været så glad for at vi kom så hurtigt af med ham igen, især den anden gang... manden var sindssyg...

    4. Jesper Christiansen
    Stod fast i OB i kun en halv sæsons tid, og blev så solgt for et på det tidspunkt rekord stort beløb...

    3. Djiby Fall
    Det største salg der nogensinde er lavet...

    2. Jonas Borring
    Blev solgt for et rekord stort beløb mellem to danske klubber... En spiller der egentlig ikke gad OB mere og ville væk, der er det ganske godt gået alligevel at sætte rekord for et salg...

    1. Nenad Novakovic
    Det er bare en vild historie, og nok blandt de hurtigste penge en dansk klub nogensinde har lavet...

    -

    En joker: Tobias Grahn
    Måske en joker i begge kategorier endda, for synes det var godt lavet da vi udnyttede situationen og Tobias Grahn betalte hele beløbet selv, for at kunne komme til OB(måske var det mere for at komme væk fra GF) men det synes jeg var godt lavet, og på samme måde godt vi kun lejede ham så vi kom af med ham forholdsvist hurtigt igen, for i længden ville det ikke have gået, men han gjorde det sgu godt den tid han var her... mener også AGF betalte en del af lønnen, og så er det jo bare endnu vildere lavet...
    Last edited by Kaspernon; 16-03-2016, 13:11.
    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
      (Kan ikke afvises der kunne ske en ændring, det er altid svært med disse lister)

      Indgående:

      5. Arek Onyszko

      Kontroversielt valg måske, men ganske enkelt det bedste vi har haft på kassen siden LH... det endte desværre med en masse bøvl, men hold op en betydning han havde for OB... Ser jeg bort fra de personlige ting der gik galt, og at vi nu har Myse som jeg har god tiltro til, så må jeg blank erkende at jeg i efterhånden mange sæsoner har gået og drømt om vi kunne få en på Arek niveau igen...


      4. Atle Roar Håland
      Vores rygrad blev fra den ene dag til den anden revet ud af vores hold, da bomben med UL salget kom... På ultra kort tid lykkedes det at få hentet Atle, som viste sig at blive en næsten fuldgod erstatning(i hvert fald på banen)... skulle nok have været solgt videre igen lidt hurtigere end det skete, men synes det var en super handel da vi hentede ham...

      3. Eric Djemba Djemba
      Nok den bedste spiller vi har hentet i nyere tid, og en bærende kraft i den bedste periode vi har haft i nyere tid... Det blev ikke helt gnidningsfrit, og troede egentlig det var slut med OB tidligere end det blev, der var en skade og der var et skifte der var tæt på, men han fortsatte i OB og kom egentlig godt igen synes jeg... En stor personlighed, der også var med til at OB i en tid dels blev et kult og mere populært hold...

      2. Steen Nedergaard
      Husker ikke hvilken klub vi hentede ham fra, tror han var/er nordjyde, men mener det var en klub i Odense... Der er jo ikke så meget at sige der, en mand hvis dyder der stadig tales om her 20 år efter... Fik et fortjent udenlands ophold et par år, og vendte så hjem til OB igen...

      1. Mwape Miti
      Kom fra ingenting langt væk fra, og blev en legende...


      Udgående:

      5. Stig Tøfting
      Har altid bare været så glad for at vi kom så hurtigt af med ham igen, især den anden gang... manden var sindssyg...

      4. Jesper Christiansen
      Stod fast i OB i kun en halv sæsons tid, og blev så solgt for et på det tidspunkt rekord stort beløb...

      3. Djiby Fall
      Det største salg der nogensinde er lavet...

      2. Jonas Borring
      Blev solgt for et rekord stort beløb mellem to danske klubber... En spiller der egentlig ikke gad OB mere og ville væk, der er det ganske godt gået alligevel at sætte rekord for et salg...

      1. Nenad Novakovic
      Det er bare en vild historie, og nok blandt de hurtigste penge en dansk klub nogensinde har lavet...

      -

      En joker: Tobias Grahn
      Måske en joker i begge kategorier endda, for synes det var godt lavet da vi udnyttede situationen og Tobias Grahn betalte hele beløbet selv, for at kunne komme til OB(måske var det mere for at komme væk fra GF) men det synes jeg var godt lavet, og på samme måde godt vi kun lejede ham så vi kom af med ham forholdsvist hurtigt igen, for i længden ville det ikke have gået, men han gjorde det sgu godt den tid han var her... mener også AGF betalte en del af lønnen, og så er det jo bare endnu vildere lavet...
      Det eneste der manglede var nedergaard kom på de største striber i stedet for helveg kontra deres tid i klubben :)

      Comment


        #4
        Fed tråd! Jeg har valgt min top 5 ud fra, at det var spillere, som vi rev ud af det rene ingenting.

        5. Bechara Oliveira.
        Jeg elskede simpelthen den mand. Det var nærmest som at få et straffespark, når OB fik frispark uden for feltet med ham på holdet. At han scorede det afgørende mål i pokalfinalen 2007 tæller naturligvis også for MEGET.

        4. Junior.
        Var det ikke Bruce Rioch som trak Junior til OB? En fantastisk angriber var han i hvert fald.

        3. Ulrik Laursen.
        Vi hentede ham på en fri transfer i Celtic, og sikke en transfer det var. Først var han udset til at spille venstre back, som han altid har gjort, men Bruce Rioch så med det samme en central forsvarer og general for sig. Jeg vil blot gentage, at jeg er overbevist om, at OB havde vundet guld i 2009 med ham på holdet, så vi solgte desværre for billigt til FCK.

        2. Peter Utaka
        Fantastisk at finde en tilfældig neger i de belgiske divisioner, som viser sig at være så pissehamrende god. Desværre havde Peter ikke mentaliteten til topfodbold, og derfor spiller han i dag i Kina. Men han var god for OB i det første lange stykke tid.

        1. Steffen Højer. Det var fuldstændig absurd, at Viborg ikke kunne bruge ham, men til gengæld var det fantastisk set af Kim Brink. Vi fik desværre sendt Steffen Højer tilbage til Viborg et år for tidligt, men vi havde stor gavn af ham i de to år, hvor han bombede fuldstændig vanvittigt for os.
        OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

        Comment

        Working...
        X