Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Rystende udvikling :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Rystende udvikling :(

    Kan ikke være mere end enig med GN ! Totalt ødelæggende for fodbolden og "de mindre klubber", som jo er store (og i perioder større end de "største") !

    https://www.skysports.com/football/n...r-league-plans
    Last edited by Online; 18-04-2021, 21:45.

    #2
    Det bliver ikke mere klamt end det her.. Hvis man ikke kan finde ud af at komme i top 4, så må man altså undvære Champions League det år.

    Lars Sejr har også nogle gode pointer...:

    “Så er der åben krig i europæisk fodbold.
    Historien er jo mere end 10 år gammel, men det er altid blevet ved forhandlingerne og snakken. Rygterne om at der nu skete noget konkret begyndte at løbe for alvor i løbet af dagen igår og sent i nat kom så den endelige bekræftelse af, at 12 større klubber i Europa har forpligtet sig overfor hinanden til at rive sig løs fra Champions League. Istedet vil de lave en lukket “European Super League”, som de ikke kan rykke ud af, og dermed er garanteret deltagelse i, år efter år. Der skal dog tilsyneladende være en åbning for 5 outsidere, der deltager på baggrund af resultater hvert år.
    Når jeg siger “større” og ikke “største” klubber i Europa, som det jo rettelig burde være, hvis man skulle kalde det en europæisk “Superliga”, skyldes det et markant fravær af de store tyske og franske klubber.
    Bayern München og PSG spillede fornyligt den mest underholdende Champions League kamp jeg har set i årevis. De er ikke med. De har fornuftigt nok valgt at sige nej tak. Arsenal, der ikke har været med i Champions League i flere år nu, og som med hiv og sving hev en sen udligning hjem mod bundholdet Fulham igår, er til gengæld en del af den nye “Superliga”. Trods 50 års trofast fanforhold til Arsenal, må jeg jo bare sige - det hænger ikke sammen. Tottenham, der blot i nogle få fornuftige år har fjernet sig fra den bløde mellemvare som et premier league midterhold, men ikke har vundet noget af betydning i mere end 30 år - i en europæisk superliga?? Dont think so.
    De foreløbig 12 deltagende hold (der skal udvides til 15 “founding clubs” inden start) er - Arsenal, Chelsea, Tottenham, Liverpool og de to Manchester hold, Barcelona, Real Madrid og Atletico Madrid fra Spanien, samt Juventus, AC Milan og Inter fra Italien.
    Den nye Superliga er et opgør med, eller snarere oprør mod, Champions League modellen, der ellers også forventes at blive ændret til en model, der yderligere favoriserer de store klubber. Men det er altså ikke nok for dem. Istedet udfordrer den nye model, styret af amerikanske klubejere og finansieret af banken JP Morgan, hele fundamentet for europæisk fodbold.
    UEFA er rasende, FIFA er rasende, de nationale ligaer er rasende, og fans fra samtlige seks engelske hold er rasende. Der trues med udelukkelse fra de nationale ligaer for holdene og udelukkelse af spillerne fra de nationale landshold.
    Det ligner et brud med mere end 100 års historie og fankultur. Hvis Leicester og Everton og West Ham ikke længere kan drømme om at være med i toppen på et godt år, hvad sker der så med deres klubs og deres fans ambitioner? Hvad sker der for FC Midtjylland, Brøndby og FCK, der ikke er med i det gode selskab og aldrig kan komme det? Hvis de 12/15 hold skal spille et utal af internationale midtugekampe i en velbetalt plastik-turnering, vil de så prioritere de nationale ligaer - hvis de overhovedet får lov at være med i dem fremover (eller ønsker at være det, det naturlige langsigtede mål vil jo sandsynligvis blive en fuld europæisk ligaturnering når man er kommet lidt igang)?
    Tilbage står en svækket Champions League, og en konkurrerende lukket klub af udvalgte hold, der ikke længere har de reelle sportslige kriterier som risiko for nedrykning eller mulighed for at misse en stor turnering. Meget amerikansk.
    Begge formater lægger op til flere internationale kampe end idag, hvilket vil lægge yderligere pres på de nationale liga- og landsholdskalendre. Og hvis fodboldorganisationerne gør alvor af at udelukke klubber og spillere, så står vi jo med en borgerkrig i europæisk fodbold.
    Hvordan man lige får afmonteret det opståede kaos igen, er svært at se, men det synes givet, at European Super League ikke kommer til at ske i den form, de 12 udbryderklubber har fremlagt i nat. Den voldsomme reaktion fra fansene må også vække til eftertanke. Som Arsenal-fan igennem 50 år er jeg skuffet over min barndoms klub og det kan jeg se, at næsten alle andre også er, i alle de involverede klubber. En ret utrolig situation.
    Allerede idag vil der givetvis komme yderligere markante reaktioner fra de europæiske fodboldinteressenter. Det bliver godt nok interessant at følge det her.”

    Comment


      #3
      Det er så klamt som noget kan være.
      Jeg overvejer stærkt at slå op med Manchester United, efter +/- 30 år "sammen"...

      Comment


        #4
        https://www.berlingske.dk/europa/12-...ag-forargelsen
        "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

        "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

        Venter man for længe, får man ingenting ...

        Comment


          #5
          Jeg har ændret mening om det - eller rettere er min modstand mindre. Den fodbold vi mener foregår har været en illusion i ja årtier. De tyske klubber med undtagelse af gøgeungen med den danske landsholdsspiller har med sit 50 + 1 forhindret at kapitalinteresser har kuppet klubberne. Så de går næppe med. Men i de øvrige lande savler mange klubber efter kun at spille kassekampe. Klubberne i Premier Leaque er primært ejet af kyniske udlændinge med Leicester som en smuk undtagelse. Og de har alle kæmpet om de samme spillere ved at love løn som klubberne ikke har råd til - og slet ikke nu.
          Men det vigtigste argument for mig er, at så mange klubber ikke længere er lokale. Heller ikke OB selvom kapitalejeren er fynsk/odenseaner. Spillere købes og sælges og lejes og udlejes så det er vanskeligt at holde rede på. Og det lokale er ligegyldigt. Der er klubber stort set kun med udlændinge.
          Fodbolden har i realiteten mistet sin lokale forankring - og er blevet underholdning. Hvis den nye liga kan finde nogen der vil vise kampene som vi kan se, så gerne for mig. Jeg ser alligevel kun kampe mellem gode klubber eller hvis den ene er dansk. Det sidste bliver så ikke muligt.

          Fodbolden dræbte fodbolden.
          Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

          OB - engang var vi gode

          Comment


            #6
            Det ser ud til at luksusligaen lider en velfortjent død.
            Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

            OB - engang var vi gode

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
              Det ser ud til at luksusligaen lider en velfortjent død.
              For en stund. Midt i al virakken er der blevet gennemført en reform af Champions League, der fra 2024 giver to gruppespilspladser på baggrund af klubkoefficient til hold, som måtte have haft en dårlig sæson i ligaen (hvis indført øjeblikkeligt, ville Arsenal og Tottenham være garanteret CL-gruppespil, hvis de ender uden for top-7, som giver adgang til Europa). Hvis ikke dette momentum, som er opstået takket være massive protester i en forenet front på tværs af landegrænser og rivaliseringer, bliver udnyttet, så vil vi ende med en Super League af en eller anden slags i løbet af 10-20 år. Reformerne af CL og EL, som i praksis gør CL til lukket land reserveret til de største ligaer og klubber, og en genopstanden intertoto-cup i ny indpakning er det tydeligste eksempel på, at vi langsomt bevæger os hen mod en stratificering/klasseopdeling af fodboldligaer og klubber i A, B og C hold. Den her Super League var blot et forsøg på at skubbe den her udvikling frem pga. ejerkredse, der er ude af trit med fodbold-offentligheden, og delvist storklubbernes selvforskyldte økonomiske problemer (astronomiske lønninger og transferbeløb) som følge af corona.

              Comment

              Working...
              X