Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Kan man redde fodbolden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Kan man redde fodbolden?

    Hmm min sidste post om Newcastle salg til den Saudiske stat med en pengetank i ryggen på ikke mindre end 3200 (!) milliarder, fik ikke så meget respons.

    Jeg håber at den her gør. Jeg har brugt de sidste par dage på at læse op om engelsk fodbold, som jeg ikke har fulgt tæt i flere år qua pengenes indflydelse og er nået frem til at hele Premier League ER den nye europæiske superliga, Champions League og de andre europæiske ligaer kommer til at være sekundære fremover, der er simpelthen så mange penge i Premier League nu og så mange der har så meget investeret at de ikke kommer til at være interesseret i at dele noget som helst med klubberne på kontinentet.

    Og ligaerne på kontinentet er også ruiner af hvad de engang var, de er domineret af ofte ét enkelt hold:

    Tyskland:

    Bayern München har vundet 9 ud af de sidste 10 mesterskaber.

    Holland:

    Ajax har vundet 6 af de sidste 10.

    Frankrig:

    PSG har vundet 7 ud af 10 og the treble 3 gange på 5 år.

    Italien

    Juventus har vundet 9 ud af 10

    Og den liste fortsætter over det meste af Europa.

    I min optik er det døden for fodbold som en sport man er vidne til, med de der tabeller, sporten mister ganske enkelt sin appel til folket hvis man på forhånd godt ved hvem der vinder og årsagen til at de klubber vinder har ikke noget med sport at gøre, det har noget med penge at gøre, det er efterhånden alle mands viden at det er mængden af penge der er afgørende for om man får lov til at hænge guld om halsen. Har man ikke en investor der vil spytte penge i projektet kan man sætte sig tilbage og vente på at ens klub bliver opkøbt af en koncern der forvandler den til en talentfabrig med henblik på at tjene penge.

    Den danske superliga er ikke langt bagefter, med FCM og FCK der forsøger at skabe sig et monopol, fordi de tror på at europæisk fodbold kommer til at vare ved, uden at have taget højde for at de europæiske storklubber ingen interesse har i at spille mod dem og dele deres bid af kagen, de ønsker kun at spille mod hinanden og arbejder intensivt for netop at skære alle "mindre" hold fra og netop i den engelske Premier League var responsen da Leicester mirakuløst vandt titlen (odds 5000 til 1) også at den slags aldrig måtte ske igen.

    FIFA FFP har slået så eftertrykkeligt fejl, fordi det ikke handlede om Fair Play men om at give de store klubber mulighed for at isolere sig økonomisk mod udfordrere. Både UEFA og FIFA har Iøvrigt gentagne gange vist at de er bundkorrupte.

    Så spørgsmålet er om man kan gøre noget ved det? Eller skal man bare acceptere at fodbold som en sport er død?

    Jeg tror at man i Danmark stadigvæk kan redde ligaen fra at blive ligegyldig, mit forslag ville være at man lavede et maks budget som klubberne måtte bruge på årlig basis, både til løsninger, transfers og driftsomkostninger, således at vi ikke som nu ser enkelte klubber bruge 4-5-6 gange mængden af penge som de andre klubber og derved gå væk fra ideen om at en fodboldklubs konkurrenceevne først og fremmest skal måles ud fra dens økonomiske formåen, og istedet fik den rettet tilbage mod dens sportslige formåen, på den måde kunne man i større grad sikre at ligaen bestod af konkurrence dygtige hold hvor man ved sæsonstart kunne stå med en følelse af mulighed for at vinde ligaen, og i sidste ende så var det netop det, at man sikrede en ligelig fordeling af Tv-pengene i England der gjorde at man havde en mere interessant liga, man havde ganske enkelt flere konkurrence dygtige hold i modsætning til den spanske La Liga som Real og Barca for længst har smadret, hvilket ikke har forudsaget andet end deres eget fald.

    Spørgsmålet er så, hvem skulle lave reglerne om dette? Er der mulighed for at man i Danmark kan gå ind og regulere det?

    Jeg er meget interesseret i at diskutere og høre folks tanker om dette, jeg har nemlig svært ved at forstå at så mange fodboldfans accepterer at det er sådan, byd endeligt ind :-))
    Last edited by Striwetforlivet!; 12-10-2021, 18:45.
Working...
X