Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Optakt: Vejle - OB (07-09-16)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    Jeg bliver stødt, fordi jeg er gift med en kvinde, der stammer fra Afrika. Jeg synes, "neger" er en ekstremt nedsættende betegnelse, som stammer fra dengang, hvor man opfattede mennesker i racer, og fortsat anvendelse af ordet, fastholder den tænkning, at mennesker kan opdeles i racer. Så jeg leder ikke efter at blive fornærmet, jeg bliver personligt stødt af det.
    OK, det forstår jeg godt, du føler dig stødt over.

    Nu var det heller ikke mig, der i første omgang brugte ordet. Jeg argumenterede bare for, at det på ingen måde var brugt i ond vilje i den oprindelige kommentar. Det var tydeligt, at Kitkat ikke kunne huske navnet eller nummeret på Vejlespilleren, og så brugte det ord for at identificere ham, i stedet for f.eks. ordet "ham den mørke/sorte/farvede". Og at et sådant ord desuden opfattes forskelligt i forskellige grupper.

    Jeg har oplevet ordet "neger" smidt enormt meget omkring, fra hvide til sorte, og fra sorte til hvide, og fra sorte til mellemøstlige, i indforstået spøg og sjov. Jeg bruger det som sagt ikke selv, men vidste virkeligt ikke at der var nogle, der opfattede det som så slemt.

    Det kan du så grine af eller være ligeglad med, eller lade dig provokere af og blive ved, det er dit valg, og på et netforum kan jeg ikke gøre det store, men jeg synes da bare, det er væsentligt at pointere, at du og andre med den indstilling, aldrig var velkomne i mit hjem.
    Den her forstår jeg ikke. Hvilken "indstilling" er det jeg åbenbart har, der gør at jeg ikke var velkommen i dit hjem? Pointen er, at ordet "neger" meget sjældent bliver brugt ansigt til ansigt, men at det omvendt er meget nemt bare at ignorere det, hvis man læser det et sted på nettet.

    Tror du i alvor, at jeg ville forbeholde mig retten til at kalde andre mennesker "neger" i det offentlige rum, eller hvis jeg var gæst i dit hjem?? Når jeg nu siger, at jeg ikke selv bruger det ord?

    Det var da måske meget rart at vide, hvis man nu ikke var interesseret i at støde mennesker, at den konsekvens kan det have på andre mennesker. Og så kan man overveje, om det virkelig er så fantastisk saliggørende, at insistere på at bruge fornærmende ord, kan slet ikke forstå, det fylder folk med så meget iver og kampgejst, at de med djævlens vold og magt vil kæmpe alt hvad de har lært, for retten til at fornærme andre mennesker.

    ps. Der er kun en race, og det er menneskeracen.
    Igen, så er der enorm forskel på at skrive et ord på et internetforum, og på at bruge det overfor andre mennesker face to face. Det kan slet ikke sammenlignes, for der er jo ikke nogen fast modtager af et indlæg på et forum.

    Og så er der en art, og det er menneskearten. Ikke race.

    Men der er situationer, hvor det er praktisk at opdele mennesker i kategorier efter etnicitet. Eks. for mit felts vedkommende - det er velkendt, at sorte mænd (mænd af Afrikansk afstamning) er mere følsomme for at udvikle eks. forhøjet blodtryk.

    Ydermere responderer sorte mænd markant anderledes på blodtrykssænkende medicin, hvilket man som sundhedsprofessionel er nødt til at tage højde for, ved at opdele patienter i "racer" alt efter hvilke sygdomme man udreder dem for. Men man vil jo næppe kalde det racisme, at vi tager højde for genetisk-fysiologiske forskelle på etniske grupper.

    Comment

    Working...
    X