Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Europa Parlamentsvalg 25. maj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Kaspernon
    replied
    Det var ikke for at argumentere imod, eller noget andet, jeg hørte bare lige pudsigt nok tallene kort inden jeg hoppede herind... de tal inkluderer det hele...

    Der er sikkert en hel masse grunde til at det ene er positivt og det andet er negativt, og folk bliver sikkert aldrig enige...

    ... men spekulerer da på hvor mange af de udgifter der, mon skyldes de åbenlyse fejl og mangler der er, ja eller bare hjerneblødninger... jeg skal ikke kunne sige hvem eller hvor mange der har fordel af EU, kun at det kan blive bedre...

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
    Der er jeg nok helt på SU1978s side: jeg ser det ikke som et tab, jeg ser det som en investering. Vi har haft fred i Europa (i hvert fald indenfor EUs grænser!) siden 1945: det er historisk set lang tid. Det alene er x milliarder værd for mig. Hvis man dertil lægger de vigtige pointer, som SU trækker frem - indflydelse, som er større end vores størrelse kontra 0 indflydelse ved at stå udenfor - så ender jeg som kritisk EU-tilhænger (kritisk fordi der er mange åbenlyse fejl og mangler ved projektet).
    jo jo, der er da bestemt ting ved EU, som man må korse sig over, men det ændrer ikke ved, at det fundamentalt set er et fantastisk projekt i mine øjne.

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
    Jeg hørte at det sidste år kostede Danmark 22 milliarder at være med i EU, og at der modsat kom 9 milliarder den anden vej...

    I 2011 var vi det land der tabte mest på medlemskabet...
    Sådan kan man jo ikke gøre det op. Det beløb er i forhold til indbetaling/udbetalinger. Der er Danmark nettobidragsyder ja, men det har vi jo ikke altid været. Når vi giver mere, end vi får, hvilket tyskerne iøvrigt også gør, og en lang række andre velstående lande, er det jo fordi, vi er velhavende. Tidligere fik vi mere ind, da vi var mindre velstående. Nu omfordeler vi så nogle penge til at udvikle nogle mindre veludviklede lande. Det er det sammen vi gør i Danmark, når vi omfordeler fra de rige kommuner til de fattige.

    Men jeg taler også om det store regnskab, der hvor vi får arbejdskraft fra EU, der hvor vi afsætter varer til EU, og i det hele taget fordelene ved samhandel og fri bevægelighed, det giver og har altid givet kæmpe mia. indtægter. At vi samtidigt har et rimeligt stabilt Europa, modsat tidligere, giver også økonomiske fordele.

    Så billedet er lidt bredere end blot at kigge på bidragene.

    Leave a comment:


  • nixcha
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
    Jeg hørte at det sidste år kostede Danmark 22 milliarder at være med i EU, og at der modsat kom 9 milliarder den anden vej...

    I 2011 var vi det land der tabte mest på medlemskabet...

    Der er jeg nok helt på SU1978s side: jeg ser det ikke som et tab, jeg ser det som en investering. Vi har haft fred i Europa (i hvert fald indenfor EUs grænser!) siden 1945: det er historisk set lang tid. Det alene er x milliarder værd for mig. Hvis man dertil lægger de vigtige pointer, som SU trækker frem - indflydelse, som er større end vores størrelse kontra 0 indflydelse ved at stå udenfor - så ender jeg som kritisk EU-tilhænger (kritisk fordi der er mange åbenlyse fejl og mangler ved projektet).

    Leave a comment:


  • Kaspernon
    replied
    Jeg hørte at det sidste år kostede Danmark 22 milliarder at være med i EU, og at der modsat kom 9 milliarder den anden vej...

    I 2011 var vi det land der tabte mest på medlemskabet...

    Leave a comment:


  • obforever
    replied
    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    Man skal nu ikke lede længe, for at finde ganske perfide personangreb for Messerschmidts side, så hvis folk oplever ham som mere saglig, er det fordi, han har fulgt strategien bedst og vundet kampen i medierne, reelt er han ikke en tøddel bedre.

    Men igen, jeg er så dybt uenig i præmissen for EU modstanden, nemlig at det fjerner indflydelse. Det er vildfarelse af det helt store. Uden EU, havde Danmark absolut ingen indflydelse whatsofuckingever. Uden EU, måtte vi bare være rene skødehunde for England, Tyskland, Frankrig, eller hvem der lige definerede udviklingen i Europa pt. altså hvis EU overhovedet ikke eksisterede. Eksisterer det og melder vi os ud, må vi bare acceptere at implementere alle beslutninger fra Bruxelles, uden at have nogen påvirkning på beslutningsprocessen. Derudover, ville vi uden EU, være totalt chanceløse overfor de virkelige problemer, de globale grænseoverskridende problemer, som vi intet som helst kan stille op over for alene. Miljøet, de globale kapitalbevægelser, industrien, kriminaliteten, flygtningestrømme, konjunkturerne og den økonomiske udvikling, handel osv osv. man kan vel dårligt nævne et eneste område, som ikke har fået en grænseoverskridende global karakter i dag. Dernæst ville vi også uden EU, være et langt fattigere land, fordi vi ikke fik de ekstreme fordele af den frie bevægelighed, som danskerne har nydt godt af de sidste 40 år.

    EU systemet giver faktisk lande som Danmark en forholdsmæssig meget meget stor magt og indflydelse, Tyskland har langt færre stemmer sammenlignet med indbyggertal end Danmark har. Det er sådan set lidt snyd for tyskerne, måske endda lidt udemokratisk, men det er et offer tyskerne har givet, altså en afgivelse af suverænitet til mindre lande, fordi de har vægtet solidariteten og freden højere.

    Modstanderne tager fejl af EU, men jeg anerkender, at det for det første er tilhængernes egen skyld langt hen af vejen, og at modstanderne så alligevel har ret om EU, når så mange ikke køber projektet og præmissen. Det rigtige er forkert, hvis ingen tror på ideen, sådan er virkeligheden også.

    Så det er op af bakke for os EU begejstrede, men fint nok, det kan også være sundt, at ryste træet engang imellem. Håber, politikerne i EU og Europa lærer af dette, så de bliver bedre til at involvere befolkningen i projektet.
    Lad mig lige slå fast med det samme: Jeg er ikke EU-modstander....men har det sådan lidt a la "alt med måde" - jeg kan nemlig sagtens se en masse fordele i at være med i fællesskabet :-)

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Man skal nu ikke lede længe, for at finde ganske perfide personangreb for Messerschmidts side, så hvis folk oplever ham som mere saglig, er det fordi, han har fulgt strategien bedst og vundet kampen i medierne, reelt er han ikke en tøddel bedre.

    Men igen, jeg er så dybt uenig i præmissen for EU modstanden, nemlig at det fjerner indflydelse. Det er vildfarelse af det helt store. Uden EU, havde Danmark absolut ingen indflydelse whatsofuckingever. Uden EU, måtte vi bare være rene skødehunde for England, Tyskland, Frankrig, eller hvem der lige definerede udviklingen i Europa pt. altså hvis EU overhovedet ikke eksisterede. Eksisterer det og melder vi os ud, må vi bare acceptere at implementere alle beslutninger fra Bruxelles, uden at have nogen påvirkning på beslutningsprocessen. Derudover, ville vi uden EU, være totalt chanceløse overfor de virkelige problemer, de globale grænseoverskridende problemer, som vi intet som helst kan stille op over for alene. Miljøet, de globale kapitalbevægelser, industrien, kriminaliteten, flygtningestrømme, konjunkturerne og den økonomiske udvikling, handel osv osv. man kan vel dårligt nævne et eneste område, som ikke har fået en grænseoverskridende global karakter i dag. Dernæst ville vi også uden EU, være et langt fattigere land, fordi vi ikke fik de ekstreme fordele af den frie bevægelighed, som danskerne har nydt godt af de sidste 40 år.

    EU systemet giver faktisk lande som Danmark en forholdsmæssig meget meget stor magt og indflydelse, Tyskland har langt færre stemmer sammenlignet med indbyggertal end Danmark har. Det er sådan set lidt snyd for tyskerne, måske endda lidt udemokratisk, men det er et offer tyskerne har givet, altså en afgivelse af suverænitet til mindre lande, fordi de har vægtet solidariteten og freden højere.

    Modstanderne tager fejl af EU, men jeg anerkender, at det for det første er tilhængernes egen skyld langt hen af vejen, og at modstanderne så alligevel har ret om EU, når så mange ikke køber projektet og præmissen. Det rigtige er forkert, hvis ingen tror på ideen, sådan er virkeligheden også.

    Så det er op af bakke for os EU begejstrede, men fint nok, det kan også være sundt, at ryste træet engang imellem. Håber, politikerne i EU og Europa lærer af dette, så de bliver bedre til at involvere befolkningen i projektet.

    Leave a comment:


  • obforever
    replied
    Først: Hatten af for Messerschmidt (jeg har ikke stemt på ham og kommer heller aldrig til det). Men jeg mener, han er stort set den eneste i den forgangne valgkamp, der har forsøgt at holde sig til politik og ikke til mudderkastning. De andre har haft umådeligt travlt med at fortælle om, hvor store klovner og hvor dårlige de andre er til deres arbejde, i stedet for at fokusere på, hvad de reelt har tænkt sig at udføre af arbejde i EU. Der synes jeg, Messerschmidt har været en del mere klar i spyttet. Meget veltalende, og har holdt bolden på egen banehalvdel. Det falder folk nok for - og med rette. Det andet er ren børnehave, og er en af grundene til min politikerlede pt.

    Når det så er sagt - om man hedder Messerschmidt, Auken, Bendtsen eller en af de andre...vi (DK) har ikke en skid at skulle have sagt i EU. Vores lille bobbel af en land i EU har fået tildelt hele 1,6 % af medlemmerne i parlamentet (13 ud af 785) - hvor meget tror I lige, det rykker? Ikke en skid. Er der noget Danmark er imod, får vores politikere et lille fluespark i nakken, og væk var de...som nixcha skriver - det er herhjemme i Folketinget, vi skal kæmpe vores sager, hvis der skal indflydelse og evt. modstand til i eu

    Leave a comment:


  • nixcha
    replied
    Jeg synes, det er ret fantastisk, at vi på et fodboldforum kan finde en EU-debat med mere indhold og substans end diverse fjernsynsdebatter. Eller også er det deprimerende på mediernes vegne.

    På fjernsyn kom valget til at handle det sædvanlige medie-rundkredsonani: ville Helle Thorning eller Lars Løkke erkende et nederlag? Lars Løkke gjorde, Helle Thorning gjorde ikke. Åbenbart gjorde det Lars Løkke til vinder af den debat, fordi han valgte den klogeste medie-strategi. Who gives a flying fuck om DF så fik en af de største jordskredssejre i EU-politisk historie - spin og mediehåndtering er er åbenbart vigtigere?

    Nå, undskyld udbruddet - on topic: naturligvis er DF et legitimt politisk parti, og hvis folk stemmer på dem, så gør de det. Alt andet end at acceptere den grundliggende spilleregel er udemokratisk. Jeg undrer også på, hvordan DF vil bruge den opbakning, de har fået. Måske vil de bruge den på samme måde som i Folketinget: til at lave meget små resultater og sælge dem stort. Jeg kunne ikke lade være med at undre mig, da Kristian Thuesen Dahl blev ny formand i DF og med det samme forkyndte, at DF ikke skulle i regering, selv ikke hvis de blev Danmarks største parti ved næste valg. Det er faktisk en melding uden sidestykke i dansk politik: det er mig bekendt aldrig før sket i dansk politik, at det største parti i landet ikke vil have regeringsmagten. Pressens dom var, at det var smart - en klog strategi - Dahls egen udlægning var, at DF ville få mere indflydelse ved at stå udenfor. Jeg undrer mig dybt over, hvorfor filan man stiller op, hvis man ikke vil bestemme?

    Det er også et tema i EU-valget: Messerschmidt vil gå sammen med en total rodebutik af partier, der spænder lige fra ret åbenlyse højrenationalister over populister til rene protestpartier med lyserøde overtoner. På den platform vil han søge 'maximal indflydelse', så EUs indflydelse på dansk politik bliver mindre. I bedste fald bliver det nogle sjove gruppemøder, når Le Pen og Nigel Farage (UK Ukip) skal forklare hinanden, hvorfor hhv korrupte franske frølårsgnaskende bureaukrater og/eller amoralske, følelsekolde britiske finansfolk har den største skyld i Europas gældskrise. I værste fald bliver Parlamentet domineret af en lang række spørgsmål, der handler om parlamentsmedlemmernes løn, hvorfor skatteborgerne skal betale Kommisionens flybilletter, og hvilken yacht Manuel Baroso har holdt ferie på. Lur mig om ikke de får gennemført en reform af EU parlamentets udgifter, så alle skal tage tog på standardklasse til møderne. Det vil selvfølgelig blive fejret som den største politiske triumf siden EUs indførelse af DF og en enig, elendig dansk presse.

    Leave a comment:


  • MaxHH
    replied
    Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
    Vi kan ikke mindske EU`s indflydelse ved, at stemme på folk der ønsker at mindske EU`s indflydelse?
    Jeg tror det er uhyggeligt vigtigt at de folk der ikke ønsker EU som storebror, rent faktisk også har en stemme...i EU.
    Det modsatte ville vel være en anelse udemokratisk....eller hvad?
    Vi kan IKKE mindske EUs indflydelse nede i EU, uanset hvor højt nogen vi sender derned råber op... det kan vi KUN gøre i det danske folketing. Det svarer jo nærmest til at købe aktier i Mærsk, og så råbe op på generalforsamlingen for at få firmaet til at betale mere skat... det er en sød tanke, og Frank Aaen mener det vel, men man kan ikke flytte noget, når man råber om ting ingen på stedet gider lytte til. Hvis Frank Aaen derimod fik folketinget til at ændre skattereglerne for Mærsk, se SÅ ville han have reel indflydelse.

    Og, just for the record, jeg siger IKKE at det ikke burde være tilladt at sende EU-skeptikere derned... for ja, det ville være udemokratisk. Jeg siger det er kontraproduktivt, at vi sender halvt hold derned, til et sted hvor vi i forvejen kun har forsvindende få stemmer... og Danmark ender med at have ENDNU mindre indflydelse på hvad der sker, og hvordan det påvirker Danmark... og det er vores egen skyld...

    Mvh

    MaxHH

    Leave a comment:


  • Entusiastens
    replied
    Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
    Det er lidt æbler og bananer i min verden. Hvis man ønsker Danmark ud af EU, er det en (i øvrigt uhyggelig lang og sej) kamp der skal tages i det danske folketing, og munde ud i en folkeafstemning. Men vi kommer ikke ud af EU, eller gør EUs indflydelse mindre, ved at dem vi sender derned ikke kan og vil samarbejde med de andre. Jeg vil i øvrigt gerne lige gøre opmærksom på at jeg IKKE skrev at Messerschmidt modarbejdede danske interesser. Jeg skrev at vi, som folk, modarbejdede danske interesser i at sende ham og folk med samme holdning derned, idet vi får mindre indflydelse, mindre mulighed for at undgå nogen af de tåbeligheder EU bestemt også disker op med, når dem vi sender derned alligevel bliver sat udenfor døren når der skal snakkes alvorligt. Og det forstår jeg ikke logikken bag.

    Mvh

    MaxHH
    Vi kan ikke mindske EU`s indflydelse ved, at stemme på folk der ønsker at mindske EU`s indflydelse?
    Jeg tror det er uhyggeligt vigtigt at de folk der ikke ønsker EU som storebror, rent faktisk også har en stemme...i EU.
    Det modsatte ville vel være en anelse udemokratisk....eller hvad?

    Leave a comment:


  • obforever
    replied
    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
    Nu er jeg ikke helt inde i grundloven, men det er noget med, at 1/3 af de stemmeberettigede skulle stemme nej, hvis ikke patentdomstolen skulle blive til noget.. Dvs. at hvis alle undlod at stemme, så ville Folketingets ja til patentdomstolen stå ved sin magt... Men det er der nok nogen der ved mere om..?
    slet

    Leave a comment:


  • obforever
    replied
    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
    Nu er jeg ikke helt inde i grundloven, men det er noget med, at 1/3 af de stemmeberettigede skulle stemme nej, hvis ikke patentdomstolen skulle blive til noget.. Dvs. at hvis alle undlod at stemme, så ville Folketingets ja til patentdomstolen stå ved sin magt... Men det er der nok nogen der ved mere om..?
    Du har ret....reglerne er således, at minimum 30% af samtlige stemmeberettigede skulle sige nej tak, for at forslaget ville blive forkastet.

    Eks.: I runde tal stemmer 50% af de stemmeberettigede til denne afstemning. Dvs. at resultatet skulle blive 60% nej og 40% ja for at det ville blive et endeligt nej. Havde resultatet heddet 55% nej og 45% ja, så ville resultatet blive et ja...

    Leave a comment:


  • lasselsh
    replied
    Oprindeligt indsendt af Bayliss Se indlæg
    Må lige se om jeg ikke kan finde et link til det jeg læste..
    Nu er jeg ikke helt inde i grundloven, men det er noget med, at 1/3 af de stemmeberettigede skulle stemme nej, hvis ikke patentdomstolen skulle blive til noget.. Dvs. at hvis alle undlod at stemme, så ville Folketingets ja til patentdomstolen stå ved sin magt... Men det er der nok nogen der ved mere om..?

    Leave a comment:


  • Bayliss
    replied
    Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
    Den der tier samtykker .... Men nej det tror jeg ikke på ..
    Må lige se om jeg ikke kan finde et link til det jeg læste..

    Leave a comment:

Working...
X