Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Lydabsoberende gulv ved etageadskillelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • manner
    replied
    Oprindeligt indsendt af Gummi Se indlæg
    Fedt, dejligt at vide. Har du specifikt brugt i en etageadskillelse med betonelementer hvor underboende kunne høre trinlyd OG tale? Og har du fået respons fra kunderne at det har virket?

    Mange tak for det.

    Jeg bor faktisk ikke på fyn. Jeg er jyde, men har været OB'er siden 1994 - så man er vel halv fynbo. I øvrigt skal jeg selv lave det hele, da jeg er udlært tømrer - men desværre ikke har haft meget erfaring omkring lydabsorbering ved gulve udeover det No Noise og Silence samt standard foam, som jeg ikke synes har den effekt jeg ønsker.
    "En god jyde er OB-fan" som vi siger herovre på øen i midten Jeg har aldrig fået noget feed-back på en sådan opgave, så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med
    Last edited by manner; 20-08-2016, 06:42.

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Fedt, dejligt at vide. Har du specifikt brugt i en etageadskillelse med betonelementer hvor underboende kunne høre trinlyd OG tale? Og har du fået respons fra kunderne at det har virket?

    Mange tak for det.

    Jeg bor faktisk ikke på fyn. Jeg er jyde, men har været OB'er siden 1994 - så man er vel halv fynbo. I øvrigt skal jeg selv lave det hele, da jeg er udlært tømrer - men desværre ikke har haft meget erfaring omkring lydabsorbering ved gulve udeover det No Noise og Silence samt standard foam, som jeg ikke synes har den effekt jeg ønsker.

    Leave a comment:


  • manner
    replied
    Det er ok ..ja, det er mit job Du kan bare spørge om lidt af hvert, så kan jeg svare så godt det er muligt for mig. Spørg hellere en gang ekstra gang, end en gang for lidt.
    Held og lykke med projektet

    Edit: hvor bor du henne på Fyn ..jeg kan måske anbefale en stabil mand/firma i nærheden af dig
    Last edited by manner; 19-08-2016, 07:34.

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Er du gulvlægger - undskyld jeg spørger? Men fedt at du har brugt det i praksis! Jeg vil finde min "gulv-pusher" og låne et par plader med hjem.

    Leave a comment:


  • manner
    replied
    Jeg har brugt det nærmest ufatteligt mange gange i mit job ..og jeg kan garantere at der er en lydmæssig gevinst, foruden den varme isolerende forbedring på gulvet. Hvor mange DB gevinsten er aner jeg ikke noget om, og har aldrig set tests på "lyd-siden". Varmegevinsten siges at svare til 50 mm. ekstra isolering. Prøv evt. at gå ned til din lokale "gulv-pusher og lån en plade eller 2 med hjem sammen med en stump trægulv og lav din egen testved at "tabe" en genstand ned på træet,eller bare gå ovenpå det med og uden underlag..

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Nej, jeg mente 100 mm. (ifht. det Sundolitt) - men ja, det skal max være 10-15 mm, for at jeg ikke får hævet gulvet for meget.
    Hmm, har du selv brugt det i praksis - eller kender du nogen? Problemet er at jeg ret skeptisk ifht. disse typer, da jeg endnu ikke har fundet nogle undergulv der har fået taget måling eller lign. for at dokumentere at det rent faktisk virker i praksis.

    Leave a comment:


  • manner
    replied
    10 mm mener du vel. Der er nogen der hedder ThermoFelt, de fås så vidt jeg husker i 6/7 mm og 10 mm tykkelse. Prisen tror jeg ligger på omkring 55-60 kr/m2. Alternativt kan du lægge en alm. flamingo plade som også både lyddæmper og "varmer" det kolde gulv.

    http://gulvlageret.dk/tilbehoer-4/un...der-12930.html
    Last edited by manner; 17-08-2016, 20:15.

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Kender du navnet på disse Thermo-plader? Jeg har google mig frem til Sundolitt, som typisk er bliver benyttet for isoleringsevenen, men de er min. 100 mm høje, og det er for meget.
    Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring, men det er begrænset hvor folk ved om lige netop det problem jeg står overfor. Desværre.

    Leave a comment:


  • manner
    replied
    Der findes også nogen Thermo-isoleringsplader som normalt bruges til udlægning på kolde gulve for at reducere "fodkoldheden". Jeg kender ikke tallene for hvor meget det vil reducere støjen i rummet, men de vil med sikkerhed haveen god effekt også. Jeg mener at No Noise og Silence produkterne reducere lyden fra trægulvene med ca. 30% mere end et standard skumunderlag vil gøre ...jeg mener godt thermoplader og No Noise kan kombineres, uden at det vil give problemer med stabiliteten på undergulvet, men det må du hellere forhøre dig om hos producenterne.

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Hej Manner,

    Jeg kender godt til de "almindelige" undergulve/foam som fx. "No Noise" eller "Silence". Men det batter ikke rigtigt.

    Jeg tænker mere advancerede, og netop derfor jeg linkedede til det kork gulv fra Wicanders, fordi jeg har hørt at kork skulle være rigtig godt - men priser er jo også derefter.

    Men hvis det fx. kan reducere med 30-40 db, vil jeg godt give kr. 400,- m2.

    Men hvis du kender noget andet, så må du meget gerne give lyd. Det må gerne være i den bedre ende af lydreduceringstabellen.

    Leave a comment:


  • manner
    replied
    Hvis du påtænker at få lagt et nyt trægulv oven på det eksisterende gulv, så ved jeg at der findes forskellige former for "lyddæmpende" undergulv/skumunderlag der som standard skal være der ved mont. af nye svømmende trægulve. De omtale underlag vil typisk have betegnelser som "No Noise" eller "Silence" underlag. de reducerer "støjen" fra trægulvene væsentligt mere end et standard skumunderlag. Er der støbte gulve skal underlaget altid være udstyret med en 0,2 mm. dampspærre

    Der findes også andre muligheder hvis det ikke var dette her du tænker på.

    Leave a comment:


  • Gummi
    replied
    Fedt, tak for hjælpen macrel! :-) Jeg har dog været inde på Bolius' hjemmesiden, og der står desværre ikke noget jeg ikke ved i forvejen.

    Men jeg prøver at fange brevkassen, den må kunne hjæpe lidt. :-)

    Leave a comment:


  • macrel
    replied
    Hej Gummi.
    Jeg arbejder for Bolius Boligejernes Videncenter, hvor vi rådgiver om alle boligrelaterede emner. Og vi har faktisk flere artikler, der har relevans for dit spørgsmål. Fx denne faktaartikel om, hvordan man nedbringer støjgenerne i lejligheder: https://www.bolius.dk/stoejgener-i-l...ekkehus-18355/ eller denne, der handler om generelle støjgener i boligen: https://www.bolius.dk/stoejgener-i-boligen-17411/

    Jeg har desværre ingen konkrete erfaringer, men håber, at artiklerne kan hjælpe dig godt på vej :)

    Ps: Vi har også en gratis brevkasse, du kan skrive til med dit specifikke "problem".

    Leave a comment:


  • Gummi
    started a topic Lydabsoberende gulv ved etageadskillelse

    Lydabsoberende gulv ved etageadskillelse

    Hej O'alvidende forum

    Da jeg netop er blevet herre i egen lejlighed på 1. sal (har købt en), og skal i gang med at små renoverings projekter, vil jeg høre om der er nogen der har herinde der har noget erfaring med lydabsorberende undergulv+gulv?

    Min lejlighed ( på 1. sal) er en del af 1 hus beståend af 4 nøjagtige ens lejligheder, med 2 placeret i stueplan og 2 placeret på 1. sal.

    Jeg vil så gerne have noget lyddæmpe undergulv + gulv lagt, for at have mulighed for at have snaksaglige gæster på besøg, uden at man hele tiden skal tysse på disse.

    Der er et betondæk i etageadskillelsen, men på trods af dette, er der alligevel en anelse lyt imellem stue og 1. sal. Bygning er opført i 1981, hvis det skulle gøre nogen forskel.

    Jeg har prøvet at google lidt, og har fx. fundet Wicanders kork gulve? (se evt. http://www.timberman.dk/da/products/wicanders-korkvinyl)

    Er der nogen der har hørt om dem/selv har dem i deres lejlighed/hus?

    Eller om folk har hørt om andre typer undergulv+gulv som skulle være det bedste til dette?

    På forhånd tak.
    Last edited by Gummi; 14-08-2016, 13:41.
Working...
X