Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Boykot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af OBligation Se indlæg
    Stemmer Fra Ådalen har været i forbindelse med 2 repræsentanter fra det uofficielle miljø og den kommercielle chef ifm. hele den her karantæne/boycut-sag - podcast kan findes på http://obstemmer.dk/.

    Jeg vil lige minde folk om, inden man sætter sig til at lytte til indslaget, at de to uofficielle repræsentanter fortæller det de kan og må fortælle, i og med sagen stadig kører i kulissen. De uofficielle repræsentanter har valgt at deltage for at give omverdenen deres udlægning af historien, og hvad der ellers ligger bag boycut.

    Jeg indrømmer blankt, at jeg har valgt side i den her sag, snakker de uofficielles sag og det nægter jeg ikke, da jeg har været direkte øjenvidne til den måde den kommercielle afdeling af kørt deres "samarbejde" med de uofficielle på, kender til de løfter de har givet de uofficielle, heriblandt de to repræsentanter i podcasten, og kender til den måde, som det er foregået på de sidste par år.

    Jeg synes den kommercielle chef kører sit sædvanelige manuskript, som man kender ham bedst. Har egentlig ikke flere ord at knytte til hans bidrag til podcasten og/eller aktivitet i selve sagen. Man kan kun misunde klubber som eksempelvis Brøndby, hvor den kommercielle afdeling og de fan- & sikkerhedsansvarlige tillader fanatismen og tager deres fans i forsvar, så man kan opretholde en sund og bæredygtig fankultur.

    Og så er vi fanget her i Odense med en inkompetent SLO, som ikke aner noget som helst om fankultur, og en kommerciel chef, som vel efterhånden har tydeliggjort, at han er ude på et voldsomt sidespor med sine idéer og tiltag.

    Efter at have lyttet til den kommercielle chefs bidrag til podcasten, så bliver jeg en smule irriteret.

    Jeg føler, at Jack Jørgensen kommer alt for nemt udenom de kritikpunkter og spørgsmål, som Martin Davidsen stiller ham. Og Jack Jørgensen får desværre lov til det. Her savner jeg lidt, at man går ham mere på klingen og oprigtig konfrontere ham med de punkter, som Simon og Jonas fremhæver.

    "Den episode vil jeg selv håndtere med Simon og Jonas bag lukkede døre" - den kommercielle chef vil aldrig nogensinde tage kontakt til Simon og Jonas, så de indbyrdes kan snakke episoderne ud. Jeg ved, at de uofficielle i lang tid har efterspurgt et møde med Jack Jørgensen og Andreas Brix vedr. tifoskuret, men selv ikke sådan et møde har de tid til at varetage.

    "Vi snakker episoder, som ligger mere end et år tilbage. Nu må vi se fremad" - kunne det tænkes, at glasset er blevet fyldt for de hårdtprøvet, uofficielle drenge? Falske løfter og varm luft - på et tidspunkt får man nok og så skal det ud. Og så skal man reagere på det - uanset hvor langt det ligger tilbage. Ellers distancere I jer mere og mere fra jeres egne fans.

    "Vi var måske lidt for ivrige med spillertunnellen. Vi vil jo bare så gerne fører det nye OB ud i verden" - slow down af bit. I kører jeres eget løb og tager credit for noget, som andre hjerne har fundet på. Derudover inddrager I ikke fansene, som lovet. Træk i den forbandede håndbremse og sørg for at få jeres fans oprigtig involveret.

    Nu ved jeg, at den praktikant OS&E havde inde i den periode hvor spillertunnellen blev malet faktisk konfronterede sponsoraktiveringschefen, Kasper Thomsen, som var mest omkring spillertunnellen om hvorfor man ikke involveret fansene alligevel - svaret var: "Jeg er da også OB fan, så fansene er vel involveret? Jeg er lige så meget fans som dem (læs: de uofficielle)"

    "Nu skal vi se fremad" - det er også korrekt, Jack Jørgensen. Vi skal se fremad. Men vi skal ikke gøre de uofficielle overflødige. Og det er præcis det du ligger op til. Det er en svinestreg uden lige.

    "Ingen vidste det ville gå så galt, at de drenge i Kongens Have fik 2 års karantæne. Vi regnede med de fik en løftet pegefinger" - gå dog helt ind i sagen i stedet for at antage noget, for så derefter at gemme sagen væk under gulvtæppet? I burde om nogen værne omkring de stemningsskabende fans, som giver Odense Stadion liv.

    Den kommercielle afdeling er ude på dybt vand - og det værste er, at deres arrogance og tro på egne evner gør dem blinde for den virkelighed den odenseanske fanscene møder.

    Comment


      Jeg har aldrig hørt en mand lukke så meget mundlort ud på så kort tid; Jack The Snake, du snakker for din syge moster; du er gennemskuet. Jeg fortsår så absolut ikke hvorfor SFÅ lader ham slippe så let med de halvforkølet svar; er de bange for de så ikke må interviewe ham mere? Manden skal konfronteres helt ned under gulvbrædderne; han er så virkelighedsfjern at det gør helt ondt.

      Jack The Snake; tag din stikirenddreng i hånden og forlad vores elskede klub; du er en skændel; din slo er en skændsel; og I vil aldrig kunne bygge et fundament op og gøre ultras overflødige.

      Comment


        Oprindeligt indsendt af OBligation Se indlæg
        Efter at have lyttet til den kommercielle chefs bidrag til podcasten, så bliver jeg en smule irriteret.

        1. Jeg føler, at Jack Jørgensen kommer alt for nemt udenom de kritikpunkter og spørgsmål, som Martin Davidsen stiller ham. Og Jack Jørgensen får desværre lov til det. Her savner jeg lidt, at man går ham mere på klingen og oprigtig konfrontere ham med de punkter, som Simon og Jonas fremhæver.

        2. "Den episode vil jeg selv håndtere med Simon og Jonas bag lukkede døre" - den kommercielle chef vil aldrig nogensinde tage kontakt til Simon og Jonas, så de indbyrdes kan snakke episoderne ud. Jeg ved, at de uofficielle i lang tid har efterspurgt et møde med Jack Jørgensen og Andreas Brix vedr. tifoskuret, men selv ikke sådan et møde har de tid til at varetage.

        "Vi snakker episoder, som ligger mere end et år tilbage. Nu må vi se fremad" - kunne det tænkes, at glasset er blevet fyldt for de hårdtprøvet, uofficielle drenge? Falske løfter og varm luft - på et tidspunkt får man nok og så skal det ud. Og så skal man reagere på det - uanset hvor langt det ligger tilbage. Ellers distancere I jer mere og mere fra jeres egne fans.

        "Vi var måske lidt for ivrige med spillertunnellen. Vi vil jo bare så gerne fører det nye OB ud i verden" - slow down af bit. I kører jeres eget løb og tager credit for noget, som andre hjerne har fundet på. Derudover inddrager I ikke fansene, som lovet. Træk i den forbandede håndbremse og sørg for at få jeres fans oprigtig involveret.

        Nu ved jeg, at den praktikant OS&E havde inde i den periode hvor spillertunnellen blev malet faktisk konfronterede sponsoraktiveringschefen, Kasper Thomsen, som var mest omkring spillertunnellen om hvorfor man ikke involveret fansene alligevel - svaret var: "Jeg er da også OB fan, så fansene er vel involveret? Jeg er lige så meget fans som dem (læs: de uofficielle)"

        "Nu skal vi se fremad" - det er også korrekt, Jack Jørgensen. Vi skal se fremad. Men vi skal ikke gøre de uofficielle overflødige. Og det er præcis det du ligger op til. Det er en svinestreg uden lige.

        3. "Ingen vidste det ville gå så galt, at de drenge i Kongens Have fik 2 års karantæne. Vi regnede med de fik en løftet pegefinger" - gå dog helt ind i sagen i stedet for at antage noget, for så derefter at gemme sagen væk under gulvtæppet? I burde om nogen værne omkring de stemningsskabende fans, som giver Odense Stadion liv.

        Den kommercielle afdeling er ude på dybt vand - og det værste er, at deres arrogance og tro på egne evner gør dem blinde for den virkelighed den odenseanske fanscene møder.
        1. Enig. Dog tror jeg også det er svært for Martin Davidsen, som jo ikke er inde i hver detalje af konflikten, at være meget mere konfronterende. Det optimale havde været et setup, hvor de kunne sidde overfor hinanden. Hvorfor det ikke var muligt ved jeg ikke, men det havde givet langt flere svar.

        2. Nævner Simon og Jonas ikke netop i podcasten, at der er aftalt noget dialog/møder med OB inden for de kommende uger?

        3. Jeg synes faktisk det er helt fair, at man indrømmer, at man ikke havde set det komme så langt. Samtidig synes jeg én af de få positive ting Jack siger i interviewet er, at han også undrer sig over forskelsbehandlingen mellem OB- og fx BIF-fans. Her havde jeg faktisk frygtet/forventet at han 100% havde bakket op om politiets arbejde og karantænerne.

        EDIT: Forøvrigt mere eller mindre enig i de pointer, jeg ikke har kommenteret på.
        Last edited by driflin; 17-10-2018, 08:49.

        Comment


          Oprindeligt indsendt af LangsideBanditten Se indlæg
          Jeg har aldrig hørt en mand lukke så meget mundlort ud på så kort tid; Jack The Snake, du snakker for din syge moster; du er gennemskuet. Jeg fortsår så absolut ikke hvorfor SFÅ lader ham slippe så let med de halvforkølet svar; er de bange for de så ikke må interviewe ham mere? Manden skal konfronteres helt ned under gulvbrædderne; han er så virkelighedsfjern at det gør helt ondt.

          Jack The Snake; tag din stikirenddreng i hånden og forlad vores elskede klub; du er en skændel; din slo er en skændsel; og I vil aldrig kunne bygge et fundament op og gøre ultras overflødige.
          Når man kalder folk øgenavne, så falder ens synspunkter ret meget til jorden. Prøv i stedet sagligt at argumentere for hvorfor det Jack J. lukker ud er "mundlort".. ligesom Obligation har gjort så udmærket.

          Comment


            Jeg kan kun bekræfte dem der mener at BIF forskelsbehandles i, at det er der meget der tyder på, at de bliver. Jeg har gennem mere end 15 år i forbindelse med frivilligt arbejde haft min gang i DIF og DBU, og begge steder (der som bekendt ligger i Brøndby) er der en næsten religiøs tilbedelse af BIF. Og når samtalen er kommet ind på, hvordan der har været uroligheder eller lignende i forbindelse med BIF`s kampe, så er det slået hen med, at de jo har en fantastisk fankultur, som man ikke må ødelægge.
            Jeg er yderligere blevet bekræftet i dette, da jeg i forbindelse med mit daværende arbejde på SDU skulle undersøge noget om tilskueruroligheder, hvor vi fik at vide, at i BIF tacklede de udfordringerne på deres måde, og undgik at involvere politi og andet. Det ligger ganske vidst år tilbage, men problemerne med deres tilskuere er de samme - og den manglende konsekvens ligeså.

            Comment


              Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
              Når man kalder folk øgenavne, så falder ens synspunkter ret meget til jorden. Prøv i stedet sagligt at argumentere for hvorfor det Jack J. lukker ud er "mundlort".. ligesom Obligation har gjort så udmærket.
              Jeg beklager; det er bare svært at holde fatningen, når man direkte kan se hvordan Jack The Snake; og hans stikirenddreng, Andreas Brix; fuldkommen forsøger på at opbygge et stemningsfundament; et fundament, som i bund og grund er kommercielt styret. Jeg har den dybeste medfølelse med ultras; og mit stribede hjerte græder når man; 1. ikke tager tribunens helte i forsvar; 2. ikke kæmper mere for at redde dem der bør reddes; 3. konstant snakker om at se fremad og dermed indikere, at man vil gøre ultras overflødige. Det nye fanpanel er vel et glimrende eksempel; Hej, send mig en mail; så bestemmer jeg hvem der kommer ind.

              Nordfyn; tror du dybt seriøst resten af fanpanelet bliver inddraget i den beslutning? Jeg er ikke i tvivl; de bliver ikke inddraget. Og hvis de gør; så er det kun begrænset. De får ikke en stemme i det panel.

              Jeg sad i togkupé med dem fra ultras, som ikke er karantæneramte på Vejle Away; og det er edermame nogen flinke fyre. De var jordnære; imødekommende; og tog sig endda tid til at spille med balloner med to små knægte på hjemturen. De gør så meget rigtigt; på og uden for tribunen; og forsøger at favne om alle der vil OB; og stemningen. De har i årevis kæmpet for at der var liv på tribunerne; og indirekte eftermateriale til den kommercielle afdeling; materiale de så fint har brugt i deres kamphæfter som kampmarkedsføring. Og hvis man går på Facebook; ser på deres coverbillede; så er det såmen også ultras der er yderst fremtonende i den video; ultras er tribunen; ultras er vores stemningsmæssige fundament. Ikke Jack og hans kommercielle håndlangere.

              Hvis De Stribede får opbygget sig et fundament; så klapper jeg i mine hænder. Men det skal være uden Jack The Snake; og Andreas Brix; og deres kommercielle agendaer, som ligger bag.

              Jeg vil også gerne se fremad; og håber ikke man skal se for langt frem før Jack og Andreas er fyret; og langt væk fra alt der omhandler OB.

              Comment


                Jeg står lidt tilbage med en uforløst følelse efter at have hørt podcasten.

                Jack får lov til at slå kritik hen med uenighed, vi kunne nok have gjort ting bedre og at uenighed er sundt. Der er stort set ingen kritiske spørgsmål og monologen kører i minutter af gangen.

                Jack nævner, at man har et helt ny tilgang fra OB, som prioriterer fanscenen på måder man aldrig har gjort før.

                Som en der har siddet til tonsvis af møder med OB, forhandlet om tilladelser til tifoer, drøftet sportslige prioriteringer og mange andre ting i en periode på 5-10 år med den tidligere ledelse OG på den anden side har hørt løbende om måden fansene er blevet håndteret på de senere år, bliver jeg nødt til at sige, at det ikke alene virker forkert, men også misvisende.

                Dels fordi vi til trods for drabelige dialoger rent faktisk fik skabt tifoer og stemning som man aldrig før har set lige før i odense og formentlig ikke kommer til før om mange år. Bl.a. med økonomisk støtte fra OB.

                Tifoer til alle hjemmekampe i en sæson. Tifoer der i størrelse og kvalitet udklasserede de største klubber herhjemme.
                Hele stemningsområder i uafbrudt sang og kæmpe udebaneture.

                Det er vi slet ikke i nærheden af i dag, og de midler vi fik fra OB den gang var helt uden bindinger på hvad vi kunne lave. Altså, helt anderledes end i dag.

                Det går allerede galt når man taler om stadion”oplevelsen”, som et markedsprodukt på linje med alle andre. Det minder sjovt nok mest af alt om “Bliv en del af øjeblikket”, som var det mest forfejlede slogan nogensinde, fordi det indkapslede at det var en ligegyldig, forbipasserende oplevelse af være på stadion.

                Jack siger:
                “Jeg målet det her på hvor mange der dukker op og hygger sig” og har en klar idé om at vi er på vej mod en stærkere fankultur.

                Fankultur er ikke hvor mange, der dukker op og hygger sig. Det er organisk blomstrende faninitiativer skabt i blod, sved og tårer. Det er kultur, der skabes i lag på lag. Fans er besværlige, selvstændigt tænkende væsener, der har deres egne ideer.

                Er de ikke det, så får man heller ikke dem værdi ud af dem, som potentialet er. Man får ikke geniale tifoer, man får ikke kreative sange, man får ikke kultur, der kan leve uafhængigt af sportslige resultater.

                Forsøger man at trække fans til truget. Forsøger man at skubbe på en udvikling ved at skyde genveje, udføre egne kommercielle ideer samtidig med man holder dem hen, så får man ikke fankultur. I bedste fald får man flere tilskuere, kortvarigt.

                Som når man booster tilskuertallet til AGF ved at hælde tonsvis af gratisbilletter ud, og drive en stemning frem, så den næsten ikke kan bære, og så efterfølgende taler om fantastisk stemning, genoplivelsen af en gammel provinsllassiker og jeg ved ikke hvad.

                Jeg må foreløbig konkludere, at det ikke virker til at OB ved hvad fankultur er. Der bliver snakket om mange forskellige målgrupper af fans, som man skal gøre tilfredse, men det er meget nemmere at dele målgrupper op i forskellige kategorier:

                - fans:
                driver stemningen. Skal have særlig opmærksomhed og selvstændighed, fordi de har evnen til at sætte stadion i bevægelse også når det går skidt

                - kommende fans eller lejlighedsstemningsskabere.
                Børn er en særlig målgruppe, der skal adresseres - gerne ved at koble dem op på ældre fans og så er der de lejlighedsvise stemningsskabere, som mest af alt kommer og skaber stemning når de aktive fans gør det godt

                - tilskuere. De består af både trofaste og en lang række ikke-trofaste, der bevæger sig som vinden blæser. De kan fylde stadion, og bidrage til OB-kulturen uden for stadion, men bidrager ikke meget til stemningen

                De forskellige målgeupper kan noget forskelligt, men man kan ikke nødvendigvis prioritere dem alle på lige fod og fare frem og uden lempe og tro alle sidder og klapper med klappepølser. Der findes ikke fodboldfankultur med trykte flag, klappepølser, speakertilråb og klubstemningsinitiativer. Og ikke alene er det ikke fankultur, det kan også aflive muligheden for at skabe den fanatiske fankultur, som det lykkedes os førhen.

                Jeg får sådan en ubehagelig følelse af lyst til enten at blive hjemme eller at stille mig med korslagte arme på tribunen. For første gang nogensinde. Hvordan kom vi dog dertil?

                Comment


                  Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg
                  Jeg står lidt tilbage med en uforløst følelse efter at have hørt podcasten.

                  Jack får lov til at slå kritik hen med uenighed, vi kunne nok have gjort ting bedre og at uenighed er sundt. Der er stort set ingen kritiske spørgsmål og monologen kører i minutter af gangen.

                  Jack nævner, at man har et helt ny tilgang fra OB, som prioriterer fanscenen på måder man aldrig har gjort før.

                  Som en der har siddet til tonsvis af møder med OB, forhandlet om tilladelser til tifoer, drøftet sportslige prioriteringer og mange andre ting i en periode på 5-10 år med den tidligere ledelse OG på den anden side har hørt løbende om måden fansene er blevet håndteret på de senere år, bliver jeg nødt til at sige, at det ikke alene virker forkert, men også misvisende.

                  Dels fordi vi til trods for drabelige dialoger rent faktisk fik skabt tifoer og stemning som man aldrig før har set lige før i odense og formentlig ikke kommer til før om mange år. Bl.a. med økonomisk støtte fra OB.

                  Tifoer til alle hjemmekampe i en sæson. Tifoer der i størrelse og kvalitet udklasserede de største klubber herhjemme.
                  Hele stemningsområder i uafbrudt sang og kæmpe udebaneture.

                  Det er vi slet ikke i nærheden af i dag, og de midler vi fik fra OB den gang var helt uden bindinger på hvad vi kunne lave. Altså, helt anderledes end i dag.

                  Det går allerede galt når man taler om stadion”oplevelsen”, som et markedsprodukt på linje med alle andre. Det minder sjovt nok mest af alt om “Bliv en del af øjeblikket”, som var det mest forfejlede slogan nogensinde, fordi det indkapslede at det var en ligegyldig, forbipasserende oplevelse af være på stadion.

                  Jack siger:
                  “Jeg målet det her på hvor mange der dukker op og hygger sig” og har en klar idé om at vi er på vej mod en stærkere fankultur.

                  Fankultur er ikke hvor mange, der dukker op og hygger sig. Det er organisk blomstrende faninitiativer skabt i blod, sved og tårer. Det er kultur, der skabes i lag på lag. Fans er besværlige, selvstændigt tænkende væsener, der har deres egne ideer.

                  Er de ikke det, så får man heller ikke dem værdi ud af dem, som potentialet er. Man får ikke geniale tifoer, man får ikke kreative sange, man får ikke kultur, der kan leve uafhængigt af sportslige resultater.

                  Forsøger man at trække fans til truget. Forsøger man at skubbe på en udvikling ved at skyde genveje, udføre egne kommercielle ideer samtidig med man holder dem hen, så får man ikke fankultur. I bedste fald får man flere tilskuere, kortvarigt.

                  Som når man booster tilskuertallet til AGF ved at hælde tonsvis af gratisbilletter ud, og drive en stemning frem, så den næsten ikke kan bære, og så efterfølgende taler om fantastisk stemning, genoplivelsen af en gammel provinsllassiker og jeg ved ikke hvad.

                  Jeg må foreløbig konkludere, at det ikke virker til at OB ved hvad fankultur er. Der bliver snakket om mange forskellige målgrupper af fans, som man skal gøre tilfredse, men det er meget nemmere at dele målgrupper op i forskellige kategorier:

                  - fans:
                  driver stemningen. Skal have særlig opmærksomhed og selvstændighed, fordi de har evnen til at sætte stadion i bevægelse også når det går skidt

                  - kommende fans eller lejlighedsstemningsskabere.
                  Børn er en særlig målgruppe, der skal adresseres - gerne ved at koble dem op på ældre fans og så er der de lejlighedsvise stemningsskabere, som mest af alt kommer og skaber stemning når de aktive fans gør det godt

                  - tilskuere. De består af både trofaste og en lang række ikke-trofaste, der bevæger sig som vinden blæser. De kan fylde stadion, og bidrage til OB-kulturen uden for stadion, men bidrager ikke meget til stemningen

                  De forskellige målgeupper kan noget forskelligt, men man kan ikke nødvendigvis prioritere dem alle på lige fod og fare frem og uden lempe og tro alle sidder og klapper med klappepølser. Der findes ikke fodboldfankultur med trykte flag, klappepølser, speakertilråb og klubstemningsinitiativer. Og ikke alene er det ikke fankultur, det kan også aflive muligheden for at skabe den fanatiske fankultur, som det lykkedes os førhen.

                  Jeg får sådan en ubehagelig følelse af lyst til enten at blive hjemme eller at stille mig med korslagte arme på tribunen. For første gang nogensinde. Hvordan kom vi dog dertil?

                  Læser du med, Jack?

                  Comment


                    Oprindeligt indsendt af mckellberg Se indlæg
                    Læser du med, Jack?
                    Selvfølgelig gør han det. Spørgsmålet er nærmere om han forstår det!! Her er svaret klart nej, ihvertfald målt på den tilgang der er til tingende og den arrogance der klinger sig til hans måde at kommunikere på til omverdenen.

                    OB er os desværre blevet til os og dem! Fy for satan!

                    /Dinjo - TNB

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg
                      Jeg står lidt tilbage med en uforløst følelse efter at have hørt podcasten.

                      Jack får lov til at slå kritik hen med uenighed, vi kunne nok have gjort ting bedre og at uenighed er sundt. Der er stort set ingen kritiske spørgsmål og monologen kører i minutter af gangen.

                      Jack nævner, at man har et helt ny tilgang fra OB, som prioriterer fanscenen på måder man aldrig har gjort før.

                      Som en der har siddet til tonsvis af møder med OB, forhandlet om tilladelser til tifoer, drøftet sportslige prioriteringer og mange andre ting i en periode på 5-10 år med den tidligere ledelse OG på den anden side har hørt løbende om måden fansene er blevet håndteret på de senere år, bliver jeg nødt til at sige, at det ikke alene virker forkert, men også misvisende.

                      Dels fordi vi til trods for drabelige dialoger rent faktisk fik skabt tifoer og stemning som man aldrig før har set lige før i odense og formentlig ikke kommer til før om mange år. Bl.a. med økonomisk støtte fra OB.

                      Tifoer til alle hjemmekampe i en sæson. Tifoer der i størrelse og kvalitet udklasserede de største klubber herhjemme.
                      Hele stemningsområder i uafbrudt sang og kæmpe udebaneture.

                      Det er vi slet ikke i nærheden af i dag, og de midler vi fik fra OB den gang var helt uden bindinger på hvad vi kunne lave. Altså, helt anderledes end i dag.

                      Det går allerede galt når man taler om stadion”oplevelsen”, som et markedsprodukt på linje med alle andre. Det minder sjovt nok mest af alt om “Bliv en del af øjeblikket”, som var det mest forfejlede slogan nogensinde, fordi det indkapslede at det var en ligegyldig, forbipasserende oplevelse af være på stadion.

                      Jack siger:
                      “Jeg målet det her på hvor mange der dukker op og hygger sig” og har en klar idé om at vi er på vej mod en stærkere fankultur.

                      Fankultur er ikke hvor mange, der dukker op og hygger sig. Det er organisk blomstrende faninitiativer skabt i blod, sved og tårer. Det er kultur, der skabes i lag på lag. Fans er besværlige, selvstændigt tænkende væsener, der har deres egne ideer.

                      Er de ikke det, så får man heller ikke dem værdi ud af dem, som potentialet er. Man får ikke geniale tifoer, man får ikke kreative sange, man får ikke kultur, der kan leve uafhængigt af sportslige resultater.

                      Forsøger man at trække fans til truget. Forsøger man at skubbe på en udvikling ved at skyde genveje, udføre egne kommercielle ideer samtidig med man holder dem hen, så får man ikke fankultur. I bedste fald får man flere tilskuere, kortvarigt.

                      Som når man booster tilskuertallet til AGF ved at hælde tonsvis af gratisbilletter ud, og drive en stemning frem, så den næsten ikke kan bære, og så efterfølgende taler om fantastisk stemning, genoplivelsen af en gammel provinsllassiker og jeg ved ikke hvad.

                      Jeg må foreløbig konkludere, at det ikke virker til at OB ved hvad fankultur er. Der bliver snakket om mange forskellige målgrupper af fans, som man skal gøre tilfredse, men det er meget nemmere at dele målgrupper op i forskellige kategorier:

                      - fans:
                      driver stemningen. Skal have særlig opmærksomhed og selvstændighed, fordi de har evnen til at sætte stadion i bevægelse også når det går skidt

                      - kommende fans eller lejlighedsstemningsskabere.
                      Børn er en særlig målgruppe, der skal adresseres - gerne ved at koble dem op på ældre fans og så er der de lejlighedsvise stemningsskabere, som mest af alt kommer og skaber stemning når de aktive fans gør det godt

                      - tilskuere. De består af både trofaste og en lang række ikke-trofaste, der bevæger sig som vinden blæser. De kan fylde stadion, og bidrage til OB-kulturen uden for stadion, men bidrager ikke meget til stemningen

                      De forskellige målgeupper kan noget forskelligt, men man kan ikke nødvendigvis prioritere dem alle på lige fod og fare frem og uden lempe og tro alle sidder og klapper med klappepølser. Der findes ikke fodboldfankultur med trykte flag, klappepølser, speakertilråb og klubstemningsinitiativer. Og ikke alene er det ikke fankultur, det kan også aflive muligheden for at skabe den fanatiske fankultur, som det lykkedes os førhen.

                      Jeg får sådan en ubehagelig følelse af lyst til enten at blive hjemme eller at stille mig med korslagte arme på tribunen. For første gang nogensinde. Hvordan kom vi dog dertil?
                      Super indlæg! Ville ønske det var dig der sad i Jacks position :)

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg
                        Jeg står lidt tilbage med en uforløst følelse efter at have hørt podcasten.

                        Jack får lov til at slå kritik hen med uenighed, vi kunne nok have gjort ting bedre og at uenighed er sundt. Der er stort set ingen kritiske spørgsmål og monologen kører i minutter af gangen.

                        Jack nævner, at man har et helt ny tilgang fra OB, som prioriterer fanscenen på måder man aldrig har gjort før.

                        Som en der har siddet til tonsvis af møder med OB, forhandlet om tilladelser til tifoer, drøftet sportslige prioriteringer og mange andre ting i en periode på 5-10 år med den tidligere ledelse OG på den anden side har hørt løbende om måden fansene er blevet håndteret på de senere år, bliver jeg nødt til at sige, at det ikke alene virker forkert, men også misvisende.

                        Dels fordi vi til trods for drabelige dialoger rent faktisk fik skabt tifoer og stemning som man aldrig før har set lige før i odense og formentlig ikke kommer til før om mange år. Bl.a. med økonomisk støtte fra OB.

                        Tifoer til alle hjemmekampe i en sæson. Tifoer der i størrelse og kvalitet udklasserede de største klubber herhjemme.
                        Hele stemningsområder i uafbrudt sang og kæmpe udebaneture.

                        Det er vi slet ikke i nærheden af i dag, og de midler vi fik fra OB den gang var helt uden bindinger på hvad vi kunne lave. Altså, helt anderledes end i dag.

                        Det går allerede galt når man taler om stadion”oplevelsen”, som et markedsprodukt på linje med alle andre. Det minder sjovt nok mest af alt om “Bliv en del af øjeblikket”, som var det mest forfejlede slogan nogensinde, fordi det indkapslede at det var en ligegyldig, forbipasserende oplevelse af være på stadion.

                        Jack siger:
                        “Jeg målet det her på hvor mange der dukker op og hygger sig” og har en klar idé om at vi er på vej mod en stærkere fankultur.

                        Fankultur er ikke hvor mange, der dukker op og hygger sig. Det er organisk blomstrende faninitiativer skabt i blod, sved og tårer. Det er kultur, der skabes i lag på lag. Fans er besværlige, selvstændigt tænkende væsener, der har deres egne ideer.

                        Er de ikke det, så får man heller ikke dem værdi ud af dem, som potentialet er. Man får ikke geniale tifoer, man får ikke kreative sange, man får ikke kultur, der kan leve uafhængigt af sportslige resultater.

                        Forsøger man at trække fans til truget. Forsøger man at skubbe på en udvikling ved at skyde genveje, udføre egne kommercielle ideer samtidig med man holder dem hen, så får man ikke fankultur. I bedste fald får man flere tilskuere, kortvarigt.

                        Som når man booster tilskuertallet til AGF ved at hælde tonsvis af gratisbilletter ud, og drive en stemning frem, så den næsten ikke kan bære, og så efterfølgende taler om fantastisk stemning, genoplivelsen af en gammel provinsllassiker og jeg ved ikke hvad.

                        Jeg må foreløbig konkludere, at det ikke virker til at OB ved hvad fankultur er. Der bliver snakket om mange forskellige målgrupper af fans, som man skal gøre tilfredse, men det er meget nemmere at dele målgrupper op i forskellige kategorier:

                        - fans:
                        driver stemningen. Skal have særlig opmærksomhed og selvstændighed, fordi de har evnen til at sætte stadion i bevægelse også når det går skidt

                        - kommende fans eller lejlighedsstemningsskabere.
                        Børn er en særlig målgruppe, der skal adresseres - gerne ved at koble dem op på ældre fans og så er der de lejlighedsvise stemningsskabere, som mest af alt kommer og skaber stemning når de aktive fans gør det godt

                        - tilskuere. De består af både trofaste og en lang række ikke-trofaste, der bevæger sig som vinden blæser. De kan fylde stadion, og bidrage til OB-kulturen uden for stadion, men bidrager ikke meget til stemningen

                        De forskellige målgeupper kan noget forskelligt, men man kan ikke nødvendigvis prioritere dem alle på lige fod og fare frem og uden lempe og tro alle sidder og klapper med klappepølser. Der findes ikke fodboldfankultur med trykte flag, klappepølser, speakertilråb og klubstemningsinitiativer. Og ikke alene er det ikke fankultur, det kan også aflive muligheden for at skabe den fanatiske fankultur, som det lykkedes os førhen.

                        Jeg får sådan en ubehagelig følelse af lyst til enten at blive hjemme eller at stille mig med korslagte arme på tribunen. For første gang nogensinde. Hvordan kom vi dog dertil?
                        Hvor ville det dog være enestående, hvis Jack Jørgensen og Andreas Brix læste med herinde og faktisk forstod budskabet med dit indlæg, B(ob).

                        Knivskarpt formuleret, læseligt og så burde alle typer fans vel kunne forstå budskabet. Jeg er desværre bange for, at den kommercielle afdelings egen agenda vægtes højere ude på OCC, og så gør deres arrogance og tro på egne evner dem desværre blinde for den virkelig de bevæger sig rundt i.

                        Comment


                          Super indlæg af B(ob)
                          Det ser desværre ud til, at man søger at tage den kommercielle tankegang, der naturligvis skal bruges til at køre en stor koncern som OCC, direkte over på en helt anden størrelse, OB.
                          Det er en kortsigtet løsning, da den stort set kun vil kunne virke i opgangstider: men måske man er heldig at kickstarte det, så det lykkes lige nu, hvor vi er på vej frem, fra et af de dybeste huller vi har været i, i mange år. Så kan det virke en tid, til der igen kommer en periode med dårlige resultater. Det er derved også en skrøbelig strategi, da man ikke får engageret de folk på lægterne der også kommer, når det er minusgrader, og modstanderen ikke er attraktiv. Og vi har jo i de sidste sæsoner set, hvor lavt et tilskuertal OB kan komme ned på. og det er vel også det, man skal måles på. Ikke kun det maksimale (som så også pyntes ved, at der er mange fribilletter i omløb).
                          Hele denne omgang, og den hype der var før og efter kampen mod AGF, minder lidt for meget om et eventyr af et berømt bysbarn, og jeg er desværre nervøs for, at slutlinjen er nogenlunde den samme "han har jo ikke noget tøj på".

                          Comment


                            Der er et eller andet vildt sørgeligt over at læse et indlæg fra én af de berømmede ildsjæle, der har betydet mere for begejstringen om OB end samtlige ansatte i den sportslige og kommercielle afdeling af OB har gjort de sidste 8 år - tilsammen, og så vide at det ikke længere er den person, der tegner OBs fan frem og nutid, men i stedet to magtfuldkomne tågehoveder, fuldkommen blottet for indsigt i fanatisme.

                            Det virker som om de tror de administrerer et provins-cirkus, og krydser alle bokse ud for, hvad man IKKE skal gøre, når man vil bygge både fankultur og bro til en eksisterende.

                            De har været lige så håbløse signings som Povl Skovl og alle, der siden er fuldt efter i OSEs bumletog, med alt hvad der hører til af floskler og skønmaleri.

                            Hvis de herrer bekymrede sig det mindste om den odenseanske fanscene, så tog de begge deres tøj og gik, men desværre virker det som om, at de udelukkende tror, det er tilhængerne, den er gal med.

                            Fanatisme findes ikke for enden af en marketingsrapport eller et bankogimmick.

                            Og tilliden kan ikke skabes, før de herrer er væk.

                            MvH ChrisOB
                            1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                            Comment


                              Jeg er komme til at sidde og fundere over en ting, set i lyset af udpegningen af de uofficielle etc. ...

                              Er der nogen derude som savner Rami? 😉😆

                              Personligt har jeg kun oplevet ham, Rami, som i stand til at både give og tage.

                              Jeg kan forstå det er Kim Hye som har overtaget, og stadig står ved roret.

                              Og ja, Bo, og flere, er savnet!

                              Comment


                                Man bliver så træt.
                                Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                                OB - engang var vi gode

                                Comment

                                Working...
                                X