Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Konsekvensen af at "glemme" ungdomsarbejdet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Konsekvensen af at "glemme" ungdomsarbejdet

    Sådan en fredag uden superligabold skal da bruges til lidt statistik

    Jeg har længe spekuleret på, om neddroslet fokus på ungdomsarbejdet siden de ”glade” overforbrugsår i midt 00’erne har fået den skidte følgevirkning, at vi ikke i samme omfang som andre klubber har kunnet supplere med tilstrækkelig, talentfulde ungdomsspillere – for så i stedet for at lave underlige indkøb for at dække hullerne ind.

    Derfor har jeg været tabellerne igennem for de seneste 13 sæsoner for hhv U17 og U19 for at se, om resultaterne understøtter, at det har knebet på ungdomssiden.

    I løbet af de sæsoner har de to årgange haft mulighed for at vinde 26 medaljer. Herunder bringer jeg lige en oversigt over, hvor mange af de 26 medaljer OB samt andre interessante klubber har hevet hjem i U17 og U19.
    • OB: 4 medaljer (1 guld, 1 sølv, 2 bronze)
    • FC Midtjylland: 17 medaljer (8 guld, 7 sølv, 2 bronze)
    • Brøndby: 13 medaljer (6 guld, 3 sølv, 4 bronze)
    • FC Nordsjælland: 8 medaljer (1 guld, 5 sølv, 2 bronze)
    • FC København: 6 medaljer (5 guld, 1 bronze)
    • AaB: 3 medaljer (2 sølv, 1 bronze)

    Jeg har også kigget på top 5-placering. Over de 13 sæsoner er det muligt at opnå 26 top 5-placeringer samlet for U17 og U 19. Herunder kan I se, hvor mange ud af 26 mulige top 5-placeringer klubberne har opnået:
    • OB: 8
    • FC Midtjylland: 22
    • Brøndby: 18
    • FC København: 16
    • AaB: 10
    • FC Nordsjælland: 8

    Det er værd at bemærke, at både FC Midtjylland og FC Nordsjælland hver især har hevet 6 ud af 8 mulige medaljer hjem de seneste 4 år i U17 og U19. Formentlig et resultat af et langt, sejt arbejde. Noget som OB i mine øjne desværre forspildte i de glade overforbrugsår, og som vi nok stadig betaler af på.

    Det er lidt skræmmende, at FCM og FCN er så skarpe på ungdomsarbejdet, når Brøndby og FCK samtidig kan bruge løs af penge som det næsten passer dem.

    Til gengæld er jeg lidt overrasket over, at AaB ikke er mere med, hvad placeringerne angår. Jeg havde faktisk forventet, at de havde været længder foran OB, da de altid får ros for deres ungdomsarbejde.

    Nød lære nøgen kvinde at spinde – og det håber jeg også bliver tilfældet i OB. Jeg vil elske, hvis vi i langt højere grad kommer til at satse på ungdomsarbejdet igen - også selvom det kræver lange, seje træk. Umiddelbart er det mit indtryk, at der bliver opgraderet på den front i de her år. Det er mit indtryk, at vi har ret mange spændende, unge spillere på vej. Tonny Hermansen har – efter hvad jeg hører fra folk der kender ham - et godt rygte. Det giver også grund til optimisme.

    Jeg krydser fingre for, at en statistik a la ovenstående ser lidt mere positiv ud om nogle år – og at det også kommer til at smitte af på superligaholdet. Det må gerne blive som i de glade Kim Brink-dage. Vel at mærke dem i 80’erne. Dem savner jeg sgu noget mere, end Kim Brink-dagene i 00’erne. Dem savner jeg faktisk ikke - tvært imod
    Last edited by OB er Gud; 02-09-2016, 22:08.

    #2
    Oprindeligt indsendt af OB er Gud Se indlæg
    Sådan en fredag uden superligabold skal da bruges til lidt statistik

    Jeg har længe spekuleret på, om neddroslet fokus på ungdomsarbejdet siden de ”glade” overforbrugsår i midt 00’erne har fået den skidte følgevirkning, at vi ikke i samme omfang som andre klubber har kunnet supplere med tilstrækkelig, talentfulde ungdomsspillere – for så i stedet for at lave underlige indkøb for at dække hullerne ind.

    Derfor har jeg været tabellerne igennem for de seneste 13 sæsoner for hhv U17 og U19 for at se, om resultaterne understøtter, at det har knebet på ungdomssiden.

    I løbet af de sæsoner har de to årgange haft mulighed for at vinde 26 medaljer. Herunder bringer jeg lige en oversigt over, hvor mange af de 26 medaljer OB samt andre interessante klubber har hevet hjem i U17 og U19.
    • OB: 4 medaljer (1 guld, 1 sølv, 2 bronze)
    • FC Midtjylland: 17 medaljer (8 guld, 7 sølv, 2 bronze)
    • Brøndby: 13 medaljer (6 guld, 3 sølv, 4 bronze)
    • FC Nordsjælland: 8 medaljer (1 guld, 5 sølv, 2 bronze)
    • FC København: 6 medaljer (5 guld, 1 bronze)
    • AaB: 3 medaljer (2 sølv, 1 bronze)

    Jeg har også kigget på top 5-placering. Over de 13 sæsoner er det muligt at opnå 26 top 5-placeringer samlet for U17 og U 19. Herunder kan I se, hvor mange ud af 26 mulige top 5-placeringer klubberne har opnået:
    • OB: 8
    • FC Midtjylland: 22
    • Brøndby: 18
    • FC København: 16
    • AaB: 10
    • FC Nordsjælland: 8

    Det er værd at bemærke, at både FC Midtjylland og FC Nordsjælland hver især har hevet 6 ud af 8 mulige medaljer hjem de seneste 4 år i U17 og U19. Formentlig et resultat af et langt, sejt arbejde. Noget som OB i mine øjne desværre forspildte i de glade overforbrugsår, og som vi nok stadig betaler af på.

    Det er lidt skræmmende, at FCM og FCN er så skarpe på ungdomsarbejdet, når Brøndby og FCK samtidig kan bruge løs af penge som det næsten passer dem.

    Til gengæld er jeg lidt overrasket over, at AaB ikke er mere med, hvad placeringerne angår. Jeg havde faktisk forventet, at de havde været længder foran OB, da de altid får ros for deres ungdomsarbejde.

    Nød lære nøgen kvinde at spinde – og det håber jeg også bliver tilfældet i OB. Jeg vil elske, hvis vi i langt højere grad kommer til at satse på ungdomsarbejdet igen - også selvom det kræver lange, seje træk. Umiddelbart er det mit indtryk, at der bliver opgraderet på den front i de her år. Det er mit indtryk, at vi har ret mange spændende, unge spillere på vej. Tonny Hermansen har – efter hvad jeg hører fra folk der kender ham - et godt rygte. Det giver også grund til optimisme.

    Jeg krydser fingre for, at en statistik a la ovenstående ser lidt mere positiv ud om nogle år – og at det også kommer til at smitte af på superligaholdet. Det må gerne blive som i de glade Kim Brink-dage. Vel at mærke dem i 80’erne. Dem savner jeg sgu noget mere, end Kim Brink-dagene i 00’erne. Dem savner jeg faktisk ikke - tvært imod
    Meget interessante opstillinger og betragtninger du kommer med. Ingen tvivl om at vores manglfulde prioritering af ungdomsarbejdet sammenligningnet med konkurrenterne har haft store konsekvenser. Heldigvis ser det ud til at der er kommet andre boller på suppen med ansættelsen af flere fuldtidstrænere mm. og frugten af dette arbejde høstes naturligvis først senere, men første vigtige skridt er taget. Et andet vigtigt skridt i den forbindelse som JH også har nævnt flere gange er vores helt åbenlyse mangel på træningsfaciliteter til alle disse ungdomshold både på bredde og eliteniveau. Her er vi jo helt latterligt langt efter alle vores konkurrenter og der er en masse hold helt ned i 1. og 2. division som er langt bedre stillet end OB på det punkt. Hvis vi virkelig skal rykke på det punkt og få samlet hele klubben, så skal der etableres et helt nyt moderne træningsanlæg evt i stil med det de har lavet i Vejle Boldklub http://www.vejleboldklub.dk/klubben/om-vb-parken/
    Der er dejligt og idyllisk i Ådalen og det vil uden tvivl være følelsesladet at skulle forlade det, men hvis klubben skal følge med konkurrenterne og især på ungdomsfronten kunne udvikle sig så er der simpelthen brug for langt flere kvalitetsbaner både græs og kunstgræs, samt motionsrum osv. Prøv at se på hvad klubber som FCK, FCM, AAB, AGF, Brøndby og Vejle osv. har af træningsfaciliteter til alle deres hold og det vil være helt åbenlyst hvor lang bagefter vi er.

    Comment


      #3
      Mere plads er helt sikkert en af årsagerne. Men det behøver da ikke være hele klubben, der flytter fra Ådalen. En billigere løsning kunne være et nyt anlæg til enten ungdomsafdelingen eller til den professionelle. Det er ikke ideelt, men bedre end intet at gøre.
      Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

      OB - engang var vi gode

      Comment


        #4
        Det er interessante betragtninger, du kommer med her, baseret på dit arbejde med resultaterne med u-ligaerne. Og jeg er helt enig med dig i, at det er godt, at OB har øget fokus på ungdomsarbejdet.
        Vil dog lige komme med et indspark. For selvfølgelig er det godt og tildels vigtigt at klare sig godt i ligaerne, men det siger ikke nødvendigvis alt om, hvor god en klub er til talentudvikling. Man skal huske på, at der er stor forskel på udvikling og rekruttering. Selvfølgelig er de dygtige i FCM, men deres mange medaljer er i høj grad også udtryk for, at de er meget aggressive i deres rekrutteringsstrategi. Hold som AaB og OB har fordel af primært at rekruttere fra et isoleret område - men det er også en "forbandelse", fordi du også i høj grad rekrutterer fra de samme klubber hver gang, hvert år, hvilket kan slide på forholdet til de andre klubber i nærområdet. Derfor forsøger OB at vælge med omhu og agere så rimeligt som muligt. Der er en klub som FCM meget mere kolde, og har ikke problemer med at rekruttere til plads 9, 10,..., 17 og 18 i deres trup. Det giver selvfølgeligt et godt hold hele vejen rundt, som øger chancen for at klare sig godt i ligaen. Men man skal huske på, at når FCM henter på Fyn og andre steder, så er det "spændende, frækt og nytænkende" og alt det der, mens OB nogle steder mere bliver mødt med den der "nåh nu kommer storebror igen og ripper vores hold"-attitude. Derfor skal OB hele tiden finde balancen mellem at få sammensat nogle stærke u-trupper, der kan levere et fornuftigt niveau (og presse de par stykker, som realistisk set har en chance for at komme i Superligatruppen) uden at slide for meget på forholdet til de andre klubber ved at hente spillere ind til ydermandaterne i truppen.

        Comment

        Working...
        X