Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Odense By

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
    Som eks-journalist vil jeg gerne slå på tromme for, at man ikke bare forholder sig til "kloge mænd" i medierne, men også hvilke kloge mænd der er i medierne.

    "Konflikt" er et nyhedskriterie, og man kan altid finde en ekspert eller en "ekspert", der er uenig i noget, et eller andet, hvadsomhelst. Det er godt tv, og så kan man som journalist klappe sig selv på skuldrene over at man har "hørt begge sider".

    (Jeg ved ikke om en letbane er godt eller skidt for Odense. Jeg har ikke sat mig ind i det. Men man skal ikke tro noget er rigtigt, blot fordi en "ekspert" siger det er sådan.)
    Jeg ved nu heller ikke, om jeg "tror på det" - jeg prøver blot at formidle, at der er flere meninger om samme sag, og at jeg håber, at dem der tager disse beslutninger, har tænkt sig godt og grundigt om, og ikke blot er hoppet på en smart ide og sagt "hey, en letbane, det skal vi da ha'"
    Mvh Kent

    Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

    Comment


      #32
      Oprindeligt indsendt af El New York Se indlæg
      Nu har jeg kun lige skimtet diskussionen, så det kan godt være i har snakket om det.

      Men jeg bor på Sydfyn, men flytter til Odense om nogle år, og jeg har læst meget om den nye letbane. Jeg synes det virker som en glimrende ide, man kan bare se hvor meget det giver byer som Zurich, Berlin og San Francisco. Men mit spørgsmål er sådan set bare, hvad i Odenseanere synes om det? :)

      Er godt klar over den kommer til at koste knaster, men forhåbentlig kan det blive det værd?
      Nu har jeg undersøgt den Cost-Benefit Analyse som COWI har udført for Odense Kommune, og den må siges at være ekstremt mangelfuld. Så fra den side er der ikke noget svar på, om det er en god eller dårlig idé.

      En ting er dog sikkert, og det er, at der fra indvielsen af det nye super sygehus (og andre tiltag i området) forventes at blive 40.000 flere pendlere dagligt i 2020 til og fra området ved universitetet, end der er i dag. Så status quo er ikke rigtig en løsning. Der SKAL gøres noget. En løsning kunne selvfølgelig være at indsætte flere bybusser, men det virker umiddelbart som en ekstremt ubæredygtig løsning.

      Fra mit synspunkt, som vel er sådan rimelig godt sat ind i projektet fra en objektiv vinkel, er letbanen, og lukningen af TBT gade, en udemærket løsning. Om den er den bedste er meget svært at vurdere.

      Comment


        #33
        Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
        Mht letbanen:
        Jeg har intet imod en kommende letbane (udover at den kommer til at gå lige nedenunder mit stuevindue).
        Til gengæld har jeg noget imod, at man bruger flere penge end højst nødvendigt.
        For en måneds tid siden så jeg et interview med en eller anden "klog mand" i tv, der udtalte, at det var helt hul i hovedet at bruge SÅ mange penge på en trafikløsning som letbanen i Odense, der kunne løses ligeså godt og langt, langt billigere på anden vis. Manden arbejder med trafik i sit daglige virke, så man må gå ud fra, at han ved lidt om, hvad han taler om.
        Letbanen kommer til at støje mindre, end den nuværende trafik gør. Ligeledes vil ejendomspriserne langs letbanen sandsynligvis stige (selvfølgelig kun relevant, hvis du er ejer). Det kan også forventes, at der kommer mere liv og flere forretninger m.m. langs letbanen. Det er i hvert fald erfaringerne fra udlandet.

        Så det at bo tæt på letbanen er ikke nødvendigvis en ulempe i sig selv, men det er selvfølgelig en helt individuel vurdering.

        Comment


          #34
          Oprindeligt indsendt af Benediktson Se indlæg
          Letbanen kommer til at støje mindre, end den nuværende trafik gør. Ligeledes vil ejendomspriserne langs letbanen sandsynligvis stige (selvfølgelig kun relevant, hvis du er ejer). Det kan også forventes, at der kommer mere liv og flere forretninger m.m. langs letbanen. Det er i hvert fald erfaringerne fra udlandet.

          Så det at bo tæt på letbanen er ikke nødvendigvis en ulempe i sig selv, men det er selvfølgelig en helt individuel vurdering.
          Jeg håber i hvert fald, at det ikke kommer til at støje ret meget, for når jeg siger, den kommer til at køre lige under mine stuevinduer, så er det rent faktisk sådan, det forholder sig (i hvert fald iflg. de planer, jeg har set indtil nu). Det er ikke mange meter fra selve bygningen, banen bliver anrettet til den tid - så ja, jeg kan vel bare hoppe ud fra altanen og hoppe på i farten - ganske nemt :-)
          Mvh Kent

          Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

          Comment


            #35
            Jeg er som odenseaner forundrer over hvad vi i Odense skal bruge en letbane til. Jeg kan ikke forestille mig at en anseelig mængde flere mennesker vil droppe bilen og tage letbanen, simpelthen fordi letbanen ikke kører til yderområder. I den rute letbanen vil køre, kører bus i forvejen meget ofte.
            Ud fra et økonomisk synspunkt så synes jeg også det er en risiko fyldt investering. Hvad hvis letbanen bliver en fiasko? Hvad hvis folk ikke gider bruge den? Så står vi med en fandens dyr investering som vil koste mange penge at komme af med. Hvis den offentlige transport skulle forbedres synes jeg det havde givet meget mere mening at sætte flere busser ind.
            For mig at se, så er den her letbane et prestige projekt. Kan være jeg lyder som en pessimist, men jeg spår ikke letbanen den store succes.. Folk, som ikke i forvejen bruger offentlige transportmidler, gider simpelthen ikke besværet, som er forbundet med det.

            Comment


              #36
              Oprindeligt indsendt af Benediktson Se indlæg
              Letbanen kommer til at støje mindre, end den nuværende trafik gør. Ligeledes vil ejendomspriserne langs letbanen sandsynligvis stige (selvfølgelig kun relevant, hvis du er ejer). Det kan også forventes, at der kommer mere liv og flere forretninger m.m. langs letbanen. Det er i hvert fald erfaringerne fra udlandet.

              Så det at bo tæt på letbanen er ikke nødvendigvis en ulempe i sig selv, men det er selvfølgelig en helt individuel vurdering.
              Jeg ved ikke rigtig om boligpriserne generelt vil stige. Nu bor jeg på Nyborgvej, hvor letbanen vil køre forbi. Samtidig vil biler og busser stadig køre på vejen. Trafikken vil blive mindre, men altså stadig støj gener. Og så bliver det også meget sværere at parkere sin bil, når letbanen æder halvdelen af den nuværende vej.
              Tvivler på at boligprisen vil stige specielt meget på "min" vej ihvertfald ;-)

              Comment


                #37
                Oprindeligt indsendt af Prins Henrik Se indlæg
                Jeg er som odenseaner forundrer over hvad vi i Odense skal bruge en letbane til. Jeg kan ikke forestille mig at en anseelig mængde flere mennesker vil droppe bilen og tage letbanen, simpelthen fordi letbanen ikke kører til yderområder. I den rute letbanen vil køre, kører bus i forvejen meget ofte.
                Ud fra et økonomisk synspunkt så synes jeg også det er en risiko fyldt investering. Hvad hvis letbanen bliver en fiasko? Hvad hvis folk ikke gider bruge den? Så står vi med en fandens dyr investering som vil koste mange penge at komme af med. Hvis den offentlige transport skulle forbedres synes jeg det havde givet meget mere mening at sætte flere busser ind.
                For mig at se, så er den her letbane et prestige projekt. Kan være jeg lyder som en pessimist, men jeg spår ikke letbanen den store succes.. Folk, som ikke i forvejen bruger offentlige transportmidler, gider simpelthen ikke besværet, som er forbundet med det.
                Jeg er meget enig med dig - der kan sættes pokkers mange busser ind for det beløb (2,6 mia), den bane ser ud til at koste.
                Når jeg så kigger på letbanens rute (jeg bor i Tarup, hvor den har sin ene endestation) - så tvivler jeg på, at jeg kommer til at køre med den, medmindre man "tvinger" mig til det, ved at fjerne de direkte busruter herfra og ind til centrum - medmindre jeg altså til den tid er blevet så gammel i sindet, at jeg synes det er fint nok at køre en endnu større omvej. Og ved at anlægge en sådan letbane laver man samtidig en meget ufleksibel løsning - det er jo ikke lige sådan, at man 5 år efter den er anlagt, og man evt. opdager, at man har lavet nogle fejlberegninger, så river hele lortet op igen, og laver nye ruter - det ville man kunne med busser. Man ville endda kunne lave endnu flere busruter på kryds og tværs af hinanden, således at det ville blive endnu lettere at komme på kryds og tværs i Odense med offentlig transport - og disse ville hele tiden kunne reguleres efter behov.
                Jeg håber naturligvis, at det hele bliver en bragende succes, når der nu partout SKAL bruges SÅ mange penge på det projekt - et projekt der også i mine ører klinger lidt af "prestige".

                Hvis jeg så endda var i den heldige situation, at jeg var ejer af en bil (hvem ved til den tid), så kunne jeg aldrig drømme om at tage letbanen fra fx. Tarup og til Rosengårdcentret. Hvorfor pokker skulle jeg bruge den 3-dobbelte tid på at komme derud, og samtidig med forhindre mig i at lave storindkøb?
                Mvh Kent

                Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                Comment


                  #38
                  Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg

                  Jeg håber i hvert fald, at det ikke kommer til at støje ret meget, for når jeg siger, den kommer til at køre lige under mine stuevinduer, så er det rent faktisk sådan, det forholder sig (i hvert fald iflg. de planer, jeg har set indtil nu). Det er ikke mange meter fra selve bygningen, banen bliver anrettet til den tid - så ja, jeg kan vel bare hoppe ud fra altanen og hoppe på i farten - ganske nemt :-)
                  Hvordan har du det så nu? Frygter du stadig larmen fra letbanen

                  Comment


                    #39
                    Elsker når gamle debatter bliver taget op igen her 6 år senere

                    Comment


                      #40
                      Dejligt for dig

                      Jeg faldt bare over den, og synes faktisk det var lidt sjovt at læse hvad de forskellige syntes om udviklingen etc dengang - og om Kents frygt for letbanen ... som han slet ikke Borneo nærheden af i dag

                      Comment

                      Working...
                      X