Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Lyskeskade

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Lyskeskade

    Hej alle sammen :)

    Jeg tror jeg har fået en lyskeskade. Jeg skrev til min læge, og han skrev tilbage at det sagtens kunne være en lyskeskade jeg beskrev.

    Jeg har i en uges tid haft en lidt underlig trykkende ubehagelig fornemmelse øverst i mit højre ben (også i mit venstre, men ikke så meget og ikke så ofte). Det føles til at være i den muskel som trækker benet indad. Men det er svært for mig at sige præcist hvor smerten er eller hvor den stammer fra. Smerten er ikke specielt slem, og heller ikke specielt ofte, men irriterer mig alligevel rimeligt meget.

    Til daglig spiller jeg ikke fodbold ;) Men jeg cykler meget, og træner i fitness center nok omkring 3 gange om ugen.

    Tror I det er en lyskeskade? Er der noget jeg skal passe på med at gøre så længe jeg har disse "smerter"? Er der noget jeg kan gøre for at fremskynde healingen? Jeg har haft is på muskelen de sidste par dage et par gange dagligt og så er jeg stoppet med at træne.

    Jeg håber I kan hjælpe mig :)

    #2
    Det kunne godt lyde sådan... Jeg har også svært ved helt at beskrive følelsen når det er, som om noget er hoppet ud af led, eller på anden måde sidder forkert... Det sker nogen gange for mig når jeg stiger af cyklen efter at have kørt en af de længere ture, og prøver at holde mig oprejst, det skyldes, har jeg ladet mig fortælle, at jeg lige pludselig laver en helt anden bevægelse end den man gentagende gange laver på cyklen...

    Jeg ville dog mene, eftersom du nævner både højre og venstre på én gang, at du skal få tjekket om det kunne være noget betændelse...

    Hvor om alting er, hvis du har haft det noget tid, så er det bare at se og komme til læge med det samme... og så sørg for at holde det varm når det er, med salver, og hvad der nu findes... og så hold dig fra klassikeren, med at få tigerbalsam på bollerne, godt nok glemmer du lysken for en stund, men det andet ønsker du ikke...
    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

    Comment


      #3
      Tal med en træner i dit fitnesscenter - Det burde de hurtigt kunne svare på og så bør du runde din læge og ellers har han vel skrevet hvordan du skal forholde dig.
      Render selv rundt med en lyskenskade efter en triathlon i september og der er ikke andet at gøre end at give det ro da der reelt er tale om en overbelastningsskade..

      http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/lyskeskader.htm
      "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

      "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

      Venter man for længe, får man ingenting ...

      Comment


        #4
        Er det rødt, ømt og hævet? Hvis ikke lyder det umiddelbart som en gang overbelastning der skal have lidt ro. Det er dog vigtigt, at du ikke bare smækker benene op på sofabordet, hold dig i gang - sålænge du ikke mærker noget til skaden er det fint. Let svømning, roning, cykling, gang, eller hvad du kan uden smerter. Lyt til din krop!

        Jeg vil anbefale dig ikke at spørge en fitness-instruktør til råds - de fleste er inkompetente udi fysiologi og anatomi og har ikke mere end et weekendkursus i øvelser med sig.

        Tag til din læge, hvis problemet varer ved. Han kan henvise dig til en fysioterapeut eller en ortopæd, eller hvad der bliver nødvendigt.

        Åh, og det skal siges at min "indsigt" kommer fra medicinstudiet, så jeg vil mene du kan stole på mig.

        EDIT: Og så er det viiiiigtigt, at du ikke bare spiser noget antiinflammatorisk, som NSAID, Ibuprofen eller påfører Voltaren og træner videre så snart smerten er væk.
        Last edited by anglicantian; 21-10-2014, 19:01.

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
          Er det rødt, ømt og hævet? Hvis ikke lyder det umiddelbart som en gang overbelastning der skal have lidt ro. Det er dog vigtigt, at du ikke bare smækker benene op på sofabordet, hold dig i gang - sålænge du ikke mærker noget til skaden er det fint. Let svømning, roning, cykling, gang, eller hvad du kan uden smerter. Lyt til din krop!

          Jeg vil anbefale dig ikke at spørge en fitness-instruktør til råds - de fleste er inkompetente udi fysiologi og anatomi og har ikke mere end et weekendkursus i øvelser med sig.

          Tag til din læge, hvis problemet varer ved. Han kan henvise dig til en fysioterapeut eller en ortopæd, eller hvad der bliver nødvendigt.

          Åh, og det skal siges at min "indsigt" kommer fra medicinstudiet, så jeg vil mene du kan stole på mig.

          EDIT: Og så er det viiiiigtigt, at du ikke bare spiser noget antiinflammatorisk, som NSAID, Ibuprofen eller påfører Voltaren og træner videre så snart smerten er væk.
          jeg kan ikke påstå at jeg indsigt i netop lyskenskader fra et medicinstudie, men jeg har fra "real life experience" og jeg kan under ingen omstændigheder anbefale svømning i nogen former, det synes jeg belaster lysken næsten underordnet hvad der svømmes, men en solid pause på 3-4 uger kombineret med div. udstrækningsøvelser hvor man absolut ikke går længere end til det strammer i området. Den recept har virket for for mig ad flere omgange og senest i foråret hvor en alvorlig en af slagsen forhindrede mig i løb-svømning og cykling i 4-5 uger
          Believe OB

          ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

          Ligegyldige kampe eksisterer ikke

          Comment


            #6
            Har døjet med en igennem flere år, er kommet for tidligt igang med træning flere gange . Sådan en skal tages alvorlig og have ro. Hvis man har tendenser til lyskenskader er det en rigtig god ide at som forebyggelse at lave øvelser der styrker lysken, der findes også øvelser der genoptræner lysken. http://aktivtraening.dk/spoerg-os/hj...af-lyskeskader



            __________________________________________________ __________________________________________________ ___________________
            Krus med varme og sjæl

            Comment

            Working...
            X