Annoncering

Collapse
No announcement yet.

KAMPTRÅD AGF-OB 11, marts 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
    Hvis vi siger at det er NU, at der skal laves investeringer i de ting du siger, hvilket jeg ikke i udgangspunktet er uenig i, må man jo så i samme ombæring også acceptere, at den her sæson risikere at være et positivt udsving, og at vi i de kommende sæsoner ryger tilbage til et lidt mere middelmådigt niveau.

    Vi kommer til at miste nogle profiler inden længe. Vi mister muligvis allerede flere profiler til sommer. Med de kontraktsituationer der er på flere af spillerne, og den anciennitet nogle af dem har i klubben, vil det være naivt at tro, at de ikke pønser på at afprøve nye græsgange i den nærmeste fremtid, især nu hvor de har har en del gode kampe at kunne sælge sig på.

    De profiler skal erstattes, og det bliver svært. Hvis vi skal kunne håbe på at finde nogle der kan erstatte de spilleres niveau nærmest fra dag 1, kommer det til at koste. Med nogle ekstra TV-penge og nogle transfermillioner for nogle af de spillere her, vil der forhåbentlig være en mulighed for at investere i nogle afløsere af en vis forventet kaliber, så man kan forsøge at fastholde en top 4 placering, forhåbentlig. Hvis det bliver løsningen, skal vi nok bare ikke regne med, at der er særligt mange penge at lægge til side.

    AaB leverede et dundrende underskud for 2018 på knap 23 millioner, i et år hvor de kom i top 6 og solgte et par spillere til udlandet. En klub med et budget meget lig vores. OB budgetterer jf. seneste regnskab med top 6, så vi skal nok ikke forvente, at en top 6-placering alene giver nogen særligt øgede muligheder. Det er formentlig indtægter man skal have ind bare for at få driften til at løbe rundt. Det er klart, at for en klub som Horsens der måske kører på et budget noget nær 1/3 af OB, så gør de indtægter en stor forskel, vi arbejder bare med et andet margin. Selv for Lyngby, var nogle bronzemedaljer og kampe i Europa ikke nok til at kompensere for et overforbrug.

    Med andre ord, så kan det blive dyrt at skulle investere i at fastholde den nuværende position. Den anden løsning er selvfølgelig, at man erstatter profilerne med spillere fra lavere hylder eller talenter. Så vil der sandsynligvis være nogle penge at lægge over i de kasser du nævner. Rent historisk med JH i OB, er det ikke ligefrem en strategi vi er lykkes særligt godt med. Der har oftest helst skulle være en vis økonomi bag, hvis vi har skulle hente spillere der har tilført startopstillingen kvalitet. Men selvfølgelig kan man finde rigtigt gode spillere på lavere hylder, og med den rigtige træner kan han selvfølgelig bringe de spillere op til det næste niveau, man må nok bare forberede sig på, at hvis vi f.eks. er ude i at erstatte Tverskov med Enghardt, så skal man nok ikke forvente niveaumæssig fremgang, nok i bedste fald en fastholdelse af det nuværende niveau.

    Jeg ved ikke, hvad jeg synes der er det rigtige at gøre, men vi må nok forberede os på, at det fortsat ikke er muligt både at blæse og have mel i munden økonomisk. Hvis vi mister profiler, og begynder igen at erstatte dem med spillere fra SønderjyskE/Horsens-hylden, for at kunne bruge nogle penge mere langsigtet, kan slutproduktet godt være, at vi i næste sæson mere er et midterhold igen, end et top 4-hold. Mere usårlige er vi ikke. Brøndby gik fra det 4. bedste pointsnit nogensinde, til dårligt nok at kunne komme i top 6 i år, fordi at de ikke har fået erstattet nogle profiler godt nok. FCN har 17 point færre end sidste år, fordi at de mistede nogle profiler. Hvis løsningen bliver langsigtede investeringer, må både ledelse og fans acceptere, at en evt. 7-8. plads i næste sæson ikke er nogen katastrofe, selvom det vil virke som et skridt ned.

    +1

    Comment


      Fedt med den sejr i aftes! Det gjorde rigtigt godt!

      AGF gav mig lov til at tage kameraerne med ind på tribunen, så i stedet for at fotografere fodbold, lavede jeg stemningsbilleder af fans på tribunen. Og det er godt gang i den det meste af vejen.

      Jeg har lige smidt et opslag op med lidt stemningsbilleder fra kampen.
      De kan ses her: LINK

      (håber linket virker!)
      Mvh Kent

      Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

      Comment


        Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
        Fedt med den sejr i aftes! Det gjorde rigtigt godt!

        AGF gav mig lov til at tage kameraerne med ind på tribunen, så i stedet for at fotografere fodbold, lavede jeg stemningsbilleder af fans på tribunen. Og det er godt gang i den det meste af vejen.

        Jeg har lige smidt et opslag op med lidt stemningsbilleder fra kampen.
        De kan ses her: LINK

        (håber linket virker!)
        Fedt, gode billeder

        Comment


          Lidt mere fra JH

          https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...-en-oel-foerst

          Comment


            Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
            Det er virkelig godt hvad JM skabte. Efter den katstrophale start kom vi rigtig i gang med en pointsnit af 1,9 point i de sidste 20 kampe!
            Et hold som tror på sig, som kommer tilbage og vinder efter at ligge bagud. Et hold med en interessant spillestil. Og et hold som viser hvad vi elsker i OB: at fighte og aldrig give op!
            Tak, Jakob! Det er en fornøjelse og føles så godt!
            Er godt nok også dybt imponeret af JM. Det er efterhånden mange kampe vi har formået at vinde efter vi har været bagud. Det vidner om noget selvtillid og kampgejst han har tilført på meget kort tid.

            Comment


              Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
              Selvfølgelig er det hans stil. Og nej OB kan ikke få succes med Kent Nielsens fodboldstil, det er klubben ganske enkelt ikke gearet til. Det ville kræve en fuldstændig anden klub.
              Da JM kom til hed jobbeskrivelsen at han skulle videreføre Kents stil med mindre justeringer. Det gik ikke fordi holdet var helt forkert sat sammen, med et helt forkert hierarki og et udtryk der slet ikke passer til OB. Det heldige var faktisk, at vi fik så dårlig en start, for det gav JM muligheden for, at tvinge sit eget præg igennem hurtigere: ud med dårligdommene fra Kents tid, stille sig lidt dybere, og spille mere direkte med omstillinger, og så lige erstatte de faldne med de helt rigtigt castede spillertyper.

              Så det var ikke bare at omstille sig, det var også at omstille sig til den type fodbold JM foretrækker, med de spillertyper han ønskede.
              Mon Kent ville have slagtet KIP? Det er for mig at se banebrydende for succesen, at JM vovede det.
              JM og HH er, som du skriver, gode til at indstille sig på de spillere der er. Og synes også de er gode til at få potentialet frem. De kan ikke trylle, trods alt. Der er spillere der næppe kan løftes til bronzeniveau, selv om jeg er betænkelig ved at dømme, når jeg ser hvad Krølle, CN og AK nu kan. Mest tvivlende er jeg om Helenius. Holdet skal spille hurtigt for at spille godt. Men det virker som om, at det kan han stadig ikke. Han bliver brugt som den høje mand. Men det er næppe nok i længden.
              Vi må forvente en del ændringer efter sommerferien, der forhåbentlig byder på internationale kampe. Jeg håber meget, at Jesper Hansen bliver meget kraftigt assisteret i det vindue, så JM og HH ikke igen skal starte fra skratch.
              Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

              OB - engang var vi gode

              Comment


                Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
                Fedt med den sejr i aftes! Det gjorde rigtigt godt!

                AGF gav mig lov til at tage kameraerne med ind på tribunen, så i stedet for at fotografere fodbold, lavede jeg stemningsbilleder af fans på tribunen. Og det er godt gang i den det meste af vejen.

                Jeg har lige smidt et opslag op med lidt stemningsbilleder fra kampen.
                De kan ses her: LINK

                (håber linket virker!)
                så fedt du gider
                Det er alligevel utroligt at hver gang man tænker ok, nu kan de ikke blive mere inkompetente i OB, jamen så lykkedes det dem alligevel at finde nye måder at fremstå som idioter på...

                Comment


                  Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
                  Fedt med den sejr i aftes! Det gjorde rigtigt godt!

                  AGF gav mig lov til at tage kameraerne med ind på tribunen, så i stedet for at fotografere fodbold, lavede jeg stemningsbilleder af fans på tribunen. Og det er godt gang i den det meste af vejen.

                  Jeg har lige smidt et opslag op med lidt stemningsbilleder fra kampen.
                  De kan ses her: LINK

                  (håber linket virker!)
                  Fremragende! Fortsæt endelig det gode arbejde.

                  Er glad for mit indpakkede korpus ikke blev fanget af din linse... ;-) Det var lidt småkoldt... men dejligt varmende på samme tid.

                  MvH ChrisOB
                  1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                  Comment


                    Fedt med en sejr, men endnu federe med at det bliver top 6 i år. Og det er ‘næsten’ ligegyldigt’ hvordan vi så slutter i top 6 regnskabet. Vi må jo nok forvente at sætte en del flere point til, når modstanderen hver gang er af den øverste hylde, men omvendt, så er det en sammenhængende periode med modstandere af denne kaliber, som giver hår på brystet til den kommende sæson. Det kunne man se med AC Horsens, og de har løbende sogt profiler fra. Kan vi i kommende sæson fastholde truppen, og købe antalsmæssigt sparsomt ind, men dem vi køber kan gå direkte ind i start11 og forstærke positionen væsentligt, så bliver vi kum stærkere for hver sæson. Men det tager nok realistiskt set 2-3 sæsoner kontinuerligt i top 6 for at byde top 2-3 op til dans, medmindre man satser voldsomt på indkøbspolitikken. Det synes jeg ikke er nogen god ide. Få videreudviklet talenterne vi har og køb en stor profil feo hvert transfervindue, og prøv at få en god kompensation for dem der må vige pladsen. Så skramler det hele ikke sammen om den slutplacering man løbende sigter efter skulle glippe en enkelt gang eller to. Bedre at gå efter vedvarende højt niveau i stedet for at satse butikken i en enkelt sæson.

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                      @Chuck

                      Jeg tvivlede aldrig. Det ved du
                      Muhahahaha ;-)

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af Chuck Se indlæg
                        Muhahahaha ;-)

                        Comment


                          Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
                          Mon Kent ville have slagtet KIP? Det er for mig at se banebrydende for succesen, at JM vovede det.
                          JM og HH er, som du skriver, gode til at indstille sig på de spillere der er. Og synes også de er gode til at få potentialet frem. De kan ikke trylle, trods alt. Der er spillere der næppe kan løftes til bronzeniveau, selv om jeg er betænkelig ved at dømme, når jeg ser hvad Krølle, CN og AK nu kan. Mest tvivlende er jeg om Helenius. Holdet skal spille hurtigt for at spille godt. Men det virker som om, at det kan han stadig ikke. Han bliver brugt som den høje mand. Men det er næppe nok i længden.
                          Vi må forvente en del ændringer efter sommerferien, der forhåbentlig byder på internationale kampe. Jeg håber meget, at Jesper Hansen bliver meget kraftigt assisteret i det vindue, så JM og HH ikke igen skal starte fra skratch.
                          Ligeså vel som der nok lægges mærke til vores gode spillere rundt omkring, så håber jeg da også at vi har gjort os langt mere sexet overfor potentielt nye spillere. Pludselig sprudler typer, som tidligere kun sporadisk og måske endda aldrig har vist det store. Det vidner om en træner, som får det maksimale ud af sine spillere. Det har trænere i OB igennem de sidste mange år ikke formået, så det gør det forhåbentligt en smule nemmere at være sportsdirektør. Men det bliver bestemt en kæmpe udfordring, hvis vi pludselig står uden 2-3 profiler efter sommerferien. Der skal rammes plet, og det ved vi JH ikke altid gør, selvom det dog skal siges at også han har oppet sig over tid.

                          Comment


                            Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                            Fremragende! Fortsæt endelig det gode arbejde.

                            Er glad for mit indpakkede korpus ikke blev fanget af din linse... ;-) Det var lidt småkoldt... men dejligt varmende på samme tid.

                            MvH ChrisOB
                            Jeg takker :-)

                            Jeg gjorde det i Vejle og så nu her i Aarhus.
                            Det kan til tider give nogle fede billeder, så jeg tænker da, jeg giver det et skud igen, når lejligheden byder sig :-)

                            Medmindre det var dig, der stod helt oppe bagved, godt pakket ind i et stribet OB-tæppe, så har jeg vist ikke fanget dig med kameraet :-)
                            Mvh Kent

                            Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                            Comment


                              Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
                              Jeg køber ikke at øjeblik, at JM fik trukket en koncept ned over ørerne som han skulle udføre, da han blev ansat. JM er selvfølgelig blevet ansat til at udføre det han mener han er god til. JM har alle dage arbejdet udfra en bagkæde med 4 mand, og det var også det de lagde ud med gennem hele opstarten, og som de troede meget på da sæsonen gik igang. Så ramte virkeligheden. Forsvarene var ikke dygtige nok individuelt og vi så hurtigt tynde ud, når vi skulle sætte bolden hurtigt på spil og længere frem på banen og stå.

                              Så blev der sadlet om. Vi fik en midterforsvarer mere ned til at stabilisere, vi fik backerne længere frem på banen, hvor deres styrker ligger, og gav dem mindre ansvar defensivt, hvor deres svagheder er. Vi fik en rigtig 6er ind i en rigtig 6er rolle. Deri ligger det gode trænerarbejde for mig, for det var helt rigtigt set, med den trup der er til rådighed. Men det er ikke den stil JM har sat sine hold op omkring i Danmark og Sverige, det er det simpelthen ikke.

                              At OB ikke skulle kunne spille som f.eks. FCN, hvis man virkelig turde at satse på det over lang tid, pga. et specielt "OB-DNA", giver simpelthen ikke mening for mig. Hvem skal forestille sig at være kulturbærerne for det DNA? Man har gjort alt i de sidste mange år for at losse folk ud af Ådalen der kunne have det DNA iboende i sig. Uffe P er væk, Plambech er væk, Henrik Clausen er væk, Lars Høgh er væk, selv Oldboys-holdet er blevet smidt væk. De er blevet erstattet i overvejende grad af folk der har fået deres fodbolduddanelse i andre klubber.

                              Hele lortet er blevet skiftet. Var alle dem der var blevet ansat i de positioner, blevet castet til at skulle gennemføre en specifik spillestil for OB, kunne man selvfølgelig sagtens have gjort det.

                              Men du har nok ret i, at der eksisterer nogle stokkonservative miljøer rundt om de gamle traditionsklubber som OB, AGF og AaB der gør, at man aldrig får taget og gennemført nogle tydelige og ambitiøse valg omkring, hvilken retning klubben skal gå i på længere sigt. Et problem man øjensynligt ikke er løbet ind i, i nye klubber som FCM og FCN, hvorfor man i dag har mere kontinuerlig succes, og et langt tydeligere DNA og historiefortælling i de klubber, på trods af at de kom fra nogle håbløse udgangspunkter, sammenlignet med de tre ovennævnte klubber.
                              Jeg kan virkelig ikke se noget unaturligt i, at JM i første omgang kører videre med et koncept som KN og JH har bygget op, og som så ud til at fungere i træningskampene. Det er basal viden om organisation og ledelse, at man som udgangspunkt viderefører den allerede etablerede retning, og ikke fra dag et af gennemfører for mange ændringer.

                              Ingen havde forudset, at fundamentet viste sig at være så ringe, heller ikke JM. Var det dårligt? njaa, det er en naturlig proces. Det gode var, at JM er typen der har nogle klare ideer med sin spillestil, og har en klar ide om hvilke typer der er behov for, samt hvilket udtryk der er nødvendigt. Men det er lidt morsomt at læse din argumentation nu. Nu påstår du, at JM er pragmatisk og fundet den spillestil der passer det nuværende hold, altså en mere direkte og mindre boldbesiddende spillestil, når du for et halvt år siden skrev side op og side ned om, hvordan dette var en KN trup, og de kun kunne spille KN bold. Dengang argumenterede jeg for, ved at gennemgå spiller for spiller, at der intet problem var med en mere direkte stil (jeg kan ikke huske, om der blev diskuteret formation, men har bestemt været tilhænger af 3-5-2 så længe jeg har interesseret mig for fodbold), den vurdering viste sig at være fuldstændig rigtig.

                              Der er forskel på hvordan man ser fodbold. Nogen går op i statistikker, boldbesiddelse, teoretisk taktik osv osv. Det går jeg mindre op i. Jeg kigger på personlig indstilling, holdudtryk, mentalitet, psykologien, kulturen, historien, omgivelser, og alle de der mindre håndgribelige og mere abstrakte ting. For mig er en klubs DNA helt afgørende for hvad der kan lykkedes. Det er et komplekst sammenspil mellem de fysiske rammer, virkelighedsforståelse og kulturen hos omgivelserne og internt, historiske forhold, identitet osv. Skal OB spille en anden slags fodbold med succes, vil det være en proces der krævede dramatiske ændringer, og det vil tage meget lang tid.

                              I alle mine år som OB fan, er det altid gået galt, når man har forsøgt sig med noget nyt og smart, og det er altid gået godt, når man har haft fokus på de klassiske dyder, og her skal godt og dårligt selvfølgelig læses relativt.

                              De mennesker, der kun ser fodbold som statistik, penge, teoretisk taktik giver jeg ikke meget for, deres analyser ender med at være ufuldstændige og falde igennem før eller siden. Du kan ikke teoretisere dig til Janus Drachmanss betydning i et omklædningsrum, eller stemningen i et klubhus, eller suset på lægterne, når spillerne leverer det udtryk folket kan lide. Men alle disse ting er af fuldstændig afgørende betydning.

                              Comment

                              Working...
                              X