Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Boykot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Oprindeligt indsendt af Whoven Se indlæg
    Af respekt for mine kammerater og deres måske kommende retsager, så tillader jeg mig ikke at gå for meget i dybden med, hvad der skete inde i byen mod AGF. Det håber jeg der er forståelse for.
    Den uofficielle gruppering bevægede sig fra havneområdet og hen mod James Dean. Intentionen på forhånd var ikke, at der skulle ske noget voldeligt. Der skulle "markeres" at vi også var der, når nu de havde meldt hvid invasion ud.
    Her ved jeg godt at der tolkes på forskellige måder. Bo har fat i noget hans seneste indlæg- Alle burde jo vide, hvad sådan noget fører til. Men! Politiet overreagerede meget hårdt i min optik. Vi snakker altså om en episode, hvor der slet ikke var slagsmål. Jeg ved ikke om politiet på forhånd har vidst, at vi ikke sad på James Dean og derfor antog, at det var fordi vi havde intentioner om slagsmål.

    Paragraffen folk er dømt ud for er fandens vag. Et eksempel på en præcedenssag kan evt. læses her: https://politiken.dk/indland/art4771...tion-gav-straf - Men hvad gør vores færden på Østre Stationsvej til en ulovlig demonstration? Ved fodboldrelaterede præcedenssager har der i alle tilfælde været en klar voldelig intention og i flere tilfælde direkte slagsmål. At paragraffen er så bred og så upræcis er også dét der gør, at jeg tror klubben ville kunne indgå en forholdsvis fin dialog med politiet om det - Hvis de kendte vores side af sagen først.
    Jeg kunne godt forestille mig at vi er landet i et form for "nyt" 'nul-tolerance-overfor-fodboldbøller' mindset.

    Men hvad skal der ske nu? Jeg er næsten ikke klogere end du. Jeg har også svært ved at se, hvordan disse karantæner skal ophæves. Det kunne være rigtig fedt, hvis klubben kunne komme i tale med politiet om, at genoverveje de karantæner hvor sigtelsen fra maj frafalder. Jeg kan ikke tale på vegne af alle de uofficielle om, hvad der skal til for at vi vender vores fokus tilbage til Odense Stadion. Men det er svært at se det ske lige pt, hvor mange af mine kammerater er forhindret. Så vil vi som allerede sagt hellere værne om vores miljø- det er sådan set det eneste vi har. Det er vores sammenhold i et efterhånden ret skrabet slæng, hvor vi ikke kan tåle at tabe for mange folk.
    Det ville for mig at se være spændende med et møde med OB, hvor alle kort for én gangs skyld blev lagt på bordet. Ikke mere tale efter munden. Ikke flere falske løfter. Jeg så hellere at de svinede os og den måde vi går til fodbold på, end at lyve os i ansigtet og så derefter tale i krogene.

    Jeg er også træt af at det skal være på denne måde. Dog vil jeg påpege, at selvom vi stod og prøvede med de få mand vi nu er tilbage, så ville vi ikke larme mere end FCN gjorde i søndags. Det er en tarvelig opgave!
    Folk må gerne skyde os ned som egoistiske. Vi er ikke bundet på en stemningskontrakt der forpligter os til, at stå og lave stemning, selvom det til tider føles som at være et spændende dyr i zoologisk have. Vi vil nu gerne lave stemning, men vi vil også dyrke det fællesskab vi har blandt kammerater. Det er derfor vi har valgt som vi har gjort.
    Jeg glæder mig til at se, hvad næste skridt bliver. Vælger klubben at stå passivt til eller prøver at de at invitere til dialog så vi kan få det hele på bordet? Bliver sigtelserne frifundet og dermed et par karantæner genovervejet?

    Jeg er spændt og jeg er bange. Ligesom jer.
    Tak for svaret.

    Jeg har fuld forståelse for, at I i denne situation rykker sammen for egne interesser, så den form for "egoisme" er for mig den acceptable reaktion, da I jo faktisk ikke skylder OB noget - de skylder jer.

    Ligesom de gør samtlige fans, der alt for mange gange er gået skuffede hjem de sidste 7 år. De er til for os, først og fremmest, og "os" inkluderer også jer, og når I betyder alt for stemningen til kampene, så burde de faktisk få fingrene ud af deres dertil indrettede og få stablet det møde på benene.

    Ellers giver det ingen mening.

    Det gør jo faktisk ondt på mig, at opleve stadion så stille som i søndags. Det var som at være på en anden planet.

    Hvis dette så bare er normen de næste 2 år, så virker det jo nærmest som om Vejle kampen var et afdansningsbal for den fanatiske fankultur i Odense, og når vi i forvejen har svært ved at rekruttere nye fans, så står vi overfor en potentiel fanmæssig katastrofe.

    Det må bare ikke ske!

    Kernen er, og det kan måske godt være, at jeg siger det her af ren uvidenhed, men det kræves faktisk ikke så mange til at få flere med, så vi i det mindste ikke er stille som døden i 90 minutter. Der var jo sporadiske forsøg, der mangler bare styring.

    Opmuntring igennem kæmpen for hele klubben. Det kan jo være at man ville kunne vække de officielle til at tage større del i ansvaret for at få bare lidt lyd på drengen.

    Jeg håber. Ikke bare for min stadionoplevelse, men for klubben generelt. For os alle. Jeg vil ikke have at Vejle kampen var sidste skud i bøssen for stemningskulturen i Odense.

    Dét ville i sandhed være tragisk.

    MvH ChrisOB
    1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

    Comment


      #32
      Oprindeligt indsendt af Matti1887 Se indlæg
      Sagde Jack Jørgensen ikke at det første han ville gøre mandag morgen, det var at tage fat i jer? Det lyder ikke umiddelbart at han er noget til dette endnu...
      Skrev sidste mandag med Andreas Brix, den nye SLO om det og ham sagde at de håber at bleve klogere om det og hpber at har et svar og muligvis en løsning til slutningen af ugen. Så måske de er stadig i gang med det.
      Min position som jeg skrev til ham var at jeg synes at klubben skulle prøve alt at hjælpe de drenge hvis det ikke gik om voldssag og slagsmål. Vold ville jeg aldrig acceptere og forvente at klubben holder personer som bruger vold konsekvent ude.
      Men når jeg læser tråden her så lyder det til mig at det var sikker alt andet end en god idé af drengene at opsøge AFF-fansene før kampen og måske de gik derhen for at provokere. Men åbenbart var der vel ingen voldssag/slagsmål. Desuden var der kun få folk med maskeringsudstyr og romerlys og det lyder også sandsynligt at det gik ikke om at bruge maskeringsudstyr for slagsmål men måske for at bruge de romerlys på stadion senere. Det er ulovligt at bruge det, klar, og hvis man må få karantæne også for at planlægge det så må det ja ikke ramme alle i gruppen. Det er naturlig kun "én side" som giver informationer her og ting har ja ofte forskellige. Men på baggrund af det jeg læser her kunne det ja være en mulighed også for andre herinde at vende sig til klubben, Jack Jørgensen eller Andreas Brix i den sag.
      Vil én gang mere sige at vold er uacceptabelt og tilhører ikke til fodbold og hvis der skulle ske voldsag så vil jeg ikke har de personer på stadion, stemningsskaber eller ej. Om alt andet kan man tale.
      Og til drengene (ude at det skal lyde alt for arrogant eller bagklog): min 55årig livserfaring lærte mig at tænke før handlinger. Det er en helt god måde at klare livet.
      "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
      - Norbert Elgert -

      Comment


        #33
        Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
        Og det er også dét, jeg synes er så tragisk; og jeg er da slet ikke i tvivl om, at 2 års karantæne alene på vurdering af intention er ganske simpelt urimeligt og strider imod enhver logik.

        Jeg ved bare, at politiet har lovhjemmel, endda fra en populistisk lov og orden justitsminister, der ser én video og pludselig tilsidesætter, at omfanget af vold til fodboldkampe er stødt faldende og har været det i et pænt stykke tid. Det er politikerne, der har udstedt retningslinjerne for politiet; og nu er Ultras skuffede over at OB ikke bakker dem op; men tager karantænerne for gode varer. Jeg spørger så om hvordan konflikten så kan løses; hvis den overhovedet kan; I og med en stor del af stemningskernen simpelthen ikke må komme på stadion.

        Det er jo rart at få at vide, hvad der er sket, så man kan blive klogere på noget, som ikke bare går dem på; men også alle dem, der var tilstede på stadion i søndags og oplevede total gravkammerstemning; og faktisk kunne mærke, at det forplantede sig ned på banen også.

        Problemet kan bare blive, at der er nogle, der ikke vil tage Ultras ord for gode varer; og som vil tro, at selvfølgelig var intentionen at slås; og så vil de mene, at man får som fortjent. Man kan ikke overbevise alle; men de fleste herinde vil helt sikkert mene at 2 års karantæne uden, at der rent faktisk var et slagsmål nok vil være en stor overreaktion; og at OB burde ha bakket dem mere op eller haft en bedre dialog.

        MvH ChrisOB
        Vi er grundlæggende enige, og du berører noget centralt i dit sidste afsnit. Ultras troværdighed er utvivlsomt lav i manges øjne, hvilket i hvert fald delvist skyldes det forsimplede og fortegnede billede, der ofte fremstilles i medierne, og som desværre også af og til dukker op internt i OB: der er de øldrikkende roligantyper, og så er der fodboldbøllerne, der bare bruger fodboldkampe som en undskyldning for at slås og lave ballade. Det billede føler jeg mig forpligtet til at nuancere, fordi det stemmer meget dårligt overens med, hvad jeg oplever. Du har ret, man kan ikke overbevise alle, men man skal jo starte et sted.

        Der er et par af drengene i det uofficielle fanmiljø, jeg betragter som mine venner, men jeg har lært dem at kende gennem mit engagement i OB. Jeg mødte dem igennem fanpanelet, og da det gik op for mig, at panelet måske ikke var den mest effektive vej at gå med mine ideer, tog gutterne fra fanmiljøet imod mig med åbne arme og inviterede mig inden for uden på nogen måde at presse bestemte holdninger ned over hovedet på mig.

        Det er vigtigt for mig at påpege, fordi flere af karantænerne er givet på baggrund af påstået tilknytning til ”Odenses hooliganmiljø”. Jeg vil vove at påstå, at et sådan ikke eksisterer.
        Bo har en god pointe i, at grænserne kan være flydende og svære at afkode, og jeg kender langt fra alle fra de uofficielle, så jeg skal ikke kategorisk afvise, at der er brodne kar imellem, men dem jeg har mødt har været meget venlige og imødekommende.
        Det ”miljø”, der refereres til, og som ofte omtales som Ultras eller bare ”de uofficielle” er en ret broget flok af mange forskellige typer mennesker. Det er det samme miljø, der i løbet af de seneste par måneder har nærmet sig de Stribede mere og mere og efterhånden har fået et godt og konstruktivt samarbejde. Det er de samme mennesker, der arrangerede togtur til Vejle og – i fællesskab med netop de Stribede – med meget kort varsel fik lavet støttebannere til Lars Høgh. Og hvis nogen var i tvivl før, må det nu stå klart for enhver, at de udgør rygraden i den vokale opbakning.

        Det firkantede og negative billede er selvfølgelig også delvist selvforskyldt, fordi den uofficielle scene traditionelt er et ret lukket miljø. Det er de udmærket klar over, og dem, jeg taler med, har også udtrykt et ønske om at åbne sig mere op for omverdenen. Desværre er den her sag noget af en mavepuster i den sammenhæng, og jeg håber virkelig, at der kan findes en eller anden form for løsning.
        SLO

        Comment


          #34
          Oprindeligt indsendt af Matti1887 Se indlæg
          Boykottet er på ubestemt tid, eller i hvert fald indtil de uberettigede karantæner af ultras medlemmer får adgang til stadion igen. Så det vil sige en potentiel pause på næsten 2 år, men mon ikke der kommer en løsning imellemtiden.

          Indtil der er fundet en løsning, så vil ultras være ude og se nogle af U-holdene, hvor de viser deres støtte.
          Det er så stærkt. Sammenhold gør jer stærke. Man kunne ønske at de øvrige stemningsskabende ville følge trop. Om man er enig eller ej, så er det her fans mod administration. Det er så sejt at se at i står sammen. Og jeg håber for fanscenens skyld, at et hvert stemningstiltag, vil blive set som skruebrækkeri, og vil blive påtalt. Muligt der argumenteres for at det går udover spillerne. Men det er i en større sags tjeneste. Ingen klub uden fans.

          Comment


            #35
            Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
            Absolut helt enig. Ultras har indrømmet at nogle er berettigede mens nogle er uskyldige.
            Jack og OB har vel nærmest pligt til at være med til at fjerne nogle overtrædere fra danske stadions. Så jeg håber umiddelbart ikke det er alle karantæner der skal ophæves før boycot ophæves.
            Fortæl noget mere så vi har mulighed for at tage stilling.
            Hvorfor skal de fortælle mere. De er organiseret og bakker hinanden op. Hvis man ønsker at gøre sig til dommer over rimlighed eller ej, må man vel søge at blive en del af en aktiv fangruppering. Eller opsøge indflydelse gennem tilstedeværelse. Det er altså meget forlangt, at en gruppe der er solidariske med deres medfans skal forklare hvorfor. Om du mener at karantænerne er berettiget eller ej er underordnet.
            Det er deres "faglige" kamp, og som fan må man da bakke principielt op. Den moralske diskussion om der er rimelighed i karantænerne er jo en personlig vurdering. Og her er altså en gruppe som mener en stor del af dem er urimelige. Karantæner givet af den ene eller anden instans er som udgangspunkt ikke nødvendigvis rimelige fordi der er tale om regel overtrædelser. Militærnægtelse var strafbart frem til 1970´erne og kun pga alt for mange hellere sad i spjældet blev reglen, lavet om. Det samme gælder i øvrigt abort og andre ting man tager for givet i dag. Så rimeligt eller ej, så mener denne gruppe at det er urimeligt, og din forståelse burde være der som udgangspunkt. Eller lad mig sige det sådan her.... hvorfor er det ikke din første tanke at OBs administration, skal forklare karantænerne af fans før fans skal forsvare sig selv?

            Comment


              #36
              Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
              Det er så stærkt. Sammenhold gør jer stærke. Man kunne ønske at de øvrige stemningsskabende ville følge trop. Om man er enig eller ej, så er det her fans mod administration. Det er så sejt at se at i står sammen. Og jeg håber for fanscenens skyld, at et hvert stemningstiltag, vil blive set som skruebrækkeri, og vil blive påtalt. Muligt der argumenteres for at det går udover spillerne. Men det er i en større sags tjeneste. Ingen klub uden fans.
              Du er godt klar over at karantænen så vidt jeg ved er udstødt af politiet?

              Comment


                #37
                Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
                Hvorfor skal de fortælle mere. De er organiseret og bakker hinanden op. Hvis man ønsker at gøre sig til dommer over rimlighed eller ej, må man vel søge at blive en del af en aktiv fangruppering. Eller opsøge indflydelse gennem tilstedeværelse. Det er altså meget forlangt, at en gruppe der er solidariske med deres medfans skal forklare hvorfor. Om du mener at karantænerne er berettiget eller ej er underordnet.
                Det er deres "faglige" kamp, og som fan må man da bakke principielt op. Den moralske diskussion om der er rimelighed i karantænerne er jo en personlig vurdering. Og her er altså en gruppe som mener en stor del af dem er urimelige. Karantæner givet af den ene eller anden instans er som udgangspunkt ikke nødvendigvis rimelige fordi der er tale om regel overtrædelser. Militærnægtelse var strafbart frem til 1970´erne og kun pga alt for mange hellere sad i spjældet blev reglen, lavet om. Det samme gælder i øvrigt abort og andre ting man tager for givet i dag. Så rimeligt eller ej, så mener denne gruppe at det er urimeligt, og din forståelse burde være der som udgangspunkt. Eller lad mig sige det sådan her.... hvorfor er det ikke din første tanke at OBs administration, skal forklare karantænerne af fans før fans skal forsvare sig selv?
                Så folk skal bare følge blindt trop uden at vide, hvad der er foregået? Ellers er man en skruebrækker.

                Comment


                  #38
                  Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                  Jeg har et par spørgsmål; og jeg vil gerne understrege, at jeg ikke tager politiets parti her:

                  1. Hvis det står til troende, at politiet påstår der blev fundet elefanthuer og romerlys på nogle af de anholdte; samtidigt med at Ultras befandt sig i nærheden af Sir Club, hvor der var AGF-fans; ville du ikke også antage at intentionen var at starte et slagsmål?

                  Hvis det endelig var tilfældet, at der er tale om et spil mellem to grupper af unge mennesker som der har været siden ruder konge var knægt. Og at en flok venner bød en anden flok venner op til lidt nævekamp. Som stenalder mennesket har gjort, siden tidernes morgen, og som magteliten systematisk er ved at pille ud af os mænd, for at gøre os til monotome lemmings med rødvinspatter og forargede blikke. Hvad ville det så have med sagen og din og min sikkerhed at gøre? Er du nogensiden, eller kender du nogen familiefædre, børn, gamle eller kvinder der er kommet til skade i en sådan konflikt endsige, fået krummet andet end et hår på forargelsen?

                  2. Hvorfor befandt Ultras sig i det hele taget dér? Blev Sir Club direkte opsøgt? Var I tilfældigvis i nærheden og så blev politiet tilfældigt kontaktet?

                  Igen hvorfor Ultras befandt sig hvor de gjorde er vel underordnet? Eller er det fordi højmoralen skal fodres, hvis det var fordi de havde et udestående med en anden gruppe som gruppe og de som venner stod sammen? Er fællesskabet hvor man forsvare sin flok blevet så farligt? Er vi alle blevet vattede feminister der køber klappepølser og finder glæde i at hidse os op over folk der ikke ligner os selv? Er det egentlig ikke på kanten af racisme?

                  Og igen; jeg vil understrege, at jeg heller ikke tager ledelsens parti her; men de kan vel ikke lastes for, at det er politisk bestemt at intentionen er en forseelse i sig selv - altså er det ulovligt at befinde sig i nærheden af modstandernes fans på kampdage; hvis politiet skønner at der kan komme grovere forseelser ud af det.

                  "If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so." - Thomas Jefferson

                  OB kan ikke ændre lovparagraffer; og jeg tror desværre, at selv hvis de havde taget dialogen med politiet, så havde det ikke ændret noget med karantænerne.

                  Nej men de kan sende et signal om at de står bag deres fans. At klubben er helheden. Det de sender nu er et signal om at de er uønskede kunder i butikken. Hvornår blive du og jeg uønskede?

                  Det er politikerne der bestemmer det; ikke OB. Og personligt synes jeg det register ER en tilsidesættelse af retssikkerhed, og at alene antagelsen af, at der vil ske noget grovere bør ikke være ulovligt. Så på den led er jeg helt på linie med jer.

                  helt enig

                  Men når noget ER ulovligt, så kan OB ikke gøre noget ved det.

                  De kan vise at de står last og brast med deres fans

                  Hvad de kunne ha gjort; og det antager jeg er det vigtigste for; det var at kontakte jer noget tidligere - og ikke bare lade overskrifterne tale for sig selv. Det har de ikke gjort.

                  Så det næste spørgsmål vil være: Hvad skal der ske nu; for at forbrødningen kan ske? Skal OB sige undskyld for, at de ikke kontaktede jer? Hvad skal der til?

                  Der skal en generel boykot fra alle OB fans til. Hvor man viser på tværs af grupperinger, måde at støtte på og tilhørs forhold, at man er fan, og fans er fans. En generel boykot. Evt hvor man møder op foran stadion inden og under kampen, for at vise spillerne at man er der. Men at man står last og brat med medfans, enig eller ej i måden at gå til fodbold på.

                  En ny SLO? At OB aktivt hjælper jer med at få karantænerne ophævet, nedsat? At der kommer en forståelse for, at I render rundt med romerlys og elefanthuer? At OB bliver aktiv i kampen for at få lys tilbage/ind på stadion under ordnede forhold? At Jesper Hansen fucker af? (Som jeg personligt hellere end gerne så)

                  Hypotetisk og lidt nedladende Chris

                  Jeg skyder fra hoften; så hvis du bliver fornærmet over nogle af mine spørgsmål; så håber jeg du tilgiver mig - jeg er bare opsat på, at I får løst denne konflikt (jeg er pissetræt af konflikter), fordi hverken I, vi, de, os er tjent med at der ingen stemning er på stadion. Det skal ikke være sådan at mens man står og bitcher over hvordan et hus skal se ud, så brænder lortet ned. (Apropos landsholdet)

                  Jeg spørger, hvad skal der til, før denne konflikt kan blive løst, så førsteholdet får støtte igen? Som en lille sidebemærkning; og det er ikke for at forklejne betydningen af ungdomsholdene i OB, men jeg synes lidt det er forkert at sige, at U-holdene er lige så meget klubben som vores førstehold.

                  INGEN af os er på noget tidspunkt blevet fan af klubben OB p.g.a ungdomsholdene; førsteholdet er grunden til, at vi i det hele taget gives a shit omkring OB. Det er førsteholdet der er drivkraften bag en fankultur; det er førsteholdet, der tegner en fodboldklub. Det er grunden til at folk starter med at spille fodbold i OB; det er grunden til at folk samles omkring en klub. Ungdomsholdene er fødekæden til førsteholdet; det er derfor de er der.

                  Der er nok også forskel på hvordan man er fan. Jeg kender mange der er fans pga den kultur der har været i ungdomsrækkerne som mange fans selv har været en del af. Der sammenhold er startet mm.

                  Så det er alfa omega, at I kommer tilbage på stadion; i et vist omfang, under omstændighederne; både for os, for jer selv og for klubben som helhed. Jeg bifalder fuldt ud, at I bruger tiden på at fastholde de karantæneramte i en form for passion for klubben; men det er for mig at stikke sig selv blår i øjnene, hvis man bilder sig selv ind at ungdomsholdene er lige så vigtige som førsteholdet. Det er de ikke. De ER vigtige; men de er ikke grunden til, at Ultras i det hele taget eksisterer.

                  Det er alpha og omega, at den samlede fanskare, bakker op om fans. Enig i støtte, væremåde, alder eller andet. For som vi alle kan blive enige om. OB og stadion oplevelsen er ikke den sammen uden os alle. Os alle på lægterne, i sofaen, på udebanen ... ja alle os der skaber OB.

                  Få nu løst det her - og den opfordring gælder både jer - og i særdeleshed ledelsen. Ellers lægger de bare mere til fortællingen om at OSE stille og roligt dræber begejstringen for OB. Jeg synes ikke, at I skal blive del af den fortælling; jeg synes de resterende skal komme tilbage til stadion; uanset om jeg så forstår fuldt ud at I står ved de karantæneramtes side.

                  JEG ER PISSETRÆT AF KONFLIKTER; DER ØDELÆGGER DET JEG HOLDER AF!

                  MvH ChrisOB
                  BobbyG

                  Comment


                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
                    Så folk skal bare følge blindt trop uden at vide, hvad der er foregået? Ellers er man en skruebrækker.
                    Det er altid godt at nægte at analysere, eller sætte sig ind i hvad solidaritet vil sig, og bare følge op med et helt hen i skoven spørgsmål.
                    Du ved jo godt hvad der er sket. Der er 20 af dine medfans, som du og resten af stadion savner fordi der mangler stemning når de ikke er der, som har fået karantæne. De mener at det er for dårligt at OBs administration ikke har støttet dem. Hvad mere behøver du at vide? At de har fået karantæne for at have trodset politiet anvisninger? Hvad har det med OBs administrations manglende støtte at gøre? Eller vil du bare gerne retfærdiggøre din manglende solidaritet med at " de er garanteret selv ude om det" ? For så vinder du i hvert fald ingen stemning eller sammenholdskraft tilbage på stadion. Og det er præcis den som burde binde fans sammen.

                    Comment


                      #40
                      Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
                      Det er altid godt at nægte at analysere, eller sætte sig ind i hvad solidaritet vil sig, og bare følge op med et helt hen i skoven spørgsmål.
                      Du ved jo godt hvad der er sket. Der er 20 af dine medfans, som du og resten af stadion savner fordi der mangler stemning når de ikke er der, som har fået karantæne. De mener at det er for dårligt at OBs administration ikke har støttet dem. Hvad mere behøver du at vide? At de har fået karantæne for at have trodset politiet anvisninger? Hvad har det med OBs administrations manglende støtte at gøre? Eller vil du bare gerne retfærdiggøre din manglende solidaritet med at " de er garanteret selv ude om det" ? For så vinder du i hvert fald ingen stemning eller sammenholdskraft tilbage på stadion. Og det er præcis den som burde binde fans sammen.
                      Det er jo netop det, som folk herinde gerne vil have afklaret. Det er vel ikke urimeligt, at man gerne vil have mere viden om, hvad der er op og ned, før man tager parti.
                      Jeg er meget enig med Peter Brix i, at der skal være plads til lir og løjer, og det må godt bevæge sig i grænselandet, men vold og deslige er no-go for mig, og det vil jeg ikke støtte op om, selvom det så koster stemningen. Derfor er det interessant, hvad der er op og ned.
                      Tror ikke, at flertallet deler dit syn på lidt “nævekamp”, hvad enten det så gør folk til lemminger med rødvinspatter og hvad du ellers kan male af fine billeder.

                      Comment


                        #41
                        Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
                        Det er jo netop det, som folk herinde gerne vil have afklaret. Det er vel ikke urimeligt, at man gerne vil have mere viden om, hvad der er op og ned, før man tager parti.
                        Jeg er meget enig med Peter Brix i, at der skal være plads til lir og løjer, og det må godt bevæge sig i grænselandet, men vold og deslige er no-go for mig, og det vil jeg ikke støtte op om, selvom det så koster stemningen. Derfor er det interessant, hvad der er op og ned.
                        Tror ikke, at flertallet deler dit syn på lidt “nævekamp”, hvad enten det så gør folk til lemminger med rødvinspatter og hvad du ellers kan male af fine billeder.
                        For år tilbage var det jo ikke så ualmindeligt at en gruppe nævekampsglade fans opsøgte modstandernes nævekampsglade fans - og omvendt. Var det ikke Casuals, de hed? Jeg tog hverken dengang eller nu afstand fra det - forudsat de slås hvor der ikke er især børn. Er der børn, der oplever det, er det dybt frastødende.
                        Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                        OB - engang var vi gode

                        Comment


                          #42
                          Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
                          Det er altid godt at nægte at analysere, eller sætte sig ind i hvad solidaritet vil sig, og bare følge op med et helt hen i skoven spørgsmål.
                          Du ved jo godt hvad der er sket. Der er 20 af dine medfans, som du og resten af stadion savner fordi der mangler stemning når de ikke er der, som har fået karantæne. De mener at det er for dårligt at OBs administration ikke har støttet dem. Hvad mere behøver du at vide? At de har fået karantæne for at have trodset politiet anvisninger? Hvad har det med OBs administrations manglende støtte at gøre? Eller vil du bare gerne retfærdiggøre din manglende solidaritet med at " de er garanteret selv ude om det" ? For så vinder du i hvert fald ingen stemning eller sammenholdskraft tilbage på stadion. Og det er præcis den som burde binde fans sammen.
                          Så du forventer blind og ukritisk solidaritet for handlinger vi ved ikke meget om?
                          Du skrev tidliger om "vi alle blevet vattede feminister der køber klappepølser og finder glæde i at hidse os op over folk der ikke ligner os selv" og om det er "egentlig ikke på kanten af racisme" og "at en flok venner bød en anden flok venner op til lidt nævekamp. Som stenalder mennesket har gjort, siden tidernes morgen, og som magteliten systematisk er ved at pille ud af os mænd, for at gøre os til monotome lemmings med rødvinspatter og forargede blikke".
                          Helt ærligt: det kan jeg ikke tage seriøst. And by the way: vi liver ikke mere i stenalderen og det er helt fint, de havde nemlig ingen fodbold der, dertid i stenalderen.
                          "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                          - Norbert Elgert -

                          Comment


                            #43
                            Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
                            Hvorfor skal de fortælle mere. De er organiseret og bakker hinanden op. Hvis man ønsker at gøre sig til dommer over rimlighed eller ej, må man vel søge at blive en del af en aktiv fangruppering. Eller opsøge indflydelse gennem tilstedeværelse. Det er altså meget forlangt, at en gruppe der er solidariske med deres medfans skal forklare hvorfor. Om du mener at karantænerne er berettiget eller ej er underordnet.
                            Det er deres "faglige" kamp, og som fan må man da bakke principielt op. Den moralske diskussion om der er rimelighed i karantænerne er jo en personlig vurdering. Og her er altså en gruppe som mener en stor del af dem er urimelige. Karantæner givet af den ene eller anden instans er som udgangspunkt ikke nødvendigvis rimelige fordi der er tale om regel overtrædelser. Militærnægtelse var strafbart frem til 1970´erne og kun pga alt for mange hellere sad i spjældet blev reglen, lavet om. Det samme gælder i øvrigt abort og andre ting man tager for givet i dag. Så rimeligt eller ej, så mener denne gruppe at det er urimeligt, og din forståelse burde være der som udgangspunkt. Eller lad mig sige det sådan her.... hvorfor er det ikke din første tanke at OBs administration, skal forklare karantænerne af fans før fans skal forsvare sig selv?
                            Oprindeligt indsendt af bobbyG Se indlæg
                            Det er altid godt at nægte at analysere, eller sætte sig ind i hvad solidaritet vil sig, og bare følge op med et helt hen i skoven spørgsmål.
                            Du ved jo godt hvad der er sket. Der er 20 af dine medfans, som du og resten af stadion savner fordi der mangler stemning når de ikke er der, som har fået karantæne. De mener at det er for dårligt at OBs administration ikke har støttet dem. Hvad mere behøver du at vide? At de har fået karantæne for at have trodset politiet anvisninger? Hvad har det med OBs administrations manglende støtte at gøre? Eller vil du bare gerne retfærdiggøre din manglende solidaritet med at " de er garanteret selv ude om det" ? For så vinder du i hvert fald ingen stemning eller sammenholdskraft tilbage på stadion. Og det er præcis den som burde binde fans sammen.
                            Pas på hesten ikke smider dig af ...

                            Comment


                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Chuck Se indlæg
                              Pas på hesten ikke smider dig af ...
                              Måske det er mig, men hvis det er et ordsprog, giver det ikke rigtig mening... Er det en af disse du leder efter:

                              "klap lige hesten"
                              "en forsigtig mand spænder en hest for begge ender af vognen"
                              "når truget er tomt bides hestene"
                              "du kan trække hesten til vands, men ikke tvinge den til at drikke"
                              "ikke syv vilde heste kan stoppe ham"
                              "skomagerens kone, og smedens hest har de dårligste sko"
                              eller nu ved jeg det "ej fjærter mus som hest uden at røv revner"
                              Last edited by bobbyG; 07-09-2018, 23:47.

                              Comment


                                #45
                                Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
                                For år tilbage var det jo ikke så ualmindeligt at en gruppe nævekampsglade fans opsøgte modstandernes nævekampsglade fans - og omvendt. Var det ikke Casuals, de hed? Jeg tog hverken dengang eller nu afstand fra det - forudsat de slås hvor der ikke er især børn. Er der børn, der oplever det, er det dybt frastødende.
                                Som Bo vidst skrev tidligere, så er der forskellige dynamikker i grupper af fans. Jeg ved at flere medlemmer af den officielle fanklub er blevet anholdt i forbindelse med fodboldkampe gennem årene. Det gør vel ikke De stribede til hooligans.

                                Jeg ved også at der blandt uofficielle grupperinger er en hyppigere tendens til at der opstår nærkontakt med politi, eller modstander fans. Men her skal forklaringen nok mere findes i demografi end det faktum at der er tale om uofficielle. For langt de fleste uofficielle grupperinger i Danmark er unge mænd. Hvor de officielle grupperinger har en mere diverseret demografi. Odense Casuals var ikke en hooligan gruppering, men i perioden omkring Odense Casuals opstod der mange uofficielle grupperinger. White Army. Odense Fanaticos, OCY, Ultras også var der de mindre grupperinger som Kluden Crew, DC5000 og andre som var en del af flere grupper eller små selvstændige ... (der var vidste en helt håndfuld eller to mere) Og da Odense Casuals var flest, var der omkring 250-300 med mere eller mindre fast og løs tilknytning.

                                Det betød også at når du har så mange uofficielle fans så 1. bliver du opsøgt af andre uofficielle fans som vil markere sig, verbalt eller fysisk. 2. du vil altid have nogle i gruppen som går til og lige over grænsen. Og sådan er livet. Du kan ikke få begge dele. Familie fred og fordragelighed, og fanatiske, passionerede fans der giver alt for klubben hver søndag. i en og samme gruppering, det er utopi. Og som Tåhyler skriver, så tager han ikke afstand fra den del. For den del følger den anden....take it or leave it... Og derved kan man enten vælge at bakke op om OBs fans eller man kan vælge at generalisere og sige fy skamme jer vil vi ikke se på.

                                Brøndby bliver nævnt, at her "kæmper" klubben for deres mest "hardcore" fans... Det gør de fordi de har en ekseptionel fankultur som de værner om. For værdien af den er større end den smule italesatte ballade der følger med. Det er Brøndby Support også vidende om, både når de støtter det uofficielle miljø, eller som flere herinde måske har oplevet, når hele Faxe Tribunen (sydsiden) ikke er for fine til at synge " efter kampen får i tæsk" eller "vi slår jer ihjel" - det er en samhørighed som eksistere, fordi det ene følger det andet. Og det har vi altid manglet i Odense. Og præcis derfor favner den officielle fanklub også så smalt at det trods Odenses størrelse har været umuligt at hive medlemstallet og specielt den stemningsskabende aktive del op på noget der er mere end på niveau med Nordsjælland, Haderslev og Slagelse.
                                Last edited by bobbyG; 08-09-2018, 00:18.

                                Comment

                                Working...
                                X