Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Anker Boye og Odenses fremtid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Anker Boye og Odenses fremtid

    I denne uge blev det officielt, at Anker Boye ikke genopstiller til kommunalvalget i november 2017. Mange har nok haft det på fornemmelsen, men omvendt kan det jo være svært at spå om, og han ville ikke blive den første borgmester i historien, som groede fast og til sidst måtte smides ud.

    Anker Boye har alle dage været jagt vildt fra alle sider. Både de borgerlige og dem helt ude på venstrefløjen hader ham, men den almene odenseaner har altså været glad nok for ham gennem årene til trods for hede emner som Tina Turner, vandkulturhuset, lukningen af Thomas B. Thriges Gade, telefonregningen, nedskæringer på børneområdet og så videre.

    En god mand for Odense
    Jeg synes grundlæggende, at Anker Boye har været en god borgmester for Odense. Især efter valget i 2005, hvor han fortjent nok tabte til Jan Boye, som var en fantastisk og visionær bypolitiker. Æret været hans minde.

    Nederlaget til Jan Boye var et stort wake up call for Anker, som vendte tilbage som en forandret mand efter sine fire år som rådmand. Jeg tror, at nederlaget i 2005 er noget af det bedste, som er sket for både Anker Boye og Odense.

    Jeg kan huske, at jeg sammen med min gode kammerat mødte Anker i gågaden den 17. maj 2007, da vi fejrede OB's sejr i pokalfinalen. Jan Boye høstede alle klapsalverne oppe på Flakhaven, selvom han afslørede sig selv i at vide utroligt lidt om fodbold. Jeg var på et tidspunkt gået ned for at købe aftensmad, da jeg tilfældigt støder ind i Anker, som bare er ude og gå en tur.

    Det var tydeligt, at han bare var ude for at indånde den fantastiske stemning i byen. For første og foreløbig eneste gang, talte jeg med ham der i Vestergade, mens musikken væltede ud oppe på Flakhaven. Havde vi været i Parken? Jo, det havde vi da. Den korte samtale fremstår noget alkoholtåget for mig, men det var tydeligt, at han var lige så glad som os. Mest af alt slog det mig, hvordan han var fuldstændig nede på jorden.

    Mange andre politikere havde sikkert skyndt sig at tage en OB-trøje på (ahem, Jan) og fare op på Flakhaven for at blive genkendt af de mange mennesker, men Anker gik bare stille og roligt rundt i den blide aftenluft og var glad.

    Vandkulturhuset var en lærestreg
    Jeg tror, at Anker genopfandt sig selv i de fire år som rådmand. Han havde fået en dyr lærestreg, da han var med til at trække stikket til vandkulturhuset nede på havnen. Det skete, da finanskrisen lige var brudt ud, og arbejdspladserne så småt var begyndt at bukke under. Jeg tror, det gik op for Anker, at Odenses fremtid så aldeles dyster ud, hvis ikke der var politisk mod til at fornye byen.

    Derfor stod han også fast som en klippe, da stormen omkring Thomas B. Thriges Gade var ved at vælte hele byen. Bevares, der findes stadig et lille antal modstandere af lukningen, men generelt har alle sortseerne måtte krybe til korset og erkende, at deres dommedagsprofetier for gadelukningen ikke holdt vand.

    Odenseanerne er et pragmatisk folk, som da nok kan blive lidt irriterede over bilkøer og spærrede veje, men det vælter på ingen måde lysten til at færdes inde i byen. Derfor tror jeg også, at vi kun har set toppen af isbjerget, når det kommer til Odenses bymidte.

    Store shoppingcentre har ingen fremtid
    Al udvikling i de større byer i verden peger i retning af, at vi kører trætte i de store shoppingcentre. Med trafikballaden i Odense skulle man tro, at hele julehandlen var flyttet ud i Rosengårdcentret, men her var der faktisk en skuffende og meget beskeden fremgang i forhold til året før. Jeg tror ikke, at centret er i fare for at lukke de næste mange år, men jeg tror, at vi i højere grad kommer til at se pengene flytte ind til midtbyen, hvor folk søger den autentiske stemning med alt, hvad dertil hører.

    Personligt tror jeg også, at letbanen bliver en enorm succes for Odense. Jeg har selv boet i udlandet, hvor der kørte moderne sporvogne, og man kan overhovedet ikke sammenligne det med busdriften. Jeg hader at køre i bus, men metroer og sporvogne tager jeg gerne. Odense kommer til at hænge sammen på en helt ny måde, når man i en fart kan komme ud til fx universitetet og tilbage igen.

    Odense bliver Danmarks svar på Philadelphia

    Derfor gætter jeg også på, at Anker Boyes eftermæle bliver et meget flot af slagsen. På sigt kommer vi ikke til at huske ham for Tina Turner og telefonregningen, men derimod som manden, der stod fast, da næsten alle andre hoppede fra i frygt for at blive upopulære.

    Anker havde lært sin lektie fra 2008, og det vil komme Odense til gode de næste mange, mange år. Odense har en fantastisk beliggenhed i Danmark, og selvom vi nok var mange, som havde forventet os noget mere af Storebæltsbroens betydning for Fyn, så kan det godt være, at vi først begynder at se effekten af den 20-25 år senere.

    Københavns boligmarked er ved at udvikle sig til et sandt ragnarok. Det siger sig selv, at deres boligbyggeri aldrig vil kunne følge efterspørgslen. Lige nu higer næsten alle unge (se bare vores egen Rasmus Falk) efter at komme til København, og det ændrer sig formentlig ikke voldsomt meget de næste mange år. Til gengæld er det så godt som umuligt at komme til at bo der, hvis ikke man har nogle stenrige forældre, og selv der kan det være svært. Derfor tror jeg også, at billedet af Odense og København, hvor de unge læser i Odense og pendler fra København, vil ændre sig. Mange flere kommer til at bo i Odense og arbejde eller læse i København.

    Hvorfor? Fordi Odense for hver dag der går bliver en federe og federe by, som samtidig (endnu i al fald) er til at bo i, selvom man ikke er højtlønnet eller har stenrige forældre. Skal man sammenligne med udlandet, så kan Odense blive Danmarks svar på Philadelphia, der som gammel arbejderby er ved at blive en topmoderne og levende by, hvor mange bor, mens de hver dag tager toget i knap halvanden time for at komme på arbejde i New York, hvor meget få mennesker har råd til at bo.

    På den måde kan man sige, at den nuværende udvikling af København også er godt for Odense, mens det er knap så godt for eksempelvis Aalborg og Esbjerg.

    Politikere skal have mod, og vi andre skal tale byen op
    Der ligger dog et massivt arbejde forude endnu. Både for politikerne og Odenses befolkning. Politikerne skal blive ved med at have mod til at føre en udviklingspolitik. Personligt er jeg da også imod, at der skæres ned på vores børneområde, men alle er altså nødt til at give sig lidt, hvis Odense skal spille en rolle i fremtiden. Hvis vi bare fortsætter med at lappe huller og håbe på bedre tider, så sker der simpelthen ingenting. Derfor håber jeg også, at vores byråd tør tage de upopulære beslutninger, selvom folk demonstrerer og skriver vrede ting på Facebook.

    Men det er ikke kun politikerne, som skal gøre noget. Det er også Odenses borgere, som skal blive ved med at tro på projektet og fastholde det positive billede af Odense som en by i ekstrem forandring. På bare 10 år er der sket så ufatteligt meget med selvbevidstheden i vores by. Vi er ikke bare en lille, dum provinsby længere. Jo, måske med århusianske eller københavnske briller, men de ved ikke bedre - endnu.

    Som fynboer er vi af natur ikke de mest højtråbende, og det skal vi heller ikke blive, men vi skal erkende, at det er OK at være stolt af sin by og fortælle om det til andre - også selvom de bor i København og føler sig lidt smartere end andre. I sig selv er det en underlig logik, at man er smart, fordi man følger i fodsporene på alle de andre, men danskerne er også et underligt folkefærd på mange områder.

    Odense skal ikke forsøge at blive en billig kopi af København. Vi skal have vores helt eget image og stå fast på, at vi er vores egne, men at vi fandme er et godt alternativ til den alt for dyre hovedstad. Vi skal være byen for dem, der tør tænke bare en smule selvstændigt.

    Vi har alt det, der skal til
    I Munke Mose har vi i mine øjne landets absolut fedeste bypark. Vi har Tinderbox. Vi har et lækkert universitet. Vi har den fedeste natur og Danmarks største køkkenhave lige uden for døren. Jeg kunne blive ved, men summa summarum, så har vi en by i rivende udvikling. Typisk nok er det så udenlandske medier, der opdager det før de danske, men Danmark og især København er så provensiel, at mange simpelthen vil nægte at anerkende det, selvom de godt kan se det.

    Men vi kommer heller ikke uden om, at Odense og Fyn har brug for mange, mange flere arbejdspladser - og her taler jeg ikke kun om gartnerier og landbrug. Vi skal fortsætte med at trække videnstunge arbejdspladser til byen og øen. Af samme grund bakker jeg meget op om udflytningen af de statslige arbejdspladser, selvom så godt som alle medier med deres rødder i København er i gang med at udråbe det til en skandale. Vi har brug for akademiske arbejdspladser. Vi får kun en interessant by, hvis vi har god blanding af høj og lav, faglært og højtuddannet, rig og fattig. Lige nu mangler vi højtuddannede mennesker i Odense, og dem skal vi altså gøre noget mere for at holde på og trække til.

    Ud med sortseerne, ind med de rigtige politikere
    Jeg vil slutte min rant med at sige Anker Boye tak for hans mangeårige indsats. Vi har ham heldigvis knap to år endnu, og jeg har også på fornemmelsen, at Peter Rahbæk Juel bliver en værdig afløser - forhåbentlig i samarbejde med Enhedslisten, SF, Radikale, Konservative og minimum et par nye mandater fra Alternativet.

    I mine øjne har Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti intet godt at bringe til Odense. De har muligvis en berettigelse i national politik, men ingen af deres politikere er visionære nok til at føre en byudvikling frem. Det eneste, de har for øje, er penge ... Og frikadeller!

    Let's go! Det er for fedt at være en del af den her historiske udvikling af Odense, og jeg vil opfordre alle til at tage del i den. Benyt jer af byen og dens mange muligheder. Køb billet til Tinderbox, meld dig ind i Odense Fødevarefællesskab eller bliv frivillig i Den Fynske Landsby. Vi kan alle gøre vores for at skubbe på!

    Vh
    StateTrooper
    OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

    #2

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af StateTrooper Se indlæg
      Let's go! Det er for fedt at være en del af den her historiske udvikling af Odense, og jeg vil opfordre alle til at tage del i den. Benyt jer af byen og dens mange muligheder. Køb billet til Tinderbox, meld dig ind i Odense Fødevarefællesskab eller bliv frivillig i Den Fynske Landsby. Vi kan alle gøre vores for at skubbe på!

      Vh
      StateTrooper
      SÅ enig. Kom nu ud til nogle udstillinger, koncerter, foredrag, levende værksted... tag del i kulturlivet, i stedet for at brokke os over at der ikke er noget kulturliv...

      Mvh

      MaxHH

      Comment


        #4
        På baggrund af dit velskrevneindlæg, er jeg interesseret i at høre hvad din baggrund (uddannelses- og erhvervsmæssigt) for at skrive dette indlæg?

        Spørger kun fordi jeg - som bor i København og ikke har den store relation til Odense, udover OB - synes det er et spændende indlæg og perspektiv på det kommunalpolitiske plan :)

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af Nakke Se indlæg
          På baggrund af dit velskrevneindlæg, er jeg interesseret i at høre hvad din baggrund (uddannelses- og erhvervsmæssigt) for at skrive dette indlæg?

          Spørger kun fordi jeg - som bor i København og ikke har den store relation til Odense, udover OB - synes det er et spændende indlæg og perspektiv på det kommunalpolitiske plan :)
          Hej Nakke

          Jeg er uddannet inden for kommunikationsbranchen og arbejder også i den i dag :) Jeg kunne dog godt finde på at stille op i politik på et tidspunkt.

          Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du som københavner tænker om det hele? Jeg har intet imod København eller københavnere, men jeg har allergi over for de jyder og fynboer, som flytter derover og pludselig lader som om, at de er indfødte. Jeg har mange gode venner i København, og de som altid har boet i byen, er lige så træt af de tilflyttere som jeg :)
          OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
            SÅ enig. Kom nu ud til nogle udstillinger, koncerter, foredrag, levende værksted... tag del i kulturlivet, i stedet for at brokke os over at der ikke er noget kulturliv...

            Mvh

            MaxHH

            Først - meget velskrevet indlæg, StateTrooper!

            Og så en kommentar til Max' indlæg - og generelt om Odense:
            Jeg er født i Odense, opvokset på Vestfyn, flyttede retur til Odense, da jeg på papiret blev voksen, flyttede derefter lidt rundt i landet, indtil jeg igen landede i Odense for 10 år siden.

            Jeg kender rigtigt mange, der ikke bor i Odense, og som (helt generelt) tænker Odense, som en dødsyg by, hvor der ikke sker en skid. Vi kender vel også allesammen den der frase, der hedder "Der går Odense i den", med hentydning til alle de visioner, der har været tidligere, som bare er løbet ud i sandet...og vel med rette, egentlig.

            Jeg kender også en del Odenseanere, der siger: "Odense er kedelig. Der sker sgu aldrig noget". De kunne ikke tage mere fejl, end de gør!
            Der sker ALTID noget - hele året rundt. Men især sommeren er fuld af oplevelser. Hvis man altså gider slæbe sig selv op af sofaen og opsøge det. Personligt er jeg ganske enkelt nødt til at fravælge arrangementer, fordi der er så mange, jeg gerne vil til, men ganske enkelt ikke kan nå det hele. Kom ud og oplev Odense - det er fantastisk!

            Tag nogle chancer. Oplev noget gadeteater, selvom du egentlig aldrig kunne drømme om at gå i teater. Tag til en koncert på fx. Amfiscenen, selvom du overhovedet ikke aner, hvem det er, der spiller. Giv dig selv lov til at opleve noget andet end "det sikre".
            Et fint eksempel: Jeg har i den seneste måneds tid været til to koncerter, hvor jeg egentlig ikke sådan var kæmpefan, og meget langt fra kender alt deres musik. To koncerter, der sagtens kunne have rummet flere gæster. Von Dü på Posten og TurboWeekend Akustisk i aftes på Magasinet. De to koncerter står om noget som et synonym på, at hvis man ikke giver sig selv lov til at opleve noget andet, end det man "plejer" som fx. Grøn Koncert (hvor det er de samme bands, man kan høre 50 gange 50 steder landet over henover sommeren...år efter år). De to nævnte koncerter...jeg var blown away. De var magiske på hver deres måde. Von Dü fordi de rent faktisk fik mig til at danse, mod at jeg normalt kan strække mig til at vippe lidt med den ene fod. TurboWeekend fordi det var så intenst og smukt, modsat deres vanlige "gang i den"-koncerter.

            Udnyt det, folkens...Jam Days, Tinderbox, HCA Festival, Karussel, Phono, Torsdagskoncerterne, gratis mandage på Dexter...you name it.

            Jeg kan anbefale at følge "This is Odense" på bl.a. facebook - her kommer der fede anbefalinger af lidt af hvert.

            Kom ikke og sig en gang til, at der ikke sker en skid i Odense. HVIS det er din oplevelse, så er det ganske enkelt din egen skyld.


            Lukningen af gaden - "Fra gade til by" - er jeg lidt so-so overfor. Jeg bifalder lukningen fordi det kan samle bymidten og skabe et lækkert rum i byen. Jeg hader den, fordi jeg ikke kan se, at bymidtens mindre gader kan rumme den trafik, der bliver ledt væk fra den nu lukkede gade. De grønne folk i samfundet vil sige: "Tag dog bussen eller cyklen". Det kan bare ikke altid lade sig gøre for alle mennesker. Nogle er dybt afhængige af en bil. Fx. børnefamilier, der skal aflevere og hente børn i institutioner. Det lader sig ikke altid gøre i bus eller på cykel - især ikke, hvis børnene skal flere forskellige steder hen. Nogle kommer udefra (altså bor uden for Odense). Bilismen er her. Den er kommet for at blive. Det er i mine øjne utopi at gøre Odense (næsten) bilfri, selvom man da i mine øjne gør alt for det lige pt.

            Man vil have folk over i busserne. Lige nu nedlægger de ruter, laver færre afgange, hæver prisen med 50% for dem med kvikkort..."der er trafikale problemer i bymidten, og vi må skære..." - øh ja, det er byrådet sgu selv ude om.

            Letbanen - helt og aldeles tåbeligt! Ganske enkelt!
            Man laver noget offentlig transport, som er pivhamrende uflexibelt, og ikke hurtigere end bus. Det bliver jo ikke sådan, at letbanen kommer til at fise afsted med 100 km/t. Hvad nu, hvis man om 20 år ser en udvikling i folks bevægemønstre, så behovet bliver anderledes for transport end først planlagt? Man bruger hele 3 milliarder (!!!) - 3 milliarder...tyg lige på den. Hvor mange busruter og ekstra afgange kunne man få for de penge, tror I? MANGE, er mit bud. Det er ren prestige og ikke en dyt andet. Det er jo ikke en metro som i Kbh, hvor togene kan køre frit og over større afstande. Det er blot et alternativ til busser - et uflexibelt alternativ. Når først skinnerne ligger der, rykker man jo ikke bare lige på dem, hvis behovene ændrer sig.
            Mvh Kent

            Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af StateTrooper Se indlæg
              Hej Nakke

              Jeg er uddannet inden for kommunikationsbranchen og arbejder også i den i dag :) Jeg kunne dog godt finde på at stille op i politik på et tidspunkt.

              Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du som københavner tænker om det hele? Jeg har intet imod København eller københavnere, men jeg har allergi over for de jyder og fynboer, som flytter derover og pludselig lader som om, at de er indfødte. Jeg har mange gode venner i København, og de som altid har boet i byen, er lige så træt af de tilflyttere som jeg :)
              Nu er jeg sådan en skide tilflytter, men jeg nævnte også kun at jeg boede i København ;)

              Jeg skriver lige et bedre svar om en uge efter jeg er færdig med en eksamen.

              Comment


                #8
                [QUOTE=obforever;76073Lukningen af gaden - "Fra gade til by" - er jeg lidt so-so overfor. Jeg bifalder lukningen fordi det kan samle bymidten og skabe et lækkert rum i byen. Jeg hader den, fordi jeg ikke kan se, at bymidtens mindre gader kan rumme den trafik, der bliver ledt væk fra den nu lukkede gade. De grønne folk i samfundet vil sige: "Tag dog bussen eller cyklen". Det kan bare ikke altid lade sig gøre for alle mennesker. Nogle er dybt afhængige af en bil. Fx. børnefamilier, der skal aflevere og hente børn i institutioner. Det lader sig ikke altid gøre i bus eller på cykel - især ikke, hvis børnene skal flere forskellige steder hen. Nogle kommer udefra (altså bor uden for Odense). Bilismen er her. Den er kommet for at blive. Det er i mine øjne utopi at gøre Odense (næsten) bilfri, selvom man da i mine øjne gør alt for det lige pt.

                Man vil have folk over i busserne. Lige nu nedlægger de ruter, laver færre afgange, hæver prisen med 50% for dem med kvikkort..."der er trafikale problemer i bymidten, og vi må skære..." - øh ja, det er byrådet sgu selv ude om.

                Letbanen - helt og aldeles tåbeligt! Ganske enkelt!
                Man laver noget offentlig transport, som er pivhamrende uflexibelt, og ikke hurtigere end bus. Det bliver jo ikke sådan, at letbanen kommer til at fise afsted med 100 km/t. Hvad nu, hvis man om 20 år ser en udvikling i folks bevægemønstre, så behovet bliver anderledes for transport end først planlagt? Man bruger hele 3 milliarder (!!!) - 3 milliarder...tyg lige på den. Hvor mange busruter og ekstra afgange kunne man få for de penge, tror I? MANGE, er mit bud. Det er ren prestige og ikke en dyt andet. Det er jo ikke en metro som i Kbh, hvor togene kan køre frit og over større afstande. Det er blot et alternativ til busser - et uflexibelt alternativ. Når først skinnerne ligger der, rykker man jo ikke bare lige på dem, hvis behovene ændrer sig.[/QUOTE]


                Tak for rosen, Obforever.

                Jeg er enig med dig i, at bilismen er kommet for at blive, og at vi ikke skal lukke centrum af for bilisterne. Jeg vil dog samtidig sige, at vi med et godt offentligt transportsystem kan lokke mange ud af bilerne. Det handler også om, at mange mennesker er superdovne. Jeg kender mennesker i Bolbro, som tager bilen ind til city og desperat leder efter en parkeringsplads.

                Det leder mig over til din kritik af letbanen, som jeg ikke er enig i (hvilket er fint, der skal være plads til uenigheder). Jeg siger ikke, at letbanen på alle parametre bliver fantastisk, men det ER altså noget andet end bussen.

                Jeg er en stor fortaler for kollektiv trafik, og jeg bruger af nød af og til busserne i Odense, men det er fandme ikke nogen spændende oplevelse. Busserne er meget ofte forsinkede eller fyldt til bristepunktet. Jeg er med på, at det også kan ske for en letbane, men der er alligevel nogle klare fordele ved letbanen, som i mine øjne gør det investeringen værd.

                - Den støjer ikke
                - Den forurener ikke (ikke i samme grad som busser i al fald)
                - Den er ikke tvunget til at holde for rødt i hvert eneste lyskryds
                - Den kører en fast rute, som gør det langt nemmere at gennemskue systemet for både borgere, gæster og turister i byen. Jeg kender mange, som ikke tager bussen, fordi det er besværligt at finde ud af, og har man en bil, jamen så tager man den i stedet.
                - Den gør det nemt at komme fra en ene bydel til den anden uden at skulle skifte

                Det er hamrende besværligt at køre i bus. Hvis ikke man er udstyret med Rejseplanen på sin telefon, kan det være umuligt at finde ud af, hvilken bus man skal med, og hvor man skal skifte. Jeg ser det hver eneste gang, jeg kører med bussen, og jeg er glad for, at jeg næsten altid skal køre den samme rute, som jeg kender.

                På sigt håber jeg naturligvis, at vi får skiftet hele vores bilpark ud med elbiler, som ikke støjer og forurener. Det er uden tvivl det største minus ved byerne i dag. Jeg hader trafikstøjen og bilosen i de trafiktætte gader.

                Så nej, jeg synes ikke, at det udelukkende er et prestigeprojekt. Der er nogle praktiske forbedringer, og ja, så har den også en symbolsk værdi for den type by, som Odense bevæger sig i retning af at blive.
                Last edited by StateTrooper; 26-01-2016, 15:20.
                OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

                Comment


                  #9
                  Fuldstændig enig, StateTrooper. Letbanen kan - og skal - ikke sammenlignes med nuværende transportmuligheder.
                  Jesper Hansen Barometer: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af macrel Se indlæg
                    Fuldstændig enig, StateTrooper. Letbanen kan - og skal - ikke sammenlignes med nuværende transportmuligheder.
                    Jeg kunne godt tænke mig at udfordre dig lidt på det statement, der jo virker meget bestemt og skråsikkert.

                    Hvad er det, der retfærdiggør en investering på hele 3 mia i sporvogne, der hverken er meget hurtigere end busser eller kører andre veje end de veje busserne kører i dag? Og som samtidig er voldsomt ufleksibelt?

                    Jeg kan kun komme på ét argument...det er sejt med sporvogne i byen. Men dét argument er vist ikke 3 mia værd.
                    Mvh Kent

                    Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                    Comment


                      #11
                      Sporvogne til 3 milliarder ville være en rigtig sum investering. Men nu er letbanen heldigvis ikke en sporvogn - som StateTrooper så fint beskrev tidligere
                      Jesper Hansen Barometer: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

                      Comment


                        #12
                        PS. Du lyder til gengæld meget skråsikker i din kritik. Har du nogen berettigelse i den udover dine egne tanker (eksperter, analyser etc.)?

                        Det er nemt at kritisere udvikling før den er effektiviseret - der var eksempelvis stor modstand til automobilen i starten - hvem gad dog selv styre? Og den larmede og var dyr i drift. Og så skulle man jo ikke så langt (dengang)
                        Jesper Hansen Barometer: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af macrel Se indlæg
                          Sporvogne til 3 milliarder ville være en rigtig sum investering. Men nu er letbanen heldigvis ikke en sporvogn - som StateTrooper så fint beskrev tidligere
                          Sporvogne - letbane...same same - brugte blot ordet sporvogne for at få lidt romantik ind i billedet. (jeg ved godt, hvad letbanen er for en størrelse)

                          Skråsikker i min kritik? Ligesom din mening om at en letbane er fantastisk, så er min mening om, at en letbane - til den pris - måske knapt er så fantastisk, lige rigtige.

                          Jeg har ikke gået i dybden med alskens analyser - det har jeg ganske enkelt ikke tid til. Var det det svar du ville have? Har du? Når nu du meget kraftigt anbefaler letbanen?

                          Jeg har til gengæld læst alskens store flotte ord omkring letbanen - bl.a. udformet af kommunen (det går jo heller ikke, at de er lidt kritiske overfor den). En af roserne går på, at letbanen jo kører på strøm. Mig bekendt har vi ikke ret meget grøn energi i DK (endnu, desværre), ergo er der jo også forurening i forb. med den strøm, den bruger.

                          Så roses letbanen for at man kan komme hurtigt frem. For mig at se er det tæt på en løgn. Den kører ca. samme hastighed som busser, dog med eget spor. Letbanen skal stadig respektere den øvrige trafik ved kryds, ligesom den kører MEGET langsomt på steder med mange fodgængere.
                          Tidsmæssigt forventes det, at man kan komme fra endestation til endestation - dvs. Tarup - Hjallelse via Banegården, Bilka, OUH og UNI - på 42 min. Nu bor jeg tilfældigvis meget tæt på, hvor banen kommer til at gå, så jeg skal nok komme til at køre med den, tænker jeg, men hvis jeg fx skal fra Tarup til Bilka, vil det være tosset at tage letbanen - det vil tage længere tid end den direkte busrute, der kører udenom bymidten.

                          Det er ikke ene negativ kritik, jeg har til den bane. At ruten fx går fra togbanen i Hjallelse og ud mod sygehus og uni m.v. er fint - det kan tage nogle af menneskerne fra Svendborgbanen, der ellers skulle have været ind mod centrum eller stå af ved sygehuses nuværende station. Men kunne det igen ikke være løst med busser? Det er jo ikke lige fordi der kommer 6 tog i timen fra Svendborg.

                          Man vil gerne have folk over i offentlig transport - og så bygger man noget så uflexibelt som en letbane. Det fatter jeg ikke. Den hjælper jo så kun lige præcis der på ruten - den løser intet for resten af Odenses områder, der også gerne skulle have let adgang til offentlig transport.

                          Jeg vil vove at komme med et gæt på, at man først for alvor får folk over i offentlig transport den dag man indfører busdrift, hvor du ikke længere behøver tjekke hvornår næste bus kommer, men hvor man bare kan gå til et stoppested vidende, at man allerhøjest kommer til at skulle vente i 10 min - lidt a la kbh.

                          Argumentet, der bliver brugt med at det er svært at hitte ud af at køre med busser, som det er nu, det køber jeg bare slet ikke. Come on! Jeg sagde det samme, da jeg besluttede ikke længere at have bil for 3 år siden. Det ville jeg aldrig finde ud af. Det lykkedes sgu! Det vil også lykkes for andre. Argumentet med konstante forsinkelser af busserne, køber jeg heller ikke. De er i hvert fald ikke mere forsinkede end de antal gange toge med DSB er det. Jeg oplever yderst sjældent forsinkelser med busserne, og jeg kører trods alt med dem stort set hver dag. Et par minutter hist og her, ja...det går sgu nok.

                          Buttom line hos mig er - Letbanen er skam en ganske fin tanke...uden tvivl. Blot mener jeg, at de 3 mia kr den koster, kunne bruges bedre og mere flexibelt på den offentlige transport. Flere busruter, flere afgange, hurtig omlægning af ruterne, hvis behovet måtte opstå.
                          Last edited by obforever; 27-01-2016, 08:59.
                          Mvh Kent

                          Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
                            Buttom line hos mig er - Letbanen er skam en ganske fin tanke...uden tvivl. Blot mener jeg, at de 3 mia kr den koster, kunne bruges bedre og mere flexibelt på den offentlige transport. Flere busruter, flere afgange, hurtig omlægning af ruterne, hvis behovet måtte opstå.
                            Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at blande mig i denne debat, da jeg endnu har til gode at se en politisk debat på dette forum som ikke ender i namecalling osv., men nu har du gentagende gange nævnt de 3 milliarder letbanen koster, som værende dit primære argument imod den - og så føler jeg bare en trang til at specificere, at selv om letbanen er budgetteret til 2,9 milliarder, så er Odense Kommunes del "kun" 1,8 milliarder. Resten finansieres udefra. Pengene vi får udefra til at finansiere letbanen får vi kun fordi det netop er en letbane vi har valgt (med alle de miljømæssige og trafikmæssige fordele det indbefatter). Vi ville altså ikke kunne lave en tilsvarende stor investering i Odenses kollektive trafik, uden at skatteborgerne i Odense skulle betale en markant større del selv.

                            Men en ting er økonomi, har du nogensinde kørt med en letbane? Jeg har nemlig aldrig mødt nogen som har prøvet at køre i en letbane, som var i mod forslaget :-)
                            Last edited by Komsi; 27-01-2016, 11:05.

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Komsi Se indlæg
                              Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at blande mig i denne debat, da jeg endnu har til gode at se en politisk debat på dette forum som ikke ender i namecalling osv., men nu har du gentagende gange nævnt de 3 milliarder letbanen koster, som værende dit primære argument imod den - og så føler jeg bare en trang til at specificere, at selv om letbanen er budgetteret til 2,9 milliarder, så er Odense Kommunes del "kun" 1,8 milliarder. Resten finansieres udefra. Pengene vi får udefra til at finansiere letbanen får vi kun fordi det netop er en letbane vi har valgt (med alle de miljømæssige og trafikmæssige fordele det indbefatter). Vi ville altså ikke kunne lave en tilsvarende stor investering i Odenses kollektive trafik, uden at skatteborgerne i Odense skulle betale en markant større del selv.

                              Men en ting er økonomi, har du nogensinde kørt med en letbane? Jeg har nemlig aldrig mødt nogen som har prøvet at køre i en letbane, som var i mod forslaget :-)
                              Du har helt ret - mit primære argument imod letbanen er økonomien. Jeg synes, det virker af voldsomt mange penge at bruge på en letbane. Jeg har en ide om, at de penge ville kunne være brugt bedre anderledes. Men min tanke/ide er jo ikke endegyldig sandhed - bestemt ikke.

                              Jeg har aldrig kørt med en letbane - det kommer jeg muligvis nok til, når den en dag er færdig. Isoleret set har jeg intet imod en letbane. For mit vedkommende, som nævnt, handler det udelukkende om, om man i Odense kunne have gjort noget anderledes, noget mere flexibelt, der dækker større dele af Odense, hvad angår offentlig transport, for de samme penge - eller 1,8 mia, som du nu nævner, som Odense selv bidrager med.

                              Jeg er ikke klog nok til at kunne sige, at man helt sikkert kunne have fået noget bedre for de penge - men jeg kunne godt tænke mig at have set, hvad alternativet kunne have været, med det ret store beløb. Kunne man have indført 10 min's drift på næsten alle busruter i byen? Kunne man have indført flere ruter - også til yderområderne (dem som de i øvrigt vil skære ret meget i lige nu).

                              Tanken om at få flest muligt over i offentlig transport, støtter jeg. Men så skal man også gøre det nemmest muligt for flest mulige, og have et super offentligt transportnet - ellers lykkes det ikke.
                              Mvh Kent

                              Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                              Comment

                              Working...
                              X