Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Den store fisketråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Den store fisketråd

    Efter flere års pause uden at fiske særlig meget, så har jeg fået lysten tilbage på trods af, at jeg bor i København. Jeg tager af og til til Fyn, når tiden er til det og fisker med havørreder som målet.

    Det var mit håb, at folk fra dette forum kunne dele og diskutere erfaringer om alt slags fiskeri - både for nybegyndere og eksperter.

    Jeg fisker med en Shimano Stradic Seatrout med en kastevægt på 5-20 gram 9'1 fod. Et Shimano Exage 3000 SFD med en 0,17 Trendy fletline. Indtil videre er det blevet til fire havørreder - alle under mål - fra kystlinen omkring Middelfart de sidste par måneder - alle fanget på Kinetic Salty 18 g med forskellige farver.

    Hvad har I af anbefalinger og erfaringer til kystpladser/udstyr/årstider?

    Et af de første emner, som jeg godt kunne tænke mig at debattere er brugen af bombardaflåd? Er I for eller imod? Jeg synes personligt, at jeg bruger for meget tid på at vikle line ud, ramme det perfekte kast, og finde den rette indspindingsmetode. Jeg har lavet et rig, hvor selv flådet og bombarda-pinden er bundet i et fast rig mellem to svirvler.

    #2
    Fiskepladser efter havørreder, som jeg har god erfaring med:
    Helnæs - dæmningen og nede ved fyret.
    Middelfart ved Gl. Havn
    Stige, Nistedvej (Odense N) i Odense kanal

    Jeg gik desværre lidt død i fiskeri for nogle år siden, og fik efterfølgende stjålet alt udstyr ved et indbrud...så jeg er på bar bund igen mht. udstyr, som jeg stort set intet har af længere. Har dog lige for et par uger siden været på Helnæs, hvor der helt klart var fisk...dog tror jeg, det var hornfisk (og ganske sikkert unger - det passer ganske godt med årstiden)

    Agn: Hvis du ikke kender "Stripper", så køb den...den er en lille, fræk, hvid sag. Uuuh de ørreder er glade for den!


    Hvis man er til geddefiskeri, så bør man prøve Ollerup Sø eller Harndrup Mose (der er en lille og stor sø).
    Man har en virkelig skidt dag, hvis man ikke napper mindst én gedde! Psst... jeg bruger altid optøede sildefiletter under flåd til gedder...der er næsten fangstgaranti. Harndrup rummer desuden en ganske fin bestand suder, brasen, karuser, skaller samt karper af forskellig art
    Mvh Kent

    Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
      Fiskepladser efter havørreder, som jeg har god erfaring med:
      Helnæs - dæmningen og nede ved fyret.
      Middelfart ved Gl. Havn
      Stige, Nistedvej (Odense N) i Odense kanal

      Jeg gik desværre lidt død i fiskeri for nogle år siden, og fik efterfølgende stjålet alt udstyr ved et indbrud...så jeg er på bar bund igen mht. udstyr, som jeg stort set intet har af længere. Har dog lige for et par uger siden været på Helnæs, hvor der helt klart var fisk...dog tror jeg, det var hornfisk (og ganske sikkert unger - det passer ganske godt med årstiden)

      Agn: Hvis du ikke kender "Stripper", så køb den...den er en lille, fræk, hvid sag. Uuuh de ørreder er glade for den!


      Hvis man er til geddefiskeri, så bør man prøve Ollerup Sø eller Harndrup Mose (der er en lille og stor sø).
      Man har en virkelig skidt dag, hvis man ikke napper mindst én gedde! Psst... jeg bruger altid optøede sildefiletter under flåd til gedder...der er næsten fangstgaranti. Harndrup rummer desuden en ganske fin bestand suder, brasen, karuser, skaller samt karper af forskellig art
      Gammel Havn holder jeg mig normalt fra, da der er for mange makrel/hornfisk-fiskere, som "fylder" meget, og gider ikke bruge tid på at vikle line ud :)

      Jeg bevæger mig normalt fra Gammel Havn og ned mod Gals Klint.

      Jeg har stripperen. Jeg ved ikke hvorfor, men krogene ryger ofte rundt om linen, og så fanger jeg jo ingen fisk. Fiskede du den på Release-tackle eller bundet direkte på hovedlinen? Det er som om, at dens "vilde" gang får viklet linen ind i krogene.

      Comment


        #4
        Hvilken tid på året fisker du de forskellige steder?

        Hvad er din PR for havørreder?

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
          Gammel Havn holder jeg mig normalt fra, da der er for mange makrel/hornfisk-fiskere, som "fylder" meget, og gider ikke bruge tid på at vikle line ud :)

          Jeg bevæger mig normalt fra Gammel Havn og ned mod Gals Klint.

          Jeg har stripperen. Jeg ved ikke hvorfor, men krogene ryger ofte rundt om linen, og så fanger jeg jo ingen fisk. Fiskede du den på Release-tackle eller bundet direkte på hovedlinen? Det er som om, at dens "vilde" gang får viklet linen ind i krogene.
          Som nævnt tidligere, så gik jeg i stå for nogle år siden - manglende tid og efterfølgende tyveri af grej, fik sat mig tilbage til nulpunktet. Desværre. Så lige pt. har jeg kun lortegrej og har kun været ved kysten 1 gang indenfor de sidste par år (og det var her i sommerferien).

          Jeg fisker altid sen forår/sommer/tidligt efterår. På Helnæs har jeg kun haft succes i sommerperioden, men der er da andre, der hiver fisk ind der, på andre tider af året.

          Btw. Fyns Hoved skulle efter sigende være ret godt! Har dog aldrig selv fisket der (af uransaglige årsager). Min bror tager i øvrigt ret ofte til Måle strand, der iflg ham skulle være ret godt!

          Stripperen har aldrig drillet mig (i hvert fald ikke mere, end hvad andre kan gøre), og jeg bruger altid release-tackle.

          Jeg kan ikke huske min PR længere for havørreder. Men...dem jeg har fanget, har ikke været specielt store. De største omkring et par kg, men det er også en rigtig fin størrelse, hvis man vil spise dem ;-) . Så jeg har desværre ikke nogen historier om kæmpe havørreder at byde ind med - til gengæld har jeg fanget et ganske fint antal, synes jeg. Der har været tilfredsstillende fangst for mig, indtil jeg ramte den dag, hvor jeg i en put&take hev en næsten 9 kg's ørred op...siden den dag, har Vor Herre åbenbart ment, at jeg ikke behøvede fange flere ørreder!
          Mvh Kent

          Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
            Som nævnt tidligere, så gik jeg i stå for nogle år siden - manglende tid og efterfølgende tyveri af grej, fik sat mig tilbage til nulpunktet. Desværre. Så lige pt. har jeg kun lortegrej og har kun været ved kysten 1 gang indenfor de sidste par år (og det var her i sommerferien).

            Jeg fisker altid sen forår/sommer/tidligt efterår. På Helnæs har jeg kun haft succes i sommerperioden, men der er da andre, der hiver fisk ind der, på andre tider af året.

            Btw. Fyns Hoved skulle efter sigende være ret godt! Har dog aldrig selv fisket der (af uransaglige årsager). Min bror tager i øvrigt ret ofte til Måle strand, der iflg ham skulle være ret godt!

            Stripperen har aldrig drillet mig (i hvert fald ikke mere, end hvad andre kan gøre), og jeg bruger altid release-tackle.

            Jeg kan ikke huske min PR længere for havørreder. Men...dem jeg har fanget, har ikke været specielt store. De største omkring et par kg, men det er også en rigtig fin størrelse, hvis man vil spise dem ;-) . Så jeg har desværre ikke nogen historier om kæmpe havørreder at byde ind med - til gengæld har jeg fanget et ganske fint antal, synes jeg. Der har været tilfredsstillende fangst for mig, indtil jeg ramte den dag, hvor jeg i en put&take hev en næsten 9 kg's ørred op...siden den dag, har Vor Herre åbenbart ment, at jeg ikke behøvede fange flere ørreder!
            Så fik jeg fanget en havørred på "stripperen". Bandt 10 cm fluorcarbon mellem to svirvler, så havde jeg ingen problemer med, at hovedlinen sad fast i krogene. Fisken jeg fangede var dog stadig under mål. Men stripperen tror jeg godt kan blive en ny favorit. Den kaster egentlig ret godt på trods af, at dens form ikke fordrer det.

            Tror jeg skal prøve Hælnes når det bliver "godt" vejr igen.

            Comment


              #7
              Hvis du er villig til at køre efter det, så er Svendborgsund helt fantastisk fiskevand. Kan varmt anbefale Skansen ved Vindeby på Tåsinge - lige over for Svendborg Værft. De er ikke så store, men der er rigtig gode chancer for at få noget med hjem. Sats på at være der når strømmen vender i sundet - der er ørrederne meget aktive.
              Men generelt er der på kysten fra Elsehoved (øst for Oure) og sydpå mange gode fiskepladser.

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af SydFyn Se indlæg
                Hvis du er villig til at køre efter det, så er Svendborgsund helt fantastisk fiskevand. Kan varmt anbefale Skansen ved Vindeby på Tåsinge - lige over for Svendborg Værft. De er ikke så store, men der er rigtig gode chancer for at få noget med hjem. Sats på at være der når strømmen vender i sundet - der er ørrederne meget aktive.
                Men generelt er der på kysten fra Elsehoved (øst for Oure) og sydpå mange gode fiskepladser.
                Tak for det. Jeg har lidt planer om at prøve lidt forskellige pladser af på Fyn i løbet af foråret og sommeren.

                Comment


                  #9
                  For et par uger siden, da lykkedes det, at fange den første havørred over mål. Efter at have vadet rundt i timevis på en masse spots, og fanget nogle stykker under mål, så fanger jeg den nærmest i mine forældres baghave - uden waders, uden net og helt uden de store forhåbninger. Det er jo ganske ironisk :)

                  Comment

                  Working...
                  X